Star Citizen släpps i alfaversion 2.0

Permalänk

Väl talat @Alucius

Utan att spåra iväg för mycket utöver det som sagts, så är det två saker som jag är lite fundersam på.
"Bland annat 64 bit persistence vilket möjliggör spelvärldar flera miljarder kilometer i diameter. Dvs realistiska storlekar på ett solsystem tex utan att fuska med skalorna. Detta har aldrig gjorts förr och utan detta skulle aldrig Star Citizen vara möjligt."

Hur tusan hade då Chris tänkt sig att släppa spelet om han bara hade fått $500,000 via kickstarter, för de resurserna att programmera om Cryengine motorn till 64 bit fanns förmodligen inte utan det är tack vare galningar som mig som spelet då ens är möjligt...?
DS skrev i ett av sina hatiska blogginlägg att SC hade varit möjligt om man utgått från 2012 års grafikmotor, men inte idag. Jag tror raka motsatsen när det gäller de begränsningar det är i 32 bit, och personligen gissar jag att Chris trodde han skulle ro hem projektet med en budget på $20 miljoner, som spelet var tänk att kosta från början. Vi såg ju direkt hur Cryengines nätkod fungerade och de sköt upp Arena Commander flera månader då de fick göra en egen, som de senare i år fick göra om helt och hållet igen, Research and Development (R&D).

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/132...
"The first is that the goal of achieving $20M in development funding will actually be reached approximately at $23 million in funds raised."
Datum: December 14th 2015 rolig hemsida minsann... Hursomhelst så har jag aldrig hört talas om en budget på $11 miljoner men jag backade först på kickstarter där det pratades om Star Citizen PU och så vidare.

Kan tilläggas att spel som The Division visades upp på E3 den 10 juni 2013, där de hade tänkt släppa det spelet 2014, men har blivit uppskjutet till mitten på 2016 så nog finns det andra spel som tar längre tid än planerat som vi får höra talas om innan, men all fokus och kritik är på SC bara för att spelarna betalar, väldigt märkligt.

Ingen nämner att folk betalar upp till 20 euro i månaden helt frivilligt när det gäller Subscriptions för att vi ska få ta del av allt som visas flera ggr i veckan av utvecklarna hos CIG.
Men det är klart, ogillar man kickstarter och den typen av "spelförsäljning" och bara letar billiga erbjudanden på steam så har man rätt att kritisera?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alucius:

När projektet först pitchades var det i en mycket begränsad version. Totalt skulle det kosta kring 11 miljoner dollar att slutföra det projektet. Därmed var även den ursprungliga tidsplanen anpassat efter ett projekt av den begränsade storleken och den begränsade komplexiteten. När Star Citizen nått 11 miljoner så frågades communityn om de ville ha "bigger, better, more complex" i utbyte mot att det tar mer tid. Det var ett rungande ja. Samma fråga ställdes igen vid 20 miljoner då First Person shooter funktionerna lades till. Vad vill ni vi skall göra med detta? Ska vi stanna här? "Bigger, better, more complex!". Det är alltså communityn som vill ha mer även om det tar tid.

Det är inte möjligt att släppa ett spel med 10 miljoner i ambition för att sedan expandera detta till den ambition det har idag vid 100 miljoner. De bakomliggande system som krävs för att dagens spel skall vara möjligt fanns inte då utan har fått utvecklas sedan dess. Dyr utveckling som tagit minst ett år bara för dessa bakgrundssystem. Det skulle då vara som att släppa två helt separata spel och all den utveckling som gick in i 10 miljoners projektet skulle vara bortkastad.

Så det är inte rättvis eller realistisk kritik.

Jag är osäker på vilken kritik du menar är orealistisk eller orättvis.
Det är sant att de har flyttat deadlines och lanseringdatum för att få in mer content i spelet. Det är ju inte någon kritik i sig utan ett faktum. Bra/dåligt har jag inte gått in på.

Det enda orimliga jag kan se här är att andra åsikter än uppskattning och hyllning tydligen ska ses som orealistiska eller orättvisa.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lugn nu, det har bara varit under utveckling i 3 år. Ja, enligt Kickstarter så skulle det har släppts i november 2014, men detta var innan de samlade in 100 miljoner dollar, vilket är 200 gånger mer än vad man satt som mål under Kickstarter-kampanjen.

Måste anmärka på sakfel där. Målet under kampanjen var att samla in 2miljoner dollar, allt från den egna siten.

Pga överbelastning satte man upp kickstartern som en avlastning när egna siten låg nede, därav det låga målet.

Dealen CR hade med publishers var att om han samlade ihop minst 2 miljoner så var de övertygade att intresse fanns och han så skulle de skjuta till resten som krävdes ( ungefär $20 miljoner ).

Orginalplanen när de skrev sin Kickstarter var alltså knappast ett spel för $500k som du försöker få det att låta, utan ett spel för $22 miljoner!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Crowdfundingen började oktober 2012, vet inte riktigt varifrån du får 5 år? Det är ju inte 2017 nu.

Det var ju ingen som trodde att man skulle nå 100M$ De första målet låg ju på några 100k$, kommer inte ihåg exakt. Och samtidigt som budgeten växte så skapades tyvärr nya mål, vilket medför en längre utveckling och större crew och externa studios som måste hållas ihop. De har alltid sagt att de kommer släppa spelet i moduler, dvs bygga på saker. Vore ju trevligt om det bara var att trycka på en knapp så var spelet färdigutvecklat, men inte riktigt så det fungerar.

Vet tyvärr inte hur lång tid det tog att utvecka EVE, spelade det ett rätt bra tag i början. Saknade dock möjligheten att styra mitt egna skepp. Det jag tycker du missar är att EVE har en låååång historia, det är rätt lätt för dem nu att dra ihop ett team och implementera nya saker.

Duke Nukem 4ever startades och las ner gång på gång, det är ju inte direkt så att SC har lagts ner? Det finns hur mycket material som helst om man vill följa utvecklingen av SC.

Space Engineers har jag spelat och kan säkert bli något, men personligen är jag inte mycket för minecraft grafiken.

Personligen så väntar jag gärna 5 år till så länge spelet blir bra, har ingen brådska. Ser det som positivt att flera utvecklare har fått upp ögonen för space-sim genren, och skulle därav inte sucka allt för djupt om SC inte skulle bli bra. Space-sim genren har vaknat till liv och det betyder bra mkt mer. (Nej Eve räknas inte som space-sim då du inte aktivt styr ditt skepp).

5år är baserat på den senaste tidtabellen på när det skulle släppas, inte idag.
Problemet ligger i att man inte släppte spelet och som EVE, eller många andra spel "i tid", och sen fortsatt att vidareutveckla dem, utan man satsar så extremt på att göra allt extra och skjuter upp allt, eftersom man får mer pengar. Mao... det är inte spelet, det är pengarna som styr.

EVE tog sin tid, och det var som sagt beta 2003, så de lär ha några års utveckling bakom. Dock var det på den tiden en helt ny miljö, helt nya nivåer av MMO och helt ny motor. De har sedan dess varit först i världen på mycket. De var de första som hade 10000 spelare online i samma värld samtidigt, att jämföra med WoW, BF4 mm som har kanske 64 eller 32. De var först i världen med att behöva RAM disk till databasen, och var första kommersiella bolag (tidigare endast militärtbruk) som inskaffade en enhet, när deras massiva 15k RPM raid inte hade en chans att hänga med. SC kommer inte nå (enligt senast jag läst) mer än vanlig MMO standard, de bygger på befintlig motor och det hela handlar mest om en sak.... "design och grafik". Som du säger, det är betydlig mer "sim" i styrning mm, vilket helt klar är en skillnad, men ändå inte. Det är inte så mycket... nytt. Utan det är samma sak, i ny tappning med bländande grafik. Sim delen har du i flightsim och mycket annat sedan många år tillbaka, de har dock kombinerat det med rymdspel, thats it. Att spelet är coolt, och som du säger, denna genre av space-sim är en cool början på en ny era.

EVE har gjort alla framsteg år för år, och fortsatt utveckla mer funktioner och nya delar. OM du spelat EVE då, så känner du inte igen dig idag. Bara tanken att de försöker bygga in allt från konsol spel till VR i det visar hur de fortsätter att utveckla det. Och tittar man närmare så har de unik marknad, unik PVP och skill system som de både har fått beröm för genom åren och samtidigt analytiker har studerat och sett mycket roliga mönster i. Att marknaderna är slående lika verkligheten och krig och händelser i spelet både har liknat våra världskrig är slående.

Min poäng är att om SC nu har så många backare, de har sagt att de inte ska sälja skepp för $$$ när det väl släpps och har så många som gillar det redan, varför fortsätter man då att bygga ut? Uppenbarligen så har du nog med pengar för att det skulle varit färdig i tid, och uppenbarligen har du nog med incitament för att du kan släppa påbyggnader och vidareutveckla det. Det enda som ser ut att vara anledningen till att man inte gjort som man ursprungligen planerade, är för att man är bländad av $$$... Just ironiska att folk ovan inte ens kan minnas vad de ursprungliga pengamålet var, utan där är flera olika gissningar, är tydligt tecken på att det har gått för långt (och bara handlar om $$$) och ändrats för många gånger.

Med det sagt, visst, jag tar hellre ett bra spel, men när man börjar ändra i tiden det ska släppas om och om igen så är det verkligen som Duke Nuk'em, då det skjuts upp och mer delar byggs om/byggs till, och frågan är bara... när det väl släpps, blir det värt det, eller hade det kanske varit bättre att släppa det som ursprungligen planerat och sedan fortsatt att bygga på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

5år är baserat på den senaste tidtabellen på när det skulle släppas, inte idag.
Problemet ligger i att man inte släppte spelet och som EVE, eller många andra spel "i tid", och sen fortsatt att vidareutveckla dem, utan man satsar så extremt på att göra allt extra och skjuter upp allt, eftersom man får mer pengar. Mao... det är inte spelet, det är pengarna som styr.

EVE tog sin tid, och det var som sagt beta 2003, så de lär ha några års utveckling bakom. Dock var det på den tiden en helt ny miljö, helt nya nivåer av MMO och helt ny motor. De har sedan dess varit först i världen på mycket. De var de första som hade 10000 spelare online i samma värld samtidigt, att jämföra med WoW, BF4 mm som har kanske 64 eller 32. De var först i världen med att behöva RAM disk till databasen, och var första kommersiella bolag (tidigare endast militärtbruk) som inskaffade en enhet, när deras massiva 15k RPM raid inte hade en chans att hänga med. SC kommer inte nå (enligt senast jag läst) mer än vanlig MMO standard, de bygger på befintlig motor och det hela handlar mest om en sak.... "design och grafik". Som du säger, det är betydlig mer "sim" i styrning mm, vilket helt klar är en skillnad, men ändå inte. Det är inte så mycket... nytt. Utan det är samma sak, i ny tappning med bländande grafik. Sim delen har du i flightsim och mycket annat sedan många år tillbaka, de har dock kombinerat det med rymdspel, thats it. Att spelet är coolt, och som du säger, denna genre av space-sim är en cool början på en ny era.

EVE har gjort alla framsteg år för år, och fortsatt utveckla mer funktioner och nya delar. OM du spelat EVE då, så känner du inte igen dig idag. Bara tanken att de försöker bygga in allt från konsol spel till VR i det visar hur de fortsätter att utveckla det. Och tittar man närmare så har de unik marknad, unik PVP och skill system som de både har fått beröm för genom åren och samtidigt analytiker har studerat och sett mycket roliga mönster i. Att marknaderna är slående lika verkligheten och krig och händelser i spelet både har liknat våra världskrig är slående.

Min poäng är att om SC nu har så många backare, de har sagt att de inte ska sälja skepp för $$$ när det väl släpps och har så många som gillar det redan, varför fortsätter man då att bygga ut? Uppenbarligen så har du nog med pengar för att det skulle varit färdig i tid, och uppenbarligen har du nog med incitament för att du kan släppa påbyggnader och vidareutveckla det. Det enda som ser ut att vara anledningen till att man inte gjort som man ursprungligen planerade, är för att man är bländad av $$$... Just ironiska att folk ovan inte ens kan minnas vad de ursprungliga pengamålet var, utan där är flera olika gissningar, är tydligt tecken på att det har gått för långt (och bara handlar om $$$) och ändrats för många gånger.

Med det sagt, visst, jag tar hellre ett bra spel, men när man börjar ändra i tiden det ska släppas om och om igen så är det verkligen som Duke Nuk'em, då det skjuts upp och mer delar byggs om/byggs till, och frågan är bara... när det väl släpps, blir det värt det, eller hade det kanske varit bättre att släppa det som ursprungligen planerat och sedan fortsatt att bygga på det?

Ok, så du antar då med andra ord hur det ser ut om två år, det är ju helt fritt att göra men det är ju helt omöjligt att veta. Förstår dock inte varför du pratar om ett släpp när de hela tiden sagt att de släpper spelet i moduler, precis det som de håller på med. De har aldrig sagt att de släpper allt på en gång. Sen når det ju självklart ett final stage senare. Men det är ju inget som säger att man inte kommer bygga vidare på det efter det. Precis som med alla andra mmo's.

http://starcitizen.gamepedia.com/Release_schedule

Nog ligger de lite efter alltid, men så jäkla farligt som du får det att låta är det ju knappast. Antar du missat att det släpps i modulform?

Edit: Tyckte jag skrev att jag tycker EVE är bra, så du behöver inte promota det för mig. Dock så storleksmässigt så skulle EVE aldrig klara av att hålla den mängden spelare aktiva i en rymdstrid om alla skulle flyga sina egna skepp. Det blir ej heller så känsligt för lagg osv när allt styrs mer strategiskt än i ett aktivt first person läge. Enligt mig är det två helt olika spel.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Ok, så du antar då med andra ord hur det ser ut om två år, det är ju helt fritt att göra men det är ju helt omöjligt att veta. Förstår dock inte varför du pratar om ett släpp när de hela tiden sagt att de släpper spelet i moduler, precis det som de håller på med. De har aldrig sagt att de släpper allt på en gång. Sen når det ju självklart ett final stage senare. Men det är ju inget som säger att man inte kommer bygga vidare på det efter det. Precis som med alla andra mmo's.

http://starcitizen.gamepedia.com/Release_schedule

Nog ligger de lite efter alltid, men så jäkla farligt som du får det att låta är det ju knappast. Antar du missat att det släpps i modulform?

Edit: Tyckte jag skrev att jag tycker EVE är bra, så du behöver inte promota det för mig. Dock så storleksmässigt så skulle EVE aldrig klara av att hålla den mängden spelare aktiva i en rymdstrid om alla skulle flyga sina egna skepp. Det blir ej heller så känsligt för lagg osv när allt styrs mer strategiskt än i ett aktivt first person läge. Enligt mig är det två helt olika spel.

Okej, vi får se om 2 år, och låter det vara isagt, men bara det du länkade till visar ju att de är mer än 1 år sena:
"The Planetside module was originally planned to be released in April 2014"
"The ArcCorp/Social component of the planetside module was released on August 29, 2015"

Med tanke på att de fortsätter att göra det mer komplicerat och där är en hel del på den listan som skulle varit klart "hösten" 2015 eller "någon gång" 2015, så kan man rätt säkert anta att de lär inte få det släppt som planerat 2016 ("The game's final release is anticipated to occur at the end of 2016").

Så vi pratar 2017... en tid när VR/AR förväntas bli redan vara nästa stora nyhet, där nya grafikkortgenerationer har gjorts från både Nvidia och AMD och vi väntas ha både DX12/Vulkan och ännu mer bländande grafik. Det riskerar att bli gammalt, redan när det släpps, som jag sa, eller iaf kanske inte så "ledande" som man kan hoppas, och som du och många andra verkar hoppas. Men som du sa, space-sim är en ny genre, och där finns en del att hämta.

Problemet med "modul" släpp är... vad gör de sen? När alla moduler är klara, släppta och så... är det färdigt och "dött" då? För som du påtalar det gång på gång, så låter det så. Och där är min poäng, att moduler eller inte, om de inte förväntar sig bygga vidare på det så ser jag ingen framtid i det. Och om de gör det.. varför måste alla moduler göras 100% klara och dessutom ha alla extra finesser som ursprungligen inte var planerat?

Sista jämförelsen med EVE... du vet att CCP har haft 5-10 års planer framför sig typ hela tiden? Jag hoppas att SC har det också, men om de har det.. så måste de inte göra allt perfekt klart, som det kämpar med nu, då.. vad ska de då bygga på?

Jag hoppas du har rätt, och att spelet blir så bra som det nalkas, men jag börjar få mina tvivel, och just tidsaspekten är det som sätter mest käppar i hjulen på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, vi får se om 2 år, och låter det vara isagt, men bara det du länkade till visar ju att de är mer än 1 år sena:
"The Planetside module was originally planned to be released in April 2014"
"The ArcCorp/Social component of the planetside module was released on August 29, 2015"

Med tanke på att de fortsätter att göra det mer komplicerat och där är en hel del på den listan som skulle varit klart "hösten" 2015 eller "någon gång" 2015, så kan man rätt säkert anta att de lär inte få det släppt som planerat 2016 ("The game's final release is anticipated to occur at the end of 2016").

Så vi pratar 2017... en tid när VR/AR förväntas bli redan vara nästa stora nyhet, där nya grafikkortgenerationer har gjorts från både Nvidia och AMD och vi väntas ha både DX12/Vulkan och ännu mer bländande grafik. Det riskerar att bli gammalt, redan när det släpps, som jag sa, eller iaf kanske inte så "ledande" som man kan hoppas, och som du och många andra verkar hoppas. Men som du sa, space-sim är en ny genre, och där finns en del att hämta.

Problemet med "modul" släpp är... vad gör de sen? När alla moduler är klara, släppta och så... är det färdigt och "dött" då? För som du påtalar det gång på gång, så låter det så. Och där är min poäng, att moduler eller inte, om de inte förväntar sig bygga vidare på det så ser jag ingen framtid i det. Och om de gör det.. varför måste alla moduler göras 100% klara och dessutom ha alla extra finesser som ursprungligen inte var planerat?

Sista jämförelsen med EVE... du vet att CCP har haft 5-10 års planer framför sig typ hela tiden? Jag hoppas att SC har det också, men om de har det.. så måste de inte göra allt perfekt klart, som det kämpar med nu, då.. vad ska de då bygga på?

Jag hoppas du har rätt, och att spelet blir så bra som det nalkas, men jag börjar få mina tvivel, och just tidsaspekten är det som sätter mest käppar i hjulen på det.

Rätt intressant det här med grafik, du glömmer att grafikmotorer kan uppdateras precis som allt annat. Man kan dock undra varför Fallout 4 ser ut som det gör.

Skrev ju att de var lite efter, men vilket spel är inte det idag? De flesta stora titlar brukar släpa efter rätt rejält, och då har de kanske satt ett releasedatum i närtid. Det är nog lite svårare att följa en tidplan som sträcker sig under längre tid. Lärde mig för många år sedan att ta releasedatum inte bara med en nypa salt, utan med ett helt jäkla saltkar.

Skrev inte heller någonting om att vara "ledande", det har dock fått ögonen mot sig och strött ljus över genren. Och nej det är ingen ny genre, en gammal en som väcks på liv igen.

Varifrån får du att de skulle sluta utveckla spelet? Vet inte varför någon ens skulle tro det om ett mmo.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Jag antar att det räcker med mustangen från radeon rewards för att spela alphan?

Skickades från m.sweclockers.com

Just det har varit oklart för mig också fram tills nu. Detta är vad som står när jag loggar in på mitt konto (som endast innehåller Mustang Omega: AMD Edition).

Citat:

GET THE GAME
Great! You have a Game Package to launch with!

AMD-bundeln gav alltså tillgång till hela spelet.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Hur tusan hade då Chris tänkt sig att släppa spelet om han bara hade fått $500,000 via kickstarter, för de resurserna att programmera om Cryengine motorn till 64 bit fanns förmodligen inte utan det är tack vare galningar som mig som spelet då ens är möjligt...?

För det första så började de inte med Kickstarter. Och målet var inte enbart $500,000.
De höll först sin egen crowdfunding på sin sajt. Och målet var $2 miljoner. Men pga av det enorma intresset så blev sajten instabil, så många undrade ifall de också kunde lägga över en del av insamlandet på Kickstarter. Som är exakt vad de gjorde för att lätta trycket på sin egen sajt. Och i och med de redan hade dragit in en stor del av det de behövde. så de la enbart upp målet på Kickstarter på $500.000..
Sen var det inte tänkt det skulle finansieras på 2 miljoner. Budgeten var satt på 20 miljoner. Och crowdfundingen var tänkt att vara bevis på intresse för investerare han hade som skulle lägga upp de resterande 18 miljonerna.

Crowdfundingen blev dock en långt mycket större succé än vad Chris Roberts väntade sig. Så han skippade att gå till investerarna och körde istället på med de pengar dom hade samlat in under initiala crowdfundingen.

Sen i och med succén och faktum de dragit in långt mer än de 20 miljoner de behövde, så har de expanderat skalan på spelet. Men utökandet av skalan tar längre tid att göra. Sen har de inte haft ett fullt team hela tiden. Och har gradvist expanderat utvecklings teamet över tiden.
Jag tror de började med runt 10 personer eller något sådant.

EDIT: Och om jag kommer ihåg rätt så var original målet att göra ett singel player spel på de 20 miljonerna. MMO biten var en stretch goal.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Helt sjukt hur mycket pengar dom fått in, sålänge dom tar det lungt med utvecklingen borde vi kunna se ett sjukt bra spel.

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

För det första så började de inte med Kickstarter. Och målet var inte enbart $500,000.
De höll först sin egen crowdfunding på sin sajt. Och målet var $2 miljoner. Men pga av det enorma intresset så blev sajten instabil, så många undrade ifall de också kunde lägga över en del av insamlandet på Kickstarter. Som är exakt vad de gjorde för att lätta trycket på sin egen sajt. Och i och med de redan hade dragit in en stor del av det de behövde. så de la enbart upp målet på Kickstarter på $500.000..
Sen var det inte tänkt det skulle finansieras på 2 miljoner. Budgeten var satt på 20 miljoner. Och crowdfundingen var tänkt att vara bevis på intresse för investerare han hade som skulle lägga upp de resterande 18 miljonerna.

Crowdfundingen blev dock en långt mycket större succé än vad Chris Roberts väntade sig. Så han skippade att gå till investerarna och körde istället på med de pengar dom hade samlat in under initiala crowdfundingen.

Sen i och med succén och faktum de dragit in långt mer än de 20 miljoner de behövde, så har de expanderat skalan på spelet. Men utökandet av skalan tar längre tid att göra. Sen har de inte haft ett fullt team hela tiden. Och har gradvist expanderat utvecklings teamet över tiden.
Jag tror de började med runt 10 personer eller något sådant.

EDIT: Och om jag kommer ihåg rätt så var original målet att göra ett singel player spel på de 20 miljonerna. MMO biten var en stretch goal.

Det där vet jag redan, men jag säger Bullshit.
Och ja jag länkar ju även till Chris egna ord om att han ursprungligen beräknade en budget på 20 miljoner i föregående inlägg.
Ingenstans finns någon information om att Estimated delivery bara skulle vara för Squadron 42, utan läser man på kickstarter handlar allt om både och, typ.

Man kan även lyssna på Chris egna ord från GDC 2012, där han säger "I'm gona build a universe".
Vilket jag även hänvisade till i föregående inlägg, på kickstarter står "Real quick, Star Citizen is:", inte Star Citizen är ett stretchgoal som kommer någon gång kanske... Kampanjen heter ju även Star Citizen!

Jag fick nys om detta genom denna sida för tre år sen, och hade Chris varit konsekvent och skrivit tydligt att Star Citizen är ett stretch goal så hade allt varit lugnt, nu försöker han bara hitta på att det var det för att folk som DS och andra inte ska kräva pengarna tillbaka för att hela projektet blir bättre och tar längre tid.

Från Escapist debaclet som inte står någonstans att läsa år 2012, hmm, så lägligt.

"You will notice that this is saying that we would only be able to deliver Squadron 42, not the bigger game without additional funding. If you refer to the stretch goals you will notice that the base goal was enhanced community content (delivered), alpha dogfighting module (delivered) and Squadron 42 (in progress). That was the base game as described. The full persistent universe and all the extra features like FPS boarding, multiple star systems to visit, extra ships and so on are all stretch goals."
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/149...

Dold text

Everspace, väldigt tydligt att det är ett singelplayerspel.
Crowfall, där står det tydligt att de vill skapa ett nytt mmo.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Det måste vara svårt att vara spelutvecklare i dag.
Släpper man spel i tid gnäller folk att det finns buggar och andra icke-optimerade saker, balansen är fel o.s.v.
Väntar man tills spelet är så bra att man själv är riktigt nöjd med sin produkt gnäller folk att det tar så lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det måste vara svårt att vara spelutvecklare i dag.
Släpper man spel i tid gnäller folk att det finns buggar och andra icke-optimerade saker, balansen är fel o.s.v.
Väntar man tills spelet är så bra att man själv är riktigt nöjd med sin produkt gnäller folk att det tar så lång tid.

Om man betalar för spelet i förväg så har man banne mig rätt att gnälla över att det inte levereras.

Nu har jag inte själv gett ett öre till Scam Citizen så jag bryr mig inte speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Om man betalar för spelet i förväg så har man banne mig rätt att gnälla över att det inte levereras.

Nu har jag inte själv gett ett öre till Scam Citizen så jag bryr mig inte speciellt mycket.

Vill bara påpeka att crowd funding inte är samma sak som att lägga en förbeställning.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |