Var på möte med fiberförening. (Ändrad rubrik)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jepp. trevligt att de ringde upp och trevligt att det fungerar som tänkt igen.

Skrivet av b00nde:

Helt otroligt, jag hoppas på samma lycka som dig.

Jag har adsl 30mbit av telia och det krånglar som FAN. Det mesta jag gör är genom hotspot via mobilen som har halebop som går på telias master ^^
Felanmält det flera gånger, senast idag. fått detta svar varje gång med förändrat slutdatum.

Avisering !
Hej! Vi har tagit emot din felanmälan med referensnummer xxxxx och ärendet lämnas nu över till våra tekniker. Hälsningar Telia

Avisering !
Din felanmälan med referensnummer xxxxxx kan ta längre tid att åtgärda än beräknat, eftersom det verkar bero på ett större fel i nätet. Om du tidigare fått besked om att du behöver vara hemma för att ta emot en tekniker vid en viss tidpunkt så behövs detta inte längre. Du får besked via sms så snart felet är åtgärdat. Hälsningar Telia

Avisering !
Hej! Vi har tagit emot din felanmälan med referensnummer xxxxxx och ärendet lämnas nu över till våra tekniker. Hälsningar Telia.

Notera att jag får ett sms då o då där dom säger att dom åtgärdat felet men jag ser ingen som helst skillnad, har testat byta router o allt möjligt, testat med kabel, wifi o inget ger nån skillnad. har typ 0,5mbit ner o 0 mbit upp enl bredbandskollen på alla devices så det är inte hos mig felet ligger! isf en till trasig router men oddsen för det är??

Mitt 4G fungerar perfekt med kring 100mbit på min telefon.. Kommenterade idag med att om dom skickar 4G dongel med obegränsad data så kan ni för min del fast klippa denna förbannade koppar kabel, det måste väl vara billigare än o felsöka om o om o om o om o om o om o om igen flera gånger?? Även fast dom skulle binda sig till att leverera detta till mig i flera år ^^

Verkar som du kopierat mig rätt av med mitt strul med adsl som var pågående från det vi fick uppkopplingen till bytet till fiber. Har en backlogg i Telias supportsysem som troligen bara den tar upp Telias halva serversystem.

Värst genom alla 15 åren var noll backfeed om vad som skedde. Relacom som åkte genom byn och sen vände, åkte hem och klargjorde med debitering till Telia om utfört arbete. Telias byte till ElTel som inte ens åkte ut utan klargjorde i sina system ändå och uppskjutna ärenden med månader i streck. Gamla koppartrådar som hängt sedan 60talet.

En annan fråga nu. Pratade med en som är insatt i arbetet, vill inte säga hur. Vill inte riskera att hänga ut personen i fråga men "hen" sa något jag hajade till över och måste höra med er här!

Har ni någonsin hört begreppet "Skanbreak"???

Ska bestå i att det är en medveten kapacitetsstrypning på "intern order frånTelia"!?? Kan sånt existera? :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jepp. trevligt att de ringde upp och trevligt att det fungerar som tänkt igen.

Verkar som du kopierat mig rätt av med mitt strul med adsl som var pågående från det vi fick uppkopplingen till bytet till fiber. Har en backlogg i Telias supportsysem som troligen bara den tar upp Telias halva serversystem.

Värst genom alla 15 åren var noll backfeed om vad som skedde. Relacom som åkte genom byn och sen vände, åkte hem och klargjorde med debitering till Telia om utfört arbete. Telias byte till ElTel som inte ens åkte ut utan klargjorde i sina system ändå och uppskjutna ärenden med månader i streck. Gamla koppartrådar som hängt sedan 60talet.

En annan fråga nu. Pratade med en som är insatt i arbetet, vill inte säga hur. Vill inte riskera att hänga ut personen i fråga men "hen" sa något jag hajade till över och måste höra med er här!

Har ni någonsin hört begreppet "Skanbreak"???

Ska bestå i att det är en medveten kapacitetsstrypning på "intern order frånTelia"!?? Kan sånt existera? :/

Skanbreak har jag aldrig hört talas om och i mitt fall gissar jag på åskan som bov i det hela, det började med att åskan slog sönder ett modem hos mig. Jag fick nytt modem och det funkade hyfsat ett tag men sen dess blivit värre o värrre även efter byte av ytterligare ett modem och ingen förbättring gissar jag på att det är dålig kontakt i nån ledning som fick sig en smäll när åskan slog. Detta har jag också berättat om för telia och han antecknade det och tackade för informationen. Skanbreak låter intressant och vill gärna veta mer om det dock!

Dagens resultat på bredbandskollen ner 0,07 Mbit/s upp 0,82 Mbit/s 30.48 ms Otroligt o ha en adsl lina med högre upp än ner iaf ^^

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Skanbreak har jag aldrig hört talas om och i mitt fall gissar jag på åskan som bov i det hela, det började med att åskan slog sönder ett modem hos mig. Jag fick nytt modem och det funkade hyfsat ett tag men sen dess blivit värre o värrre även efter byte av ytterligare ett modem och ingen förbättring gissar jag på att det är dålig kontakt i nån ledning som fick sig en smäll när åskan slog. Detta har jag också berättat om för telia och han antecknade det och tackade för informationen. Skanbreak låter intressant och vill gärna veta mer om det dock!

Dagens resultat på bredbandskollen ner 0,07 Mbit/s upp 0,82 Mbit/s 30.48 ms Otroligt o ha en adsl lina med högre upp än ner iaf ^^

Jag har sett vad åska kan göra med telefonledningar så det är nog bara att byta ledning. Det blir inte en enda skada utan skador på flera ställen. Dessutom kan det bli att ledningen nästan går sönder dvs det fungerar ibland. På ett ställe bytte man en ledning på ca 500 m för att det gick inte att mäta in felet. Det blev olika för varje mätning!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av b00nde:

Skanbreak har jag aldrig hört talas om och i mitt fall gissar jag på åskan som bov i det hela, det började med att åskan slog sönder ett modem hos mig. Jag fick nytt modem och det funkade hyfsat ett tag men sen dess blivit värre o värrre även efter byte av ytterligare ett modem och ingen förbättring gissar jag på att det är dålig kontakt i nån ledning som fick sig en smäll när åskan slog. Detta har jag också berättat om för telia och han antecknade det och tackade för informationen. Skanbreak låter intressant och vill gärna veta mer om det dock!

Dagens resultat på bredbandskollen ner 0,07 Mbit/s upp 0,82 Mbit/s 30.48 ms Otroligt o ha en adsl lina med högre upp än ner iaf ^^

Det är ju bättre än vad de gamla modemen presterade, du borde vara nöjd.....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag har sett vad åska kan göra med telefonledningar så det är nog bara att byta ledning. Det blir inte en enda skada utan skador på flera ställen. Dessutom kan det bli att ledningen nästan går sönder dvs det fungerar ibland. På ett ställe bytte man en ledning på ca 500 m för att det gick inte att mäta in felet. Det blev olika för varje mätning!

Jag har gått elprogrammet och jobbat en del som elektriker så jag vet vad du pratar om och vet exakt vad åska kan göra med ledningar och kopplingspunkter. Oavsett om det är starkström eller teleledning så gör det fula märken oftast. Så ja det är nog ledningen felet sitter i, därav har jag nämnt det åt telia.

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju bättre än vad de gamla modemen presterade, du borde vara nöjd.....

Ja, kanske borde det men det blev en jävla skillnad o flytta från lägenhet med 250/100++ till typ MAX 15 / 1 o på senaste detta skit jag har nu ^^

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

En annan fråga nu. Pratade med en som är insatt i arbetet, vill inte säga hur. Vill inte riskera att hänga ut personen i fråga men "hen" sa något jag hajade till över och måste höra med er här!

Har ni någonsin hört begreppet "Skanbreak"???

Ska bestå i att det är en medveten kapacitetsstrypning på "intern order frånTelia"!?? Kan sånt existera? :/

Fick du ordet bokstaverat eller är det bara en tolkning av ordet? Kan också vara lite teknikerslang.

Inget ord jag känner till utan det måste vara specifikt för telia / ISP:er. Hittar inget på google heller.

Men alltid trevligt när en tekniker ringer och berättar att han såg ett solklart fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Fick du ordet bokstaverat eller är det bara en tolkning av ordet? Kan också vara lite teknikerslang.

Inget ord jag känner till utan det måste vara specifikt för telia / ISP:er. Hittar inget på google heller.

Men alltid trevligt när en tekniker ringer och berättar att han såg ett solklart fel

Fick det på sms från en som jobbat under sommaren med att gräva ner fiberslang.

Citat:

Medveten kapacitetsstrypning på intern order på Telia. Kallas populärt för "Skanbreak",Fick höra det i juli av ElTeltekniker.

Så visst är det någon form av teknikerslang. Googlade också innan jag skrev här. Blev nyfiken om någon här hört något om det, att man medvetet stryper såpass att det påverkar uppkopplingen "negativt" för kund.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Låter lite av Råttan i pizzan det här. Telia skulle alltså, enligt en som gräver ner fiberslang begränsa hastigheten internt? De använder ett ord som han uppenbarligen stavat fel, och som inte heller finns att googla. Om det begränsas kapacitet så varför? Det verkar ju switcharna i stadsnätet sköta bra i sin begränsning, utan fusk. Be honom utveckla det här ytterligare. Låter kul. Låter som chemtrailsen som de lägger i luften och blandar i vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Låter lite av Råttan i pizzan det här. Telia skulle alltså, enligt en som gräver ner fiberslang begränsa hastigheten internt? De använder ett ord som han uppenbarligen stavat fel, och som inte heller finns att googla. Om det begränsas kapacitet så varför? Det verkar ju switcharna i stadsnätet sköta bra i sin begränsning, utan fusk. Be honom utveckla det här ytterligare. Låter kul. Låter som chemtrailsen som de lägger i luften och blandar i vattnet.

Håller med om allt. Därav min fråga här om någon hört om uttrycket eller liknande "metod"! Kan ingenting själv men tyckte det lät konstigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Håller med om allt. Därav min fråga här om någon hört om uttrycket eller liknande "metod"! Kan ingenting själv men tyckte det lät konstigt.

Enda begränsning jag kan tänka mig, är i så fall samma som mobilnätet (dyrt att bygga ut, så man undviker det, i stället kör med datatak). Alltså att dom inte köper in tillräckligt med switchar/bandbred "för det kostar", men i praktiken har jag svårt att tro det är fallet (många betalar ju hel del för fiber och det är snarare snålhet än pengar i så fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Jag börjar ärligt talat att ledsna på detdär djäkla byafibersnackandet nu, de bara lovar och lovar men inget händer och när det väl gör det verkar det bli rent fantastiskt mycket dyrare än deras fina kontrakt som jag tyvärr redan skrivit på...

Snackade med en granne för någon dag sedan, vi funderar på att köra ett eget race snart om inget händer och se om man kan kapa kostnaderna.

Någon som gjort detta?

Kan jag riva kontraktet med Zitius?

Om, hur fungerar det?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Hej!

Registrerade mig enbart för att svara på den här tråden....
Bor i samma område som "Beginner" är jag rädd. Håller precis på att slåss med fiberföreningen då deras definition av "tomt" verkar vara jääävligt flytande så fort det kommer till kritan.

Det är tragiskt hur illa skött projektet är.
Jag har beställt ut och fått SAMTLIGA dokument från länsstyrelsen i det här fallet. Listar ni ut hur ni får tag på mig så kan jag dela med mig av dem. Det är inte rolig läsning dock. Vi borde haft fiber för mer än ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag börjar ärligt talat att ledsna på detdär djäkla byafibersnackandet nu, de bara lovar och lovar men inget händer och när det väl gör det verkar det bli rent fantastiskt mycket dyrare än deras fina kontrakt som jag tyvärr redan skrivit på...

Snackade med en granne för någon dag sedan, vi funderar på att köra ett eget race snart om inget händer och se om man kan kapa kostnaderna.

Någon som gjort detta?

Kan jag riva kontraktet med Zitius?

Om, hur fungerar det?

Titta i konsumenttjänstelagen.

Det skall finnas en paragraf som säger att om ett företag inte kan förklara varför en tydlig försening uppstår (utebliven leverans enligt tidigare angiven tidsplan t.ex.) så kan du som kund frånträda avtalet kostnadsfritt. Lite osäker på exakt formulering men du hittar den nog.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Avstängd

@Ralle_81:

Allright, skall kolla upp det, de snackade om att det skulle komma slutet av förra, eller början på detta år, sedan slutet på detta början på nästa, osv...

Har försökt alla trådlösa lösningar nu, men ingen fungerar, eller så är datamängden inte i närheten av den förbrukning vi har.
Skulle behöva någonstans i storleksordningen minst 5-600 gig per månad här om det skall vara användbart...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number