Datorn startar ibland upp med integrerad grafik

Permalänk

Datorn startar ibland upp med integrerad grafik

Hej på er, hoppas kunna få lite hjälp med mitt I-landsproblem

Min dator har en udda tendens att ibland, vid "hård" reboot (dvs tryck på chassits rebootknapp) eller efter Save&Exit från BIOS, helt och hållet ignorera mitt dedikerade grafikkort och i stället boota upp med integrerade grafiken. Vid standard reboot från Windows eller vid cold boot, dvs start av datorn från avstängd, plockar den däremot alltid signalen från grafikkortet.

När problemet väl inträffar får jag alltså en svart skärm men datorn bootar ju upp som den ska, jag hör inloggningsljudet i Windows osv och byter jag skärmens HDMI-sladd till moderkortets kontakt får jag också bild.

Jag har försökt googla runt lite efter folk som har samma problem, och har hittat ett par trådar. Någon löste det genom att byta PCI-E slot, men det är inte möjligt i mitt fall då jag bara har en på mitt mobo
Strömtillförseln bör inte vara några problem heller då det ju uppenbarligen fungerar perfekt i alla andra scenarion. Dock har jag upptäckt att fläktarna på grafikkortet inte blåser vid uppstart när problemet uppstår, så jag gissar att det inte ens känns igen av moderkortet.

Alla drivrutiner, BIOS etc är uppdaterat till senaste versioner.
"Initiate graphics adapter" i BIOS är satt till PEG (PCI Express Graphics)

Nån som haft liknande problem eller har tips?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk

Ingen som har någon teori?

TLDR; Det jag misstänker händer är helt enkelt att i vissa fall startar inte grafikkortet upp och datorn fallbackar på integrerade grafiken.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk

Nu återuppväcker jag verkligen en död tråd här men tänkte skriva en kort rad om vad jag kom fram till.

Efter jag bytte grafikkort försvann problemet. Det var för övrigt ett Gigabyte HD7970 Ghz.
Det intressanta är att jag sålde det vidare till en kompis - och han får exakt samma problem vid samma scenarion! Känns som jag kan förutsätta att det är något med kortet i sig som orsakar detta.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig!

nu har jag det problemet. fast har inte "hard rebootat"
nyligen satt i ett 6950

Permalänk

@Enbitost: Tråkigt att höra! Jag har fått uppfattningen under tiden som gått sen denna tråden att det här är ett vanligt problem med (framförallt äldre) AMD-kort och folk verkar acceptera det, vilket i min värld är helt befängt. Till denna dag har jag ingen lösning på problemet och jag är inte heller säker på att det finns någon, annat än att byta kort till antingen ett nyare AMD eller nVidia då.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket