EK lanserar vattenkylare för Intel SSD 750

Permalänk
Skrivet av boniz:

Det beror helt på hur många radiatorer du har.

SSD, kommer ju antagligen sitta sist i loopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Alltså säger du precis vad jag sa, att det krävs mycket radiatoryta för att få så låg temp, du ligger alltså någonstans runt rumstemp +7 till 10 grader i load med 2x 360 rads till en 2600k och ett gtx 680. Mitt vatten var inte heller varmt när jag körde med 240+360+1080mm radiatorer innan men varken min gamla eller din setup är "normal".
Vad tror du de som följer rekommendationen på forumet att 120mm radiatoryta per komponent räcker får i vattentemp? Säg en 240 rad till en överklockad 4790k och ett 290x.

Och ja, jag säger att 2x 360 rads är mycket yta till ditt system eftersom jag brukar få skit här på forumet att det är för mycket och onödigt när jag hävdar att man ska ha minst 120mm radiatoryta per 100W (gärna 80W) komponenterna alstrar om man vill ha det ens skapligt tyst.

Tycker exakt som dig, att det är lönlöst att inte fläska på om man ändå skall köra vatten.
Man gör väl det ändå för att det skall bli tyst?

2x360 är lite lätt overkill, men tanken var ett till 680 och då hade det varit fullt normalt.
Får se vad framtiden har att ge, känns inte så värt att byta ut något idag.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

@anon159643: Då är det jättelätt. Vill man tvunget ha en sådan här SSD men precis har budget för att klara det så får man helt enkelt låta bli att vattenkyla den. Inte svårare än så.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Tycker exakt som dig, att det är lönlöst att inte fläska på om man ändå skall köra vatten.
Man gör väl det ändå för att det skall bli tyst?

2x360 är lite lätt overkill, men tanken var ett till 680 och då hade det varit fullt normalt.
Får se vad framtiden har att ge, känns inte så värt att byta ut något idag.

Du har fortfarande fläktar på radiatorerna och en pump som väsnas, passiv kylning är det enda som funkar när man ska ha tyst

Permalänk
Medlem

@Ortovox: Varför inbillar du dig och andra sånt här? Klart vattenkylning kan vara tyst också. Har själv en AIO H100i till min CPU och lovar att du inte skulle höra ett jävla piss om du stod brevid min dator. Tvivlar på att du överhuvudtaget ens testat vattenkylning.

Permalänk
Medlem

En ärlig fråga, gör detta någon praktisk skillnad alls?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

En ärlig fråga, gör detta någon praktisk skillnad alls?

Hög kapacitets hög prestanda SSD enheter kan bli ganska varma. Inte problem i mer normala byggen i norden, men om chassi temperaturen eller ambient temperaturen är ovanligt hög (vanligare om du bor närmre ekvatorn) så kan det bli för varmt. Om resten av systemet är vattenkylt så kan det finnas för lite luftflöde för att kyla ner korrekt.

Permalänk

Kommer man kunna köpa bara "huven"?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@Ortovox: Varför inbillar du dig och andra sånt här? Klart vattenkylning kan vara tyst också. Har själv en AIO H100i till min CPU och lovar att du inte skulle höra ett jävla piss om du stod brevid min dator. Tvivlar på att du överhuvudtaget ens testat vattenkylning.

Oj lite arg tydligen
Visst jag skulle kanske inte skrivit "väsnas" så man kan tro att vattenkylning låter massa.
Med det sagt så kommer man aldrig undan att en fläkt låter vare sig den sitter på en cpu kylare, i ett chassi eller på en radiator till ett vattenkylningssystem.
Sen är mina referenser för vad som är tyst att det verkligen är helt tyst då jag byggt lite passivt kylda datorer.

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Oj lite arg tydligen
Visst jag skulle kanske inte skrivit "väsnas" så man kan tro att vattenkylning låter massa.
Med det sagt så kommer man aldrig undan att en fläkt låter vare sig den sitter på en cpu kylare, i ett chassi eller på en radiator till ett vattenkylningssystem.
Sen är mina referenser för vad som är tyst att det verkligen är helt tyst då jag byggt lite passivt kylda datorer.

Mvh Jonas

Om det blir tyst eller inte, beror på vilka fläktar man kör med.

Använder du stock-fläktarna blir det inte tyst, men skaffar du
egna och byter ut, kan du få det riktigt tyst.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Min första spontana tanke är varför ? De som har redan var ett vattenkylningssystem brukar inte ha problem med hög temp i lådan. Hela grund iden med vattenkylning är att snabbt och effektivt få bort värmen från lådan. Börjar undra om man inte kommit på ett sätt att "överklocka" Intels 750 ?
Någon som vet ?

Skrivet av rektor:

Det känns som om utvecklingen går bakåt.

Jag kommer ihåg när SSDer inte behövde vattenkylning.
För några dagar sedan läste jag om vattenkylda mobiltelefoner också.

Back in the days hade jag en Intel i386 som var helt passivt kyld. Ingen fläkt. Bara en liten heatsink, standardkylningen som följde med. En jätteliten söt liten heatsink.

Klocka ner en Core i7-6700K till 35MHz (om det går?) och stäng 3 kärnor och Hyperthreedingen: WOW! Du kan förtfarande köra med din söta lilla heatsink !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !