Datorn låser sig hela tiden - ingen aning vad som är fel [Löst, för tillfället]

Permalänk
Medlem

Datorn låser sig hela tiden - ingen aning vad som är fel [Löst, för tillfället]

Som titeln säger låser sig datorn hela tiden och jag har ingen aning vad som kan vara fel. Jag får ingen BSOD.

Symtomen är:

När jag är i Windows blir den plötsligt väldigt seg då jag försöker öppna olika program och låser sig numera oftast helt. Det har gradvis byggt upp till idag då den fryser sig i princip garanterat oavsett vad jag gör. Nu senast när den låste sig startade jag om den och den kunde inte ens logga in mig. Den fastnade på laddningsskärmen.
Varje gång det hänt har en av lagringshårddiskarna (D:) 'försvunnit' så jag varit tvungen att skanna i Diskhanteraren för att lägga till den igen. Jätteskumt?

Jag har gjort följande:

Virussökning - visade inget fel.
MemTest86 - kör det just nu, visar inga problem ännu. Första gången jag bootade in programmet låste sig t.o.m programmet, så det är ju inte bara Windows som låser sig. Uteslutet Windows-fel m.a.o? Den visar inga fel iaf, bytte ett av minnena ganska nyligen. MemTestet kör på utan avbrott (senaste 30 minuterna) när det väl är startat...
Försökt övervaka CPU-temp, men såg inga överdrivna temperaturer när datorn fortfarande fungerade hyfsat. Aldrig över 80 grader även om den belastas med spel osv.
Kollat hårddiskarna med olika diagnostik-verktyg, och de verkar OK...

Har ännu inte ominstallerat Windows men jag tvivlar på att det är skälet?

Fattar verkligen noll, vad kan det vara? Kan det vara CPU:n? Eller borde jag ominstallera Windows trots allt? Väldigt tacksam för svar!

Edit: Mina hårdvaru-delar finns i min signatur! Säg till om något saknas!

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Varje gång det hänt har en av lagringshårddiskarna (D:) 'försvunnit' så jag varit tvungen att skanna i Diskhanteraren för att lägga till den igen. Jätteskumt?

Det kan tyda på att disken håller på att dö.
Håller en disk på att dö, kan man få de problemen du beskriver.

Koppla ur den disk som är D: och se om problemen försvinner.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det kan tyda på att disken håller på att dö.
Håller en disk på att dö, kan man få de problemen du beskriver.

Koppla ur den disk som är D: och se om problemen försvinner.

Hm ok! Provar och hoppas att det är så enkelt!
Återkommer!

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det kan tyda på att disken håller på att dö.
Håller en disk på att dö, kan man få de problemen du beskriver.

Koppla ur den disk som är D: och se om problemen försvinner.

Nope, samma problem! Nu står den och tuggar på "Välkommen"-skärmen... :\

Antar att nästa steg är en ominstallering av Windows? Kommer verkligen inte på vad för hårdvaru-problem det skulle kunna vara...

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Som en uppdatering ifall någon är intresserad eller har nytta av detta:
Nu har jag omformaterat - datorn fungerar snabbt och precis som den ska igen, för tillfället. Nu dags för det sega uppdaterandet och ominstallerandet av alla program.

Jag misstänker att det antingen handlade om drivrutinskonflikter, eller så har jag även hört att Avast! kan orsaka konstiga problem på datorer. Och när jag tänker efter noga så började nog mina problem, kanske, för flera veckor sedan då jag installerade och började använda Avast.
Men jag har inga belägg alls för mina aningar, så... Nu ska jag prova Bitdefender istället. Återkommer problemen så får jag utreda huruvida det är ett hårdvaruproblem, kanske en sladd som glappar eller något, eller om det är gamla drivrutiner eller något som spökar...

Tack för att ni tittade i alla fall

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz