Club 3D släpper adaptrar för Displayport 1.2 till HDMI 2.0

Permalänk
Melding Plague

Club 3D släpper adaptrar för Displayport 1.2 till HDMI 2.0

För soffpotatisar med högupplösta tv-apparater släpper Club 3D nu adaptrar till HDMI 2.0, vilka öppnar upp för spelande i 60 Hz även med AMD:s senaste generation grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice. Blir väl dyra som satan dock.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Början på första attacken mot HDMI på TV sidan?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ska det här få köpare så får det inte bli dyrt alltså. Folk vet väl redan att kablar är snorbilliga att tillverka och att butikerna täljer guld ur dem genom en vinstmarginal på flera tusen procent. Låt det inte hända den här gången.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska det här få köpare så får det inte bli dyrt alltså. Folk vet väl redan att kablar är snorbilliga att tillverka och att butikerna täljer guld ur dem genom en vinstmarginal på flera tusen procent. Låt det inte hända den här gången.

Absolut men nu rör det sig inte om en guldpläderad optisk ljudkabel eller liknande PR strunt utan om en aktiv lösning med kretsar osv som av den anledningen också faktiskt kostar lite extra. Jag kan dessutom tänka mig att de personer som köpt en 4K TV för flertalet tusenlappar också är mer villig att spendera pengar på en kabel för att få sitt grafikkort att fungera i 4K.

Permalänk
Medlem

De avslöjade ju att de arbetade på denna adapter redan i början av Augusti, och denna nyhet verkar inte tillföra något nytt på den fronten. Jag har hållit ett öga på den eftersom jag köpte en 4K-TV under hösten och behöver uppgradera min gamla ION-baserade HTPC till att klara 4K.

För tillfället finns det dock exakt ett mITX-kort med HDMI 2.0, ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac. Det är onödigt dyrt för mina behov, och det ska dessutom mycket till för att jag ska köpa något med Fatal1ty i namnet. Med denna adapter så kan man strunta i HDMI 2.0 på moderkortet, vilket ökar utbudet rejält. Om de bara kunde släppa den någon gång...

Edit: Ok, deras twitter som jag själv länkade till har faktiskt mer detaljer. De har nu i alla fall slängt upp en produktsida, och säger på deras twitter att adaptern ska vara tillgänglig i slutet av året.

Permalänk

Skulle denna kosta 300kr så kan ivf jag tänka mig att köpa en!

En sån här är rätt praktisk!

Permalänk

Varför inte bara fasa ut HDMI och ersätta den med DP istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv ingen tv och därmed dåligt erfarenhet inom området, men undrar om det är så ovanligt med DP till tv? I så fall hur kommer det sig då? HDMI har ju höga licenskostnader och DP är(?) licensfri. Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet så brukar aktiva adaptrar tappa framerate osv. I alla fall i fallet VGA-HDMI. Hur blir det med dessa nya?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Varför inte bara fasa ut HDMI och ersätta den med DP istället.

Skickades från m.sweclockers.com

P.g.a bakåtkompatibilitet, finns massa enheter som kör ut i HDMI och fortfarande kommer göra i framtiden trots att DP existerar. Det du borde fråga är snarare varför inte fler TV-tillverkare lägger till DP som port.

Jag skulle inte gråta om min nästa TV har en HDMI-port mindre (man brukar ju ändå ha tre-fyra HDMI-portar), men en DP istället för den.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Har själv ingen tv och därmed dåligt erfarenhet inom området, men undrar om det är så ovanligt med DP till tv? I så fall hur kommer det sig då? HDMI har ju höga licenskostnader och DP är(?) licensfri. Har jag missat något?

Här är en lista över alla TV-apparater med DP listade på prisjakt. Jag vet inte varför TV-tillverkarna är så motvilliga att använda DP. Att kunna koppla en dator till TV verkar alltid mest ha varit en eftertanke från tillverkarnas sida.

Permalänk
Medlem

Perfekt, precis vad jag har väntat på till mitt 290X och 4K TV

Finns pris hos Dustin

Visa signatur

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Fan och här som jag sålde mitt 390 för att byta ut mot 970 i HTPC'n. Jag hade ju mer än gärna stannat kvar på AMD

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Bildexpert 📺

Orsaken till att det är så vattentäta skott mellan TV- och datorskärmsprodukter, fast det är en och samma tillverkare, handlar främst om företagskultur och organisation. Inte om tekniken. Det är vanligtvis upplagt som helt olika avdelningar där produktutvecklingen kanske till och med sker i olika länder.

Frågar jag tillverkarna när jag träffar dem i samband med lansering av TV-apparater om detta med Displayport på en TV så svaret ett höjt ögonbryn och ungefär. ”Nja, DP makes sense på en kontorsprodukt. TV:n ska användas i vardagsrummet. Men vi har ett PC-läge för de som har de där, ööh, underliga behoven. Displayport är inget vi sysslar med eftersom det inte finns några digitalboxar, blu-rayspelare, förstärkare eller TV-spel med Displayport. Förresten, har du sett vår nya Mega Induced Contrast Enhancher Supreme Flow-funktion?"

När man möter representanter för de som tillverkar datorskärmar från samma tillverkare är det mer tillbakalutat. Här vet om att produkterna ska användas till en rad olika områden som inte enbart är skrivbord. HDMI finns för att det är den vanligaste anslutningsformen. Fast man kanske inte är så intresserad av hantera situationer som en TV ska hantera likt att kunna skala vettigt från olika signaltyper eller ens få 50 Hz att flyta normalt.

Delvis kan man också vara rädd för att man konkurrerar internt vilket innebär att man riskerar få sin produkt nedskjuten innan den ens når prototypstadiet. Kanske anser man att deras datorskärm som också ska fungerar bra som TV behöver samma Mega Induced-funktioner för att kunna sälja. Kanske att TV:n med Displayport anses vara en datorskärm. De som fattar de besluten är på en högre chefsnivån och sällan tekniskt bevandrade.

För dem är viktigaste frågan: "Hur ska den säljas?"

Att det är så olika här syns också i produkterna. Gränssnitten i en datorskärm från exempelvis Philips, LG eller Samsung är totalt annorlunda från deras TV-apparater. Menyerna fungerar helt olika och ser helt olika ut. Funktioner med samma namn (till exempel Brightness) gör helt olika saker på en TV och en datorskärm.

För mig som rör mig mellan båda världarna är det synd. Funktioner som finns på datorskärmar hos TV-apparaterna och viceversa skulle göra nytta på båda sidor. Likt Displayport, frame doubling, låg latens, BFI/blur reduction, hanteringen av olika färgrymder, kalibreringsreglage etc.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Kanske därför Samsung förflyttar 2/3 av sin personal inom media/TV/mobil. Om kunden vill ha och tillverkarna säger annat. Vad skall då bli bättre eller göras bättre? Dogma!

Permalänk
Medlem

När ska de fatta att många av oss bara har sin TV som skärm? Jag bor i en etta och den enda skärm jag använder är en TV som för övrigt inte har en enda kabel eller enhet kopplat till sig som är tänkt för TV-mottagningar. Jag är ju knappast ensam och skulle verkligen älska att fler tillverkare började sälja datorskärmar som egentligen är samma produkt som deras TV men där man skalar bort allt som har med TV och "smart-funktioner" att göra. Men det lär väl inte hända, inte förrän begreppen flutit samman iaf. För förr eller senare lär ju en skärm och TV vara exakt samma sak.

Permalänk
Medlem

Märkligt påstående angående Nvidias HDMI 2.0 stöd eller inte. Mina GTX 780 Ti stödjer HDMI 2.0 full ut. Jag kör 4K i 60Hz utan problem. Har gjort sedan dag 1 då korten släpptes. Är vanliga referenskort från ASUS.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Märkligt påstående angående Nvidias HDMI 2.0 stöd eller inte. Mina GTX 780 Ti stödjer HDMI 2.0 full ut. Jag kör 4K i 60Hz utan problem. Har gjort sedan dag 1 då korten släpptes. Är vanliga referenskort från ASUS.

GTX 780 Ti har HDMI 1.4, vilket klarar av 4K i 60Hz med 4:2:0 chroma subsampling. Dvs. det klarar bara av 4K i 60Hz genom att slänga bort en stor del av färgupplösningen, vilket inte är så trevligt när man kopplar en dator till TV. Endast 900-serien har HDMI 2.0 än så länge, och klarar då 4k i 60Hz med full 4:4:4 färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Märkligt påstående angående Nvidias HDMI 2.0 stöd eller inte. Mina GTX 780 Ti stödjer HDMI 2.0 full ut. Jag kör 4K i 60Hz utan problem. Har gjort sedan dag 1 då korten släpptes. Är vanliga referenskort från ASUS.

Skrivet av perost:

GTX 780 Ti har HDMI 1.4, vilket klarar av 4K i 60Hz med 4:2:0 chroma subsampling. Dvs. det klarar bara av 4K i 60Hz genom att slänga bort en stor del av färgupplösningen, vilket inte är så trevligt när man kopplar en dator till TV. Endast 900-serien har HDMI 2.0 än så länge, och klarar då 4k i 60Hz med full 4:4:4 färg.

Som perost säger för annars finns det redan gott om DP till HDMI-adapters som klarar 4K@60Hz. Men ingen av dem än så länge klarar den fulla färgrymden, vilket jag antar är tanken med denna.

Permalänk
Medlem

HDMI är väl proprietary, medan DP är gratis att använda? Undrar varför inte DP blir vanligare nu när det finns på varje nytt grafikkort och skärm.

Permalänk
Medlem

Nice, kan man ju hoppas på att en HDMI 2.0 -> Displayport 1.2 adapter kommer snart.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha HDMI till DVI-DL eller DP till DVI-DL som klarar av 110hz 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Varför inte bara fasa ut HDMI och ersätta den med DP istället.

Skickades från m.sweclockers.com

För att nepotism är vad som styr det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag vet inte varför TV-tillverkarna är så motvilliga att använda DP.

Det kan inte ha något att göra med att alla spelkonsoler, BluRay-spelare, DVD-spelare, hemmabioreceivers etc har HDMI och inte DP?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det kan inte ha något att göra med att alla spelkonsoler, BluRay-spelare, DVD-spelare, hemmabioreceivers etc har HDMI och inte DP?

Det är inte en anledning till att helt undvika DP, HDMI och DP är inte ömsesidigt uteslutande. TV-apparater har ju oftast en stor mängd kontakter (min nya TV har t.o.m. en SCART!), så att slänga in en DP-kontakt kan inte vara så svårt för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är inte en anledning till att helt undvika DP, HDMI och DP är inte ömsesidigt uteslutande. TV-apparater har ju oftast en stor mängd kontakter (min nya TV har t.o.m. en SCART!), så att slänga in en DP-kontakt kan inte vara så svårt för dem.

Min nya TV har inte SCART utan det är fyra HDMI 2.0 och en ingång för komponentvideo.

Sen även om TVn skulle ha DP så har inte hemmabioreceivers det så då sitter man ändå med ändan bak.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Sen även om TVn skulle ha DP så har inte hemmabioreceivers det så då sitter man ändå med ändan bak.

Varför då? Bara för att man lägger till en DP så kommer ju inte HDMI sluta fungera.

Permalänk
Bildexpert 📺

Fast när vi talar om masstillverkning så är det tyvärr inte "...bara att langa in en DP-anslutning, dammit!".

Även om vi bortser från utvecklingskostnader och liknande kan den kretsuppsättning som rymmer HDMI, komponentvideo och allt annat som måste till, samt Displayport, kanske kosta, låt oss säga, 5 dollar mer än den traditionella lösningen. Detta eftersom det i dagsläget kräver en ovanligare kretsuppsättning.

Med en tillverkning på kanske 1 miljon TV-apparater ska man övertyga, kanske förgäves stångas med, en hel företagsledning att skriva ned vinsten med 5 miljoner dollar med argumentet att "det underlättar för PC-ägarna".

Som skrivet, det är inte tekniken i sig som är hindret.

Ett klassiskt exempel är när DVD slog igenom på 90-talet så upptäcke man inom Toshiba att analog komponentvideo gav oerhört mycket bättre bildkvalitet. Därför utvecklades de första spelarna med komponenvideotutgång med kraftfulla anslutningar i form av den pålitligare BNC-kontakten. Den färdiga produkten lanserades med de sämre RCA-kontakterna istället. Varför? Jo för att det gick att spara flera cent per kontakt på det sättet. Utslaget på hela produktionen sparade Toshiba tiotusentals dollar på detta beslut och hela branschen skiftade till en sämre typ av anslutning.

Permalänk
Medlem

För den intresserade så såg jag att Club 3D skrivit ett inlägg på Facebook, där de säger att MSRP är 35$ (utan skatt).