Caselabs ber Thermaltake om ursäkt för anklagelse om plagiering

Permalänk
Melding Plague

Caselabs ber Thermaltake om ursäkt för anklagelse om plagiering

Under Comptuex 2015 anklagades Thermaltake för plagiering av chassin och högst högljudd i sin kritik var amerikanska Caselabs, som nu gör en helomvändning och vädjar till media att plocka ned en artikel om ämnet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Bästa pris på Rio Grande Games Copycat" och #thermalfake

Dog lite där

Permalänk
Medlem

Så Thermaltake har hotat att stämma Caselabs för förtal om de inte ber om ursäkt, gissar jag? Fortfarande helt uppenbart plagiat, anser jag, och Thermaltake borde gå och gömma sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så Thermaltake har hotat att stämma Caselabs för förtal om de inte ber om ursäkt, gissar jag? Fortfarande helt uppenbart plagiat, anser jag, och Thermaltake borde gå och gömma sig.

Haha jo nog är det ett plagiat alltid men så igen det är ju sant att Asiaterna kopierar mycket får man då inte bli sne och säga det rakt ut då eller?

PK världen är helt upp och ner och blir bara värre..

Permalänk
Medlem

Känns verkligen som blackmail eller något av det slaget i form av hot med stämningar. Verkligen vidrigt av Thermaltake om det nu är så.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Kan lika gärna vara på andra hållet, Thermal har öppnat börsen på vilkoret att Caselabs ber om ursäkt.
Ser inte någon anledning för Caselabs att göra en dålig deal bara för att dom inte har patenterat sina produkter. En eventuell rättegång borde gå i deras favör.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Tycker inte caselabs borde ha gjort detta, thermaltake kan gå å hänga sig. Det måste ha vart hot för stämning. Ska fractual också be om ursäkt för att deras chassi ser EXAKT likadana ut? Om caselabs inte har patent så kan ju termaltake ta patent på skiten och sedan gå på caselabs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

ThermalFake var det dom hette va?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Personligen tycker jag att dagens chassin ofta ser väldigt lika ut. Olika stilar och designlösningar återfinns väldigt ofta bland de olika konkurrenternas produkter.

Sedan tycker jag det är svårt att hitta ett chassi jag faktiskt trivs med.

Permalänk
Hjälpsam

I princip alla i branchen har patent som andra trampar på. Om det skulle utvecklas till patenttrollkrig mellan aktörerna så skulle alla utom juristerna förlora på det.

Misstänker att det är en del give'n take för att det skall funka, och om någon rage'ar som CL som gjorde så kan det tryckas tillbaks på dem. Tror inte det finns en enda aktör som inte gör några intrång på grund av alla mer eller mindre obskyra patent. Någon har kanske på en skruv, en annan mönsterpatent på ett galler, någon tredje på en fot nån annan en tillverkningsteknik etc. Det där med patent funkar inte riktigt som man önskar det skulle, fråga Håkan Lans...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Måste väl vara någon form av hemlig överenskommelse eller hot om stämning. Finns nog ingen som står på thermaltakes sida i det här fallet.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Proffsmobbare

Så kan det gå när det lilla företaget blir överkört av pengarna bakom ett stort.

Permalänk
Avstängd

Thermaltake har ju redan förstört sitt rykte.

Kommer aldrig på fråga att jag någonsin köper en Thermaltakeprodukt, sen har dom inte gjort något vettigt på ett årtionde eller två.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Det måste ligga en hund begraven här, för vad har de be om ursäkt för? ThermalTAKE om någon borde borde ju gå ut med en offentlig ursäkt. Hatar när större företag ska utnyttja sin makt och pengar och kan göra vad de vill mot de mindre.

Permalänk
Inaktiv

Inte någon större nyhet att Asiatiska företag saknar nytänkande och inovation. Det är copycat på i princip allting. Dock måste jag säga Japan gjorde samma sak på 70-talet och började tillverka riktigt fina kvalitetsgrejer framåt slutet på 80-talet och 90-talet.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Thermaltake har ju redan förstört sitt rykte.

Kommer aldrig på fråga att jag någonsin köper en Thermaltakeprodukt, sen har dom inte gjort något vettigt på ett årtionde eller två.

De har aldrig gjort något vettigt, inte ens på deras storhetstid i slutet på 90-talet och början på 00-talet.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas bara att lådorna går att köpa snart på den svenska marknaden, i fjol var bästa nyheten Bitfenix Atlas chassie som tyvärr aldrig blev verklighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Inte någon större nyhet att Asiatiska företag saknar nytänkande och inovation. Det är copycat på i princip allting. Dock måste jag säga Japan gjorde samma sak på 70-talet och började tillverka riktigt fina kvalitetsgrejer framåt slutet på 80-talet och 90-talet.

De har aldrig gjort något vettigt, inte ens på deras storhetstid i slutet på 90-talet och början på 00-talet.

Thermaltake Armor, Soprano, Mozart och Tai Chi var ju inte dåliga direkt.

Och lanbox för den delen. Men ja, dom gjorde ju fler dåliga produkter än bra.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ja det blev kanske lite väl hett om öronen på Caselabs när man valde att förolämpa och bete sig som en barnunge.
Man kan väl hoppas att dom kom överens men tveksamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som en som äger några patent, nationellt och några andra som täcker upp ett flertal länder så kan jag förstå att caselabs lider, för det är INTE billigt att patentera saker, hundratusentals kronor per patent och då är det inte ens säkert att dom blir godkända, patentadvokater är bland dom dyraste som finns!

ThermalTake kan ha kommit med hot stärkt av deras betydligt större plånbok, och har man inte patenten får man allt passa sig väldigt noga! Oavsett så kommer inga TT produkter in i mitt hem, anser fortfarande att de plagierat Caselabs och Fractal, ekwb och många fler, och jag stödjer hellre originalen, då majoriteten av dom är mindre företag som kämpar för sin överlevnad som det är.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Kan lika gärna vara på andra hållet, Thermal har öppnat börsen på vilkoret att Caselabs ber om ursäkt.
Ser inte någon anledning för Caselabs att göra en dålig deal bara för att dom inte har patenterat sina produkter. En eventuell rättegång borde gå i deras favör.

Det är inte så enkelt. Vissa länder tillämpar ett "first to file"-system där den som har patentet som har rätten. Till skillnad från ett "first to invent"-system där det är den som faktiskt gjorde saken som får rätt.

USA har ett "first to file"-system vilket är orsaken till alla dessa troll.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av anon999:

Hoppas bara att lådorna går att köpa snart på den svenska marknaden, i fjol var bästa nyheten Bitfenix Atlas chassie som tyvärr aldrig blev verklighet.

Finns ju redan.

Jag skulle köpa caselabs chassi direkt bara om det inte var så satans dyra och frakt på de. Nä här får man se sig om efter andra märken.

Och ska man hård dra det hela så har väl alla tillverkare nått som liknar anda tillverkare. Så då blir det svårt att få till nå lådor överhuvudtaget å det som caselabs o thermaltake tjötar om kan vi här i lilla Svedala inte göra nått åt. Så vem orkar bry sig.

Och är det någon här som köper ett thermaltake chassi så tänker inte jag titta snett på den personen var och en får göra som de vill.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Så länge det hela inte spårar ur likt alla patentkrig i mobilvärlden, där alla stämmde alla över sina patent på "rectangular device for communication"...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunner357:

Finns ju redan.

Jag skulle köpa caselabs chassi direkt bara om det inte var så satans dyra och frakt på de. Nä här får man se sig om efter andra märken.

Och ska man hård dra det hela så har väl alla tillverkare nått som liknar anda tillverkare. Så då blir det svårt att få till nå lådor överhuvudtaget å det som caselabs o thermaltake tjötar om kan vi här i lilla Svedala inte göra nått åt. Så vem orkar bry sig.

Och är det någon här som köper ett thermaltake chassi så tänker inte jag titta snett på den personen var och en får göra som de vill.

Vart finns w100 eller w200 att köpa? Hittar inget på prisjakt iaf.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Vart finns w100 eller w200 att köpa? Hittar inget på prisjakt iaf.

trodde det gällde Core X9 som det är sånt himla liv om att det liknar Caselabs.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2989557&gclid=Cj0KEQjwz6...

Se där det finns mera chassin så det går inte att hålla rätt på dem. w100-200 verkar inte finnas på deras sida heller.

http://community.thermaltake.com/index.php?/topic/1791-therma...

Det ända jag hittar är detta.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Så Thermaltake har hotat att stämma Caselabs för förtal om de inte ber om ursäkt, gissar jag? Fortfarande helt uppenbart plagiat, anser jag, och Thermaltake borde gå och gömma sig.

Tänkte precis samma sak, låter extremt påtvingat.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

är det verkligen ingen annan som gillar att folk, även som representanter för företag, kan ha vett att be om ursäkt för olyckliga uttalanden? jag tycker det är bra. så jävla trött på allt gnäll och stämningar, och den överlag dåliga moral och respektlösheten som oftare uppvisas.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk

Helt ärligt tror jag dem flesta entusiaster kommer köpa caselabs/define r5. Men Problemet är att dem nya datorbyggarna som inte har så många kunskaper, kommer köpa från thermaltake eftersom dem antingen inte bryr sig, eller inte är medvetna om vad som har hänt.

Permalänk

Caselabs startade 2010 med att bygga chassin för vanligt folk.

In late 2010, we looked at what was available in the enthusiast case market and felt we could offer something that was significantly more flexible. Our goal was to design a case that was extremely modular and would allow a user to easily tailor the case to their exact needs without the need for difficult and time consuming modifications. The overwhelming majority of cases on the market impose strict design constraints; the choices for mounting hardware and cooling systems are very limited.

We wanted a design where we, as users, were in control, where we could make the design decisions, but we also didn’t want to spend hours or days modifying an “open box”, fabricating brackets, drilling holes, only to find out that we would need to change the layout again later. It needed to be easy to work on, where we could get in and out without any fuss. How many cases have you seen where the doors and covers are laying off to the side because they’re too much of a hassle to keep taking off and on?

We needed something that we could put together quickly and modify quickly when our needs changed, using standard components that we didn’t have to design and fabricate. Although we certainly had the resources to do that, it just didn’t make sense from a time and cost perspective. There had to be a better way…

... and the M8 and CaseLabs were born.

Finns säkert en hel del saker de har snappat upp från andra tillverkare som har hållit på längre med chassi byggen.

Och fortsätter Caselabs på samma vis som nu kommer de inte att vara kvar länge. De måste utveckla företaget och börja producera större volymer. Annars blir det konkurs eller så blir de uppköpta av ett större företag.

Men som sagt om det bara såldes här hemma så skulle jag köpa direkt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Gunner357:

Finns säkert en hel del saker de har snappat upp från andra tillverkare som har hållit på längre med chassi byggen.

Och fortsätter Caselabs på samma vis som nu kommer de inte att vara kvar länge. De måste utveckla företaget och börja producera större volymer. Annars blir det konkurs eller så blir de uppköpta av ett större företag.

Men som sagt om det bara såldes här hemma så skulle jag köpa direkt.

Det finns alltid. Något som inte fanns var CaseLabs modulära stil. Visst hade Danger Den och Mountain Mods ungefär samma inriktning men de missade målet med lite kass design.

CaseLabs går väldans bra och de utvecklar företaget i den takt det är rimligt. De håller på att byta till större lokaler för tillfället vilket är anledningen till att de har slutat ta emot beställningar för vissa saker.

Det var utan tvekan värt att importera men det var också för över ett år sen. I dagsläget är de ett par tusenlappar dyrare bara på grund av dollarn, tyvärr. Det är fortfarande värt det med tanke på att det inte finns något som är i närheten lika bra som chassi.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Thermaltake Armor, Soprano, Mozart och Tai Chi var ju inte dåliga direkt.

Och lanbox för den delen. Men ja, dom gjorde ju fler dåliga produkter än bra.

Jag får hålla med dig, har nästan aldrig varit så nöjd med ett chassi som mitt gamla Thermaltake Armor

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL