Har Windows 10 en temperaturbugg på cpu? Hjälp mig diagnostisera!

Permalänk
Medlem

Har Windows 10 en temperaturbugg på cpu? Hjälp mig diagnostisera!

Tjenare!

Jag har under dagarna pillar lite med temperaturdokumentering eftersom jag experimenterat med diverse kyllösningar på min dator.
Märkte att det skiljer rätt mycket i temperatur mellan olika övervakningshjälpmedel. Notera att detta var ett icke problem med Windows 8.1 och Win 7 för mig.

Följande håller samma (högre) värde medans Asus AI suite 3 och min ROG panel som läser direkt från bios har betydligt lägre värden.
Dessa var tidigare exakt lika före Windows 10.

Har testat med nya drivare för chipset, bios osv utan resultat.

Allt mellan 15-20c skiljer det.

ca 40-62c
Realtemp
Coretemp
HW monitor

ca 30-47c
Asus AI suite 3
ROG panel

Alla som har möjligheten att kontrollera detta gör gärna det. Sett skumma trådar på Microsoft forum där användare som nyligen uppdaterat till Win 10 har högre temperaturer än innan.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

ai suite skriver mig veterligen ut processorns temperatur, inte kärnorna, och det blir därmed lägre värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ai suite skriver mig veterligen ut processorns temperatur, inte kärnorna, och det blir därmed lägre värden.

Ja så långt är jag också med! HW monitor läser inte bara cores utan även package och cpu temp. Det är dessa som är högre än vad bios samt AI suite säger. Har nu sett att den läser av CPU volten fel också. 0.7v tror både HW monitor och CPUz att jag har

Det verkliga värdet är 1.35v inte 0.7
Någonting är väldigt trasigt

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks