Samsung presenterar Exynos 8 Octa 8890

Permalänk
Datavetare

@epple: de saker som typiskt drar mest i en telefon är radio, skärmen och cpu/gpu.

Den första är nog rätt snarlik vad det gäller strömförbrukning i dagens high-end mobiler. Skärmens strömförbrukning verkar kanske mer bero av storleken än antal pixlar.

Lasten man lägger på GPUn är därmed rejält olika mellan modeller, om vi sätter den mängd pixel som Iphone6/6s ska dra runt som 1.0 (1334x750) så är

  • 1920x1080 är 2,1 gånger fler pixels

  • 2560x1440 är 3,7 gånger fler pixels

  • 3840x2160 är 8,3 gånger fler pixels

Det bara måste ha en påverkan på batteritid. Men ändå är batteritiden det mindre problemet, givet dessa siffror och det faktum att Apples GPU-den brukar vara i absolut prestandatoppen varje generation är då någon förvånad varför det i vissa lägen är sämre flyt i Android?

Är rätt säker på att Android numera är minst lika effektivt som iOS, men hjärndöd design av mobil-HW och då främst upplösning gör att iOS i praktiken får "bättre flyt". För kan någon hävda att 1334x740 på 4,7" inte är fullt tillräckligt?

Hoppas någon Android-tillverkare gör en toppmobil med rimligt upplösning, typ 1920x1080 på 5,0-5,5" med Snapdragon 820. Samsung verkar fortsätta sin inslagna väg med 4+4 kärnor, det trots att alla undersökningar visar att ytterst få mobilappar har nytta av mer än en CPU-kärna. Apple har fattat vilket behov typisk appar har, de lägger allt krut på absolut maximal enkeltrådprestanda i sin dual-core design. Snapdragon 820 kör med 2+2 av Qualcomms nyutvecklade Kryo CPU (två högt klockade kärnor samt två lågt klockade kärnor byggda med lågläckage transistorer).

Övertygad om att Kryo > Samsungs ARM CPU både i absolut prestanda och perf/W då Kryo kan lägga sin transistorbudget på totalt fyra kärnor medan Samsung ska lägga den på åtta kärnor. Enda frågetecknet är hur mycket bättre Kryo är, kan den komma nära Apples Twister? Att den skulle matcha Twister känns inte rimligt, dels är det Apples tredje ARMv8 design, dels kan lägga alla transistorer på två CPU-kärnor och slutligen kan Apple leva med lite högre tillverkningskostnad på sina systemkretsar då de kan hålla löjligt pris mot kund på Iphone.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@epple: de saker som typiskt drar mest i en telefon är radio, skärmen och cpu/gpu.

Den första är nog rätt snarlik vad det gäller strömförbrukning i dagens high-end mobiler. Skärmens strömförbrukning verkar kanske mer bero av storleken än antal pixlar.

Lasten man lägger på GPUn är därmed rejält olika mellan modeller, om vi sätter den mängd pixel som Iphone6/6s ska dra runt som 1.0 (1334x750) så är

  • 1920x1080 är 2,1 gånger fler pixels

  • 2560x1440 är 3,7 gånger fler pixels

  • 3840x2160 är 8,3 gånger fler pixels

Det bara måste ha en påverkan på batteritid. Men ändå är batteritiden det mindre problemet, givet dessa siffror och det faktum att Apples GPU-den brukar vara i absolut prestandatoppen varje generation är då någon förvånad varför det i vissa lägen är sämre flyt i Android?

Är rätt säker på att Android numera är minst lika effektivt som iOS, men hjärndöd design av mobil-HW och då främst upplösning gör att iOS i praktiken får "bättre flyt". För kan någon hävda att 1334x740 på 4,7" inte är fullt tillräckligt?

Hoppas någon Android-tillverkare gör en toppmobil med rimligt upplösning, typ 1920x1080 på 5,0-5,5" med Snapdragon 820. Samsung verkar fortsätta sin inslagna väg med 4+4 kärnor, det trots att alla undersökningar visar att ytterst få mobilappar har nytta av mer än en CPU-kärna. Apple har fattat vilket behov typisk appar har, de lägger allt krut på absolut maximal enkeltrådprestanda i sin dual-core design. Snapdragon 820 kör med 2+2 av Qualcomms nyutvecklade Kryo CPU (två högt klockade kärnor samt två lågt klockade kärnor byggda med lågläckage transistorer).

Övertygad om att Kryo > Samsungs ARM CPU både i absolut prestanda och perf/W då Kryo kan lägga sin transistorbudget på totalt fyra kärnor medan Samsung ska lägga den på åtta kärnor. Enda frågetecknet är hur mycket bättre Kryo är, kan den komma nära Apples Twister? Att den skulle matcha Twister känns inte rimligt, dels är det Apples tredje ARMv8 design, dels kan lägga alla transistorer på två CPU-kärnor och slutligen kan Apple leva med lite högre tillverkningskostnad på sina systemkretsar då de kan hålla löjligt pris mot kund på Iphone.

Bland det vettigaste jag har läst hittills.
Jag är helt övertygad att pixlar och antal mp på kameran är rena försäljningsargument och det funkar ju, annars så skulle det ju inte hålla på som de gör. 720p är fullt tillräckligt på en skärm under 5 tum. Full hd duger gott och väl för skärmar upp till 10 tum. I slutändan är det ändå panelen som avgör hur bra bilden blir och upplösningen är sekundärt. Visst går upplösning och bildskärpa hand i hand men på små enheter ser man ju knappt skillnaden och slukar bara mer batteri.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Mja, det där behöver inte nödvändigtvis stämma. Det vi kan läsa i nyheten är att processorn blir både högre presterande och energisnålare, och skärmtekniken utvecklas såklart med samma ambitioner. Anandtech gjorde i somras en analys på AMOLEDs energieffektivitet som exempelvis visar att displayen i Galaxy S6 har en lägre förbrukning än den som sitter i Galaxy S5, trots ~78% fler pixlar som 1440p (QHD) erbjuder över 1080p (FHD).

Lyckas de med en liknande bedrift med övergången från 1440p till 2160p (UHD) blir jag glatt imponerad. Nu har de ju även en snålare SoC att ta energibudget ifrån, en budget som jag är övertygad är satt efter en normalanvändare som i de flesta fall har kräm kvar innan läggdags. Sen ska vi självklart inte glömma att vi har massvis av olika tillverkare, skärmtyper och (o)optimeringar, men nu är det trots allt Samsungs telefoner som är ämnet. Personligen tror jag att Galaxy S7 stannar på 1440p och 2160p introduceras först med nästkommande Note - då kan Mali-kretsen verkligen sträcka på benen i S7:an och hinna få bättre optimering inför 2160p.

4K UHD är en naturlig 'platå' som tillverkarna gärna vill upp till tack vare TV, videos/streaming, VR och UHD Blu-ray som alla framöver kommer att standardiseras från denna upplösning. Marknadsföring är ju i sig också ett argument och med effektivare HEVC/VP10 på intåg blir det lättare för konsumenterna att få tag i riktigt högupplöst material. Jag hoppas vi kan komma till den platån rätt fort för att utveckla skärmtekniken ytterligare, för vi har ju även HDR, DCI-P3 & Rec.2020 och dylikt att implementera till fullo innan nästa kliv upp i upplösning kommer på tal för vanliga konsumenter.

Frågan är ju dock vad de hade kunnat åstadkomma om de inte hade behövt fyrdubbla antalet pixlar. Det är klart att ny teknik blir effektivare men satsar man mest där det behövs? Som skärmtillverkare så är nog fler pixlar en bra väg, eftersom telefontillverkarna ändå verkar skita i batteritiden.

En annan väldigt värdeful faktor är kraften som krävs för att driva runt 4x fler pixlar. Är ju bara att kolla hur effektförbrukningen skiljer på datorer som driver runt saker i 4k med motsvarande prestanda som ett snålare system driver 1080, skillnaden är inte direkt översättningsbar men till telefoner men den är garanterat en stor faktor.

Personligen skulle jag alla dagar i veckan hellre ta en 720p upplöst 4tum telefon med lite tjockare form för att rymma mer batteri, en bra kamera och ge lite bättre greppkomfort, då skulle denna kunna vara både rappare och ha bättre batteritid än de stora värstingarna med 4k upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att 1280x768 (vilket jag ungefär hade på min Nexus 4) är för klent på 4.7". Min Galaxy S4 på ca 5" och 1920x1080 har märkbart skarpare bild. Nu är det ju helt olika skärmar, men jag skulle nog tro att jag ganska ofta håller telefonen på 6" avstånd istället för 12" som den gode Jobs tyckte att Retina-iphone skulle hållas på. Vid allmänt slösurfande var dock Nexusdisplayen helt ok, likaså till de flesta spel.

Angående 4K har jag det hellre på skrivbordet till min dator än i fickan till min mobil.

Sony använder väl bara maxupplösningen i vissa appar, för att spara gpu åtminstone.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@epple: de saker som typiskt drar mest i en telefon är radio, skärmen och cpu/gpu.

Den första är nog rätt snarlik vad det gäller strömförbrukning i dagens high-end mobiler. Skärmens strömförbrukning verkar kanske mer bero av storleken än antal pixlar.

Lasten man lägger på GPUn är därmed rejält olika mellan modeller, om vi sätter den mängd pixel som Iphone6/6s ska dra runt som 1.0 (1334x750) så är

  • 1920x1080 är 2,1 gånger fler pixels

  • 2560x1440 är 3,7 gånger fler pixels

  • 3840x2160 är 8,3 gånger fler pixels

Det bara måste ha en påverkan på batteritid. Men ändå är batteritiden det mindre problemet, givet dessa siffror och det faktum att Apples GPU-den brukar vara i absolut prestandatoppen varje generation är då någon förvånad varför det i vissa lägen är sämre flyt i Android?

Är rätt säker på att Android numera är minst lika effektivt som iOS, men hjärndöd design av mobil-HW och då främst upplösning gör att iOS i praktiken får "bättre flyt". För kan någon hävda att 1334x740 på 4,7" inte är fullt tillräckligt?

Hoppas någon Android-tillverkare gör en toppmobil med rimligt upplösning, typ 1920x1080 på 5,0-5,5" med Snapdragon 820. Samsung verkar fortsätta sin inslagna väg med 4+4 kärnor, det trots att alla undersökningar visar att ytterst få mobilappar har nytta av mer än en CPU-kärna. Apple har fattat vilket behov typisk appar har, de lägger allt krut på absolut maximal enkeltrådprestanda i sin dual-core design. Snapdragon 820 kör med 2+2 av Qualcomms nyutvecklade Kryo CPU (två högt klockade kärnor samt två lågt klockade kärnor byggda med lågläckage transistorer).

Övertygad om att Kryo > Samsungs ARM CPU både i absolut prestanda och perf/W då Kryo kan lägga sin transistorbudget på totalt fyra kärnor medan Samsung ska lägga den på åtta kärnor. Enda frågetecknet är hur mycket bättre Kryo är, kan den komma nära Apples Twister? Att den skulle matcha Twister känns inte rimligt, dels är det Apples tredje ARMv8 design, dels kan lägga alla transistorer på två CPU-kärnor och slutligen kan Apple leva med lite högre tillverkningskostnad på sina systemkretsar då de kan hålla löjligt pris mot kund på Iphone.

Ja, det är ju rätt spännande att pixlarna kan öka medan förbrukningen i skärmen går ner något, men det är ju rätt ballt också att de faktiskt lyckas med det och något jag innerligen hoppas de kan fortsätta med. Jag är inte så haj på hur upplösningen faktiskt påverkar grafikdelens energikrav, varför jag inte ville gå för mycket utanför själva upplösningen som diskuterades i tråden.
Men av ditt enkla exempel ovan blir det klart tydligt att 'endast' gå upp i upplösning plötsligt kräver väldigt mycket mer. Det skulle vara riktigt intressant att se tester gjorda på det scenariot, även hur stor skillnaden blir i 2D vs 3D och hur olika tekniker kan påverka. ARM har ju ett gäng avsedda just för detta. Kommande Mali som ska sitta i S7:an ser ut att ha en fokus på just 4K UHD, och de vill nog inte att förbrukningen skjuter iväg allt för mycket. Ett stort plus är såklart om rendering av lägre upplösningar blir ännu mer effektiviserade av de nya högre kraven som ställs av UHD, något alla kan dra nytta av.

Apple har verkligen valt rätt väg när det kommer till sin SoC, något jag själv är nöjd med då jag har en via jobbet även om nörden i mig gärna hade sett lite aggressivare framförhållning. Trots en låg mängd minne i enheten så har jag aldrig haft direkt prestandaproblem och batteriet räcker långt. Kryo blir förhoppningsvis en fräsk flikt i Androidvärlden, och det kanske vi ska tacka Apple för. Biffigare 4+4 lutar i min värld mer åt hybridlösningar (e.g. Continuum) och tablets för multitasking, men vi får se om Samsung lyckas hitta en bra balans med 8-serien i sina telefoner.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

på en mobil telefon tycker jag en upplösning som är högre än (2560 x1440) är overkill. jag kan köpa skillnaden mellan 1080p och 2560 x1440. men från det till 4k tror jag inte är nån menning med på en så liten skärm som en mobil telefon. Specielt inte med tanke på hur mycket ström det drar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Personligen hoppas jag på en 4k skärm. Jag tror ju mer 4k skärma det finns ju mer 4k content kommer det.

