Permalänk
Entusiast

Street Fighter V

Info:

Nyligen så släpptes Capcoms senaste i deras Street Fighter serie, denna gång verkar fokus ha lagts på att göra det mindre avskräckande för nybörjare genom att spelet blivit lite simplare att lära sig och mindre mekaniskt krävande. Verkar dock inte som att skicklighets taket har sänkts nämnvärt utan det finns nog utrymme att skilja sig från mängden om man lägger ner tiden i det.

V-Skill och V-Trigger har bytt ut Focus respektive Ultras från SF4 och är mer unikt för varje karaktär. Detta har gjort att även karaktärer som Ryu och Ken som historiskt sett varit väldigt lika varandra inte längre är i närheten av det.

Några av spelets höjdpunkter är att hela communityn nu är samlad på ett och samma ställe då det släppts till PC och PS4 med crossplay vilket innebär att vi inte längre har vi en skara spelare på Xbox, en på Playstation samt en tredje på PC utan nu kan alla spela mot alla. SF5 kommer för första gången heller aldrig få någon super ultra arcade championship edition utan content patches kommer släppas gratis med chans att köpa nya karaktärer och costumes med valuta man kan tjäna in-game, köper man spelet nu kommer det alltså aldrig behövas lägga extra pengar på spelet.

Nätkoden har även den fått sig en uppdatering, även ifall det i vissa fall är lite skakigt just nu. Jag lyckades tex spela några timmar med en polare i USA utan mycket att klaga på.

Dold text

Karaktärer:

Resurser:

Tänkte vi kunde ha denna tråden för att hitta andra SweClockare att spela emot antingen om det innebär seriös träning eller mer casual lir samt diskutera tech, capcom pro tour eller anordna egna mindre turneringar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Entusiast

Kan väl börja med att påpeka att spelet släppts ofärdigt, vi har inte än fått story mode vilket ska komma i Juni eller trials som släpps i Mars. Lobbys för fler än två spelare har inte heller kommit än. Servrarna har det varit lite sådär med men blir bara bättre för varje dag, enligt mig väldigt väldigt spelbart online.

Capcom ID är Firkraag eller Steam ID i min signatur ifall någon vill spela, är inte jättebra men helt klart ett steg över nybörjare.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köpa spelet så småningom, har en kusin som brukar agera roligt motstånd.
Spelar dock normalt med Dudley som än så länge saknas i SFV...

Är inte särskilt bra heller, men är glad att Focus Attacks är borttaget, kom aldrig överrens med den mekanismen.

Vad är det förresten för systemkrav för att köra allt på max? Framförallt grafikkort då.

Permalänk
Entusiast

@Tommy:
Härligt, lirar gärna om du börjar spela. Systemkraven jag uppdaterar även tråden med dessa under info.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Tagga sf5! Streetfighter med matchmaking kom inte en sekund för sent. Får se om jag köper det i framtiden, antingen till ps4 eller pc )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

@Cinder:
Härligt, lirar gärna om du börjar spela. Systemkraven jag uppdaterar även tråden med dessa under info.

För de som är intresserade så höll Daigo själv nyligen ett event med många bra matcher:

960 tycker jag låter väldigt lågt.. Sitter på 670 SLI idag, kanske köper ett nytt kort snart, typ 390x eller liknande, borde räcka och bli över av kraven att döma.

Permalänk
Entusiast

@siglolmic:
Hey, skulle vara kul å spela lite igen. Mer kul för mig kanske då inte OP Zerg kan rädda dig denna gången. User tier lists finns uppe @ http://www.eventhubs.com/tiers/sf5/

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Sitter och rullar tummarna tills Ibuki/Juri släpps.

Permalänk
Medlem

Shoppade igår, ska testa ikväll eller imorgon.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Otroligt roligt spel. Synd att det släpptes halvdant dock, jag skulle jättegärna vilja spela story moden.

Permalänk
Entusiast

Tänkte det kunde vara sjysst att få upp en lista med användarnas CFN ID, kan man formatera det på ett snyggt sätt i en SweC tråd med tabeller kanske? Med tanke på att det är lite långsamt att spela ranked så spelar man ju hellre längre set i privata matcher.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

skaffade både en arkadsticka och sfv här till ps4 och jäklar det är skoj som fan online även om man är riktig noog ännu.
så ps4 och capcom id är Xnetium bara kasta en invite skriv gärna sweclockers och sfv om ni lägger till en

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Entusiast

@Xnetium:
Lägger till dig ikväll, när brukar du spela? CFN är ju lite buggat då alla spelare man följer visas som online även när dem inte är det. Vi kanske kunde spela tänkte jag. Hur blir lättast egentligen, ska man ha en skype grupp för SweC SF5 lirare eller något annat?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Jag har haft spelet i över en vecka nu och har 0 matcher. online funkar inte överhuvudtaget. Jag kan logga in hur enkelt som helst men jag tappar anslutningen innan jag ens hittar en match, oftast tar det 2-3 minuter konstant. Jag har "port forward" allt som man ska, testade tom DMZ men det funkar inte heller. Sitter på en dynamisk ip för övrigt, Tacksam för hjälp!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robbandoran:

Jag har haft spelet i över en vecka nu och har 0 matcher. online funkar inte överhuvudtaget. Jag kan logga in hur enkelt som helst men jag tappar anslutningen innan jag ens hittar en match, oftast tar det 2-3 minuter konstant. Jag har "port forward" allt som man ska, testade tom DMZ men det funkar inte heller. Sitter på en dynamisk ip för övrigt, Tacksam för hjälp!

Din internetleverantör kanske har dig bakom en taskig NAT? Vet att jag fick ringa Bahnhof för att bli borttagen ifrån deras i samband med att få en publik ip address. I vilket fall som helst så är det dessa portar du öppnade? Länk. Spelar du via WiFi kanske, PS4 eller PC?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

@Firkraag:
spelar mestadels på helger men om du lägger till mig på psn så lär du se när jag är online då de varierar när.

och på ps4 så har man ju voicepartyt som funkar riktigt bra.

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk

Är online MM så långsamt?

Permalänk

@Firkraag: Har också Bahnhof med 100/100 och vad jag antar är publik ip redan. Använder sladd på PC. Så enda sättet är att be dem att ge mig en statisk ip istället?

Permalänk
Entusiast

@Robbandoran:
Ring bahnhof och säg till dem att du vill ha publik ip och bli urkopplad deras NAT.

@Xnet:
Jag spelar på PC såkan inte kolla PSN. En chattgrupp på antingen skype eller discord kanske hade fungerat? Tänker mest för att koordinera spel och inte voicechat.

@siglolmic:
Går fort för mig att hitta matcher.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

@Firkraag:
ah ok hmm ja men borde inte typ fb messenger funka bra med gruppsamtal där via så kan dom flesta köra även dom som inte har en pc i närheten.
för min dator är i sovrummet och ps4 är i min biogrotta blir lite bökigt

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Entusiast

@Xnet:
Jag har inte facebook, men Discord borde väl fungera? Det finns ju även som app till telefonen, desktop app till datorn eller att använda i browsern har inte använt förr men har hört att den tydligen ska vara bra.

De som vill spela tillsammans kan ju gå med @ https://discord.gg/0rxeb2f6D8XdPkpj (även uppdaterat OP med information om detta).

Lite tips för SF4 lirare:

Dold text
Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Entusiast

Street Fighter database är skapad med winrates för varje karaktär och personliga stats. Hittar ni inte er själva i listan så kan ni lägga till det på knappen längst upp. När ni först läggs till så kommer den bara visa 100 senaste matcherna då det är allt som Capcom sparar, men det byggs ut allteftersom.

Framsidan
Min profil (provat massa karaktärer nu i början)

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

@Firkraag: Jag ringde Bahnhof och sa till att jag ville ha publik ip, frågade om NATen och tjejen sa att det ska fixas automatiskt med publik. Har inte fått den än men ska bli intressant om de här har varit värt min tid. Det spelar ingen roll att jag den på min PC och inte på router va?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robbandoran:

@Firkraag: Jag ringde Bahnhof och sa till att jag ville ha publik ip, frågade om NATen och tjejen sa att det ska fixas automatiskt med publik. Har inte fått den än men ska bli intressant om de här har varit värt min tid. Det spelar ingen roll att jag den på min PC och inte på router va?

Härligt, du kommer helt enkelt få en publik ip rakt ut igenom fiberdosan så det spelar nog ingen roll alls om det är MAC adress du tänker på? Sen ser du såklart till att portarna som Capcom specificerat också är öppna i routern(förutom 80 och 443 kanske..) så hoppas jag det funkar bättre online för dig sen. Jag tror absolut att det kan ha varit Bahnhof som låg bakom problemen då jag hade liknande innan jag bad om publik IP.

SF5 portarna:

  • TCP: 20002, 30840, 30850, 30870

  • UDP: 30840-30859, 30870-30879 (notera strecken..)

Jag använde detta trial program för att verkligen se till så portarna jag öppnat fungerade efter publik IP:
http://portforward.com/help/portcheck.htm

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Entusiast

Innehållet av Mars patchen:

  • Ny karaktär: Alex

  • Online rematches i ranked 2/3 matcher

  • Challenge mode

  • Combo trials

  • Ordentliga tutorials

  • Shoppen öppnar

  • Buggfixar

Källa

Online rematch kommer bli sjysst, och bra att nybörjare får lite vettiga tutorials.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant släpptes patchen idag för då har man ju fredagen räddad hade visserligen tänkt mig en Sfv fredag ändå

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Entusiast

@Xnet:
Den släpps senare i månaden, förhoppningsvis nästa vecka. Jag är på och lirar ikv, är nog taggad runt 18/19 nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Ska fixa lite käk nu så kommer in runt 20.

Skrivet av Firkraag:

@Xnet:
Den släpps senare i månaden, förhoppningsvis nästa vecka. Jag är på och lirar ikv, är nog taggad runt 18/19 nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Entusiast

@Tommy @siglolmic @headphone.ninja @Json_81 @psyler @Robbandoran

Blev det något? Skulle vara kul om fler hittade in i Discord å lirade eller köra custom matches överhuvudtaget, hittills är det bara jag och @Xnet som lirat spelat tillsammans härifrån. Är lite trist i längden att lira ranked då det är svårare å bli bra där jämfört med att öva mot samma spelare.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

@Firkraag:

Jag har inte haft så mycket tid att spela, behöver lära mig spelet för, har knappt spelat SF sen Ex Alpha Plus (tror jag det hette, på ps2).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."