SpaceX landar raketsteg oskadat på jorden igen!

Permalänk
Hedersmedlem

SpaceX landar raketsteg oskadat på jorden igen!

För att ge lite perspektiv på videon; Fakta om raketen och en skalenlig jämförelse med en människa.

Hela uppskjutningen + landningen.

För en som är fascinerad av rymden, teknik, och speciellt kombinationen av dessa två så fick jag rysningar när jag såg detta. Det känns som att målet att försöka göra rymdtransporter billigare har tagit ett stort steg framåt, vilket förhoppningsvis ökar intresset för rymden både för allmänheten och för företag.

Vad tror ni om rymden och framtiden?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Är inte direkt insatt i rymd och rymdteknik, men det där var riktigt imponerande!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

En milstolpe i rymdfarande, helt klart. Otroligt bedrift. Dock vet jag inte om jag tycker att turister har uppe i rymden att göra ännu. Jag är dock positiv om rymdturismen kan bekosta andra projekt därute i det stora svarta. Lite som Tesla Model S har legat till grund för Model 3 så kanske Elon Musk tänker på samma sätt här - låt de rika roa sig så använder man deras pengar till att bekosta mer vettiga produkter längre fram.

Hur som haver så är det kul att det sker ordentliga framsteg inom rymdfarandet nu när NASA inte längre har möjlighet att röja runt som förr pga. extremt minskad budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man få denna typ system som norm i rymdfart så hoppas jag vi ser en större utveckling där iom de lägre kostnaderna och därmed större möjligheterna. #framtiden är spännande!

Permalänk
Avstängd

Ja, mycket imponerande faktiskt! Principen är så enkel, så enkel, så enkel, men praktiken har visat sig vara så svår, så svår, så svår.

Nu väntar vi bara på att detta ska upprepas och upprepas och upprepas så vi kan få en bild över statistiken.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

SpaceX och Kerbal Space Program har verkligen väckt mitt intresse på nytt senaste åren.

Är ni som jag kan jag verkligen rekommendera en snubbe som heter Scott Manley på tuben.

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant.. Tack för videon.
Är själv jäkligt intresserad av rymden och även djuphavet.

För er som är intresserade av djupet kan jag rekommendera dessa två:
http://www.nautiluslive.org/
http://oceanexplorer.noaa.gov/okeanos/media/exstream/exstream...

Permalänk
Inaktiv

Inget märkvärdigt de spelade bara upp uppskjutningen baklänges, det såg väl vem som helst? Skämt, men det ser precis ut så, går det se i filmklippet att så inte är fallet? Inte för att jag misstror dem, bara att det är intressant att landning blev så perfekt. (nästa konspiration, gravitationskraften existerar ej)

Nå det är intressant, detta får dock min tanke på all skit som vi skickar upp och låter vara kvar och bli projektiler, som kanske en dag gör det mer riskabelt att åka upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Inget märkvärdigt de spelade bara upp uppskjutningen baklänges, det såg väl vem som helst? Skämt, men det ser precis ut så, går det se i filmklippet att så inte är fallet? Inte för att jag misstror dem, bara att det är intressant att landning blev så perfekt. (nästa konspiration, gravitationskraften existerar ej)

Nå det är intressant, detta får dock min tanke på all skit som vi skickar upp och låter vara kvar och bli projektiler, som kanske en dag gör det mer riskabelt att åka upp.

Finns folk som har spelat upp klippet baklänges och det ser fel ut, röken vid landingen går åt fel håll och sugs in istället för att flyga ur raketen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av El1min4tor:

En milstolpe i rymdfarande, helt klart. Otroligt bedrift. Dock vet jag inte om jag tycker att turister har uppe i rymden att göra ännu. Jag är dock positiv om rymdturismen kan bekosta andra projekt därute i det stora svarta. Lite som Tesla Model S har legat till grund för Model 3 så kanske Elon Musk tänker på samma sätt här - låt de rika roa sig så använder man deras pengar till att bekosta mer vettiga produkter längre fram.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror rymdturism för de extremt rika är en väldigt liten del av den tänkta marknaden. I dagsläget så kommer de mesta av intäkterna från diverse företag som vill skicka upp satelliter i omloppsbana, samt NASA som skickar upp förnödenheter och material till ISS. En marknad som börjar undersökas är gruvdrift på asteroider. Många asteroider i solsystemet har en ganska hög koncentration av metaller m.m. som skulle kunna göra gruvdrift intressant, ifall man på ett billigt sätt kan få upp utrustningen dit. Fanns en ganska stor artikel om det i senaste Illustrerad Vetenskap nr. 7 2016. Gruvdrift är en stor industri och skulle bereda vägen för många underleverantörer också.

Enligt SpaceX hemsida så kostar en uppskjutning mellan ca 60-90 miljoner USD, varav endast en liten del av den kostnaden är för bränslet och resten för själva raketen, som hittills skrotats efter varje uppskjutning. Att kunna återanvända större delen av raketen skulle resultera i ett kraftigt reducerad uppskjutningskostnad.

Skrivet av anon159643:

Inget märkvärdigt de spelade bara upp uppskjutningen baklänges, det såg väl vem som helst? Skämt, men det ser precis ut så, går det se i filmklippet att så inte är fallet? Inte för att jag misstror dem, bara att det är intressant att landning blev så perfekt. (nästa konspiration, gravitationskraften existerar ej)

Det finns flertal klipp på deras hemsida och på Youtube som visare deras mindre lyckade landningsförsök ifall du är intresserad. Sen vad som verkar perfekt tror jag är relativt. Lyckas man med något nytt för första gången så kan saker verka perfekta, men när en Boeing 747 landar för 73452:a gången så är det bara en vanlig vardag. Jag hoppas att dessa raketlandningar också blir del av en vanlig vardag till slut.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem

Ifall någon inte riktigt förstod hur stor den här raketen är:

Lite mer detaljer kring raketen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem

Dessa landningar börjar nästan bli vardagsmat.

En kommentar från videon:

- "what the hell is it?"
- "A rocket having sent a payload and second stage on it's way to orbit, turning around and landing back on a barge floating in the Atlantic. That thing just went from 0 -> 2.5km/s -> 0 and flew a couple hundred miles in under 10 minutes! :o"

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inget märkvärdigt de spelade bara upp uppskjutningen baklänges, det såg väl vem som helst? Skämt, men det ser precis ut så, går det se i filmklippet att så inte är fallet? Inte för att jag misstror dem, bara att det är intressant att landning blev så perfekt. (nästa konspiration, gravitationskraften existerar ej)

Nå det är intressant, detta får dock min tanke på all skit som vi skickar upp och låter vara kvar och bli projektiler, som kanske en dag gör det mer riskabelt att åka upp.

Spela videon baklänges får du se hur konstigt det ser ut. Landningen skedde på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterligare ett lyckat landningsförsök med några häftiga bilder från själva raketsteget:

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, har jag missat något eller går det inte att redigera tidigare inlägg? Upptäckte att jag länkade fel tid när videon skulle starta i min föregående post.

Hur som, kamera från landning sett ur raketstegets perspektiv:

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Hmm, har jag missat något eller går det inte att redigera tidigare inlägg? Upptäckte att jag länkade fel tid när videon skulle starta i min föregående post.

Hur som, kamera från landning sett ur raketstegets perspektiv:
https://www.youtube.com/watch?v=4jEz03Z8azc

Detta var dock från helgens uppskjutning/landning, inte samma som första videon.
Här är hela helgens uppskjutning, med kommentarer, om man finner den tekniska lite torr

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem

Då har SpaceX tagit nästa steg inom rymdtransport och för första gången någonsin återanvänt ett tidigare fluget raketsteg och lyckats landa det IGEN! Tillverkningskostnaden är därmed i princip halverad (~33 miljoner USD billigare).

Raketsteget är exakt samma steg som landade i min första video.

18:30 ungefär börjar uppskjutningen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Då har SpaceX tagit nästa steg inom rymdtransport och för första gången någonsin återanvänt ett tidigare fluget raketsteg och lyckats landa det IGEN! Tillverkningskostnaden är därmed i princip halverad (~33 miljoner USD billigare).

Undrar om man kan åka billigt då så småningom med beggade raketer. Känns som något för riktigt modiga eller kanske livströtta personer.

Permalänk
Hedersmedlem

Nästa mål är alltså att återanvända en raket inom 24 timmar. Det kommer vara en extremt spännande dag

Permalänk
Medlem

Psssssh det var väl inget....

...det fixade ju Tintin redan för över 60 år sedan.

Skämt åsido, så är det väldigt intressant och ett stort steg framåt för mänsklig rymdfart.
Hoppas det går bra framöver också.

Permalänk
Medlem

Är så himla fascinerad! Tycker det är jättespännande och önskar jag under min livstid för uppleva när man gör en basstation på månen!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Det bästa med hela grejen är namnen på "landningspråmarna". Just Read the Instructions och Of Course I Still Love You är en mycket fin hyllning till Iain M. Banks. Min respekt för Elon Musk är stor.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Mja, köper inte det där. Ignorerar och går vidare med livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Mja, köper inte det där. Ignorerar och går vidare med livet.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.youtube.com/watch?v=051C0FiNX5U - Challenger part 1 - Flight

För övrigt- mycket kul att se framgångarna SpaceX når. Att återanvända delar av raketer borde innebära en del miljövinster när det innebär ekonomiska sådana.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ang3r:

Är så himla fascinerad! Tycker det är jättespännande och önskar jag under min livstid för uppleva när man gör en basstation på månen!

Jag är övertygad om att människan kommer sätta sin fot på Mars under min livstid. En spännande tid att leva i!

Skrivet av Kolsvart Katt:

För övrigt- mycket kul att se framgångarna SpaceX når. Att återanvända delar av raketer borde innebära en del miljövinster när det innebär ekonomiska sådana.

Tja, såklart det blir miljövinster då den totala energiåtgången för en uppskjutning minskar som följd med återanvändandet av raketer, men själva raketerna i sig är inte det mest bränslesnåla transportmedlet precis. Dessutom så tror jag inte det innebär att de behöver göra färre raketer heller. Tillverkningen fortsätter nog i samma tempo, men de kan göra fler uppskjutningar vilket ökar intäkterna och därigenom även utvecklingstakten för framtida raketer. Tanken är att återanvända varje raketsteg åtminstone 15 gånger.

http://spacenews.com/spacexs-reusable-falcon-9-what-are-the-r...

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Ja det kommer att bli intressant att se om de lyckas med att spara pengar i skarp drift.

Det är mycket som producerats med målet att det ska bli billigare och i allmänhet när gäller aero och rymden och i synnerhet när det amerikansk teknik. Den är oftast lite för avancerad för behovet samtidigt som svårigheterna inte tas på allvar.

Men får man bukt med detta så kan det bli ganska trevligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av petterf:

Ja det kommer att bli intressant att se om de lyckas med att spara pengar i skarp drift.

Det är mycket som producerats med målet att det ska bli billigare och i allmänhet när gäller aero och rymden och i synnerhet när det amerikansk teknik. Den är oftast lite för avancerad för behovet samtidigt som svårigheterna inte tas på allvar.

Men får man bukt med detta så kan det bli ganska trevligt.

Om man inte försöker lösa problemen lär man sig inget! Kudos till Space X att dom försöker och faktiskt ser ut att lyckas! Dom första landningarna såg verkligen ostabila ut! Dom har nog fått slipat till programeringen för stabiliseringssystemen och dylikt ! 35 miljoner $ i vinst per raket är inte lite pengar! Mera sådant!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Mja, köper inte det där. Ignorerar och går vidare med livet.

Skickades från m.sweclockers.com

This is why we cant have nice things <C

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag är övertygad om att människan kommer sätta sin fot på Mars under min livstid. En spännande tid att leva i!

Interesting times helt klart. Forskare eller Mars One är frågan? Jag vill gärna se fortsatt robotisk undersökning tills man är rimligt säker på att man definierat alla ev. spår av forntiders liv på/nära planetens yta.

Skrivet av Casgar:

Tja, såklart det blir miljövinster då den totala energiåtgången för en uppskjutning minskar som följd med återanvändandet av raketer, men själva raketerna i sig är inte det mest bränslesnåla transportmedlet precis. Dessutom så tror jag inte det innebär att de behöver göra färre raketer heller. Tillverkningen fortsätter nog i samma tempo, men de kan göra fler uppskjutningar vilket ökar intäkterna och därigenom även utvecklingstakten för framtida raketer. Tanken är att återanvända varje raketsteg åtminstone 15 gånger.

http://spacenews.com/spacexs-reusable-falcon-9-what-are-the-r...
http://spacenews.com/wp-content/uploads/2016/04/SpaceX_reusable_Jeffries_April_2016.jpg

Intressant artikel.

"The only nations today whose governments are launching sufficiently often to reach those rates are the United States and China, and even these government markets may be insufficient, in and of themselves, to close the business case.

That means any launch provider introducing reusability will have a maximum incentive to search for commercial business outside its domestic market.

The scenario European launch officials fear is one in which SpaceX succeeds in refurbishing stages at a relatively low cost, and then – to close reusability’s business case — becomes even more aggressive on the international market, which is where Arianespace generates most of its revenue.
"

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)