Trasig fläkt, köra på ändå?

Permalänk
Medlem

Trasig fläkt, köra på ändå?

Har ett gammalt GTX 550 Ti liggandes vars kylare ser ut såhär:

Alltså 1 blad är av. Kommer det påverka mycket tror ni? Ljudnivå/kylning etc.

Har även kollat runt lite efter en billig ersättare utan att hitta något.

Permalänk
Avstängd

Ja det kommer påverka mycket, den kommer antagligen gå sönder i användning också + Låter som en "Bull in a china shop", då fläkten blir i obalans och börja hacka

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Ja det kommer påverka mycket, den kommer antagligen gå sönder i användning också + Låter som en "Bull in a china shop", då fläkten blir i obalans och börja hacka

Nu har iofs Mythbusters synat den myten, en tjur i en borslinsbutik är smidigare än de flesta katter..

OnT; Jag har aldrig testat köra så själv, men jag kan tänka mig att obalans i fläkten kan skada den i längden

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av hultron:

Har ett gammalt GTX 550 Ti liggandes vars kylare ser ut såhär:

http://i.imgur.com/rxIpYSU.jpg

Alltså 1 blad är av. Kommer det påverka mycket tror ni? Ljudnivå/kylning etc.

Har även kollat runt lite efter en billig ersättare utan att hitta något.

Kör INTE med trasig fläkt. Ersättare? Det är väl bara att fulmodda med en ospeceficerad chassifläkt i värsta fall.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Bryt av ett blad på motsvarande sida, så borde obalansen minska. Kanske nog så mycket för att fläkten ska bli användbar.
Vibrerar det ändå mycket så bor du nog inte köra med den i det långa loppet.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Bryt av ett blad på motsvarande sida, så borde obalansen minska. Kanske nog så mycket för att fläkten ska bli användbar.
Vibrerar det ändå mycket så bor du nog inte köra med den i det långa loppet.

Isåfall skulle jag nog bryta av allihopa för att vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Isåfall skulle jag nog bryta av allihopa för att vara säker.

Hittade denna http://cdon.se/hemelektronik/arctic/arctic-cooling-accelero-m....
Kanske lika bra att beställa en och hoppas på att den passar.

Känns onödigt att kasta kortet pga ett fläktblad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Hittade denna http://cdon.se/hemelektronik/arctic/arctic-cooling-accelero-m....
Kanske lika bra att beställa en och hoppas på att den passar.

Känns onödigt att kasta kortet pga ett fläktblad.

Det står ju att den är kompatibel, och vad jag vet har alla 550ti referens-PCB.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det står ju att den är kompatibel, och vad jag vet har alla 550ti referens-PCB.

Det verkar stämma, grymt.

Permalänk
Skrivet av hultron:

Det verkar stämma, grymt.

Arctics GPU kylare funkar bra till de flesta kort. Utnyttjade just den för ett par år sen till ett 8800Gt. Föj bara instruktionerna noga vid montering. Glöm inte kylflänsarna till VRM och RAM.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Peta på någon random chassifläkt för ~50:-?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Peta på någon random chassifläkt för ~50:-?

120mm fläktar har jag gott om, det är dock det där "peta på" som blir problemet.
Känns lite sisådär att limma eller buntbanda fast den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

120mm fläktar har jag gott om, det är dock det där "peta på" som blir problemet.
Känns lite sisådär att limma eller buntbanda fast den.

Äh, varför? Kör på!
Häftmassa eller dubbelhäftande tejp funkar också!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hultron:

120mm fläktar har jag gott om, det är dock det där "peta på" som blir problemet.
Känns lite sisådär att limma eller buntbanda fast den.

Jag har kört med fläktar i lådan som blåst på mindre grafikkort där fläkten gett upp, det brukar gå att fästa fläktar med lim, silikon, fogmassa eller liknade också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Kör på, det är ingen turbin som snurrar i 20k rpm. Folk skriver ju som om det skulle kunna bli värsta kärnreaktionen om fläkten till slut havererar, med all sannolikhet lär du höra långt innan fläkten ger upp helt.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Detta påminner mig lite om en billig rc-helikopter jag hade när jag var yngre. Kraschade så rotorbladen gick av, vilket jag löste med limmpistolen, trots varningarna på rotorbladen om att man absolut inte på något sätt fick försöka laga den.

Det höll en stund, men vilken jäkla kraft det var när lagningen tillslut pajjade igen. Värt att tänka på.

Permalänk

du kan nog köra på tills posten kommer med en ny

Permalänk
Entusiast

Det går bra att köra på. Nackdelen är bara att fläkten slits snabbare på grund av obalansen. Kommer att börja vibrera och föra oväsen efter en tids användning.

För att "kompensera" obalansen kan man bryta av ett blad på motsatt sida. Behöver inte vara perfekt på andra sidan. Det är ingen precisionsmekanik vi talar om här.

Bästa är att bara köpa en likadan fläkt med liknande rpm och luftflöde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)