Permalänk
Medlem

vilken gpu,cpu?

Hej

Ska snart bygga en dator till min lillebror.
Har redan moderkort och chassi. Men det jag nu är lite fundersam över är vilken cpu, och gpu han ska ha.

Just nu så spelar han bara Lol på en gammal laptop. Så inget 980ti ultra utan en bra instegsdator. Amd på gpu tänkte jag mig men vet inte vilken och på fronten så ska det vara en lga1150.

Men han kan ju börja spela andra spel så ska ha lite kraft ändå
Tacksam för hjälp:)

Permalänk
Medlem

Budget och chipset vore bra att veta!

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Budget och chipset vore bra att veta!

Mvh
Hugo

Har inte fått en budget utan orden "inte det bästa men inte heller något redan föråldrat"
detta är moderkortet som ska användas.

kollade runt lite och hittade msi 380. Den har 4 gb vilken man ska klara sig länge på? och verkar ju prestera. Finns det något bättre alternativ än det?

Edit: såg ett 370 4gb. Är den bra eller är den bara dumsnål? vill ju att den ska räcka ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Har inte fått en budget utan orden "inte det bästa men inte heller något redan föråldrat"
detta är moderkortet som ska användas.

kollade runt lite och hittade msi 380. Den har 4 gb vilken man ska klara sig länge på? och verkar ju prestera. Finns det något bättre alternativ än det?

Edit: såg ett 370 4gb. Är den bra eller är den bara dumsnål? vill ju att den ska räcka ett tag

Kör på 380.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Har inte fått en budget utan orden "inte det bästa men inte heller något redan föråldrat"
detta är moderkortet som ska användas.

kollade runt lite och hittade msi 380. Den har 4 gb vilken man ska klara sig länge på? och verkar ju prestera. Finns det något bättre alternativ än det?

Edit: såg ett 370 4gb. Är den bra eller är den bara dumsnål? vill ju att den ska räcka ett tag

370 är ett sminkat 265. Det är för slött för att komma upp i 4GB. Kostar dessutom lika mycket som 380.
Ett billigt, prisvärt kort är XFX R9 270 på Netonnet, endast 1290 kr.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite och lyckades att plocka ihop detta. har ju ingen budget men skulle ju alltid vara bra om det går att optimera den och få liknande prestanda till ett lägre pris.

Och sen är det ju dedär med processor som jag inte vet något om.

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat den. (tror att ni ser mina ändringar) Han har ingen skärm så det fick jag lägga till. Sen så tog jag bara en cpu som "lät bra"
Så skriv gärna vad som kan göras bättre Skulle uppskattas om den blir billigare.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Nu har jag uppdaterat den. (tror att ni ser mina ändringar) Han har ingen skärm så det fick jag lägga till. Sen så tog jag bara en cpu som "lät bra"
Så skriv gärna vad som kan göras bättre Skulle uppskattas om den blir billigare.....

Ett 750W nätagg är ganska overkill för det där bygget. Jag skulle ha tagit ett på 550W istället och lägga de överblivna pengarna på ett bättre grafikkort som ett R9 380 istället.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Ett 750W nätagg är ganska overkill för det där bygget. Jag skulle ha tagit ett på 550W istället och lägga de överblivna pengarna på ett bättre grafikkort som ett R9 380 istället.

Mvh
Hugo

Bytte det nu till en corsair cx 500w. Är det ok? ska inte överklocka men vill helst inte ha allt för liten marginal.
Bytte sedan till en 1tb disk och sparade lite där också.

Ingen har pratat om min cpu. Är den jag har tagit bra eller går det att få ner priset ytterligare. Ingen videoredigering eller sånt utan bara spel

Permalänk
Medlem

@Foxmaner

Finns det ingen möjlighet att ni kan få köpa Win8.1 med studentrabatt? I så fall sparar ni in 500:- och det blir lite mer stålar över till datorn i fråga.

Eftersom det inte går att överklocka på B85 chipsetet så är det bäst att plocka en processor som har låst multipel och så hög boost som möjligt. Sen vill man inte lägga nära nog så mycket pengar på en låst processor som en upplåst kostar. Det finns liksom en balans som man måste hitta. Tycker då i3an för 1300:- är ett klipp. Då är det inte allt för mycket pengar på en låst processor och du får fortfarande bra prestanda i spel i 1080p.

Sen ligger det också en SSD i den här kundvagnen. Det är en enorm skillnad emot HDD och är ett måste i dagens läge, helst skulle jag vilja se att man tar bort lagring och lägger i en 240GB SSD. Sen när utrymmet börjar tryta (om det gör det) så kan man leta extern eller intern HDD på någon rea eller liknande. Dem går bara för 500~ish och är inte vitalt i ett ny datorbygge.

Sen vill jag tipsa om att byta ut skärmen till en med antingen IPS- eller PLS-panel. Eftersom ni sitter och väljer efter aspekter som 24tum/1080p/60hz-skärmar så är det enda vettiga valet en IPS/PLS-skärm då skillnaden och kvaliteten i bilden emot en TN-panel är enorm. Prisskillnaden är minimal om inte obefintlig och man får en helt underbar bild.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8227913/mashallah-1

+ 280X som du hade hittat på prisjakt och en Windows 8.1 licens tror jag blir en alldeles utmärkt uppdatering för din br0r.

*la till info ang skärm
Permalänk
Medlem

@Foxmaner:

Det borde fungera med ett nätaggregat på 500W, om man tittar på SweClockers tester så skall deras testdator med ett 280x (och en mycket hungrig CPU) dra max 325W och jag antar att ett 380 inte drar mycket mer. Angående CPU fungerar nog i3'an som @Santrik visade också bra om det är LoL som skall spelas då det inte alls är ett krävande spel.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@Foxmaner

Finns det ingen möjlighet att ni kan få köpa Win8.1 med studentrabatt? I så fall sparar ni in 500:- och det blir lite mer stålar över till datorn i fråga.

Eftersom det inte går att överklocka på B85 chipsetet så är det bäst att plocka en processor som har låst multipel och så hög boost som möjligt. Sen vill man inte lägga nära nog så mycket pengar på en låst processor som en upplåst kostar. Det finns liksom en balans som man måste hitta. Tycker då i3an för 1300:- är ett klipp. Då är det inte allt för mycket pengar på en låst processor och du får fortfarande bra prestanda i spel i 1080p.

Sen ligger det också en SSD i den här kundvagnen. Det är en enorm skillnad emot HDD och är ett måste i dagens läge, helst skulle jag vilja se att man tar bort lagring och lägger i en 240GB SSD. Sen när utrymmet börjar tryta (om det gör det) så kan man leta extern eller intern HDD på någon rea eller liknande. Dem går bara för 500~ish och är inte vitalt i ett ny datorbygge.

Sen vill jag tipsa om att byta ut skärmen till en med antingen IPS- eller PLS-panel. Eftersom ni sitter och väljer efter aspekter som 24tum/1080p/60hz-skärmar så är det enda vettiga valet en IPS/PLS-skärm då skillnaden och kvaliteten i bilden emot en TN-panel är enorm. Prisskillnaden är minimal om inte obefintlig och man får en helt underbar bild.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8227913/mashallah-1http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8227913/mashallah-1

+ 280X som du hade hittat på prisjakt och en Windows 8.1 licens tror jag blir en alldeles utmärkt uppdatering för din br0r.

Skrivet av pixzie:

@Foxmaner:

Det borde fungera med ett nätaggregat på 500W, om man tittar på SweClockers tester så skall deras testdator med ett 280x (och en mycket hungrig CPU) dra max 325W och jag antar att ett 380 inte drar mycket mer. Angående CPU fungerar nog i3'an som @Santrik visade också bra om det är LoL som skall spelas då det inte alls är ett krävande spel.

Mvh
Hugo

Studentrabatt? Tror ni att det kan gå om man är 15 (ska börja 9:an) isåfall så är det ju fantastiskt
Hade ju in Intel Core i5 4460 i listan. Han ska ju inte endast spela lol eftersom att han kan ju intressera sig för annat men funkar den ändå?
Kan ju betala några hundra extra om jag får något som håller x antal år mer Men har för mig att cpu inte gör så stor skillnad i spel. Har jag rätt?

Och tack för er hjälp <3

Permalänk
Medlem

Vet ni om den billigare cpu:n kommer att innebära någon sorts flaskhals?
Har själv en i7 4770 och vet att den är bättre men kommer det att bli gigantisk skillnad te.x slö, laggig, dålig fps i spel? Såg ju att den bara hade 2 kärnor.

Permalänk
Hedersmedlem

Gigantisk skillnad, nej, inte i nuläget men däremot tror jag att skillnaden är tillräckligt stor redan idag för att du definitivt bör ha fyra kärnor om du inte är på väldigt tajt budget. Skillnaden kommer bara bli större i framtiden så en i5:a kommer definitivt hålla längre än en i3:a.
Rekommenderar att du kikar igenom den här videon om ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=PVl8Eupbr_E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Gigantisk skillnad, nej, inte i nuläget men däremot tror jag att skillnaden är tillräckligt stor redan idag för att du definitivt bör ha fyra kärnor om du inte är på väldigt tajt budget. Skillnaden kommer bara bli större i framtiden så en i5:a kommer definitivt hålla längre än en i3:a.
Rekommenderar att du kikar igenom den här videon om ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=PVl8Eupbr_E

Och vad kan du rekommendera?
Såg att det inte var så stor skillnad men kan det variera på vilket grafikkort man använder? skillnaden kanske blir mindre om man använder ett "sämre" grafikkort.

Eftersom att det blir väl en större "flaskhals" då?

Permalänk
Medlem

Vet någon om spel använder normalt 2 kärnor eller 2 TRÅDAR???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Vet någon om spel använder normalt 2 kärnor eller 2 TRÅDAR???

2 till 4 Trådar är normalt, vissa använder fler. Spelen i sig kan inte differera mellan kärnor och trådar utan det gör operativsystemet. HT i sig ger däremot bara 20% extra prestanda utav en riktig kärna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foxmaner:

Och vad kan du rekommendera?
Såg att det inte var så stor skillnad men kan det variera på vilket grafikkort man använder? skillnaden kanske blir mindre om man använder ett "sämre" grafikkort.

Eftersom att det blir väl en större "flaskhals" då?

Det är klart, ett sämre grafikkort flaskhalsar processorn rätt rejält, och den är oftast inte flaskhalsen ens till att börja med. Intel-i5:or som är fem år gamla hänger fortfarande med med lite överklockning till exempel.

Om det är som du säger att han vill ha en instegsdator tycker jag i5-4460 verkar vettig.

Permalänk

Inte funderat på att kolla begagnat, finns mycket fynd både här på SweC och även blocket om man vet vad man letar efter är lite alert. Borde tex gå att få tag i ett 280x, 770, 680 eller 7970 för omkring tusenlappen.
Vet inte hur det är med studentrabatt om man är 15, går det inte kan ju detta vara ett alternativ; http://www.fast2play.se/category/13959/windows-8-1-profession...

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

2 till 4 Trådar är normalt, vissa använder fler. Spelen i sig kan inte differera mellan kärnor och trådar utan det gör operativsystemet. HT i sig ger däremot bara 20% extra prestanda utav en riktig kärna.

Har hört att battlefield är en av få som använder 4 kärnor? Därför kan väll 2 kärnor / 4 trådar räcka för endast spelande?

Skrivet av Andreaz1:

Det är klart, ett sämre grafikkort flaskhalsar processorn rätt rejält, och den är oftast inte flaskhalsen ens till att börja med. Intel-i5:or som är fem år gamla hänger fortfarande med med lite överklockning till exempel.

Om det är som du säger att han vill ha en instegsdator tycker jag i5-4460 verkar vettig.

Såg nyss att den inte hade ht medans to.m i3:an hade det.
Och eftersom att han ska få sin första riktiga dator så kanske man kan köpa i3 endå.
Han kan ju uppgradera senare om han gillar datorn och behöver mer kraft.

Eller är det bara dumsnålt?
PS. Såg också att i3:an hade högre hastighet och eftersom att jag inte kan överklocka med mitt chipset så kan väll i3 prestera bättre än i5 om spelen bara använder 2 kärnor?

Permalänk
Hedersmedlem

Den har inte HT eftersom den har fyra fysiska kärnor som slår två hypertrådade kärnor (i3) varje dag i veckan. Jag har redan sagt att jag tycker det är dumt att snåla och köpa i3:an. Du kan söka lite på nätet efter valfritt spel + "cpu benchmark" och se vad du hittar. Som de säger i videon jag länkade dig till är fyrkärnigt "the sweet spot" idag ekonomiskt och det har det varit länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Den har inte HT eftersom den har fyra fysiska kärnor som slår två hypertrådade kärnor (i3) varje dag i veckan. Jag har redan sagt att jag tycker det är dumt att snåla och köpa i3:an. Du kan söka lite på nätet efter valfritt spel + "cpu benchmark" och se vad du hittar. Som de säger i videon jag länkade dig till är fyrkärnigt "the sweet spot" idag ekonomiskt och det har det varit länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Får se om han har råd att fläska på med det. Ligger just nu på 6000 ink skärm vilket är lite vart jag vill ligga. (ej ink win)

En annan fråga: vad kan ni rekommendera för nätaggregat? Ni sa att det inte behövde vara mer än 550w men gör ju inget om det blir mer te.x 600.
Men vad finns det för bra? Har haft dålig erfarenhet corsair cx men finns det något bra och billigt som inte låter som ett flygplan?