Barnsäkra en androidtelefon (Nexus 4)?

Permalänk
Medlem

Barnsäkra en androidtelefon (Nexus 4)?

Hej!

Jag har en gammal Nexus 4 som jag har satt in ett kontantkort i. Tanken är att istället för att telefonen ska ligga och skräpa så kan barnen få ta med den när de går till kompisar och kunna ringa hem till någon av oss föräldrar om de vill ha hämtning eller dylikt samt att vi ska kunna ringa och säga att det är dags för mat, att vi är på väg att hämta etcetera. Detta medför dock vissa komplikationer eftersom att det rör sig om en sexåring som ska kunna ta med telefonen utan vår uppsikt. Så vi vill skydda från olämpligt innehåll, telefonförsäljare och annat patrask som kan tänkas höra av sig.

Vad jag tänkte mig är att det borde gå att spärra för inkommande samtal från ALLA som inte är på någon sorts vitlista samt att bara kunna ringa till några fördefinierade nummer. Det skulle inte skada om det fanns något fördummat gränssnitt för att kunna ringa ett fåtal nummer ifrån. Vi vill inte heller att han ska ha möjlighet att installera några appar eller surfa (annat än kanske möjligtvis på några få sidor som vi har godkänt).

Det finns relativt lite om ämnet när jag Googlar (kanske söker på fel ställen) plus att en hel del av det jag hittar länkar till appar som inte har uppdaterats på väldigt länge. Det kanske rentav finns någon custom rom för ändamålet?

Är det någon som har erfarenhet av detta och kanske har några tips på applikationer eller rom som kan göra en Androidtelefon mer barnanpassat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Hej!

Jag har en gammal Nexus 4 som jag har satt in ett kontantkort i. Tanken är att istället för att telefonen ska ligga och skräpa så kan barnen få ta med den när de går till kompisar och kunna ringa hem till någon av oss föräldrar om de vill ha hämtning eller dylikt samt att vi ska kunna ringa och säga att det är dags för mat, att vi är på väg att hämta etcetera. Detta medför dock vissa komplikationer eftersom att det rör sig om en sexåring som ska kunna ta med telefonen så vi vill skydda från telefonförsäljare och annat patrask (och annat olämpligt innehåll).

Vad jag tänkte mig är att det borde gå att spärra för inkommande samtal från ALLA som inte är på någon sorts vitlista samt att bara kunna ringa till några fördefinierade nummer. Det skulle inte skada om det fanns något fördummat gränssnitt för att kunna ringa ett fåtal nummer ifrån. Vi vill inte heller att han ska ha möjlighet att installera några appar eller surfa (annat än kanske möjligtvis på några få sidor som vi har godkänt).

Det finns relativt lite om ämnet när jag Googlar (kanske söker på fel ställen) plus att en hel del av det jag hittar länkar till appar som inte har uppdaterats på väldigt länge. Det kanske rentav finns någon custom rom för ändamålet?

Är det någon som har erfarenhet av detta och kanske har några tips på applikationer eller rom som kan göra en Androidtelefon mer barnanpassat?

Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar men kan du inte ha 'hemligt' nummer? Jag fick det när jag var tvungen att köpa med ett simkort som jag inte ville ha när jag köpte en telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar men kan du inte ha 'hemligt' nummer? Jag fick det när jag var tvungen att köpa med ett simkort som jag inte ville ha när jag köpte en telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gissar att om man inte registrerar kortet så har man per automatik hemligt nummer? Dock så kan man kanske inte veta om numret är använt av någon tidigare och eventuellt ligger med i någon ringlista? Men det var ett bra tips, ska kolla upp det. Det begränsar ju åtminstone risken att någon objuden ringer.

Permalänk
Avstängd

Calls blacklist använder jag på min lur. Där kan man ställa in så att bara telefonnr i telefonboken kommer fram när någon ringer.

Men för utgående samtal vet jag inte. Men borde väl finnas en sådan app också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kiane:

Jag gissar att om man inte registrerar kortet så har man per automatik hemligt nummer? Dock så kan man kanske inte veta om numret är använt av någon tidigare och eventuellt ligger med i någon ringlista? Men det var ett bra tips, ska kolla upp det. Det begränsar ju åtminstone risken att någon objuden ringer.

Skrivet av Gubbkroppen:

Calls blacklist använder jag på min lur. Där kan man ställa in så att bara telefonnr i telefonboken kommer fram när någon ringer.

Men för utgående samtal vet jag inte. Men borde väl finnas en sådan app också.

Fixed Dialing Number (FDN) finns som standard i alla telefoner, man behöver PIN2 för att aktivera/avaktivera. Det är helt enkelt en whitelist för utgående samtal.
Huruvida alla operatörers simkort stöder det vet jag inte.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

På min jobbtelefon har jag lagt in direktuppringning till de nummer jag ringer hela tiden. Då klickar man bara på den ikonen på skärmen (och har man även bild kopplad så blir det ju ännu lättare) för att ringa upp aktuellt nr, vilket kanske även en 6-åring kanske skulle tycka var lättare än att bläddra bland kontakterna.

Annars skulle ju appen BIG Launcher kunna vara något, men den kostar 80 kr vilket kanske är lite mycket i sammanhanget.