Raspberry Pi 2 Windows IoT One Wire library för hemautomation och dylikt

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 2 Windows IoT One Wire library för hemautomation och dylikt

Hej!

Tänkte bara dela med mig av ett projekt jag jobbat med för alla vi som tycker att hemautomation och övervakning är roligt. Raspberry Pi har ju tyvärr inget native stöd för One Wire men via en fiffig liten krets som heter DS2482-100 kan man få detta över I2C istället.
Jag har nu skrivit ett bibliotek för att göra detta väldigt enkelt och tänkte dela med mig av det

http://github.com/Rinsen/OneWire

Och till detta kan man sen använda valfritt lämpligt I2C till One Wire kort med en DS2482-100 krets på. Tex den som svenska m.nu har byggt och som jag själv har använt både med Linux och OWFS tidigare och nu i Windows IoT och C# som är något jag själv älskar att arbeta med!

https://www.m.nu/1wire-expansion-module-p-677.html

Hoppas att det är något som någon kan ha lite nytta av

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Hjälp med OneWire temperatursensor

@Khamel:
Hej!

Jag tänkte använda mig av ditt bibliotek men har stött på några problem. Jag är rätt ny med Raspberry Pi så mina frågor kankse är rätt självklara så jag ber om ursäkt för detta.

Första frågan är; Vilken pinne ska data-sladden kopplas till på Raspberryn? Har testat de olika i2c pinnarna med är osäker på vilken som är korrekt.

Sen undrar jag också hur ditt kodexempel fungerar. Dvs detta:

using (var oneWireDeviceHandler = new OneWireDeviceHandler())
{
foreach (var device in oneWireDeviceHandler.GetDevices<DS18B20>())
{
var result = device.GetTemperature();

// Insert code to log result in some way
}
}

När jag använder detta med en knapp och textruta i VS så händer ingenting när jag försöker få temperaturen att skrivas ut i min textruta när man trycker på knappen. Kodexemplet fryser på något sätt hela programmet.

Jag är tacksam för svar!

/Mikael

Visa signatur

Skoj: Ryzen 9 5900x, RTX 3080, 32 GB RAM @3200MHz CL16
Jobb: Alienware M15 R6, RTX 3080, 32 GB RAM
Privat: Macbook Pro 13" late 2016

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Ursäkta mitt väldigt långsamma svar, semestertider är inte bäst för snabbhet Har du bytt projekttyp för att köra med en headed Windows app? För det verkar vara något problem med det och min kod, på github finns det en till med ett liknande problem. Tyvärr är jag bortrest en tid till så hinner inte kolla på detta något just nu.

Men min rekommendation är att försöka få igång exempelkoden till att börja med. Och det står i databladet till DS2482 hur den ska kopplas in till I2C om man inte kör med kortet från m.nu.

Hoppas att du får fart på det så ska jag försöka lösa problemet med headed apps så snart som möjligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!