Gigabyte GA-Z97P-D3 + 4690K = 4.5ghz?

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-Z97P-D3 + 4690K = 4.5ghz?

Hej,

Jag har satt ihop en dator som jag tänker köpa i slutet på november och tänkte överklocka till 4.5ghz
Fungerar det med min utvalda moderkort?
Behöver jag ändra på något för att få detta till att fungera? vill inte vara dumsnål när jag ändå har hamnat på 12 000.
Har redan minnen.

Denna verkar vara väldigt bra men rätt dyr och då är frågan om man ska gå över till 6600k istället.
http://www.inet.se/produkt/1902646/asus-z97-a#/recensioner

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8790972/2015-11-22

Permalänk
Medlem

du är ju redan dumsnål som inte går över till skylake

och sen så är det ingen som kan säga exakt hur bra just den cpun kommer överklocka och ang moderkortet så har jag ingen koll på det.

EDIT:såg att du redan hade minnen ! då kanske det du valt är mer ekonomiskt !;)

Alltså Moderkortet är rätt billigt så det kanske är en begränsad multiplier eller liknande konstigheter :/ Kolla om du kan hitta reviews på det och bedöm därifrån

Annars så kan du sälja dina minnen,välja ett billigare nätagg och ett annat märke på ssd som är lite billigare och köra med ett 6600k paket?

Jo visst kommer det kosta dig mer men då vet du iaf att du kommer få ett ordentligt moderkort, DDR4, bättre cpu(kolla upp olika hemsidor så ser man helt klart förbättring i alla aspekter som fördel för 6600k), fräsh socket, bättre andrahands värde och klockar väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

du är ju redan dumsnål som inte går över till skylake

och sen så är det ingen som kan säga exakt hur bra just den cpun kommer överklocka och ang moderkortet så har jag ingen koll på det.

EDIT:såg att du redan hade minnen ! då kanske det du valt är mer ekonomiskt !;)

Alltså Moderkortet är rätt billigt så det kanske är en begränsad multiplier eller liknande konstigheter :/ Kolla om du kan hitta reviews på det och bedöm därifrån

Annars så kan du sälja dina minnen,välja ett billigare nätagg och ett annat märke på ssd som är lite billigare och köra med ett 6600k paket?

Jo visst kommer det kosta dig mer men då vet du iaf att du kommer få ett ordentligt moderkort, DDR4, bättre cpu(kolla upp olika hemsidor så ser man helt klart förbättring i alla aspekter som fördel för 6600k), fräsh socket, bättre andrahands värde och klockar väldigt bra.

Jag håller med, helt klart. Har kollat runt lite i forums och ser att man har lyckats överklocka upp mot 4.6ghz med en z97p-d3 så det ska nog inte vara några problem. Har även tittat på z97-a med 5 way optimization men det är inget för mig.. den automatiska överklockningen verkar vara lite oseriös och jag har läst en del negativt om det.

Ska man överklocka så ska man ha full koll annars är det ingen idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

Jag håller med, helt klart. Har kollat runt lite i forums och ser att man har lyckats överklocka upp mot 4.6ghz med en z97p-d3 så det ska nog inte vara några problem. Har även tittat på z97-a med 5 way optimization men det är inget för mig.. den automatiska överklockningen verkar vara lite oseriös och jag har läst en del negativt om det.

Ska man överklocka så ska man ha full koll annars är det ingen idé.

jävlar.. då måste jag nog säga att det där paketet är utav grov value...

Kör på det du, du lär INTE bli missnöjd med en 4590k.

Du gjorde mig sugen på ett likadant köp -.-

Men du vet att z97-a har manuel överklockning va? Alltså det där med auto OC det har många moderkort men det betyder inte att manuell OC är ute ur bilden. Så du vet liksom och ett asus z97-a är ett mycket omtyckt moderkort.

mvh

Permalänk
Avstängd

Största skillnaden när det gäller överklockning mellan det där moderkortet och mer påkostade moderkort är strömförsörjningen.

Som exempel har mitt moderkort 8+2 fasers strömförsörjning och skulle tro att z97p-d3 har 4. Vet inte exakt om detta spelar någon roll i praktiken men från vad jag har läst så ska mer påkostad strömförsörjning vara bra vid överklockning.

Jag valde i alla fall att inte snåla på moderkortet när jag visste att jag skulle överklocka.

Kan tillägga att jag landade på en lagom överklockning på 4.5GHz @ 1.230V. Kan gå högre men detta känns lagom och den blir aldrig varmare än 70C som det är nu.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

jävlar.. då måste jag nog säga att det där paketet är utav grov value...

Kör på det du, du lär INTE bli missnöjd med en 4590k.

Du gjorde mig sugen på ett likadant köp -.-

Men du vet att z97-a har manuel överklockning va? Alltså det där med auto OC det har många moderkort men det betyder inte att manuell OC är ute ur bilden. Så du vet liksom och ett asus z97-a är ett mycket omtyckt moderkort.

mvh

Hej,

Är inte säker på om du driver med mig eller om du är allvarlig

menar du 4690K, du skrev 4590k ?
Ja precis, z97-a har manuell klockning såklart och bra kommentarer

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Största skillnaden när det gäller överklockning mellan det där moderkortet och mer påkostade moderkort är strömförsörjningen.

Som exempel har mitt moderkort 8+2 fasers strömförsörjning och skulle tro att z97p-d3 har 4. Vet inte exakt om detta spelar någon roll i praktiken men från vad jag har läst så ska mer påkostad strömförsörjning vara bra vid överklockning.

Jag valde i alla fall att inte snåla på moderkortet när jag visste att jag skulle överklocka.

Kan tillägga att jag landade på en lagom överklockning på 4.5GHz @ 1.230V. Kan gå högre men detta känns lagom och den blir aldrig varmare än 70C som det är nu.

Nice! jag ser att du kör med z97- pro gamer?
Jag tänker lite som du, vill inte faila med moderkortet när jag har resten.. då blir jag bara förbannad.
Fungerar det bra? hur länge har du kört med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

Hej,

Är inte säker på om du driver med mig eller om du är allvarlig

menar du 4690K, du skrev 4590k ?
Ja precis, z97-a har manuell klockning såklart och bra kommentarer

mvh

5 är väldigt nära 6

menar såklart 4690k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seunlau:

Nice! jag ser att du kör med z97- pro gamer?
Jag tänker lite som du, vill inte faila med moderkortet när jag har resten.. då blir jag bara förbannad.
Fungerar det bra? hur länge har du kört med den?

Ja, pro gamer/pro gaming brädorna från Asus är riktigt bra. Proppfyllda med funktioner och finesser. Rätt snygga är dom också. Har haft min nuvarande dator i nästan 9 månader nu och allt fungerar utmärkt.

Fick minnen och moderkort till bundle-pris från webhallen när det begav sig, annars hade jag nog köpt 2133 eller 2400MHz minnen till mitt bygge.

Det går säkert att överklocka med mindre påkostade moderkort också men jag hade ingen lust att snåla på just den biten. Det är hjärtat i datorn på något sätt och allt annat är ju beroende av det.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Största skillnaden när det gäller överklockning mellan det där moderkortet och mer påkostade moderkort är strömförsörjningen.

Som exempel har mitt moderkort 8+2 fasers strömförsörjning och skulle tro att z97p-d3 har 4. Vet inte exakt om detta spelar någon roll i praktiken men från vad jag har läst så ska mer påkostad strömförsörjning vara bra vid överklockning.

Jag valde i alla fall att inte snåla på moderkortet när jag visste att jag skulle överklocka.

Kan tillägga att jag landade på en lagom överklockning på 4.5GHz @ 1.230V. Kan gå högre men detta känns lagom och den blir aldrig varmare än 70C som det är nu.

Hej igen,

Hur vet man om ett moderkort har 8+2 fasers strömförsörjning?
Dum fråga, om z97p-d3 har 4, hur påverkar det hela?

Permalänk
Medlem

Vänta till på fredag och se om det blir rabatt på skylake

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seunlau:

Hej igen,

Hur vet man om ett moderkort har 8+2 fasers strömförsörjning?
Dum fråga, om z97p-d3 har 4, hur påverkar det hela?

Vet inte riktigt vad det spelar för roll i praktiken eller om det ens spelar någon roll. Var mest ute efter att hitta en stabil och finessrik bräda när jag letade efter komponenter att bygga med.

Leta efter recensioner på moderkort du är intresserad av skulle vara mitt tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek