Nintendo NX kan släppas redan 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Som det trogna Nintendo-fan man är så lär det nog bli ett NX. NX står för New Experience, vilket antyder att den kommer vara inriktad mot VR, vilket kanske inte vore så dumt nu när VR börjar bli så populärt och Nintendo har en lång erfarenhet av motion-kontroller? Jag personligen tycker att Wii U förtjänade betydligt mer uppmärksamhet, så jag hoppas verkligen att NX når den framgång som Wii U förtjänade.

Att det skulle vara en VR-konsol skulle vara en totalvändning från uttalandena Nintendo gjort på sistone.

Citat som "I haven't walked the floor, so I can't say in terms of what's on the floor today, but at least based on what I've seen to date, it's not fun, and it's not social. It's just tech."

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att de kommer att leverera Wii U Pro kontroller, eller något liknande som default. Det skulle vara bra om de byggda på samma plattform eller något som presterar bättre så de inte tappar 3dje part bara för att de behöver ta hänsyn till lägre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Att det skulle vara en VR-konsol skulle vara en totalvändning från uttalandena Nintendo gjort på sistone.

Citat som "I haven't walked the floor, so I can't say in terms of what's on the floor today, but at least based on what I've seen to date, it's not fun, and it's not social. It's just tech."

Han säger också "We have knowledge of the technical space, and we've been experimenting with this for a long, long time" och "What we believe is that, in order for this technology to move forward, you need to make it fun and you need to make it social".

NX kan vara nästa steg inom VR. Något som gör det mer "roligt och socialt". Det kan också vara fråga om Augmented Reality, något som även det har ett fått ett växande intresse tack vare Hololens, och det är dessutom något som Nintendo experimenterat med i 3DS.

Man får helt enkelt vänta och se. Jag står fortfarande kvar vid att det kan röra sig om VR.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Han säger också "We have knowledge of the technical space, and we've been experimenting with this for a long, long time" och "What we believe is that, in order for this technology to move forward, you need to make it fun and you need to make it social".

NX kan vara nästa steg inom VR. Något som gör det mer "roligt och socialt". Det kan också vara fråga om Augmented Reality, något som även det har ett fått ett växande intresse tack vare Hololens, och det är dessutom något som Nintendo experimenterat med i 3DS.

Man får helt enkelt vänta och se. Jag står fortfarande kvar vid att det kan röra sig om VR.

Behöver man inte väldigt bra prestanda till det? Oculus rekommenderar väl minst GTX 970/R9 290X.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

För tidigt vet jag inte. Xbox One visades upp runt E3 och släpptes sedan i november. Och även PS4 visades upp tidigare under året. Jag tror att hypen kring Wii U hann dö innan det släpptes. Hårdvaran som redan var utdaterat hann åldras på tok för snabbt från det att det visades upp på E3 2011 tills det släpptes inför julen 2012.

Förhoppningsvis så bygger NX på x86 (Zen?), vilket skulle göra det betydligt lättare att få med 3rd party som avstår från Wii U för att den är PowerPC-baserad, vilket innebär mer jobb för en konsol som säljer dåligt. Går inte riktigt bra ihop.

Som det trogna Nintendo-fan man är så lär det nog bli ett NX. NX står för New Experience, vilket antyder att den kommer vara inriktad mot VR, vilket kanske inte vore så dumt nu när VR börjar bli så populärt och Nintendo har en lång erfarenhet av motion-kontroller? Jag personligen tycker att Wii U förtjänade betydligt mer uppmärksamhet, så jag hoppas verkligen att NX når den framgång som Wii U förtjänade.

Mycket påverkade Wii U-lanseringen och helt klart stal både PS4 och Xbox One mycket av uppmärksamheten. Men det märktes också ganska fort hur tredje part ändrade på sig och slutade fokusera på plattformen. Det lovades mycket på E3 2012 från dessa.

Jo, jag hoppas också på det. Ju mer lik plattformen är de två andra desto bättre. Att köra Jaguar nu tror jag är på tok för sent och jag rent av hoppas att vi inte får se den i NX. Något vassare behövs.

Med tanke på AR med 3DS och det allmänna intresset för VR så har du nog rätt på denna punkt. Jag har svårt att tro att Nintendo inte redan experimenterat med VR internt, kanske till och med har prototyper de utforskar tekniken med.

Personligen anser jag att lanseringstitlarna var bra nog för att få fler konsoller sålda redan vid lanseringen. PS4 och i någon mån även Xbox One sålde mycket konsoller bara på förväntan att spel skulle komma. Rätt vekt lanseringsutbud på dessa och då var de inte det minsta bakåtkompatibla ens. Samtidigt tycker jag mig se fler och fler som börjar intressera sig för Wii U nu på senare tid när många börjat inse hur mycket spel som faktiskt lanserats samt kvaliteten på dessa. Bättre lycka med NX får man väl hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på AR med 3DS och det allmänna intresset för VR så har du nog rätt på denna punkt. Jag har svårt att tro att Nintendo inte redan experimenterat med VR internt, kanske till och med har prototyper de utforskar tekniken med.

Ja dom har säkert experimenterat med det. Man ska ju aldrig säga aldrig men om det är en VR/AR-enhet som de ska lansera så blir det säkerligen en flopp för nintendo med tanke på kostnaden att bygga bra sådan hårdvara idag.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teval:

Ja dom har säkert experimenterat med det. Man ska ju aldrig säga aldrig men om det är en VR/AR-enhet som de ska lansera så blir det säkerligen en flopp för nintendo med tanke på kostnaden att bygga bra sådan hårdvara idag.

Jag tror inte hårdvaran är så viktig som vissa aktörer verkar anse. Beror helt på vad man vill göra tekniken och framförallt hur. Nintendo, till skillnad från de flesta andra företag, har dessutom redan lanserat en AR-baserad produkt. Nintendo 3DS.

Med tanke på att ingen seriös produkt i kategorin ännu lanserats så är det lite tidigt att prata om lyckade lanseringar och floppar tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag tror inte hårdvaran är så viktig som vissa aktörer verkar anse. Beror helt på vad man vill göra tekniken och framförallt hur. Nintendo, till skillnad från de flesta andra företag, har dessutom redan lanserat en AR-baserad produkt. Nintendo 3DS.

Med tanke på att ingen seriös produkt i kategorin ännu lanserats så är det lite tidigt att prata om lyckade lanseringar och floppar tycker jag.

Jo diskuterar vi den nivån på AR så visst, då är Nintendo tidiga

Självklart är allt i denna tråden rätt vilda gissningar, allt är ju baserat på väldigt tidiga rykten.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Behöver man inte väldigt bra prestanda till det? Oculus rekommenderar väl minst GTX 970/R9 290X.

Jo det krävs en hel del prestanda, men något som är väldigt viktigt är minnesbandbredden, och det är något som AMD satsat stort på nu med Fiji samt kommande Zen-arkitekturen. Med tanke på att Project Morpheus verkar funka ganska bra till PS4 så tror jag inte att NX skulle få några större problem med VR. Men det är klart att grafiken skulle ju bli något begränsad för att kunna uppnå tillräckligt hög FPS. Sen är det ju inte säkert att VR kommer bli ett krav, utan kanske snarare ett valfritt tillbehör. Så de utvecklare som vill pressa grafiken och låsa i 30 FPS kommer kunna göra det i stället för att tvingas utveckla ett spel för VR. Jag tror inte att det kommer bli så lyckat om man tvingar på VR. Dels klarar inte alla av det, och framför allt bör barn undvika VR då deras ögon inte är fullt utvecklade, men möjligheten till VR kommer nog att finnas där redan från start för att locka hardcore gamers.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se hur NX påverkar 3DS (ersätter? kompletterar?)
3DS är i mina ögon kraftmässigt fullt duglig i åtminstone några år till.

Skrivet av TubularBoy:

Problemet med Wii U var avsaknaden av stortitlar.
Det tog för lång tid att släppa de spel att Nintendo-freaks väntat på.

Det finns flera problem med Wii U:
- Kontrollen är dyr vilket gör priset på konsollen förhållandevis högt även nu.
- Kontrollen har användningsområden, men den kanske borde varit ett valfritt tillbehör likt kinect som krävs för enstaka spel, "förbättrar" upplevelsen med några andra men för det mesta bara skulle fungera som kontroll. Det skulle öppnat upp för en budgetväg in.
- Kontrollproblemen med olika kontroller för olika spel gör bakåtkompatibiliteten sämre än man skulle önska. Bakåtkompatibilitet är viktigt både för de med förra konsolen som börjar bli sliten med åren och de utan som vill ha tillgång till stort spelbibliotek tidigt.
- Internettjänsterna/multiplayer och kontohanteringen kunde mycket väl vara mycket bättre.

Kraftmässigt tycker jag den duger bra. Antalet 360- och PS3-spel som fortfarande säljs visar att konsolspelare inte är jätteberoende av maximalt med pixlar/sekund och nintendospelare är ännu mindre känsliga. Många av övergångarna till de nya konsolerna beror på att man vill kunna spela de nya spelen, inte nödvändigtvis att de ska vara så snygga som möjligt.

Skrivet av Teval:

Ja dom har säkert experimenterat med det. Man ska ju aldrig säga aldrig men om det är en VR/AR-enhet som de ska lansera så blir det säkerligen en flopp för nintendo med tanke på kostnaden att bygga bra sådan hårdvara idag.

Nintendo har mer än bara experimenterat med enhet som någorlunda liknande VR - Virtual Boy:
https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Boy
En flopp blev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Nintendo har mer än bara experimenterat med enhet som någorlunda liknande VR - Virtual Boy:
https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Boy
En flopp blev det.

Ja så länge har jag varit med så jag känner till Virtual Boy, och det ser åtminstone inte jag som någon merit i sammanhanget eller mer än experiment.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Nån annan som kommer ihåg en tid då man skulle vara källkritisk? Det finns inte en enda källa i "artikeln".

Tror fortfarande att den släpps 2017 om det är en ny konsol.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teval:

Jo diskuterar vi den nivån på AR så visst, då är Nintendo tidiga

Självklart är allt i denna tråden rätt vilda gissningar, allt är ju baserat på väldigt tidiga rykten.

Hehe, sant det.

Skrivet av Blewris:

Nån annan som kommer ihåg en tid då man skulle vara källkritisk? Det finns inte en enda källa i "artikeln".

Tror fortfarande att den släpps 2017 om det är en ny konsol.

2017 vore helt klart bättre, speciellt om man kan få in en Zen-baserad lösning istället. Tidpunkterna det handlar om är lite väl snäva i mitt tycke. Produkten skulle lanseras om ett år men har ännu inte visats upp officiellt. Samtidigt kan det ju vara rimligt att Nintendo vill ha tidpunkten från avtäckande till lansering kortare denna gång för att hålla uppe hype tills konsollen är köpbar i butik.

Oavsett när den kommer så hoppas jag att man har en riktigt bra uppsättning med titlar klar vid lanseringen. Om jag fick önska fritt så hade jag gärna sett både Super Mario Galaxy 3, Zelda NX (om vi fortsätter leka med tanken om att Zelda U släpps både till Wii U men även till NX i stil med Twilight Princess för Gamecube och Wii), Mario Kart 9 och en bra uppsättning med aktuella thirdparty/multiplattformtitlar från övriga företag. Normalt sett brukar dessa företag inte vilja släppa alltför många stortitlar samtidigt då det kan minska lönsamheten vid lanseringen men om specifikationerna på NX är bra, spelutbudet är bra så har vi det bekräftat att felet ligger hos konsummenterna.

Hoppas Nintendo börjar prata lite mer om satsningen framöver dock. Speciellt om det är en stationär, bärbar eller någon form av hybrid det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det känns lite tidigt, speciellt när de inte berättade något om NX för konsumenterna under E3.

Får hoppas på att third party inte sviker denna gång. Nintendo har ändå supportat plattformen väl under åren dock med uppenbara luckor som borde fyllts av exempelvis EA, Ubisoft och Activision.

Lär bli en "NX" för mig med, ser fram emot att höra mer om den sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har varigt ryckten tidigara om att nintendo skylle gå ifrån sin garanti om att inte släppa för ofta för att få fler att göra spel till dem. Minns dock inte var.

Edit:
Jimicro
Får hoppas de håller att som många andra de ska fortsätta släppa spel under den livstid som det sagt, även om det normalt sätt brukar bli mindre släpp. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Har varigt ryckten tidigara om att nintendo skylle gå ifrån sin garanti om att inte släppa för ofta för att få fler att göra spel till dem. Minns dock inte var.

Jo, låter rimligt.

Nintendo har varit med länge och är ju märkbart långsammare att anpassa sig till utvecklingen inom branschen. Efter spelkraschen 1983 så hade Nintendo riktigt hårda regler för hur många spel som fick släppas av alla utgivare (vissa skapade skalföretag för att kunna släppa fler exempelvis Konami med Palcom/Ultra Games.

Marknaden ser annorlunda ut idag och även om jag själv tycker mig se oroväckande tendenser idag som påminner om hur kraschen 1983 var så verkar dagens spelbransch överlag fungera med mycket spelsläpp och lanseringar, där även mycket indie-titlar faktiskt finns med och fungerar jämsides de mer klassiska storbudgettitlarna/AAA från etablerade studior och utgivare.

Jag ser det personligen som något bra om Nintendo kan få ut spel lite oftare, det tar ju ofta flera år mellan större titlar i varje serie vilket är lite trist som spelare. Samtidigt kan jag tycka att exempelvis Ubisoft kan lugna ner sig lite, världen behöver inte tre Assassins Creed-spel varje år.

Permalänk
Medlem

När jag först såg namnet Wii U och bilderna så trodde jag att den bara var en bärbar version av Wii. Ungefär som när Playstation gjorde en bärbar version av Playstation 1.

Det var först runt E3 över ett halv år senare när jag såg videor om Playstation 4 och X-box ONE som jag hörde att Wii U var en helt ny konsol.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

När jag först såg namnet Wii U och bilderna så trodde jag att den bara var en bärbar version av Wii. Ungefär som när Playstation gjorde en bärbar version av Playstation 1.

Det var först runt E3 över ett halv år senare när jag så videor om Playstation 4 och X-box ONE som jag hörde att Wii U var en helt ny konsol.

Jo, det var den uppfattningen många hade i början. Nintendo var extremt otydlig med vad Wii U faktiskt var. Sedan efter lanseringen var de länge dålig på att göra reklam för konsollen. Det påstås att många trots att konsollen var lanserad med nya titlar inte framgick bland merparten av konsumenterna att Wii U verkligen var en ny konsoll. Namnvalet var riktigt dåligt faktiskt, jag tror personligen att det framgått bättre om Wii U fått namnet Super Wii för att utnyttja det faktum att uppföljaren till Nintendo (Entertainment System) heter just Super Nintendo.

Nu sålde Wii samtidigt riktigt bra och har förändrat hur vi relaterar till spel speciellt då det fått människor som tidigare inte spelat att faktiskt prova, ofta med just Wii Sports då. Wiis projektnamn Revolution var väl vald men låg attach rate (sålda spel per konsoll) var låg vilket skadade Nintendo på lång sikt.

Jag hoppas verkligen att de är i det närmaste övertydlig med att förklara vad NX är så det inte är något som helst misstag om vad det är denna gång. Samt, som innan nämnt, ett riktigt bra spelutbud redan vid lanseringen.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

För tidigt vet jag inte. Xbox One visades upp runt E3 och släpptes sedan i november. Och även PS4 visades upp tidigare under året. Jag tror att hypen kring Wii U hann dö innan det släpptes. Hårdvaran som redan var utdaterat hann åldras på tok för snabbt från det att det visades upp på E3 2011 tills det släpptes inför julen 2012.

Förhoppningsvis så bygger NX på x86 (Zen?), vilket skulle göra det betydligt lättare att få med 3rd party som avstår från Wii U för att den är PowerPC-baserad, vilket innebär mer jobb för en konsol som säljer dåligt. Går inte riktigt bra ihop.

Som det trogna Nintendo-fan man är så lär det nog bli ett NX. NX står för New Experience, vilket antyder att den kommer vara inriktad mot VR, vilket kanske inte vore så dumt nu när VR börjar bli så populärt och Nintendo har en lång erfarenhet av motion-kontroller? Jag personligen tycker att Wii U förtjänade betydligt mer uppmärksamhet, så jag hoppas verkligen att NX når den framgång som Wii U förtjänade.

Var många fler variabler än just att den kör på PPC och större problem än just det, bland annat att namnet och marknadsföringen var en stor miss och att det inte var så många som köpte enheten ledde till en mindre marknad för "third party". Sen om man kollar tillbaka lite i tiden så ser man att Nintendo har varit svåra att jobba med för "third party"

Sen ska den lågt klockade CPU,n vara ett problem om man ska tro utvecklarna bakom Metro 2034 då de skippade att göra den planerade Wii U versionen. Man får inte heller glömma deras undermåliga internet tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Var många fler variabler än just att den kör på PPC och större problem än just det, bland annat att namnet och marknadsföringen var en stor miss och att det inte var så många som köpte enheten ledde till en mindre marknad för "third party". Sen om man kollar tillbaka lite i tiden så ser man att Nintendo har varit svåra att jobba med för "third party"

Sen ska den lågt klockade CPU,n vara ett problem om man ska tro utvecklarna bakom Metro 2034 då de skippade att göra den planerade Wii U versionen. Man får inte heller glömma deras undermåliga internet tjänster.

Visst var marknadsföringen en bidragande faktor. Det fanns som sagt många saker, stora som små, som spelade in. Hade Wii U sålt över 50 miljoner exemplar idag så hade nog 4A Games övervägt den extra tid det skulle ta att optimera Metro för Wii U då det hade varit mer lönsamt. Det har blivit lite av en ond cirkel när det gäller Wii U. Ingen köper Wii U för att det inte finns så många spel annat än Nintendos egna, och spelutvecklarna satsar inte på Wii U för att ingen köper den.

Jag hoppas verkligen att Nintendo har lärt sig av sina misstag nu. De måste vara aggressiva i marknadsföringen av NX och de måste även jobba på att förbättra sin internettjänst som idag kan jämföras med hur Xbox Live var till första Xbox. En sak de åtminstone förbättrade var eShop som är väldigt lättnavigerat och bra utformat, men de måste förbättra saker som matchmaking, rankinglistor osv för att verkligen kunna konkurrera med Live och PSN.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Om Nintendo ändå inte lyckas locka spelutvecklare för sina konsoler och försöker bära lasten med att släppa spel gjorda av dom själva kan dom lika gärna göra en Sega och lägga ned konsoler. Låt Microsoft och Sony ta över, det är dags.