Den stora Playstation 4-tråden

Permalänk
Medlem

Stötte på ett litet problem för ett par dagar sedan på min konsol. Jag kan inte längre skicka eller ta emot bilder i meddelanden, text funkar felfritt men inga bilder alls.

Det fungerar att skicka och ta emot bilder i PS-appen på telefonen så det verkar inte vara något fel på tjänsten utan felet verkar ha uppstått i min konsol.

Jag har loggat ut, bytt användare, rensat cache, "rebuild database", lämnat alla grupper jag var med i men fortfarande kan jag bara skicka och ta emot text inga bilder.

Någon som kan ha någon ide vad som kan ha hänt?

Jag har den första gamla konsolen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PrinceOfDark:

Vilka resideng evil spel stöder coop och splitscreen?

Vad jag vet enbart resident evil 5

Visa signatur

pc-konsultens x-768 med en I7 2860QM 2,5-3,6 GHz 8 MB, 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz
NVIDIA GeForce GTX 580M 2 GB, Intel 320 Series 160 GB SSD
500 GB 7200 RPM, Blu-ray-combo, Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Inte direkt en sleeper men Persona 5 (Royal). Blev klar med det idag och gudars vilket underbart spel det var.
Det kan vara svårt för många att svälja då det är 100+ timmar långt men om man fastnar i det som jag gjorde hade det gärna kunnat vara längre också.

Persona 5 är ett spel jag vill ta upp då jag älskade persona 4 golden på psvita. MEN har för mycket att lira på min switch just nu. Skulle fråga dig är persona 5 ett spel där du avbryter allt annat och bara dyker in är det SÅ bra

Visa signatur

pc-konsultens x-768 med en I7 2860QM 2,5-3,6 GHz 8 MB, 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz
NVIDIA GeForce GTX 580M 2 GB, Intel 320 Series 160 GB SSD
500 GB 7200 RPM, Blu-ray-combo, Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejy8607:

Persona 5 är ett spel jag vill ta upp då jag älskade persona 4 golden på psvita. MEN har för mycket att lira på min switch just nu. Skulle fråga dig är persona 5 ett spel där du avbryter allt annat och bara dyker in är det SÅ bra

Tjaaa det var det enda jag spelade den där månaden jag satt o nötte igenom det. Lyssnar på musiken nästan dagligen ännu. Tänker ofta på karaktärerna och bara hur jäkla "chill" spel det är, så ja, jag tycker det är så bra att man släpper allt annat... alla andra spel iaf

OBS dock att det var Persona 5 Royal jag spelade. Jag provade vanliga Persona 5 efteråt och jag märkte fort att det var många saker som var sämre i det. Dem förfinade många saker med Royal!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

okej får kolla persona 5 royal. har ju en ps4 men är mer inne på min nintendo switch iomed du kan köra den bärbart och bärbart är oftasta vad jag lirar jag kommer inte köpa en ps5 iomed jag äger en PC om det inte kommer en riktig KNOCKOUT titel och det har det inte hittills men visst ps5 kanske på ps4 får jag titta på

Visa signatur

pc-konsultens x-768 med en I7 2860QM 2,5-3,6 GHz 8 MB, 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz
NVIDIA GeForce GTX 580M 2 GB, Intel 320 Series 160 GB SSD
500 GB 7200 RPM, Blu-ray-combo, Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Stötte på ett litet problem för ett par dagar sedan på min konsol. Jag kan inte längre skicka eller ta emot bilder i meddelanden, text funkar felfritt men inga bilder alls.

Det fungerar att skicka och ta emot bilder i PS-appen på telefonen så det verkar inte vara något fel på tjänsten utan felet verkar ha uppstått i min konsol.

Jag har loggat ut, bytt användare, rensat cache, "rebuild database", lämnat alla grupper jag var med i men fortfarande kan jag bara skicka och ta emot text inga bilder.

Någon som kan ha någon ide vad som kan ha hänt?

Jag har den första gamla konsolen.

En teori.
När jag och några vänner ville spela med varandra så fick de alldrig minna inbjudningar.
Det visade sig att någon gång så hadde Aviseringar/tillåt spelinbjudningar hadde slagits av, på grund av sekretess instälningar som hadde blivit påslagna.

Som sagt bara en teori men kanske fins någon liknade instälning som stoppar bilder men tillåter text för att typ slippa råka få olämpliga bilder.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

En teori.
När jag och några vänner ville spela med varandra så fick de alldrig minna inbjudningar.
Det visade sig att någon gång så hadde Aviseringar/tillåt spelinbjudningar hadde slagits av, på grund av sekretess instälningar som hadde blivit påslagna.

Som sagt bara en teori men kanske fins någon liknade instälning som stoppar bilder men tillåter text för att typ slippa råka få olämpliga bilder.

Jo tyvärr kollade jag det, testade t.o.m. att slå av alla å sen öppna igen utan resultat.

Enda som löste det var en fabriksåterställning...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur tusan byter jag en blue ray läsare i en ps4??
Finns tydligen två olika sätt?

Är det lönt ens?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av McGurkin:

Hur tusan byter jag en blue ray läsare i en ps4??
Finns tydligen två olika sätt?

Är det lönt ens?

Tack!

Börja med att kolla vilken ps4 du har. Fins olika modeller med olika läsare som stöds.
Leta efter modellnummer/serienummer.

Beroende på problem så kanske du bara behöver rengöra läarhuvudet eller mekanismen

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Starting today, new AppleTVPlus subscribers get 3 months free on PS4.
https://www.playstation.com/en-us/deals/apple-tv-playstation-...

Permalänk

Faceplate

Hej!

Köpte nylign ett PS4 Slim där överdelen (faceplate) saknas.
Någon som har tips var man kan få fatt i en sådan, till rimlig kostnad? Måste inte vara original, är ute efter den skyddande funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocSeverinsen:

Hej!

Köpte nylign ett PS4 Slim där överdelen (faceplate) saknas.
Någon som har tips var man kan få fatt i en sådan, till rimlig kostnad? Måste inte vara original, är ute efter den skyddande funktionen

Från en reservdels maskin eller begagnat (typ eday) skulle jag säga.
Kan inte minnas att jag någonsin sett delar av chassit säljas nytt separat till ps4 slim.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocSeverinsen:

Hej!

Köpte nylign ett PS4 Slim där överdelen (faceplate) saknas.
Någon som har tips var man kan få fatt i en sådan, till rimlig kostnad? Måste inte vara original, är ute efter den skyddande funktionen

Hittade en orange på Amazon.
https://www.amazon.se/Custom-Faceplate-pour-Playstation-Orang...

Edit:Oj det var slim du hade. Kika på dessa.

https://www.ifixit.com/products/playstation-4-slim-left-case
https://www.ifixit.com/products/playstation-4-slim-right-case

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD, 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita
Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Finns det någon som kan ha någon tank vad som kan strula med mitt PS4 då jag inte kan koppla upp flera kontroller samtidigt? Båda kontrollerna är parade med USB och funkar utan problem att använda var för sig. Men så fort man trycker på PS-knappen på den kontrollen som inte används (för att ansluta en till kontroll för spel för 2) så tar den istället över och stänger ner den första anslutna kontrollen. Samma sak om man få trycler på PS-knappen på första kontrollen så tar den tillbaka styrningen och stänger ner den andra kontrollen.

Jag har försökt reset'at båda kontrollerna med gem på baksidan i lilla hålet, hållit i långt över 10 sekunder men inhen av kontrollerna kopplas ifrån konsolen. Konsollen har både varot påslagen, avslager och totalt strömlös. Ingen skillnad. Bara trycka på PS-knappen så startar kontrollerna upp och är parade utan USB. Så de verkar inte gå att koppla ifrån konsolen heller.

Vad kan man testa mer? Återstår det bara en hårdreset av konsolen då jag gissar att felet ligger hos den då båda kontrollerna agerar kika dant? Men märkligt att det inte går att reset'a nån av kontrollerna.

Hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nominous:

Finns det någon som kan ha någon tank vad som kan strula med mitt PS4 då jag inte kan koppla upp flera kontroller samtidigt? Båda kontrollerna är parade med USB och funkar utan problem att använda var för sig. Men så fort man trycker på PS-knappen på den kontrollen som inte används (för att ansluta en till kontroll för spel för 2) så tar den istället över och stänger ner den första anslutna kontrollen. Samma sak om man få trycler på PS-knappen på första kontrollen så tar den tillbaka styrningen och stänger ner den andra kontrollen.

Jag har försökt reset'at båda kontrollerna med gem på baksidan i lilla hålet, hållit i långt över 10 sekunder men inhen av kontrollerna kopplas ifrån konsolen. Konsollen har både varot påslagen, avslager och totalt strömlös. Ingen skillnad. Bara trycka på PS-knappen så startar kontrollerna upp och är parade utan USB. Så de verkar inte gå att koppla ifrån konsolen heller.

Vad kan man testa mer? Återstår det bara en hårdreset av konsolen då jag gissar att felet ligger hos den då båda kontrollerna agerar kika dant? Men märkligt att det inte går att reset'a nån av kontrollerna.

Hjälp

Hmm 🤔
I vanliga fall så ska man få upp alternativ för vem (vilket konto) den andra kontrollen ska vara för när man startar den. Och om man råkar välja samma konto som man redan kör så blir det lite så som du beskriver, att den första bara stängs av och den andra tar över.
Men det bör inte hända automatiskt 🤔

Se ifall det finns någon inställning som kanske har aktiverats för att typ kringgå det jag beskrev för att typ kunna byta kontroll snabbare i fall batteriet börjar dö?

Du kan även tästa att bygga om databasen, det kan lösa mjukvarubuggar enligt Sony.
Det gör du i Felsäkertläge.
https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/safe-mode-...

När du resettar kontrollen, är du säker på att du verkligen trycker ner knappen ? För det känns märkligt att båda dina kontroller har exakt samma problem med att de inte behöver paras igen med usb efter en reset.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hmm 🤔
I vanliga fall så ska man få upp alternativ för vem (vilket konto) den andra kontrollen ska vara för när man startar den. Och om man råkar välja samma konto som man redan kör så blir det lite så som du beskriver, att den första bara stängs av och den andra tar över.
Men det bör inte hända automatiskt 🤔

Se ifall det finns någon inställning som kanske har aktiverats för att typ kringgå det jag beskrev för att typ kunna byta kontroll snabbare i fall batteriet börjar dö?

Du kan även tästa att bygga om databasen, det kan lösa mjukvarubuggar enligt Sony.
Det gör du i Felsäkertläge.
https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/safe-mode-...

När du resettar kontrollen, är du säker på att du verkligen trycker ner knappen ? För det känns märkligt att båda dina kontroller har exakt samma problem med att de inte behöver paras igen med usb efter en reset.

Tack för svar. Har kikat efter inställningar som kan påverka men hittar inte några inställningar om hur kontrollerna ska interagera med konsolen. Bara inställningar för hur kontrollens knappar och ljud ska ställas in. Ska fortsätta kika lite.

Bygga om databasen låter avancerat 😅 men kanske går om man följer videon.

Jo jag trycker hårt, trycker jag hårdare är jag rädd att jag tar sönder knappen. Man känner tydligt att knapparna trycks in. Jättemärkligt att båda kontrollerna reagerar lika dant och fel. Därav jag misstänker att konsolen strular. Men kontrollerna kanske ändå ska lyckas kopplas från? Blir inte klok på detta!

Permalänk
Medlem

är det någon som vet hur jag handlar fifa points på grabbens barnkonto? eller fylla på plånboken? letade igår men blev inte klok.

Permalänk
Medlem

Playstation Plus Essentiell för kidsen

Hej.

Mina kids är hos mamman varannan vecka och där har dom ett Playstation 4 Slim (2 kontroller) som dom delar.
Dom saknar abonnemang och nu vill jag hjälpa dom att kunna spela online samtidigt med vänner, utan att jag själv är på plats.
Även att ladda ner gratis/köp av spel.

* Finns det billigare Essential än 620kr/år?
* Hur köpa ett abonnemang som dom båda delar utan att den ene personen begränsas?
* Dom har varsitt SPN konto registrerat, måste betalning av abonnemang ske inifrån något av dessa konton eller kan jag betala/köpa abonnemang som de kan använda utan begränsningar (mitt SPN konto är ej loggad på deras konsol).
*...?

👍🤗

Permalänk
Medlem

Det gick att få typ 20 % rabatt via till exempel benify förut men verkar inte fungera längre. Sony brukar dock köra kampanjer ett par gånger om året med 25 % rabatt. Har du inte bråttom kan du invänta en sådan.

Du köper ivf abonnemang på en av kontona, till exempel konto A.
Du sätter konto A som primärt konto på konto B:s konsol.
Därefter kan konto B ta del av Playstation Essential och alla spel konto A äger.
Däremot måste konto A ladda ner spelen via sitt konto på konto B:s konsol för att konto B ska kunna spela dom.
Konto A måste dock alltid vara online nu för att spela sina spel. Konto B kan spela offline.

Du får även tänka på att ålder spelar stor roll på kontona. Vill du att de ska kunna spela spel för äldre måste du ange en högre ålder på dom när kontona skapas har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Det gick att få typ 20 % rabatt via till exempel benify förut men verkar inte fungera längre. Sony brukar dock köra kampanjer ett par gånger om året med 25 % rabatt. Har du inte bråttom kan du invänta en sådan.

Du köper ivf abonnemang på en av kontona, till exempel konto A.
Du sätter konto A som primärt konto på konto B:s konsol.
Därefter kan konto B ta del av Playstation Essential och alla spel konto A äger.
Däremot måste konto A ladda ner spelen via sitt konto på konto B:s konsol för att konto B ska kunna spela dom.
Konto A måste dock alltid vara online nu för att spela sina spel. Konto B kan spela offline.

Du får även tänka på att ålder spelar stor roll på kontona. Vill du att de ska kunna spela spel för äldre måste du ange en högre ålder på dom när kontona skapas har jag för mig.

Tack för svar! 🤗
De har bara en konsol att dela på. Playstation 4Slim.
Jag köpte Essentiell via den ena kidsens konto och det funkar bra, men när jag loggar in på den andra kidsens konto (på samma enhet/konsol) så syns inget abonnemang och det går alltså ej att ladda ner spel.
Hoppas dock att han också kan spela online.

(Principen med åldersgränser har jag lite koll på via våra Xbox här hos mig)

Glömde en mening
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kincop:

Tack för svar! 🤗
De har bara en konsol att del på. Playstation 4Slim.
Hur undviker jag att det ligger kvar ett betalkort/PayPal på det primära kontot?
(Principen med åldersgränser har jag lite koll på via våra Xbox här hos mig)

Om du vill undvika kort så fins det värdekort (kårder) att köpa i vanliga matbutiker och el butiker med oftast 200 och 400kr i värde.

Sedan skriver man bara in kården så fyls plånboken med det beloppet och som du senare kan då köpa vad du vill för i PS store som då Till exempel PlayStation plus.
Då behöver du inte regga något bankkort och inte behöver vara rädd att barnen råkar köpa en massa annat. För när plånboken är slut så måste de fråga för att ni ska fylla på den igen med ett nytt värdekort.

https://www.playstation.com/sv-se/playstation-gift-cards/

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Nu gick mina online kort ut och måste välja nytt abb.
Såg att det finns prem , extra och essen.

Går det inte längre fynda diverse giftcard?
Är ute efter den billigaste varianten - PlayStation Plus Essential , inte sugen på betala 800kr per år egentligen när man kunde fynda tidigare runt 500kr samma.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Nu gick mina online kort ut och måste välja nytt abb.
Såg att det finns prem , extra och essen.

Går det inte längre fynda diverse giftcard?
Är ute efter den billigaste varianten - PlayStation Plus Essential , inte sugen på betala 800kr per år egentligen när man kunde fynda tidigare runt 500kr samma.

Giftcards är mig veterligen helt borta. De flesta butiker har också slutat att sälja de fysiska korten (med skrapkoder) och om du mot förmodan hittar dessa är det samma pris som på PS Store. Länge sedan Benify & Get Gifted hade några rabatter med Sony / Webhallen.

PS+ brukar vara på rea max 2-3 gånger per år och hade senaste tillfället cirka 25-30% rabatt vilket var under Black Friday och större delen av december. Tror den rean upphörde cirka 19/12 och nästa gång PS+ Essential kommer på rabatt kanske blir till sommaren men ren spekulation.

Vill du köpa här och nu så får du dessvärre slanta upp med 760 riksdaler! 💸

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Nu gick mina online kort ut och måste välja nytt abb.
Såg att det finns prem , extra och essen.

Går det inte längre fynda diverse giftcard?
Är ute efter den billigaste varianten - PlayStation Plus Essential , inte sugen på betala 800kr per år egentligen när man kunde fynda tidigare runt 500kr samma.

Jag hittade en sida där det var lite billigare, har inte köpt än. Har sökt runt lite för att se om någon annan har erfarenhet från sidan men inte hittat något så det känns lite risky men gör en post här och ser om någon har erfarenhet, om inte så kanske vi blir dom första att handla. Sidan heter Enderg och 12mån kostar i skrivande stund 361kr (kan tillkomma betalningsavgifter beroende på metod).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PorrisCobranXoXo:

Jag hittade en sida där det var lite billigare, har inte köpt än. Har sökt runt lite för att se om någon annan har erfarenhet från sidan men inte hittat något så det känns lite risky men gör en post här och ser om någon har erfarenhet, om inte så kanske vi blir dom första att handla. Sidan heter Enderg och 12mån kostar i skrivande stund 361kr (kan tillkomma betalningsavgifter beroende på metod).

Om något är för billigt och låter för bra för att vara sant - så är det oftast så!

Jag skulle läsa det finstilta och min tolkning när jag snabbläst är att du får ett helt nytt konto:
https://enderg.com/frequently-asked-questions/

Köp på egen risk!

Permalänk
Skrivet av edson:

Om något är för billigt och låter för bra för att vara sant - så är det oftast så!

Jag skulle läsa det finstilta och min tolkning när jag snabbläst är att du får ett helt nytt konto:
https://enderg.com/frequently-asked-questions/

Köp på egen risk!

Tack för den, hade missat det.. såg nu att det var ett kryss på (No need to create or play on a New Account!) och en bock på alla de övriga. Hade missat..