5år är baserat på den senaste tidtabellen på när det skulle släppas, inte idag.
Problemet ligger i att man inte släppte spelet och som EVE, eller många andra spel "i tid", och sen fortsatt att vidareutveckla dem, utan man satsar så extremt på att göra allt extra och skjuter upp allt, eftersom man får mer pengar. Mao... det är inte spelet, det är pengarna som styr.
EVE tog sin tid, och det var som sagt beta 2003, så de lär ha några års utveckling bakom. Dock var det på den tiden en helt ny miljö, helt nya nivåer av MMO och helt ny motor. De har sedan dess varit först i världen på mycket. De var de första som hade 10000 spelare online i samma värld samtidigt, att jämföra med WoW, BF4 mm som har kanske 64 eller 32. De var först i världen med att behöva RAM disk till databasen, och var första kommersiella bolag (tidigare endast militärtbruk) som inskaffade en enhet, när deras massiva 15k RPM raid inte hade en chans att hänga med. SC kommer inte nå (enligt senast jag läst) mer än vanlig MMO standard, de bygger på befintlig motor och det hela handlar mest om en sak.... "design och grafik". Som du säger, det är betydlig mer "sim" i styrning mm, vilket helt klar är en skillnad, men ändå inte. Det är inte så mycket... nytt. Utan det är samma sak, i ny tappning med bländande grafik. Sim delen har du i flightsim och mycket annat sedan många år tillbaka, de har dock kombinerat det med rymdspel, thats it. Att spelet är coolt, och som du säger, denna genre av space-sim är en cool början på en ny era.
EVE har gjort alla framsteg år för år, och fortsatt utveckla mer funktioner och nya delar. OM du spelat EVE då, så känner du inte igen dig idag. Bara tanken att de försöker bygga in allt från konsol spel till VR i det visar hur de fortsätter att utveckla det. Och tittar man närmare så har de unik marknad, unik PVP och skill system som de både har fått beröm för genom åren och samtidigt analytiker har studerat och sett mycket roliga mönster i. Att marknaderna är slående lika verkligheten och krig och händelser i spelet både har liknat våra världskrig är slående.
Min poäng är att om SC nu har så många backare, de har sagt att de inte ska sälja skepp för $$$ när det väl släpps och har så många som gillar det redan, varför fortsätter man då att bygga ut? Uppenbarligen så har du nog med pengar för att det skulle varit färdig i tid, och uppenbarligen har du nog med incitament för att du kan släppa påbyggnader och vidareutveckla det. Det enda som ser ut att vara anledningen till att man inte gjort som man ursprungligen planerade, är för att man är bländad av $$$... Just ironiska att folk ovan inte ens kan minnas vad de ursprungliga pengamålet var, utan där är flera olika gissningar, är tydligt tecken på att det har gått för långt (och bara handlar om $$$) och ändrats för många gånger.
Med det sagt, visst, jag tar hellre ett bra spel, men när man börjar ändra i tiden det ska släppas om och om igen så är det verkligen som Duke Nuk'em, då det skjuts upp och mer delar byggs om/byggs till, och frågan är bara... när det väl släpps, blir det värt det, eller hade det kanske varit bättre att släppa det som ursprungligen planerat och sedan fortsatt att bygga på det?