Personligen hoppas jag verkligen att det inte blir en 4K skärm.
Prestanda och batteritid alla gånger över ännu ett siffer race.

/C

Permalänk
Medlem

med tanke på att apple inte ens kommit upp i 2560 upplösning och ändå har sunkig batteritid så tycker jag faktiskt att Apple floppat. de har inte hängt med i teknikrace:t sen iphone 5, nu är det Androids tid att dominera på marknaden!

kom också ihåg att apple har typ 15 telefoner sammanlagt o få att funka med sitt eko-system vilket e väldigt lite, och ÄNDÅ lyckas de tex facka upp antennen i iphone4 tex, medans android har TUSENTALS olika konfigurationer, med minimal kompatibilitetsproblem, och alla dem funkar.. visst, ibland kajkar de sig, men med tanke på hur många telefoner android använder så är det 10x mer stabilt än iphone sortimentet sett till statistiken.. så ja, android har definitivt vunnit, sen också eftersom man inte behöver itunes gör ju bara det till en stor anledning att switcha från sketna apple. Fanboysen måste skrika av ilska nu, men jag har rätt.. 15 telefoner vs 1000 olika modeller

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

med tanke på att apple inte ens kommit upp i 2560 upplösning och ändå har sunkig batteritid så tycker jag faktiskt att Apple floppat. de har inte hängt med i teknikrace:t sen iphone 5, nu är det Androids tid att dominera på marknaden!

kom också ihåg att apple har typ 15 telefoner sammanlagt o få att funka med sitt eko-system vilket e väldigt lite, och ÄNDÅ lyckas de tex facka upp antennen i iphone4 tex, medans android har TUSENTALS olika konfigurationer, med minimal kompatibilitetsproblem, och alla dem funkar.. visst, ibland kajkar de sig, men med tanke på hur många telefoner android använder så är det 10x mer stabilt än iphone sortimentet sett till statistiken.. så ja, android har definitivt vunnit, sen också eftersom man inte behöver itunes gör ju bara det till en stor anledning att switcha från sketna apple. Fanboysen måste skrika av ilska nu, men jag har rätt.. 15 telefoner vs 1000 olika modeller

Bla bla bla. Visar bara hur lite koll och okunnig du är när du skriver att man måste ha iTunes. Är det någon som är fanboy så är det du som inte har koll på Apple och likväl klagar och gnäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Visst VR men, ärligt talat, den marknaden är minimal.

Jo, med tanke på att dem inte ens släppts så är det inte särskilt förvånande. Marknaden för processorer var också ganska minimal en gång i tiden.

Skrivet av skewgen:

Det är ju snarare så att 1080 material (som många filmer) ofta ser bättre ut på 1080 skärm än en 4K skärm då många 4K skärmar envisas med att interpolera (även om det i teorin inte skulle behövas om man översatte 1 pixel till 4 rakt av).

Du säger det själv, det är ingen följd av att du har högre upplösning. Bara dålig mjukvara i devicen du testat.

Skrivet av skewgen:

Återstår att se vad Microsoft åstadkommer (de har ju egentligen bara haft en lanseringspunkt ännu, vilken inte var speciellt upphetsande enligt mig), de borde kunna bygga vidare på surface konceptet vilket skulle kunna vara intressant.

Om de får till sammanföringen av alla sina platformar och continuum (eller hur det stavas) så hade det varit riktigt coolt. Dock så är de så pass "ohippa" att ingen kommer ringa i klockorna och ropa från hustaken ifall de gör det. Det händer nog tyvärr bara framför min skärm.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jo, med tanke på att dem inte ens släppts så är det inte särskilt förvånande. Marknaden för processorer var också ganska minimal en gång i tiden.

Ja, men man kan ju börja med att ha telefoner som inte är som sirap innan man börjar pressa ännu mer från skärmar, när VR börjar bli en grej så kanske det är motiverat med 4k, men idag är det inte det och hårdvaran i övrigt är för klen för att klara av det på ett trevligt sätt. Är säkert jättemotiverat när VR har mognat lite via datoranvändare först och hårdvaran under tiden blivit bättre.

Men att det fortfarande är märkbart sämre respons och flyt i Android (och det stämmer än idag vad ni än vill påstå) är mycket på grund av detta pixelrace. Och då gillar jag verkligen inte Apple som företag på grund av sina låsta system, överpriser samt en arrogant, hjärntvättad och okunnig användarbas (gäller inte alla, många kan sin skit och använder apple produkter på rätt sätt till rätt saker).