Arbetslös och omotiverad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

I mitt fall har till och med AF och FK gett upp, de inser att för mig att få ett jobb vore ett mindre mirakel, inte pga bristande kunskaper eller engagemang utan på grund av en fysisk skada, denna begränsar min arbetsförmåga till 20% och ställer dessutom en del krav på ergonomi och arbetsförhållanden. Som om inte detta vore nog är min skada av den arten att ingen läkare törs skriva på ett papper att den är permanent för man vet helt enkelt inte, detta i sin tur sätter käppar i hjulen så till vida att jag inte kan få en sjukpension utan denna permanenta definition och därför så får jag heller inga möjligheter till anpassad anställning eller den uppsjö av åtgärder som man i övrigt får tillgång till som sjukpensionär.

Just definitionen "permanent" är lite lustig då de flesta sjukdomar skulle kunna botas någon gång i framtiden så då blir det genast lite svårare med denna absoluta tolkning, nu har jag haft samma problem i åtta år, när mitt problem övergår från "tillfälligt" till "permanent" vet jag inte...

Så för min del har jag lyckats pricka in ett område mitt mellan två stolar, FK har ingen aning vad dom ska göra med mig och AF ser mig som för sjuk för att jobba alls. Mitt i allt detta ska man sedan ha orken att strida för varje rättighet och beslut, som om inte det vore nog lär man dessutom hålla uppe modet att man faktiskt kan hitta ett jobb, inte helt lätt att göra när man ser hur många friska som står före i kön till alla jobb.

Jag vet att det finns alltid någon som har det värre men det jag vill förmedla är att som frisk människa med en heltidsanställning bör man kanske inte förutsätta att alla arbetslösa eller sjukskrivna är parasiter.

Om du har nedsatt arbetsförmåga så mycket så kanske arbetsgivaren har rätt till väldigt mycket lönebidrag:
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstallning...

Om du har varit arbetslös länge så har du rätt till nystartsjobb som alla andra.

Se detta som några tips, jag tycker det är synd om er som har hamnat mellan AF och FK stolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om du har nedsatt arbetsförmåga så mycket så kanske arbetsgivaren har rätt till väldigt mycket lönebidrag:
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstallning...

Om du har varit arbetslös länge så har du rätt till nystartsjobb som alla andra.

Se detta som några tips, jag tycker det är synd om er som har hamnat mellan AF och FK stolar.

Får tacka för tipsen, tyvärr så är jag inte öppet arbetslös då jag är mer eller mindre kontinuerligt sjukskriven så de möjligheter AF har försvinner direkt då man måste ha varit öppet arbetslös ganska länge. Sen har vi det faktumet att AF och FK i min kommun har en kraftigt negativ budget vilket gör att dom ogärna använder saker som lönebidrag eller nystartsjobb. Jag slåss lite mot väderkvarnar känns det som xD

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Hej!
Är i skrivande stund arbetslös och går på A-kassa. Har tidigare jobbat på olika ställe som timanställd så har väl aldrig haft ett "riktigt" arbete eller vad man nu ska säga. Det längsta heltid (dvs 8h om dagen 5 dagar i veckan) jag haft är 2 år, och det leder mig fram till idag.

Jag gör inget vettigt om dagarna och har ingen motivation till att söka nya jobb eller göra något. Känner att jag har allt jag vill ha (se sign). Men samtidigt känns det fel att jag som borde kunna arbeta inte gör det. Jag har ju blivit "tvingad" att söka x-antal jobb men inget napp där.

Hur gör ni andra arbetslösa där ute för att inte bli försoffade? Just nu består min dag av att gå upp, diska/städa/handla, surfa/spela, laga mat när sambo kommer hem, sova, repeat. Trodde jag skulle få massa energi nu när jag inte behöver gå till något jobb men fan tvärtom... Dela gärna med er!

Är inte din Sambo en motivation? Antingen så jobbar hon för att ni ska ha det bra eller så är även hon låginkomsttagare som du. Tror du hon kommer vara nöjd med eran levnadssituation länge till? Jag vill också softa varje dag, men nu jobbar jag på och sparar 10000:- i månaden för att kunna ha ett bra och soft liv sedan i en bostadsrätt i ett bra område med min sambo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är inte din Sambo en motivation? Antingen så jobbar hon för att ni ska ha det bra eller så är även hon låginkomsttagare som du. Tror du hon kommer vara nöjd med eran levnadssituation länge till? Jag vill också softa varje dag, men nu jobbar jag på och sparar 10000:- i månaden för att kunna ha ett bra och soft liv sedan i en bostadsrätt i ett bra område med min sambo.

Du är ett halvår efter och jag har fast jobb nu! Sparar betydligt mer än 10000kr i månaden! Gött med jobb right?

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Du är ett halvår efter och jag har fast jobb nu! Sparar betydligt mer än 10000kr i månaden! Gött med jobb right?

Så går det när man inte läser hela tråden. xD
Gött, hoppas du ser lite mening med tillvaron med.

Permalänk
Skrivet av cusah:

Hej!
Är i skrivande stund arbetslös och går på A-kassa. Har tidigare jobbat på olika ställe som timanställd så har väl aldrig haft ett "riktigt" arbete eller vad man nu ska säga. Det längsta heltid (dvs 8h om dagen 5 dagar i veckan) jag haft är 2 år, och det leder mig fram till idag.

Jag gör inget vettigt om dagarna och har ingen motivation till att söka nya jobb eller göra något. Känner att jag har allt jag vill ha (se sign). Men samtidigt känns det fel att jag som borde kunna arbeta inte gör det. Jag har ju blivit "tvingad" att söka x-antal jobb men inget napp där.

Hur gör ni andra arbetslösa där ute för att inte bli försoffade? Just nu består min dag av att gå upp, diska/städa/handla, surfa/spela, laga mat när sambo kommer hem, sova, repeat. Trodde jag skulle få massa energi nu när jag inte behöver gå till något jobb men fan tvärtom... Dela gärna med er!

klipp dig och skaffa ett jobb.... Varför så deppig igentligen? blir ju djävligt trökigt att sitta hemma varje dag och inte göra något mer än spela...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Legendarisk
Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john00133:

klipp dig och skaffa ett jobb.... Varför så deppig igentligen? blir ju djävligt trökigt att sitta hemma varje dag och inte göra något mer än spela...

TS har ett jobb nu ju

Jag däremot..sjukskriven och i personlig konkurs..livet leker..så går det om man satsar på fel grejer i livet..får man börja om med -1,1miljoner i ryggen..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Skrivet av Fisken1986:

TS har ett jobb nu ju

Jag däremot..sjukskriven och i personlig konkurs..livet leker..så går det om man satsar på fel grejer i livet..får man börja om med -1,1miljoner i ryggen..

oj då hahah

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Proffsmoddare

Tycker de är konstigt att så många som söker jobb bara söker jobb som ligger ute på Arbetsförmedlingen och diverse sidor, istället för att ge sig ut och ta direkt kontakt med företag. Av alla jag känner är de bara en som fått jobb via Arbetsförmedlingen och liknande.

Resten är via kontakter samt att man gett sig ut och pratat med företag öga mot öga.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Jag däremot..sjukskriven och i personlig konkurs..livet leker..så går det om man satsar på fel grejer i livet..får man börja om med -1,1miljoner i ryggen..

Fy satan... jag hoppas verkligen att det vänder uppåt för dig!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Tycker de är konstigt att så många som söker jobb bara söker jobb som ligger ute på Arbetsförmedlingen och diverse sidor, istället för att ge sig ut och ta direkt kontakt med företag. Av alla jag känner är de bara en som fått jobb via Arbetsförmedlingen och liknande.

Resten är via kontakter samt att man gett sig ut och pratat med företag öga mot öga.

Korrekt. Arbetsförnedringen är mer eller mindre totalt meningslöst, har hört många historier. Jag tror inte vi har en enda anställd i vårt företag som kommit den vägen, utan de har alla sökt direkt hos oss.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Fy satan... jag hoppas verkligen att det vänder uppåt för dig!

Tack, jag har kontakt med psykolog och läkare så man inte gör dumma saker..

Allt jag eventuellt ska göra är att leva på existensminimum i 5-10 år, för att sedan påbörja skuldsanering, om man nu når dit vill säga. (Allt är såklart ett enda stort ''kanske'')

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Tack, jag har kontakt med psykolog och läkare så man inte gör dumma saker..

Bra, mycket bra.

Skrivet av Fisken1986:

Allt jag eventuellt ska göra är att leva på existensminimum i 5-10 år, för att sedan påbörja skuldsanering, om man nu når dit vill säga. (Allt är såklart ett enda stort ''kanske'')

Jag har en god vän som är i liknande sits, och inte fan är det roligt inte, men han har börjat se ljuset i tunneln så jag hoppas du också kan göra det!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Mycket lata människor i dagens samhälle. Det är ju självklart att man ska jobba! Jag förstår inte människor som bara sitter och väntar på sitt drömjobb, vem vill anställa någon som varit arbetslös i flera år?

Min stora hobby är datorhårdvara, det är definitivt inget som jag skulle vilja jobba med!

Känner lite samma här. Svårt att börja jobba med det som är en hobby, då blir det ingen hobby längre. Tror inte heller jag skulle orka jobba med spel eller annat som egentligen är fritidsintressen. Samtidigt är det bra om man jobbar med något som man har något intresse för, och inte att man sitter timtal om dagen med något man absolut hatar. Därför valde jag att gå Elteknik och inte Dator och Kommunikationsteknik.

Permalänk
Medlem

Nu ser jag att du har fått jobb (Grattis!) men till alla andra vill jag bara säga:

För helvete.

Utan att försöka låta som allt för mycket hardcore-moderat nu:

Vad tror ni att ett jobb är? En möjlighet för vissa lyckliga att få pengar i knäet? Nej, ett jobb är ett behov som ett företag har som behöver fyllas med en mänsklig resurs. Det kommer alltså inte att dimpa ned framför dig, och om det gör det kommer det inte att hålla länge. Sitt inte och vänta på att Arbetsförmedlingen (som inte verkar ha förstått denna grundläggande mekanik) skall GE dig ett jobb - ge dig ut och erbjud jobb tjänster som fyller deras behov. Simple as that. Gör lite research. Vad behöver företag? Så mycket av de stora behoven idag (programmering, design, animation) går att lära sig helt gratis på internet. Så gör det, och erbjud dina tjänster till ett företag som har behov efter dessa kunskaper = du har ett jobb.

Och till alla som skriver att de inte "känner sig motiverade att jobba": Det finns människor som gör totalt förnedrade arbeten för att överhuvud taget kunna överleva. Som jobbar 18+ timmar om dagen för att ställa mat på bordet. Ni tycker att det är tråkigare att sitta på ett fint kontor i bekväma kläder och åstadkomma något än att hänga hemma i mjukisbyxor och spela spel.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Mycket lata människor i dagens samhälle. Det är ju självklart att man ska jobba! Jag förstår inte människor som bara sitter och väntar på sitt drömjobb, vem vill anställa någon som varit arbetslös i flera år?

Min stora hobby är datorhårdvara, det är definitivt inget som jag skulle vilja jobba med!

Precis! Vilket också är en anledning till varför vissa är arbetslösa. De får aldrig en chans att komma in på arbetsmarknaden då de saknar erfarenheter.

Men det finns jobb där ute för de som vill ha dem. Problemet är ju bara att ingen vill ha dem, förutom många invandrare. Sedan skyller vi på invandrarna och tycker de kommer hit och tar jobben.

Skrivet av Friterad:

Känner lite samma här. Svårt att börja jobba med det som är en hobby, då blir det ingen hobby längre. Tror inte heller jag skulle orka jobba med spel eller annat som egentligen är fritidsintressen. Samtidigt är det bra om man jobbar med något som man har något intresse för, och inte att man sitter timtal om dagen med något man absolut hatar. Därför valde jag att gå Elteknik och inte Dator och Kommunikationsteknik.

Finns väl inget mer optimalt än att dra nytta av sin hobby för att få ett arbete? Ytterligare ett misstag som många gör.

Som första jobb får man ta det man klarar av, om man nu inte har chansen att hoppa på drömjobbet direkt. Eller så kan man ju sitta arbetslös om man tycker det är roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Nu ser jag att du har fått jobb (Grattis!) men till alla andra vill jag bara säga:

För helvete.

Utan att försöka låta som allt för mycket hardcore-moderat nu:

Vad tror ni att ett jobb är? En möjlighet för vissa lyckliga att få pengar i knäet? Nej, ett jobb är ett behov som ett företag har som behöver fyllas med en mänsklig resurs. Det kommer alltså inte att dimpa ned framför dig, och om det gör det kommer det inte att hålla länge. Sitt inte och vänta på att Arbetsförmedlingen (som inte verkar ha förstått denna grundläggande mekanik) skall GE dig ett jobb - ge dig ut och erbjud jobb tjänster som fyller deras behov. Simple as that. Gör lite research. Vad behöver företag? Så mycket av de stora behoven idag (programmering, design, animation) går att lära sig helt gratis på internet. Så gör det, och erbjud dina tjänster till ett företag som har behov efter dessa kunskaper = du har ett jobb.

Och till alla som skriver att de inte "känner sig motiverade att jobba": Det finns människor som gör totalt förnedrade arbeten för att överhuvud taget kunna överleva. Som jobbar 18+ timmar om dagen för att ställa mat på bordet. Ni tycker att det är tråkigare att sitta på ett fint kontor i bekväma kläder och åstadkomma något än att hänga hemma i mjukisbyxor och spela spel.

Jag blir ärligt talat nästan förbannad på folk som säger att det inte finns jobb. De är bara lata och ointresserade av att jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Finns väl inget mer optimalt än att dra nytta av sin hobby för att få ett arbete? Ytterligare ett misstag som många gör.

Som första jobb får man ta det man klarar av, om man nu inte har chansen att hoppa på drömjobbet direkt. Eller så kan man ju sitta arbetslös om man tycker det är roligare.

Kanske man kan göra om man själv känner att man vill det, jag gör inte det av den anledningen att det skulle gå från en hobby till ett arbete, något jag inte vill om inte absolut nödvändigt, nu är det inte nödvändigt heller. Har gått färdigt elutbildningen på gymnasiet och har den senaste tiden jobbat som extraanställd på en firma som arbetar med partihandel av elartiklar för tillfället.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Känner lite samma här. Svårt att börja jobba med det som är en hobby, då blir det ingen hobby längre. Tror inte heller jag skulle orka jobba med spel eller annat som egentligen är fritidsintressen. Samtidigt är det bra om man jobbar med något som man har något intresse för, och inte att man sitter timtal om dagen med något man absolut hatar. Därför valde jag att gå Elteknik och inte Dator och Kommunikationsteknik.

Nja, går själv dator och kommunikationsteknik. För mig är det viktigt att veta att mitt jobb innehåller något som jag är passionerad kring.
Skulle jag vilja studera något ointressant i 5 år efter gymnasiet endast för att få pengar i slutet av månaden? Meriten med att jobba med något man älskar är att man inte känner sig instängd på en arbetsplats där inget "kul" faktiskt sker. Jag väljer att ha kul på jobbet och offra en av mina fritidsintressen.

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuffingpågatan:

Nja, går själv dator och kommunikationsteknik. För mig är det viktigt att veta att mitt jobb innehåller något som jag är passionerad kring.
Skulle jag vilja studera något ointressant i 5 år efter gymnasiet endast för att få pengar i slutet av månaden? Meriten med att jobba med något man älskar är att man inte känner sig instängd på en arbetsplats där inget "kul" faktiskt sker. Jag väljer att ha kul på jobbet och offra en av mina fritidsintressen.

