Sony lanserar Xperia Z5-familjen – Premium först ut med 4K-upplösning

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur de kan lägga telefonerna så dyrt, idag finns det ju svinmycket prisvärda telefoner som ger samma prestanda för 2000kr. Men visst majoriteten köper väl med abonnemang och då känns det väl inte lika mycket att betala 500 spänn i månaden i 2 år.
ett

Själv kan jag nog aldrig lägga mer än 2000kr på en smartphone. Köpte Moto 4G för 1300kr och minneskort på 64gb. Känns som vilken premium telefon som helst bortsett från kameran och att den inte klarar de senaste spelen laggfritt, något jag skiter fullständigt i. Vet inte hur mycket ni spelar på telefonen, men spelar gör jag hemma på den stationära datorn där det finns vettiga spel. Man kan ringa, kolla nyheter, youtube, facebook och allt man behöver, dessutom med flera dagars batteritid. Blir den stulen eller går sönder, känns det inte som hela världen heller.

Tycker det är roligt när folk ska ha mobiler för 10k med 128gb för att ta selfies och kolla facebook och lyssna på spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Ortovox: Du köpte din telefon (som är gammal nu) för 1500 på rea. Går knappast att jämföra med min. Det där om att den "fungerar minst lika bra (bättre?) som en S6" låter jag bli att kommentera...

Den klarar fortfarande allting som en bra smartphone ska som man köper idag, den har lollipop och den har 3 dagars batteritid vilket jag undrar om en S6 har .
Att du skrev 10k gav mycket telefon för pengar va det jag reagerade på bara, det finns liksom inte i min värld . Alla vanliga normala telefonanvändningsområden som finns slår jag vad att min sura gamla telefon klarar lika bra som en S6 .

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

@Ortovox: Kanske ska byta min S6 mot en Z1 Compact då... nej men bra att du är nöjd med ditt köp.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nästan 6000 spänn för Compact... jag tror jag passar.

Sjuka priser. Betalade mindre för min "vanliga" Z3

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Sjuka priser. Betalade mindre för min "vanliga" Z3

Alltså jag såg framför mig Z5 Compact = lite mindre modell med 1080p-skärm och pris 4000-5000kr vid lansering.
Jag betalar inte över 5000kr för en telefon, redan mellan 3000-4000kr börjar jag känna att det är dyrt...

Går ju snart inte att köpa någon ny telefon från stortillverkare om man ska punga ut en rejäl del av en månadsinkomst även för "budgetmodellerna".

Permalänk
Avstängd

Snapdragon 820 ska enligt rykten prestera x2 och va mycket srömsnålare. Dumt att köpa telefon innan den släpps.

Dessutom 4k. Vad ska ni med det till?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd

Mellan Samsung galaxy s6 edge+ och sone experia z5 Premium.. Vilket hade ni tagit och varför?. Jag så som jag läste är Sony's modell bättre. MEN jag är lite rädd för batteritiden med tanke på den höga upplösningen och höga PPIn

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Bra batteri, bra skärm, bra kamera, och minneskortplats, kunde dom inte väntat på snap 820 prossesorn, annars verkar den Jäääävligt lockande

Kommer nog en Z6 med den nästa vecka

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s235222414&o=produkt_pr...

Skrivet av Tommy:

Alltså jag såg framför mig Z5 Compact = lite mindre modell med 1080p-skärm och pris 4000-5000kr vid lansering.
Jag betalar inte över 5000kr för en telefon, redan mellan 3000-4000kr börjar jag känna att det är dyrt...

Går ju snart inte att köpa någon ny telefon från stortillverkare om man ska punga ut en rejäl del av en månadsinkomst även för "budgetmodellerna".

Tyckte 5,5k om jag minns rätt var lite i överkant, men ändå godkänt då jag är väldigt nöjd med min Z3.
Hoppas att den nya Nexus är billigare och fortsätter så annars blir det nog Oneplus i framtiden. Sjukt att slänga på 1000kr varje år.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Avstängd

Du kommer ju ändå inte se någon skillnad på 1080p och 4K på en 5.5" skärm.

Men prestandan i spel kommer bli lidande när spelen får rendera fyra gånger mer pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Överhettningen på z3+ är fixad och allt det där e överdrivet bullshit

På vilket sätt är det bullshit? Sony har erkänt själv att det är överhettnings problem med SD810 på Z3+. Alla vet att SD810 lider av överhettningsproblem.
Sonys fix är att thottla ner CPU/GPU hastigheten innan den blir alldeles för varm.

Tillverkare som släpper nya smartphones med SD810, har klockat ner CPU hastigheten p.g.a överhettnings problemet med SD810 och hellre förlorar prestanda än låta telefonen koka över.

Så det är inget överdrivet eller bullshit om överhettningsproblemet som finns med SD810 och fakta.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s235222414&o=produkt_pr...

Tyckte 5,5k om jag minns rätt var lite i överkant, men ändå godkänt då jag är väldigt nöjd med min Z3.
Hoppas att den nya Nexus är billigare och fortsätter så annars blir det nog Oneplus i framtiden. Sjukt att slänga på 1000kr varje år.

Märklig sökning, jag ska hjälpa dig: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=l=s23523961...

Permalänk
Skrivet av XPerion:

På vilket sätt är det bullshit? Sony har erkänt själv att det är överhettnings problem med SD810 på Z3+. Alla vet att SD810 lider av överhettningsproblem.
Sonys fix är att thottla ner CPU/GPU hastigheten innan den blir alldeles för varm.

Tillverkare som släpper nya smartphones med SD810, har klockat ner CPU hastigheten p.g.a överhettnings problemet med SD810 och hellre förlorar prestanda än låta telefonen koka över.

Så det är inget överdrivet eller bullshit om överhettningsproblemet som finns med SD810 och fakta.

ÖVERDRIVET bullshit :/

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Nä, Windows Phone är extremt låst för en som är van att kunna göra saker. Man kan peka lite på appar som är på förhand utvalda av microsoft. Och "Windows 10 Mobile" ÄR ett windows phone. Precis samma låsningar. Hade de haft Windows 10 istället så hade man haft den riktiga skrivbordsmiljön, filhantering och möjligheter att installera vilka x86/AMD64 program som helst. Man hade kunnat välja drivrutiner, partitionera lagring, kolla aktivitetshanteraren och loggar. När man dockat telefonen i en docka så hade det varit en dator. Nu är det en pekleksak med tråkigt spelutbud.
Jo, om det håller jag med. Förstår inte varför Sony hyllas som innovativa på det här forumet medan Samsung bara blir bashade.

Är på utskik efter en ny mobil och tittat på samsung etc men var ändå intresserad av vad Sony Ericsson Xperia Z5 kunde hitta på som svar men om det blir en "låst" windows 10 mobile så känns det helt bortkastat, gillar inte alls windows 10.

4K upplösning känns lite överdrivet, kommer aldrig vela med VR ändå, om de nu används till det senare liksom Samsung.

Xperia var ju tidigare vattenskyddad, vilket hade varit nice med mobilen i badkaret, men så mycket info fanns det inte i denna nyhet, så det framkommer väl senare.

PS försökte hitta någon referens till Sony Ericsson i artikeln men, nä bara Sony Xperia Z5, så jag googlade och ser att Sony köpt ut Ericsson
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sony_Mobile_Communications
Har visst legat under en sten och missat det

Ett av skälen till köp var att det var ett "svenskt" företag, Ericsson, med sammarbete med Sony, men nu är det bara Sony igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nästan 6000 spänn för Compact... jag tror jag passar.

Köpte själv en Find 7a på Oppos utförsäljning (tack till den som länkade bland deals) och även om det vid tillfället inte handlade om pur-färska modeller så är det helt makalöst vad mycken man fick för under €250 fraktad och klar hem inom 2 dagar. Dessutom lite positivt förvånad över kvalitetskänslan överlag och laddar så sjukt snabbt jämfört med gamla luren (Note 2) så kommer absolut kika på Kines-lurar igen nästa köp, kan inte se någon anledning att punga ut med så hysteriskt mycket mer för Sony, Samsung & co fast alltid kul att läsa om likförbannat.

Permalänk
Medlem

Det var mycket pengar för att få åtnjuta värmeproblem.

Permalänk
Medlem

Ganska meh det här. Gillar min Z1 compact trots all dess fel, men det blir en Nexus 5 i stället(när den väl släpps).

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Mellan Samsung galaxy s6 edge+ och sone experia z5 Premium.. Vilket hade ni tagit och varför?. Jag så som jag läste är Sony's modell bättre. MEN jag är lite rädd för batteritiden med tanke på den höga upplösningen och höga PPIn

Jag kan väl svara som redan bestämt mig för en Z5 om inget annat hinner lanseras som är lika bra innan. Sitter idag med en Samsung och har varit dem trogna enda sedan Samsung Galaxy S. Så har haft ett par Galaxy under årens lopp och anledning till att jag nu byter är främst att Samsung valt att inte stödja Micro-SD längre. Det är för mig en absolut självklarhet och något jag kräver av en telefon. Därav skulle en Apple aldrig kunna bli aktuell och ej heller, tyvärr, en Nexus. Hade bestämt för att gå till Note 5 men p.g.a. Samsungs (horribla) beslut byter jag nu märke. Något som jag heller knappast kommer att vara ensam om. Samsung kommer tappa många Note kunder till andra bolag. 4K är egentligen ruskigt meningslöst men det ska iaf bli roligt att prova sätta den i kartong för VR. Anledning för att jag inte går för någon av de billigare systermodellerna är för att jag alltid vill ha den värsta även om det egentligen inte kan motiveras på något intelligent eller rationellt vis.
Pratade med Tre redan i förrgår om Z5 och får nu bara vackert vänta tills den finns tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

ÖVERDRIVET bullshit :/

Ta och bevisa motsatsen och att Sony själv har fel, när dom själv erkänner Z3+ lider av överhettnings problem. Att skriva meningslösa saker är rena bullshiten. -.-

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Är på utskik efter en ny mobil och tittat på samsung etc men var ändå intresserad av vad Sony Ericsson Xperia Z5 kunde hitta på som svar men om det blir en "låst" windows 10 mobile så känns det helt bortkastat, gillar inte alls windows 10.

4K upplösning känns lite överdrivet, kommer aldrig vela med VR ändå, om de nu används till det senare liksom Samsung.

Xperia var ju tidigare vattenskyddad, vilket hade varit nice med mobilen i badkaret, men så mycket info fanns det inte i denna nyhet, så det framkommer väl senare.

PS försökte hitta någon referens till Sony Ericsson i artikeln men, nä bara Sony Xperia Z5, så jag googlade och ser att Sony köpt ut Ericsson
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sony_Mobile_Communications
Har visst legat under en sten och missat det

Ett av skälen till köp var att det var ett "svenskt" företag, Ericsson, med sammarbete med Sony, men nu är det bara Sony igen.

Det där med Windows var en helt separat diskussion, det gällde inte Xperia, den har android.
Angående Sony Ericsson så har iaf tidigare Xperia lurar designats i Sverige.

Permalänk
Medlem

Ang den med 4k skärmen.... hur många minuters drift tid har den? Sådan skärm lär ju suga ur batteriet snabbt.
Tycker det är fullständigt löjligt att trycka in så hög upplösning när dagens telefoner redan har för dålig batteritid.

Skrivet av anon81912:

Troligtvis att sensorn är 1/2.3 tum stor. Alltså 0.43 tum. Aldrig sett ett bråk innan?

Bråk ska väl vara heltal, så 10/23 i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Poängen med min sökning var att visa att det inte är det normala att ett flaggskepp kostar 8k. Det finns gott om högpresterande telefoner från 3k

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Ta och bevisa motsatsen och att Sony själv har fel, när dom själv erkänner Z3+ lider av överhettnings problem. Att skriva meningslösa saker är rena bullshiten. -.-

Har inte skrivit att dom inte existerar jag har skrivit att dom har överdrivit det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk

Xperia Z5 Compact skal är för reto inte full funktion för skärmen

Xperia Z5 Compact skal är för reto inte full funktion för skärmen bör ha full yta vara tillgänglig när skalet på!
Vist kommer det komma skal som inte original med det, men även original bör ha det!

Stilfullt skydd med fönster SCR44 Innovativt skydd
http://www.sonymobile.com/se/products/accessories/style-cover...