Underlig serie frysningar och förvrängt ljud

Permalänk

Underlig serie frysningar och förvrängt ljud

Jag har under de senaste åtta månaderna haft problem med ett underligt fenomen. Det inträffar, så vitt jag kan urskilja, helt slumpmässigt. Har hänt efter långa tiders spelande och stående idle vid desktop.

Datorn, som annars fungerar väl, fryser fast i 1-10 sek och sedan igen om 0-30 sek. Om något ljud spelades när datorn frös blir det till ett högt robotiskt surrande. Det finns inget mönster i hur eller när frysningarna inträffar men när de väl börjat komma upphör de aldrig. Ibland sitter man och kan inte göra något alls en stund och ibland tror man att det har släppt men de kommer alltid tillbaks inom några sekunder. Detta fortsätter tills att datorn startats om och det är vanligtvis möjligt att navigera emellan frysningarna och göra en "soft reboot".

Det händer också att olika program "har slutat svara" efter frysningarna börjat inträffa. Hur som helst inträffar allt det här inte oftare än kanske 1 gång på 10-20 timmars användning i genomsnitt, vilket gör det svårt att direkt veta om man lyckats lösa problemet eller inte. Jag har inget sätt att framkalla fenomenet på.

Vad Jag testat / Att anmärka:

  • Stänga alla tänkbara program och processer då frysningarna uppstår - Frysningarna fortsätter

  • Updatera Drivrutiner (Moderkort, Grafikkort, Ljudkkort)

  • Updatera BIOS, VBIOS och SSD firmware

  • Undersöka temperaturer/kylning
    (Datorn städas var annan månad och temperaturer för Grafikkort och Processor är långt ifrån oroande)

  • Kört stresstest (Aida64, Memtest 86+) 1h+ Allt OK

  • Formatering och ren windowsinstallation

  • Ingenting är överklockat

Är urbota trött på detta nu och kan inte tänka på fler saker att testa. Sökningar på liknande problem har inte gett mig något anmärkningsvärt. Jag vet helt enkelt inte var jag ska börja leta efter problem, vad kan orsaka detta? Skulle vara tacksam för vilka råd som än kan ges.

Min Dator
Operativsystem: Windows 7 64bit
Processor: i7-4770K
Processorkylare: Noctua NH-D14
MinnModerkort: MSI Z87-G45 GAMING
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance LP 1 600 MHz
Grafikkort: Gigabyte GTX 670 Windforce OC
Hårddisk: Plextor M5-Pro 256GB + Samsung Spinpoint 1TB
Nätaggregat: Fractal Design Newton R3 600W
Ljudkort: Sound Blaster Zx
Chassi: Fractal Design R4 med standarfläktar