Tror inte du läst mina inlägg riktigt. El är något som jag är intresserad av, men det är inte en hobby som datorer och liknande är som jag håller på med på min fritid. Jag tycker absolut inte att det jag jobbar med är tråkigt, tvärtom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izzie:

Nu ser jag att du har fått jobb (Grattis!) men till alla andra vill jag bara säga:

För helvete.

Utan att försöka låta som allt för mycket hardcore-moderat nu:

Vad tror ni att ett jobb är? En möjlighet för vissa lyckliga att få pengar i knäet? Nej, ett jobb är ett behov som ett företag har som behöver fyllas med en mänsklig resurs. Det kommer alltså inte att dimpa ned framför dig, och om det gör det kommer det inte att hålla länge. Sitt inte och vänta på att Arbetsförmedlingen (som inte verkar ha förstått denna grundläggande mekanik) skall GE dig ett jobb - ge dig ut och erbjud jobb tjänster som fyller deras behov. Simple as that. Gör lite research. Vad behöver företag? Så mycket av de stora behoven idag (programmering, design, animation) går att lära sig helt gratis på internet. Så gör det, och erbjud dina tjänster till ett företag som har behov efter dessa kunskaper = du har ett jobb.

Och till alla som skriver att de inte "känner sig motiverade att jobba": Det finns människor som gör totalt förnedrade arbeten för att överhuvud taget kunna överleva. Som jobbar 18+ timmar om dagen för att ställa mat på bordet. Ni tycker att det är tråkigare att sitta på ett fint kontor i bekväma kläder och åstadkomma något än att hänga hemma i mjukisbyxor och spela spel.

Jag ser det mer som att man ska följa spelreglerna. Staten erbjuder vissa lyckligt lottade nästan lika mycket kosing att inte arbeta som att arbeta. Då har var och en sitt val. Problemet med att inte börja jobba tidigt.är att man lätt fastnar i träsket..

Jag själv tillhör den stora skaran heltidsarbetare som är på gränsen till totalt utbränd och ser fram emot att en dag bli uppsagd. Hade staten tagit tillvara på alla miljoner som jag har betalat in på skatt istället för att bränna dem på skit, så hade man haft dåligt samvete av att snart troligen bli långtidsarbetslös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ser det mer som att man ska följa spelreglerna. Staten erbjuder vissa lyckligt lottade nästan lika mycket kosing att inte arbeta som att arbeta. Då har var och en sitt val. Problemet med att inte börja jobba tidigt.är att man lätt fastnar i träsket..

Jag själv tillhör den stora skaran heltidsarbetare som är på gränsen till totalt utbränd och ser fram emot att en dag bli uppsagd. Hade staten tagit tillvara på alla miljoner som jag har betalat in på skatt istället för att bränna dem på skit, så hade man haft dåligt samvete av att snart troligen bli långtidsarbetslös.

Att insinuera att socialbidrag, a-kassa etc uppgår till ens de flesta lägsta löner (över tid) är inte bara oförskämt utan även fel.

Den här slavmentaliteten är så tröttsam. Se till att jobba för dig själv då! Om du ser fram emot att bli uppsagd har du ett jobb du inte tycker om. Vad vill du jobba med? Sätt dig ned och fundera på det och börja jobba ditåt. Starta eget, driv sidoprojekt som tar dig i rätt riktning och som du kan använda som hävstång för att ta dig dit du vill komma.

Är det värt att slänga bort sitt liv för att man tycker att någon annan har tagit fel beslut? Gör något åt det istället för att gnälla.

Blir fan orolig för detta samhälles framtid när jag ser sånt här skitsnack. Människor låter andra styra deras liv och när det blir lite jobbigt skyller man på invandrarna. Get a fucking grip.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izzie:

Att insinuera att socialbidrag, a-kassa etc uppgår till ens de flesta lägsta löner (över tid) är inte bara oförskämt utan även fel.

Akassa är en viss procent av ens lön upp till 25000kr. Denna procentsats sjunker ju längre man blir arbetslös. För några år sedan innan de höjde akassanivån fick folk ut runt 10 000kr i skattade pengar hur länge som helst. Alltså när akassan tog slut kom de in i Jobb- och utvecklingsgarantin, där de efter att steg 3 gick ut igen fick en ny period hur länge som helst.

Nu när de har gjort en kraftig höjning av vilket belopp de räknar från 25 000 istället för 18 000kr eller vad det nu var. Samtidigt har de tagit bort fas 1-3 så jag vet inte riktigt hur mycket de kan få i bidrag eller hur längre. (jag har dock ej hört någon långtidsarbetslös klagat att den har fått betydligt sämre.

Poängen är dock att ersättningen har för vissa varit grymt bra och jag tror (ej vet) om de senaste åren har försämrat villkoren.

Skrivet av izzie:

Den här slavmentaliteten är så tröttsam. Se till att jobba för dig själv då! Om du ser fram emot att bli uppsagd har du ett jobb du inte tycker om. Vad vill du jobba med? Sätt dig ned och fundera på det och börja jobba ditåt. Starta eget, driv sidoprojekt som tar dig i rätt riktning och som du kan använda som hävstång för att ta dig dit du vill komma.

Professionell bidragstagare ser jag fram emot den närmsta tiden. Efter det så är jag utvilad igen och kan göra samma jobb.
Det är ej att gnälla, utan det är att ta tillbaka från de miljoner som jag har betalat in i skatt.

Skrivet av izzie:

Blir fan orolig för detta samhälles framtid när jag ser sånt här skitsnack. Människor låter andra styra deras liv och när det blir lite jobbigt skyller man på invandrarna. Get a fucking grip.

Ytterst få skyller på invandrare, alltså de enskilda individerna. Däremot är det väldigt många som tror att statens resurser ej är obegränsade och de måste vrida och vända på varenda krona, ökar man kostnaden någonstans så måste den minskas någonstans. Eller kan man såklart köpa en större piska och slå på oss skattebetalare och säga att vi ska skattas mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Professionell bidragstagare ser jag fram emot den närmsta tiden. Efter det så är jag utvilad igen och kan göra samma jobb.
Det är ej att gnälla, utan det är att ta tillbaka från de miljoner som jag har betalat in i skatt.

Det skulle man tusan ta med i sitt CV.

Fick mitt förra jobb med ett oerhört oseriöst CV och PB.

Permalänk
Inaktiv

@cusah Fan vad stolt jag är över dig. Du har krigat och kämpat för att nå ditt mål. Jag kom tillbaka och tänkte kika lite på den här tråden för att se hur det har gått för dig. Tröskeln in till arbetsmarknaden är väldigt hög, lite för hög enligt mitt tycke, men det finns ingen annan väg än att kämpa sig till ett jobb.

@tellus82 Jag förstår att det inte är lätt att kriga mot de olika myndigheterna, men tänk på att aldrig ge upp. Kika lite på Rehabkedjan för att se ifall du kan hamna rätt där. https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukfranvaro/be...

@anon159643 Det känns som att det är inte A-kassa du ska ha, utan kanske en sjukskrivning då du nämner att du håller på att bli utbränd. Det kanske är svårt att få perspektiv att det är rätt bra med socialtrygghet i Sverige. I många andra länder hade du inte fått något av staten utan får "skylla" dig själv för att du blir sjuk. För min del så är inte nivån på A-kassan som håller mig sysselsatt, utan jag ser det som en gåva att jag har fått en utbildning gratis utav skattebetalarna och jobbar med ett jobb som jag tycker är intressant och att jag har hälsan så att jag kan gå dit. Alla har inte lika tur som jag och därför är det viktigt att de som kan bidra också gör det. Jag tänker inte köra "person x struntar i att jobba och därför kan jag också göra det". Sen tror jag att det är förödande för självkänslan att inte kunna bidra till samhället rent ekonomiskt. Offerkoftan är farlig och det är viktigt att göra sig av med den. Det är liksom inte en mänsklig rättighet att älska sitt jobb, men det är ens förbannade skyldighet att hitta något annat om man vantrivs på jobbet och risken finns ju att man blir bitter.