Windows 10 uppnår 14 miljoner installationer på ett dygn

Permalänk
Medlem

Allt gick perfekt utan minsta problem under uppgradering eller efteråt, så bra av MS den delen, efteråt installera jag en tredje parts meny (startisback) för windows 10, samt tweka lite så fönster fick den färg jag valt, såg väldigt tråkigt ut med bara vit som är default och inte går att ändra till nått annat.

Windows 10 är en del bättre än Windows 8.x främst att det inte känns så schizofrent som åttan gör, dock så enkelt och användarvänligt som Windows 7 är det inte, men med ovan tweak så ganska bra.

Nu ska jag leta upp min Windows 7 pro reatail som jag har och köra in den, så man kan få windows 10 pro istället för home...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Imponerande mängd data till första dygnet. Är själv en av de som uppgraderat (manuellt via media creation tool) och utöver att det tog två försök att få in Nvidia-drivarna så har det fungerat klockrent. Körde resetfunktionen och gjorde en ren installation ändå för att passa på att rensa upp i programbiblioteket.

Nu hoppas jag på att det ska komma intressanta appar att använda som live tiles, så man har någon nytta av att öppna startmenyn, vars vara eller icke vara det var så mycket rabalder om.

Permalänk
Medlem

1 make sure your system is set to receive and install Windows Updates automatically

2. delete everything in the C:\Windows\SoftwareDistribution\Download folder

3. run this command in an instance of cmd.exe ran as administrator: wuauclt.exe /updatenow

you should be all set and your download should begin shortly.

Detta funkade för mig då jag såg att jag hade error på windows 10 neddladdning via updater. hade inte fått notification eller någonting. Funkade utan problem

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Fick in 10an igår efter lite bök.

Orkade inte vänta på uppgraderingen genom Windows ikonen så jag hämta W10 från Microsofts hemsida till en usb sticka.

Gick inte uppgradera utan något hände, så tidigare Windows 8.1 blev korrumperad, så det slutade med en ominstallation, men flyter på fint, ännu inga problem vare sig med program som jag använt mig av tidigare samt spel fungerar minst lika bra, tex GTA5 flyter bättre.

Men mitt Sound Blaster Z ljudkort har ingen drivrutin ännu, kommer i augusti.

Överlag väldigt nöjd so far.

Gillar hur smidigt OSet känns, utseendet osv

Håller mig till 10an på min spel pc, men pc nr 2 får behålla Windows 8.1 och min laptop får behålla Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo men nu hade det ju ingen betydelse om man hade en RETAIL- eller OEM-version. Windows 10 låses trots det.

EDIT: RETAIL är nog vanligast med tanke på hur många vi är här som får Windows via MSDN.

Has ingen data att utgå ifrån, men jag tror ändå att de flesta sitter på OEM versioner. Då jag märkt att majoriteten som sätter ihop sina hemmabyggen köper en OEM licens, och jag tror de är fler än antalet utvecklare här. Men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Ring till Microsoft Support och be dem om hjälp. de kan garanterat hjälpa dig med detta. De är mån om att få så många som möjligt att uppgradera till Windows 10.

Microsoft Kundservice (Microsoft Customer Care Center): +46 08-559 900 00

Dom kollade faktiskt upp det och gjorde vad dom kunde. Men hänvisade sedan till Återförsäljare.
Det är som Paddanx nedan säger.

Skrivet av Paddanx:

OEM har aldrig och kommer aldrig vara MS ansvar. Det är därför licenserna är billigare, ingen support, och med restriktioner.
Om du har köpt en färdig dator, med OSet installerat från komplett så ska de ordna detta, då de har ansvaret för den. (dock ev mot en mindre avgift)

Men om du köpt OEM skiva över disk, så är du själv ansvarig för att ordna det till den du har sålt datorn till. Man får nämligen inte installera OEM för privatbruk, på egen maskin. Sen att det går att göra är en annan sak. Du kan "aldrig" byta moderkort heller, utan det är knutit till den datorn för evigt. (Du kan få fixat det på garanti, ja, men det måste vara ersättningsmoderkort av samma gen och typ då, så du kan inte uppgradera till nyare chipset tex).

Men kontentan är OEM är det "tillverkaren" av datorn som har ansvaret. Och de flesta OEM ordnar en ny skiva mot en mindre avgift, vissa gör det gratis bara du har serie numret på maskinen.
Du kan med Win 7 ta vilken Win 7 skiva som helst, som är samma 32/64bit och samma språk, och ta bort cfg.ini filen. Sen installera den som trial (skriv inte in nyckel vid installation), och först när datorn är igång mot internet, skriv in nyckeln du har och aktivera. Har fungerat för mig när mina OEM skivor inte gick att läsa.
Win 8 kan du fortfarande ladda ner ISO från MS hemsidan, iaf tills dens huvudsupport går ut.

När jag tidigare hade mailat Komplett blev jag nekad. Nu ringde jag istället support och sade att min HDD gått sönder och jag behövde installera om. Nemas problemas! Dom skickar en ny skiva direkt. Så nu är installationsmedium fixat iaf, nästa steg blir nyckeln. I värsta fall är det HTPCn som får Win 10 och inte gamingriggen jag ville flytta licensen till.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Imponerande mängd data till första dygnet. Är själv en av de som uppgraderat (manuellt via media creation tool) och utöver att det tog två försök att få in Nvidia-drivarna så har det fungerat klockrent. Körde resetfunktionen och gjorde en ren installation ändå för att passa på att rensa upp i programbiblioteket.

Nu hoppas jag på att det ska komma intressanta appar att använda som live tiles, så man har någon nytta av att öppna startmenyn, vars vara eller icke vara det var så mycket rabalder om.

Ja, jag kommer ihåg startmenyn som jag skapade med OblyTile, som faktiskt gjorde startmenyn i Windows 8 bra. Hoppas vi får den till Windows 10!

Visa signatur

Maximus VI Extreme – Intel Core i7 4770k @ 4.2 GHz – Corsair H100i – 2x Asus DCUII GTX 780 – NZXT H440 – 4TB segate HDD, 2x Samsung 850 Pro 256 GB, Raid0 – Corsair AX860i – 16 GB HyperX Fury @ 2400 MHz – Windows 10 – Corsair K70 – Samsung U28D590D

Permalänk
Medlem

@Feeku:
Köpte Retail som dem flesta andra, OEM är för byggen som aldrig uppgraderas, vi datorbyggare sitter nästan alltid med Retail, folk som bygger dator för första gången skaffar OEM för att spara några hundralappar då dem är kortsiktiga.

Problemet är ju nu att Windows 10 blir låst till moderkortet, vare sig du uppgraderade från Retail eller Oem, vilket är helt oacceptabelt för oss som har Retail 7/8. Skylake kommer snart, uppgraderingstankar? Ditt Windows 10 kommer inte kunna aktivera på det nya moderkortet och Microsoft säger Nej! när du ringer dem, historier om att datorn går sönder? Ja då har "life of device" spenderats och du har förlorat din Win10 licens.

Permalänk
Medlem

Om man kör med uppdateringsverktygen, uppgraderas ens nyckel korrekt då?

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Skrivet av Daumier:

Om man kör med uppdateringsverktygen, uppgraderas ens nyckel korrekt då?

Hade en win 8.1 pro OEM och den står nu som win 10 Pro. Hur det funkar för de andra versionerna har jag inte en aning om

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag bidrog med 3 av dessa installationer, sen bidrog jag med en windows 7 installation istället, jag låter andra fortsätta betatesta win 10 ett tag så går jag över när det funkar ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bifrostpixel:

Hade en win 8.1 pro OEM och den står nu som win 10 Pro. Hur det funkar för de andra versionerna har jag inte en aning om

Samma här, Hade Win 8.1 Pro OEM och fick licensen uppgraderad till Win 10 Pro, supersmidigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem

@Stenfan: Licensen är inte uppgraderad, du får en "life of the device" generisk nyckel låst till ditt moderkort, det är inte samma nyckel/licens som det du uppgraderade ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Stenfan: Licensen är inte uppgraderad, du får en "life of the device" generisk nyckel låst till ditt moderkort, det är inte samma nyckel/licens som det du uppgraderade ifrån.

Jaja, detaljer, jag har nu en nyckel för Win10 Pro som fungerar. Lär inte byta hårdvara de närmsta 3 åren ändå, förutom kanske GPU och nya SSD's.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem

Tog inte mindre än ett par timmar innan min dator kraschade efter att ha uppdaterat. Inte hänt igen, får väl hoppas det förblir så...

Permalänk
Medlem

14 miljoner, då återstår det ju bara runt 986 miljoner till då. Nu lär ju inte varenda en i hela världen med en windows enhet uppgradera till Windows tio, men jag räknar med korvstopp i servrarna de närmsta 2-3 månaderna. Tur man redan lyckats uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag var korkad nog att installera det på laptopen (den dator som med störst sannolikhet kommer få drivrutinsproblem) och pekplattan slutade att fungera Eller den inaktiveras varje gång man loggar in och när man aktiverat den så fungerar den inte som den ska. Asus N56VZ om någon av nyfiken undrar vad det är för dator.

Orkade inte leta om det fanns lösningar utan tröttnade när jag insåg att drivrutinerna från Asus hemsida till Win 7/8/8.1 inte fungerade.

Avinstallera pekplattan i enhetshanteran och starta om datorn så installerar Windows en egen, som troligtvis ska funka. Hjälpte en släkting göra samma på en Asus A55VD, som hade någon Elan platta som inte alls satte igång.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Skrivet av marukusu:

Avinstallera pekplattan i enhetshanteran och starta om datorn så installerar Windows en egen, som troligtvis ska funka. Hjälpte en släkting göra samma på en Asus A55VD, som hade någon Elan platta som inte alls satte igång.

Hade liknande problem med min Transformer Book T100TAM, fick avinstallera Asus Smartgestures via "Program och Funktioner"och installera en ny version från deras supportsida. Det gick inte att installera den nya drivrutinen ovanpå den gamla, var tvungen att avinstallera den gamla manuellt innan den nya gick att installera.

Har hittills installerat på min desktop (Asus P8Z68 Pro/Core i7 2600K/16GB/GTX 760/SSD), min Transformer Book, och grannens Aspire 5551, pekplattan på min Transformer Book är det enda jag haft strul med hittills.

Det tog bokstavligen kortare tid att installera Windows 7 på tom hårddisk och sedan installera Windows 10 ovanpå och uppdatera helt än vad det tog att göra en fabriksåterställning av grannens Aspire-notebook, utan uppdateringar. Bara uppdateringarna tog *fyra dagar* att installera från fabriksåterställt skick, och då startade jag om den var gång den sade ifrån. Jag tappade räkningen...

Visa signatur

Intel Core i7-2600K, ASUS P8Z68-V PRO/Gen3, 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz, Gigabyte Geforce GTX 465 1 GB, Corsair Force3 120 GB SSD, Samsung 500 GB HDD, Corsair 600T SE White chassi.
Intel Core i5-2400, ASUS P8H67-V B3, 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz, integrerad grafik, Samsung 500 GB och Western Digital 2TB HDD, Enlight Extreme Gamer chassi.

Permalänk
Avstängd

En fredagspanel hade suttit fint ikväll, men vet ju att folk är på semester osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Fick in 10an igår efter lite bök.

Orkade inte vänta på uppgraderingen genom Windows ikonen så jag hämta W10 från Microsofts hemsida till en usb sticka.

Gick inte uppgradera utan något hände, så tidigare Windows 8.1 blev korrumperad, så det slutade med en ominstallation, men flyter på fint, ännu inga problem vare sig med program som jag använt mig av tidigare samt spel fungerar minst lika bra, tex GTA5 flyter bättre.

Men mitt Sound Blaster Z ljudkort har ingen drivrutin ännu, kommer i augusti.

Överlag väldigt nöjd so far.

Gillar hur smidigt OSet känns, utseendet osv

Håller mig till 10an på min spel pc, men pc nr 2 får behålla Windows 8.1 och min laptop får behålla Windows 7

har nu kört in på alla datorer och det är så bra till och med X boxet är med. Helt underbart det bara fungerar från början direkt. Jag skulle aldrig vänta och har kvar den gama "skiten" när den nya är så bra. Och du den är gratis endast ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Ja, när kommer SweClockers göra nya tester på DX12 och Windows10? Detta är viktigt!

Det stötte inte jag på, jag hade en Engelsk Windows 8.1 nyckel och kör nu på Svenskt Windows 10. Visserligen drog jag ner uppgraderingen genom Windows Update. Men låter som ett knasigt problem, och ganska dumt, eftersom att man kan ändra lokalisering i efterhand ändå? Hmm.

Kollade på en annan dator hemma med samma typ av installation av Windows 7 som ännu inte uppgraderats till Windows 10. I reservationsrutan för windows 10 uppgradering kan man komma åt testinfo huruvida datorn är kompatipel med Windows 10. Där står en informationstext att jag kommer att behöva installera mitt språkpaket på nytt efter uppgraderingen.

Så min slutsats är att låter man Windows update sköta om uppgraderingen så kommer samma ursprungliga språkversion installeras (i mitt fall engelska). Detta låter rimligt eftersom det svenska språket endast syns efter inloggning på användarkontot. Uppstarten sker på engelska och skapar man ny användare får den engelska som standardspråk och man får manuellt gå in och byta till svenskt interface i kontrollpanelen. Det här är ju Windows 7 Ultimate där man kan byta språkpaket genom att lägga till dem via windows update som uppdateringar till datorn.

Så ska man behålla filer och program efter uppgradering till Windows 10 med "download tool" istället för windows update så bör man välja samma ursprunglig språkversion som man har på sitt Windows 7. Nu vill jag egentligen ha svenska som standardspråk när jag gör ren installation men det verkar ju gå att välja språk fritt när man gör en ren installation av Windows 10. Tydligen kan man byta språk också efter installationen men jag har inte testat om det läggs ovanpå standardspråket. Troligtvis gör det väl det eftersom olika användare på samma dator borde kunna få välja sitt eget favoritspråk om man är flera som delar på samma maskin men standardspråk borde ju vara det som man valde vid installationen av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Avinstallera pekplattan i enhetshanteran och starta om datorn så installerar Windows en egen, som troligtvis ska funka. Hjälpte en släkting göra samma på en Asus A55VD, som hade någon Elan platta som inte alls satte igång.

Jag tror det fungerade. Lite osäker på vad jag gjorde för när jag skulle starta upp datorn och prova det du sa så hittades ingen pekplatta alls i enhetshanteraren och den fungerade inte alls. Efter omstart fungerade den dock men nu precis som den ska Men inte omöjligt att jag avinstallerade i vrede innan jag stängde sist

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Fick in 10an igår efter lite bök.

Orkade inte vänta på uppgraderingen genom Windows ikonen så jag hämta W10 från Microsofts hemsida till en usb sticka.

Gick inte uppgradera utan något hände, så tidigare Windows 8.1 blev korrumperad, så det slutade med en ominstallation, men flyter på fint, ännu inga problem vare sig med program som jag använt mig av tidigare samt spel fungerar minst lika bra, tex GTA5 flyter bättre.

Men mitt Sound Blaster Z ljudkort har ingen drivrutin ännu, kommer i augusti.

Överlag väldigt nöjd so far.

Gillar hur smidigt OSet känns, utseendet osv

Håller mig till 10an på min spel pc, men pc nr 2 får behålla Windows 8.1 och min laptop får behålla Windows 7

Drivrutinerna till 8.1 ska tydligen funka:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380314-creative-ljudko...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Titt på fän, tack

EDIT: Släpptes Windows 10 rutiner till flera Soundblaster produkter idag