Nintendo NX blir handhållen hybrid – får "industriledande" prestanda

Permalänk
Melding Plague

Nintendo NX blir handhållen hybrid – får "industriledande" prestanda

De första utvecklarverktygen för Nintendo NX är redan ute i det vilda, rapporterar Wall Street Journal. Samtidigt framgår fler detaljer om formfaktorn och enhetens prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

NX baserad på Zen-APU, månne? Vågar man hoppas på det?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Trevligt! Nintendo behöver verkligen vinna tillbaka third party tillverkarnas förtroende igen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Måste ju säga att detta låter lovande, det kanske blir en till Nintendo konsol efter Wii U ändå. Tycket Nintendo har riktigt bra utbud för oss som har barn, fixar de bara 3e parts spel och prestandan kan de nog hamna på topp igen.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

nintendo, prestanda? Man kan ju hoppas

Permalänk
Medlem

Kul! Jag är en av få faktiskt gillar mitt Wii U men ser fram mot bättre spelutbud från andra utvecklare.

Undra hur det blir med kommande Zelda, antar att de släpper det till både NX och Wii U?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Riktiga handkontroller och hyfsad hårdvara så ser jag inte varför detta inte skulle kunna gå vägen, handhållen hybrid enhet låter lite märkligt men man kan ju hoppas att den inte krävs att använda som handkontroll om det då itne är hela systemet som skall sitta i en docka med HDMI ut etc?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta också blir en bra bärbar maskin så att de inte offrar den marknaden de verkligen kan för att försöka rädda stationära konsoller. 3DS har ju ändå sålt bra, även om den inte nått upp till nivåerna från deras tidigare bärbara konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

nintendo, prestanda? Man kan ju hoppas

Wii u var ju konsolen med bäst prestanda en kort period Men var inte gamecube hyfsat bra i sin generation?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Är det inte riktigt bra slagläge för Nintendo nu om de kan få ut en ny konsol redan 2016? Eftersom många är missnöjda med hårdvaran i PS4 och Xone så skulle de säkert sälja miljontals konsoler bara de ser till att erbjuda något klart kraftfullare än de båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Kul! Jag är en av få faktiskt gillar mitt Wii U men ser fram mot bättre spelutbud från andra utvecklare.

Undra hur det blir med kommande Zelda, antar att de släpper det till både NX och Wii U?

antagligen samma som twilight princess, tror de flesta kommande titlar under hösten 2015 och alla wii u titlar under 2016 kommer portas till NX

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

NX baserad på Zen-APU, månne? Vågar man hoppas på det?

Ja, hoppas verkligen den kommer köra med 14/16nm hw, annars riskerar de att hamna i en "skarv" igen. Nu har har iof inte nintendo erbjudit nå cutting edge tech på ett bra tag men i de här formfaktorerna lär hoppet till 14/16nm erbjuda sjukt mycket högre prestanda/w om man jämför mot vad som sitter förra generationen. Hoppas även att ps4 och xboxone blir en kort generation den här gången, lägger sig en Zen-APU runt eller högre än intel core/maxwell i prestanda/w så kanske vi äntligen får se konsoler som orkar driva AAA spel i 1080p60 utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Wii u var ju konsolen med bäst prestanda en kort period Men var inte gamecube hyfsat bra i sin generation?

Jag är 15! jag är inte så oldschool

Permalänk
Medlem

Blir ett köp, oavsett
Inte köpt nått från Nintendo sen mitt 8bit följt av ett 64bit. Dags igen.
Perfekt för soffan och även sambons 9åring

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Wii u var ju konsolen med bäst prestanda en kort period Men var inte gamecube hyfsat bra i sin generation?

Helt rätt!
Det var bara med Wii och framåt som de satsade annorlunda. Innan dess var prestandan i fas med övriga på Nintendos konsoller, men wii blev ju en försäljningssuccé ändå medan gamecube floppade. Tror det var därför de bestämde sig för att satsa "annorlunda" på uppföljaren istället för en prestandakonsoll.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas den är bakåtkompatibel bara.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag hoppas den är bakåtkompatibel bara.

Det vore verkligen nåt! Nintendo har ju variot bra på den aspekten på det bärbara konsollerna!
De stationära har inte riktigt lyckats lika bra där (tidigare ej bakåtkompatibla och WiiU kar kontrollrestriktioner som gör det mer omständigt än det skulle kunnat vara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Helt rätt!
Det var bara med Wii och framåt som de satsade annorlunda. Innan dess var prestandan i fas med övriga på Nintendos konsoller, men wii blev ju en försäljningssuccé ändå medan gamecube floppade. Tror det var därför de bestämde sig för att satsa "annorlunda" på uppföljaren istället för en prestandakonsoll.

Ja, de lyckades ju sälja till en massa som aldrig spelat förut men ville ha den för fitnessaspekten. Men många av dem tror väl fortfarande att Wii U är samma sak med ett nytt namn och de som vet att det är en ny konsol tycker att det är onödigt då de redan har vad de behöver till sin Wii.
Mina gissningar, men jag tror att just det där är ganska vanligt för medelsvensson.
Såna som är spelare från tidigare kanske köpte för att det var en rolig gimmick, men tröttnade sedan. Då lockar ju inte riktigt Wii U med sin avsaknad av nästan allt som inte är Nintendos eget.
De som älskar Nintendospelen köpte nog Wii U gissar jag, men de är väl inte tillräckligt många.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag hoppas den är bakåtkompatibel bara.

Det hoppas jag med!

Har väntat med mitt Wii U köp då saknaden av titlar varit enorm sedan release. Har för mestadels väntat på att ett Zelda spel ska släppas till Wii U så hade det varit instant köp men med Nintendo NX som släpps 2016 så hoppas jag verkligen på att bakåtkompabilitet kommer finnas.

Tror även att försäljningen av Wii U spel kommer öka samtidigt, hade själv kunnat tänka mig köpa Wii U spel till Nintendo NX.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur bakåtkompatibiliteten skulle fungera då vad jag läst ska NX vara en konsol utan optisk media? Det går ju att lösa genom att ladda ner spelen digitalt, men jag gissar på att det endast gäller spel man redan äger i digital form på Wii U och inte de man har på skiva?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Bara SDK som lämnats till utvecklare, säger inte någonting om själva enheten i sig.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

NX baserad på Zen-APU, månne? Vågar man hoppas på det?

Skulle tyvärr inte våga hoppas på det. Zen kommer byggas med en ny arkitektur och med en ny tillverkningsprocess. Att bara få ut det under 2016 är förmodligen en utmaning. Att sedan försöka kombinera det med en ordentlig grafikdel med ordentlig minnesbandbredd (GDDR5/HBM/ESRAM) är nog att kräva för mycket.

AMD har lagt mycket resurser på att tygla energieffektiviteten i den sista inkarnationen av Excavator (Carrizo), ändå har den bara lanserats i en nischad marknad (bärbara datorer). Känns som en onödigt dyr historia om man inte använder den på fler områden. Jag gissar att Nintendo kommer ha en uppskalad APU baserad på Excavator.

Permalänk
Medlem

Hmm... jag gillar idén... om den görs rätt. Tvinga en inte att ha på en alldeles för stor kontroll(som inte går att stänga av)... bättre om de integrerar 3DS med den nya konsollen, snarare än ytterligare en kontroll.

Jag gillar fortfarande Wiimote:sen, man har fortfarande inte utnyttjat de helt ännu. Att ha en lågupplöst skärm när man sitter med en fullHD tv och kanske tom mer... en kontrast jag inte gillar.

Inget mer touch!!! Är trött på skiten, allt idag har touch. Det är inget revolutionerande! Att navigera med en wiimote är inte jobbigt. Sälj ingen ny konsoll där kontrollen är dyrare än konsolen, och skicka med en vanlig kontroll istället!

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Industriledande prestanda... hmm... vad blir skillnaden mod Wii U då?

Wii U hade väl sammantaget sett en prestanda som var "industriledande" då den ansågs marginellt kraftfullare än sina konkurrenter (Xbox 360 och PS3).

Det största problemet var väl att den inte var tillräckligt mycket kraftfullare i kombination med att den lanserades i mitten av konkurrenternas konsolgeneration. Ryktena säger ingenting som jag ser skulle motsäga att dom inte gör samma misstag igen ur de aspekterna.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra ide att baka in 3ds och wii i samma paket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Skulle tyvärr inte våga hoppas på det. Zen kommer byggas med en ny arkitektur och med en ny tillverkningsprocess. Att bara få ut det under 2016 är förmodligen en utmaning. Att sedan försöka kombinera det med en ordentlig grafikdel med ordentlig minnesbandbredd (GDDR5/HBM/ESRAM) är nog att kräva för mycket.

AMD har lagt mycket resurser på att tygla energieffektiviteten i den sista inkarnationen av Excavator (Carrizo), ändå har den bara lanserats i en nischad marknad (bärbara datorer). Känns som en onödigt dyr historia om man inte använder den på fler områden. Jag gissar att Nintendo kommer ha en uppskalad APU baserad på Excavator.

Många utgår ifrån att det är AMD som kommer leverera chippen. Det är ju inte på något sett långsökt. Men det skulle väl lika gärna kunna levereras av exempelvis Intel? En liten i5 + en återuppstådd Larrabee 😊. Eller varför inte intel+Nvidia? IBM? Fast IBM kanske har lagt ner all kretstillverkning.
Eller har AMD tecknat avtal att leverera kretsar även för nästa generation?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

NX baserad på Zen-APU, månne? Vågar man hoppas på det?

Var första tanken, men är nog lite för entusiastiskt av lanserings tiden att döma.

Men om det är så så borde även PS4 och Xbox One komma i nytt utförande inför julhandeln, vilket då borde betyda att alla tre redan arbetar på konsoler med Zen. Ännu spekulation, men men...

Hur som så är konsol marknaden nödvändig för AMD, även om den ger en mindre inkomst per enhet så ger det en volym som dom behöver.

Mer troligt är nog en monstervariant av Carrizo!

Framtiden får utvisa vad det blir

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Wii u var ju konsolen med bäst prestanda en kort period Men var inte gamecube hyfsat bra i sin generation?

Gamecube hade helt okej prestanda, Den nådde dock inte upp till playstation 2 och Xbox nivå, Men inte långt ifrån

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dannesthlm:

Industriledande prestanda... hmm... vad blir skillnaden mod Wii U då?

Wii U hade väl sammantaget sett en prestanda som var "industriledande" då den ansågs marginellt kraftfullare än sina konkurrenter (Xbox 360 och PS3).

Det största problemet var väl att den inte var tillräckligt mycket kraftfullare i kombination med att den lanserades i mitten av konkurrenternas konsolgeneration. Ryktena säger ingenting som jag ser skulle motsäga att dom inte gör samma misstag igen ur de aspekterna.

Problemet med Wii U var CPU-delen som var ett lyft från Wii men den är fortfarande långsammare än CPU-delen i PS3/360. Detta gjorde det svårt att hantera multiplattformtitlar på Wii U, klen GPU kan man alltid lösa med inställningar, klen CPU ger mer komplicerade (och därmed dyrare) problem.

Nu är inte CPU-delen i PS4/XBO heller något monster, flyttalskapaciteten är faktiskt lägre än generationen innan (även jämfört med 360) och teoretisk heltalskapacitet är ungefär densamma som generationen innan men rent praktiskt är det mycket enklare att nå en viss andel av teoretisk prestanda i PS4/XBO än det är för PS3/360 (som båda kräver rätt mycket handpåläggning om det ska bli bra fart).

Så är något område där Nintendo har möjlighet att göra något som är signifikant bättre än PS4/XBO så är det just på CPU-delen. Frågan är vilka realistiska val som finns?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Industriledande prestanda... hmm... vad blir skillnaden mod Wii U då?

Wii U hade väl sammantaget sett en prestanda som var "industriledande" då den ansågs marginellt kraftfullare än sina konkurrenter (Xbox 360 och PS3).

Det största problemet var väl att den inte var tillräckligt mycket kraftfullare i kombination med att den lanserades i mitten av konkurrenternas konsolgeneration. Ryktena säger ingenting som jag ser skulle motsäga att dom inte gör samma misstag igen ur de aspekterna.

WiiU tillhör inte samma generation som 360/PS3. WiiU var något som kom i slutet på 360/PS3 livstid och var snarare tänkt konkurrera med XBONE/PS4.

Skickades från m.sweclockers.com