Nvidia arbetar med Stanford University på nästa generations VR-headset

Permalänk
Melding Plague

Nvidia arbetar med Stanford University på nästa generations VR-headset

Illamående, huvudvärk och ögontrötthet är några av symptomen som forskare vid Stanford University hoppas kunna övervinna genom att introducera flera fokusplan i framtidens VR-headset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant men synd att Nvidia är inblandade då de har för vana att ta hutlösa licensavgifter och i största allmänhet införa artificiella teknikbegränsningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trevligt, blir nog till att vänta på detta innan man ger sig in i VR världen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Lovande.
Det här med fokus är något som periodvis har stört mig ganska mycket när jag ser 3D-film på bio, ibland får jag för mig att det händer något i bakgrunden och att den då är konstant suddig bryter inlevelsen rätt kraftigt.

Permalänk

Intressant lösning! Har alltid tyckt fokus förstört mycket av 3D-upplevelsen. Lösningen jag tyckt var självklar är att spåra blicken i realtid och lägga rendera fokus där man tittar, med latens som det stora hindret. Fördelen jämtemot den i artikeln är att man kan rendera färre detaljer i det perifera området och på så sätt sänka prestandaförbrukningen rejält, medan artikelns lösning istället lägger till ännu mer rendering för varje fokuspunkt. Ska bli intressant att följa, kanske de får olika användningsområden, kanske det blir ett videoformatskrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Jag har inte testat Oculus så kan ej säga någonting med detta men framtiden ser bra ut i nuläget.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem

G-sight(?) Låst till Nvidia, såklart.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens! Synd det kommer 2-3 år efter AMD. De kommer inte bli av med effekterna av motion-sickness förrän de har lagt in fine-grain preemptation i hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Bra med konkurrens! Synd det kommer 2-3 år efter AMD. De kommer inte bli av med effekterna av motion-sickness förrän de har lagt in fine-graine preemptation i hårdvaran.

Vad är det?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Grumie:

En viktig funktion när du kör parallela processer för att hålla en balans som VR.
Ex. VR har 2 displayer och täcker 50-70% över varandra när du tittar rakt fram. Vad händer om det kommer in ett objekt från högersida. Vänster display kan inte bara fortsätta, utan måste balanseras mot vad som kommer in från högersida(höger display). Och det utan att hålla bilden.

Permalänk
Medlem

Har testat Oculus Rift och blev ganska besviken. Det var som att sitta 10cm från en vanlig skärm, inget djup utan bara en platt bild. Gäller detta för alla VR spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Har testat Oculus Rift och blev ganska besviken. Det var som att sitta 10cm från en vanlig skärm, inget djup utan bara en platt bild. Gäller detta för alla VR spel?

Detta oroar jag mig för med. Jag testade Google Cardboard och blev enormt underväldigad, både att djupseendet saknades och att synfältet var så begränsat. Hade hoppats på att djupseendet kunde korrigeras med linsavståndet på Oculus men om det helt enkelt är så det är tror jag många kommer bli gravt underväldigade när VR-headseten kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Har testat Oculus Rift och blev ganska besviken. Det var som att sitta 10cm från en vanlig skärm, inget djup utan bara en platt bild. Gäller detta för alla VR spel?

Vilken version av Rift och vilket spel testade du?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Intressant lösning! Har alltid tyckt fokus förstört mycket av 3D-upplevelsen. Lösningen jag tyckt var självklar är att spåra blicken i realtid och lägga rendera fokus där man tittar, med latens som det stora hindret. Fördelen jämtemot den i artikeln är att man kan rendera färre detaljer i det perifera området och på så sätt sänka prestandaförbrukningen rejält, medan artikelns lösning istället lägger till ännu mer rendering för varje fokuspunkt. Ska bli intressant att följa, kanske de får olika användningsområden, kanske det blir ett videoformatskrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är vad Starbreeze (StarVR) arbetar fram tillsammans med Tobii!
Artikel

Visa signatur

|ASRock Z77 Pro4-M|3570k|Corsair TX750M|
|ASUS 570GTX DCII|Thermalright Ultra 120 eXtreme|Seagate Barracuda 7200.11 500GB | Corsair Vengence 16gb| Silverstone TJ08-E|

Permalänk
Inaktiv

Känns som att Nvidia kommer ligga långt efter även på detta område. Att börja fundera på detta nu är lite väl sent, speciellt när AMD redan har LiquidVR. Hittade inte Nvidia någon annan som ville samarbeta med dom tro?

Den dagen JHH och Nvidias ledning byts ut mot nytt folk med unga friska krafter kanske vi får se ett Nvidia som är mer intresserat att följa standarder och sammarbeta med andra aktörer. Både varumärket Geforce och vi konsumenter förtjänar bättre.

Fast vad vet jag, när 2018 väl är här så har väl fortfarande inte en enda VR-lösning lanserats med nuvarande takt. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Detta oroar jag mig för med. Jag testade Google Cardboard och blev enormt underväldigad, både att djupseendet saknades och att synfältet var så begränsat. Hade hoppats på att djupseendet kunde korrigeras med linsavståndet på Oculus men om det helt enkelt är så det är tror jag många kommer bli gravt underväldigade när VR-headseten kommer.

Beror väl vad du tittat på. Tittar du på 360 videos, photosphere eller streetview med cardboard så är det ju inte 3d utan bara 360, dvs du kan titta runt men det är fortfarande 2D.

Kollar du på demos som de från JauntVR (http://www.jauntvr.com/content/) så kan du väl inte påstå att du inte ser något djup i dem, då är det något annat fel i så fall.

Men visst, original cardboard suger ganska hårt, finns bättre varianter som ger något bättre FOV som den plastvarianten som Kjell säljer till exempel som dessutom har ställbara linser och justering för pupillavstånd.

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Läste för någon dag sen att det pågår en forskning om bland annat etiska företag just på Standford university och om företag konsument frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns som att Nvidia kommer ligga långt efter även på detta område. Att börja fundera på detta nu är lite väl sent, speciellt när AMD redan har LiquidVR. Hittade inte Nvidia någon annan som ville samarbeta med dom tro?

Den dagen JHH och Nvidias ledning byts ut mot nytt folk med unga friska krafter kanske vi får se ett Nvidia som är mer intresserat att följa standarder och sammarbeta med andra aktörer. Både varumärket Geforce och vi konsumenter förtjänar bättre.

Fast vad vet jag, när 2018 väl är här så har väl fortfarande inte en enda VR-lösning lanserats med nuvarande takt. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Om du läser nyheten så arbetar nVIDIA på nästa generations VR.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dahippo:

@anders190:

Läste för någon dag sen att det pågår en forskning om bland annat etiska företag just på Standford university och om företag konsument frågor.

Hehe.

Skrivet av Orici:

Om du läser nyheten så arbetar nVIDIA på nästa generations VR.

AMD har redan en lösning på problemet så Nvidia är troligen en generation efter redan idag då. Och när Nvidia börjar närma sig tidigast 2018 så har AMD troligen gått längre ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

AMD har redan en lösning på problemet så Nvidia är troligen en generation efter redan idag då. Och när Nvidia börjar närma sig tidigast 2018 så har AMD troligen gått längre ändå.

AMD har en lösning på vilket problem? Inte på det problemet som tas upp i nyheten iallafall, såvitt jag vet.

Om du menar något annat problem, vilket menar du då? (Nvidia jobbar ju med VR de också: det har ju tex nämnts för evigheter sen att de jobbar med tex en SLI lösning där man använder ett grafikkort per öga...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

AMD har en lösning på vilket problem? Inte på det problemet som tas upp i nyheten iallafall, såvitt jag vet.

Om du menar något annat problem, vilket menar du då? (Nvidia jobbar ju med VR de också: det har ju tex nämnts för evigheter sen att de jobbar med tex en SLI lösning där man använder ett grafikkort per öga...)

LiquidVR ska lösa problemen med illamående vilket är det Stanford och Nvidia också försöker lösa. Skillnaden är att AMDs lösning redan finns: http://www.amd.com/en-us/innovations/software-technologies/te...

I Crimson-drivaren som släpptes idag ingår LiquidVR. Första punkten under "Features".

Permalänk
Medlem

@Roger W:

Snarare så att nVidia har ett problem i deras CUDA arkitektur, som de försöker lösa tillsammans med Stanford university. LiquidVR har sin lösning där fine-grain preemptation(finns på 290 och framåt, skall komma till Pascal) och tydligen async compute shaders har kanske större inverkan för VR än vad man trodde, vem vet. För både xbox1 och PS4 har kommande produkter för VR.

Permalänk
Medlem

Kommer Nvidia köra sitt vanliga "enbart för nvidia-grafikkort" igen som med allt annat dom fipplar med? Förhoppningsvis vinner öppna lösningar som AMD och andra jobbar på istället, det är bäst för oss konsumenter i slutänden..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

LiquidVR ska lösa problemen med illamående vilket är det Stanford och Nvidia också försöker lösa. Skillnaden är att AMDs lösning redan finns: http://www.amd.com/en-us/innovations/software-technologies/te...

Skrivet av dahippo:

Snarare så att nVidia har ett problem i deras CUDA arkitektur, som de försöker lösa tillsammans med Stanford university. LiquidVR har sin lösning där fine-grain preemptation(finns på 290 och framåt, skall komma till Pascal) och tydligen async compute shaders har kanske större inverkan för VR än vad man trodde, vem vet. För både xbox1 och PS4 har kommande produkter för VR.

Men jösses, har ni ens LÄST artikeln och sett videon? Den hanterar ett helt annat problem med VR (djupfokus) än vad Liquid VR handlar om... (latens)

Och återigen: nvidia jobbar förstås även på ungefär motsvarande samma saker som AMD gör... de har haft en VR-sida uppe sen länge:
http://www.geforce.co.uk/hardware/technology/vr/technology
Där finns tekniker för att minska latens och för att utnyttja fler grafikkort i VR - dvs motsvarande AMDs liquid VR ungefär.
... och de stödjer sen nyligen VR via Gameworks:
https://developer.nvidia.com/virtual-reality-development

Ni får det att låta som AMD skulle ha nått stort övertag här, men jag hajar inte vad det skulle vara? Snarare verkar Nvidia i och med den här forskningen vara på väg att gå ett steg längre...
Sen är jag förstås lika orolig som nån annan över hur mycket Nvidia kommer låsa in sina lösningar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W:

Helt rätt, förutom att de saknar saker i sin hårdvara som behövs för VR. Så gör de inte bättre än för vad de saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Helt rätt, förutom att de saknar saker i sin hårdvara som behövs för VR. Så gör de inte bättre än för vad de saknar.

Saknar saker i hårdvaran? Vad då?
Nvidias lösning för async computing i nuvarande chipset är nog antagligen rätt mycket mer begränsade än AMD:s, om det är vad du menar...
Men hur stor skillnad det gör i verkligheten i DX12 spel överlag (eller ens i VR specifikt) är det nog för tidigt att säga. Speciellt när Nvidia är så stora och antagligen kan hjälpa utvecklarna med att kringgå problemet i många fall. "behövs" är i vilket fall ett alldeles för starkt ord.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.