Thermaltake anklagas för plagiat på Computex 2015

Permalänk
Medlem

Jag håller med ang. skitkastningen på Thermaltake.

MEN, om de inte var först (kanske var det TR?) så var de iaf tidiga med den typiska Sandwich konstructionen vi ser Noctua mfl göra idag. Noctua var garanterat inte först med den så de har garanterat "stulit" i så fall.

TT för 10 år sedan:

Permalänk
Medlem

ThermalTake's kopior är åtminstone fulare än originalen. Alltid något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Då är det bara att ta fram filmgodiset då och sätta sig framför advokatkriget igen då...

Bollen är i rullning, kunderna har reagerat, därför behövs inga advokater. Ser inte bra ut för TT...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Det intressanta är väl att det är fler än just bara caselabs och FD.
Kolla på bilderna,
http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/thermaltake_...
http://www.legitreviews.com/thermaltake-accused-of-stealing-n...

Dom verkar ju kopiera allt...

Alltså vissa av exemplen i overclock-länken där är ju inte ens i närheten av att vara kopior. Ta dom två nedan, hur kan man anse dessa är "kopior"?

Permalänk
Medlem

Haha, vafan... Jääääävlar va likt, men snyggt. Men då är jag en sukker för den "Designen"

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Orkar blir upprörd. Hur många olika sätt kan man designa en svart plåtlåda som skall innehålla datorkomponenter? Fractals R5 liknar dessutom Antecs gamla P180 låda rätt mycket.

Det här hör man ju hela tiden, det finns inga fler sätt att göra, alla har redan kommit på allt och därför är det fritt fram att kopiera. Och trots det ser vi ändå innovation, borde inte allt förbli likadant framöver om det inte finns fler sätt att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Det här hör man ju hela tiden, det finns inga fler sätt att göra, alla har redan kommit på allt och därför är det fritt fram att kopiera. Och trots det ser vi ändå innovation, borde inte allt förbli likadant framöver om det inte finns fler sätt att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man tittar på Fractal Design så finns det ju inte ett enda spår av innovation i deras produkter dom kopierar också funktioner och design idéer från många andra. Hur många andra lådor finns det inte som liknar deras?

Permalänk
Medlem

Thermaltake har gått för långt. Hoppas de tvingas stänga ner verksamheten.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv

Alla kopierar alla, tycker det är bra att det kommer mera konkurrens på teknik hållet. Teknik ska vara billigt, hållbart och desto mera företag som konkurrerar desto bättre för oss konsumenterna.

Idag har vi AMD och Nvidia som kan sätta priserna hur som helst och styr marknaden, sedan leverera dem ut ny teknik då och då. Om vi skulle haft 10 stora företag som konkurrerade med varandra så tror jag att priserna på grafikkort hade fallit väldigt bra och vi skulle kanske få en nu generation av grafikkort varje kvartal.

Det är så världen utvecklas framåt väldigt fort.

Hoppas verkligen vi får mera företag som kommer in i branschen och gör det billigare för oss konsumenter.

Sedan så har vi sweclockers mm som kommer testa modellerna och ge en bedömning på kvalité, pris mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Dags för total bojkott av Thermaltake för min del och jag kommer sprida det till alla jag känner. Sådant här agerande som Thermaltake håller på med är inte ok och förstör branschen, finns också stor risk att de som designade och gjorde orginalet blir bortkonkurrerade och helt plötsligt kommer inga nya kul saker och innovation försvinner.

Ni som tycker att 'det här är ju inte så faligt och jag får ju nått häftigt till ett bra pris', det här går att likna med att ni köper från en tjuv något som ni vet är stulet och tycker det är ok eftersom det är billigare än om ni skulle köpa från lagliga ägaren eller affär.
Kallas för häleri och är straffbart.

APPLE?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Om man tittar på Fractal Design så finns det ju inte ett enda spår av innovation i deras produkter dom kopierar också funktioner och design idéer från många andra. Hur många andra lådor finns det inte som liknar deras?

Vad fractal design gör och inte gör är irrelevant, frågan är om det sker innovation eller inte och gör det det måste det ju vara möjligt att hitta på nya idéer.

Att du eller jag inte kan föreställa oss vad de idéerna är innebär inte att ingen annan kan eller kommer göra det. Om alla bara skulle kopiera varandra skulle vi aldrig komma någon vart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Må så vara. Men Sorkin (som jag anser vara en riktigt grym författare), snodde ju i detta fallet citatet från någon annan

Skrivet av Findecanor:

Steve Jobs hävdade att han citerade Picasso, men ingen har lyckats få reda på när eller var Picasso skulle ha sagt det. Däremot har flera författare sagt liknande saker under historien.

Skrivet av Rajat:

Den första man lyckats spåra till som sagt något åt det hållet var W. H. Davenport Adams som sade "Great poets imitate and improve, whereas small ones steal and spoil" 1892 i en tidning.

Jag braskade lite och skrev "det sägs". För man vet ju aldrig. Säkert Sokrates eller någon egentligen, de de där grekerna brukade ju vara först med det mesta.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Om Caselabs ändå kunde öppna i Europa eller ännu bättre i Sverige . Så en annan skulle ha råd att köpa chassi från dom men frakten är så jäklar dyr.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Entusiast

Nu när man tänker efter lite, och ser hur många plagiat Thermaltake har i sitt sortiment, så börjar man fundera på om företaget är av asiatiskt urspru... *uumh*... just ja... Taiwanesiskt företag. *Tada!*

Asiater är extremt duktiga på plagiat, och det verkar vara en del av deras kultur. Så även i företag.
De är nog väldigt förbryllade över våran inställning till plagiat rent generellt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pudeln:

Jag håller med ang. skitkastningen på Thermaltake.

MEN, om de inte var först (kanske var det TR?) så var de iaf tidiga med den typiska Sandwich konstructionen vi ser Noctua mfl göra idag. Noctua var garanterat inte först med den så de har garanterat "stulit" i så fall.

TT för 10 år sedan:

http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=37171&d=1126931742

Koncept är en sak. Att rakt igenom sno produkter rent av (alltså att mer eller mindre bara slänga på sitt märke på chassit) är något helt annat. Noctuas NH-D14 t.ex. har två större kylflänsar, fler heatpipes och flänsarna i sig ser annorlunda ut. För att inte snacka om fläktarna. TT däremot har på senare tid rent av köpt en produkt från sina konkurrenter och slängt på sitt märke på dem och lanserat dem som "nya produkter".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ingen som klagade när TT kopiera Antec i början av år 2000? Men det har väl de flesta glömt:

Känns som lite David(Casemods) mot Goliat(Thermaltake).

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Snälla nån.. Alla inspireras av varandra så är det bara. Knappast så att Fractal kör 100% eget race. Ta det som en komplimang istället. Ni går redan i vinst vad gnäller ni för?

Permalänk
Skrivet av frallzon:

Snälla nån.. Alla inspireras av varandra så är det bara. Knappast så att Fractal kör 100% eget race. Ta det som en komplimang istället. Ni går redan i vinst vad gnäller ni för?

Att beställa ett caselabs chassi och sedan göra en i stort sett identisk kopia är väl inte direkt att inspireras?

Visa signatur

5900X NH-D15 X570 TOMAHAWK 32GB EVGA G3 750W EVGA 3080 FTW3 Samsung 830 256GB Crucial MX100 512GB Crucial MX300 750GB Crucial MX500 2TB Define C

FreeNAS G3258 Supermicro X10SLM-F 16GB ECC 6x3TB WD Red RAIDz2

Permalänk
Medlem

Thermal Design r1

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Förstår sig inte riktigt på varför folk bryr sig. De har väl alltid kopierats till vänster ock höger. Har inte hört Arctic Cooling gnälla on twinfan modellen som används för kylning till de flesta grafikkorten nu för tiden eller om stående fet kylfläns med fläkt som blåser luft igenom den till sidan som flesta aftermarket CPU kylare använder sig av.

Om en annan säljare säljer samma sak till bättre kvalite eller pris eller tillagda funktioner så är det ju bara bra for oss konsumenter.

Dessvärre har TT produkter allmänt varit känt som skräp. Deras chassin och fläktar har aldrig varit något vidare, möss skräp och speltangentbord använder sig nu av kalih switchar kända för låg kvalitet/höga felfall.

BLANDA INTE IHOP BOLAGET MED THERMALRIGHT (som också ligger i taiwan) då Thermalright faktiskt säljer en del bra chassifläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jag håller med ang. skitkastningen på Thermaltake.

MEN, om de inte var först (kanske var det TR?) så var de iaf tidiga med den typiska Sandwich konstructionen vi ser Noctua mfl göra idag. Noctua var garanterat inte först med den så de har garanterat "stulit" i så fall.

TT för 10 år sedan:

http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=37171&d=1126931742

Någon som minns hur verkningsgraden var på den här sandwichen? Var det topp of the line då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Någon som minns hur verkningsgraden var på den här sandwichen? Var det topp of the line då?

Den var medium till hög vad jag minns. Men de som ville ha det bästa på den tiden köpte Thermalright om man hade mycket pengar eller Scythe om man ville snåla lite.

Men var spelar de för roll. TT gjorde den sandwichdesignen innan Noctua ens var på kartan. "Snobbar" som SilentPcReview snackade om hur dåligt denna sandwich upplägg var pga av turbulens osv.
Men idag så ger SPCR osv toppbetyg till Noctua osv som kör denna typen av design. Som TT var mer eller mindre ensamma med vad jag minns på den tiden.

Noctua har alltså också "stulit" aka "inspirerats".

Permalänk
Medlem

Hade det varit Samsung som stulit ytterligare en Apple-design hade kommentarerna på Sweclockers låtit "Men hur många sätt kan man designa ett rätblock på.."

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Buuuuuuuuuuu Thermaltake !

Seriöst, försök gör nått eget istället.