Datorn luktade bränt efter första uppstart

Permalänk

Datorn luktade bränt efter första uppstart

Hej, installerat precis ett sprillans nytt Supernova G2 850w nätagg, men när jag startade datorn hörde jag en liten knast och sen luktade det brännt i rummet.

Datorn startade och jag kollade snabbt så att processorn funkade i CPU-Z, och den hittade den, så den verkar OK.

vad är problemet tror ni, är datorn kaputt någon annan stand? Är nätagget kass? Jag har inte kopplat fel iaf... :/

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Hej, installerat precis ett sprillans nytt Supernova G2 850w nätagg, men när jag startade datorn hörde jag en liten knast och sen luktade det brännt i rummet.

Datorn startade och jag kollade snabbt så att processorn funkade i CPU-Z, och den hittade den, så den verkar OK.

vad är problemet tror ni, är datorn kaputt någon annan stand? Är nätagget kass? Jag har inte kopplat fel iaf... :/

Kan vara någon liten kapacitator som poffat och rökt lite. Kommer röklukten från nätagget?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Skrivet av Erwya:

Kan vara någon liten kapacitator som poffat och rökt lite. Kommer röklukten från nätagget?

Osäker men tyckte det verkade så. Har stängt av datorn nu och vågar inte starta den igen :/

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Datorn startade och jag kollade snabbt så att processorn funkade i CPU-Z, och den hittade den, så den verkar OK.

Den här kommentaren är så klockren så jag tappar talförmågan!

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Skrivet av Erwya:

Den här kommentaren är så klockren så jag tappar talförmågan!

Kan processorn vara död ändå eller? Är jag helt tappad? Datorn hade väl inte startat om CPUn varit kaputt?

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Osäker men tyckte det verkade så. Har stängt av datorn nu och vågar inte starta den igen :/

Plocka ur nätagget och lukta i den. Vifta in luft i ena ändan och känn på utluften. Sticker det bränt i näsan kommer det därifrån och då rekommenderas att du reklamerar den.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Kan processorn vara död ändå eller? Är jag helt tappad? Datorn hade väl inte startat om CPUn varit kaputt?

Ursäkta, inget illa menat. Datorn hade inte startat om CPUn pajat. Men din kommentar var klockren och gjorde min dag!

En annan bra kommentar som jag kommer ihåg som jag hört på annat håll är:
"Jag såg att bensinen började ta slut, så jag körde så fort jag kunde - och jag hann hem innan bensinen tog slut."

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Känner man att något luktar bränt så stänger man väl av datorn direkt

Permalänk

Plockade ut nätagget och gjorde som du sa och det luktar!

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Plockade ut nätagget och gjorde som du sa och det luktar!

Då bör du reklamera det. Det är inte normalt att ett nätaggregat knallar till och luktar bränt det första det gör när man startar datorn.

Har du det gamla agget kvar kan du prova stoppa in det och testa om datorn fungerar normalt. Jag tänker på program som ex. memtest86 som kollar RAM och ser så det är oskatt. Nu är datorn troligen hel på insidan eftersom den kunde starta upp men man vet ju aldrig.

Om någon annan vet ett bra testprogram så skriv.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

Då är det reklamation som gäller.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Erwya:

Då bör du reklamera det. Det är inte normalt att ett nätaggregat knallar till och luktar bränt det första det gör när man startar datorn.

Har du det gamla agget kvar kan du prova stoppa in det och testa om datorn fungerar normalt. Jag tänker på program som ex. memtest86 som kollar RAM och ser så det är oskatt. Nu är datorn troligen hel på insidan eftersom den kunde starta upp men man vet ju aldrig.

Om någon annan vet ett bra testprogram så skriv.

Har redan sålt det gamla :/ Jävla skit att sånt här händer...! Kan ju inte vara helt säker på att inte nått viktigt gick sönder nu heller..

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Har redan sålt det gamla :/ Jävla skit att sånt här händer...! Kan ju inte vara helt säker på att inte nått viktigt gick sönder nu heller..

Kan inte annat än beklaga. Tyvärr händer det sådana saker ibland.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

Har nu felsökt och såg att jag kanske kopplat galet ändå. Hade kopplat in fläktkontrollern i SATA uttaget istället för PERIF uttaget då de satt i ett kombinerat uttag på mitt förra nätagg. Kan det vara det som har ställt till det? Kanske fläktkontrollern som gått sönder eller kan agget ha gått sönder pga av fläktkontrollern kopplades in i SATA uttaget?

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Har nu felsökt och såg att jag kanske kopplat galet ändå. Hade kopplat in fläktkontrollern i SATA uttaget istället för PERIF uttaget då de satt i ett kombinerat uttag på mitt förra nätagg. Kan det vara det som har ställt till det? Kanske fläktkontrollern som gått sönder eller kan agget ha gått sönder pga av fläktkontrollern kopplades in i SATA uttaget?

Det värsta som då skulle ha hänt är en enkel kortslutning. Nu vet jag inte med EVGA, men Corsair AX slår bara ifrån strömmen tills du åtgärdat kortslutningen.
Att flera delar skulle ha tagit stryk ser jag som osannolikt då EVGA är ett bra märke som ser till att det finns skydd mot allt.
Så är skadan i PSU´n så skall det bara vara i PSU´n.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det värsta som då skulle ha hänt är en enkel kortslutning. Nu vet jag inte med EVGA, men Corsair AX slår bara ifrån strömmen tills du åtgärdat kortslutningen.
Att flera delar skulle ha tagit stryk ser jag som osannolikt då EVGA är ett bra märke som ser till att det finns skydd mot allt.
Så är skadan i PSU´n så skall det bara vara i PSU´n.

Okej, men hur kopplat man dessa olika? Enligt infon ska hårddiskar kopplas till PERIF men de är ju SATA-kopplingar? Fläktkontrollern kan jag köpa att den ska kopplas till PERIF. Läste någonstans att det inte ska spela någon roll om man kopplar dessa fel, men vad vet jag...

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Ursäkta, inget illa menat. Datorn hade inte startat om CPUn pajat. Men din kommentar var klockren och gjorde min dag!

Such puns

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Har nu felsökt och såg att jag kanske kopplat galet ändå. Hade kopplat in fläktkontrollern i SATA uttaget istället för PERIF uttaget då de satt i ett kombinerat uttag på mitt förra nätagg. Kan det vara det som har ställt till det? Kanske fläktkontrollern som gått sönder eller kan agget ha gått sönder pga av fläktkontrollern kopplades in i SATA uttaget?

Har du möjlighet att visa ett foto på stället där du tror det blivit fel och kabeln som du stoppade in. Jag har svårt att tro att du skulle bränt agget på att köra kontrollern på SATAström istället för på molex(PERIF). Det finns t.o.m. omkopplare från SATA till molex och vice versa för att de i grund och botten är lika. Den egentliga enda skillnaden är att SATAströmkontakten innehåller en 3,3V utöver 5V och 12V. Den får du inte med om du använder en omkopplare men det är heller nästan inga enheter som behöver den strömmen heller.

Personligen tycker jag att SATAströmkontakten är helt värdelös. Den är onödigt bred, har onödigt många stift, onödigt bräcklig, har en "onödig" 3,3V-lina, onödigt dyr att tillverka och tar ändå upp i princip samma utrymme som en vanlig molex/PERIF. SATA för data däremot gjorde skillnad, men jag anser att även den borde kunnat byggas mer robust.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

Återförsäljaren provkörde agget idag och enligt dom skulle allt vara OK. De bad mig köra ett tag till och reagera först om datorn skulle börja bete sig märkligt.

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Återförsäljaren provkörde agget idag och enligt dom skulle allt vara OK. De bad mig köra ett tag till och reagera först om datorn skulle börja bete sig märkligt.

Ok? Det är klart de säger så när den startar, de vill inte ta sig an något reparationsarbete i onödan. Någonting slutade fungera i nätagget som utför en viktig men inte en essentiell uppgift. Kollade de rippeln i agget? Kollade de effektiviteten? Mätte de alla strömmar under last?

Ditt agg beter sig inte på samma sätt som ett testexemplar längre. Någonting har slutat fungera i det och även om det inte märks i strömförsörjningen kan det ge sig till känna på att antingen datorn eller agget får reducerad livslängd eller att den drar med sig datorn den dagen den väljer att ge upp.

Att någonting sköt och det sedan sticker bränt ur den tyder på att något är fel och jag skulle inte acceptera att de inte byter ut den.

Har du möjligheten att mäta något av ovanstående själv?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Skrivet av Erwya:

Ok? Det är klart de säger så när den startar, de vill inte ta sig an något reparationsarbete i onödan. Någonting slutade fungera i nätagget som utför en viktig men inte en essentiell uppgift. Kollade de rippeln i agget? Kollade de effektiviteten? Mätte de alla strömmar under last?

Ditt agg beter sig inte på samma sätt som ett testexemplar längre. Någonting har slutat fungera i det och även om det inte märks i strömförsörjningen kan det ge sig till känna på att antingen datorn eller agget får reducerad livslängd eller att den drar med sig datorn den dagen den väljer att ge upp.

Att någonting sköt och det sedan sticker bränt ur den tyder på att något är fel och jag skulle inte acceptera att de inte byter ut den.

Har du möjligheten att mäta något av ovanstående själv?

Usch då, låter ju surt om dom gör så avsiktligt, köpte ett grafikkort samtidigt och de sa att de inte skulle riskera att det gick sönder genom att he mig ett kasst nätagg (Inet). Hur mäter man det du sa?

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Skrivet av tequila_mejor:

Återförsäljaren provkörde agget idag och enligt dom skulle allt vara OK. De bad mig köra ett tag till och reagera först om datorn skulle börja bete sig märkligt.

Det där ska du fan inte godkänna. Nu blir jag arg! Riktigt dåligt av butiken! Jag anser att du ska gå dit och kräva att få ett nytt. Ett nätagg som "poffat" och luktat bränt är absolut ingenting som får användas över huvud taget. Det är en felaktig produkt som kan vara en väldigt allvarlig brandrisk. Säg till butiken att du enbart fortsätter använda det om de tar på sig allt ansvar för eventuella framtida eldsvådor och dödsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Usch då, låter ju surt om dom gör så avsiktligt, köpte ett grafikkort samtidigt och de sa att de inte skulle riskera att det gick sönder genom att he mig ett kasst nätagg (Inet). Hur mäter man det du sa?

Rippel - Mäts med oscilloskop. Mätning vid noll belastning, halv och max brukar ge bra bild över rippeln.
Effektivitet - Sätt en energimätare på nätagget och lägg på en viss bestämd belastning, ex 100W. Därefter ser du hur mycket den drack, ex. 120W, då är effektiviteten 100/120=0,83=83%
Lastkapacitet - Lägg på den maximala belastningen som agget ska klara och se så att den utför arbetet felfritt under minst en timmes tid.

Detta med att mäta är ofta lättare sagt än gjort och är inget gemene man gör till vardags. Att lägga på en viss belastning är inte helt enkelt eftersom det antingen involverar formlerna U=RI & P=UI och ett stort antal motstånd eller ett gäng komponenter som drivs av åtminstone 12V resp 5V där du vet förbrukningen.

Det enklaste att hantera detta på är med en specialapparat som byggts för att testa aggen. Dessa är dock ovanliga men du kanske har tur och känner någon som har ett tillgängligt.

Hur länge agget kommer att leva vet jag ingen maskin som kan svara på så det går inte och veta. Dock skulle jag inte acceptera att det först poffat och sedan osar bränt av det vilket också sedan pyr ned rummet.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

Får väl gå in med det inorgon igen då

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk

Inte heller nu ville dom byta in det. De skulle utsätta det för hård belastning denna gången iallafall och kommer vara klara om 1-2 dagar. Får se vad som händer denna gången.....

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

En annan bra kommentar som jag kommer ihåg som jag hört på annat håll är:
"Jag såg att bensinen började ta slut, så jag körde så fort jag kunde - och jag hann hem innan bensinen tog slut."

Kan bjussa på en liknande.
En släkting åkte bil och så sprang det ut en älg från vägkanten. Som tur är "hann han bromsa så älgen sprang bara in i sidan på bilen".
(Med andra ord, hade han inte bromsat eller gasat så hade han hunnit förbi älgen...)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tequila_mejor:

Kan processorn vara död ändå eller? Är jag helt tappad? Datorn hade väl inte startat om CPUn varit kaputt?

Nej. Är processorn död så kommer man inte ens in i Windows. Angående lukten så kan det vara en kondensator som dött i nätagget eller helt enkelt damm bakom nätagget som blivit upphettat och börjat brinna.

Skrivet av tequila_mejor:

Plockade ut nätagget och gjorde som du sa och det luktar!

Om du uteslutit att det bara är lite damm som har futtat till så är det bara att reklamera nätagget.

Skrivet av T0MT0M:

Such puns

Such puns much Sweclock.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds