Permalänk
Medlem

AMD-baserad HTPC

Hej!

Jag har länge gått och funderat på att köpa en Intel NUC men har upplevt att de kostar mer än vad de smakar. Vilket har gjort att jag börjat att spana på något AMD-baserat för att komma ner i pris. Jag hade tänkt mig att köra Windows 8 så att jag får tillgång till bland annat Netflix. Själva HTPC kommer inte att hålla någon media själv utan jag hade tänkt mig att strömma från min NAS och från nätet. Jag hade även tänkt använda den för lite slösoffsurfning då och då.

Jag har knåpat ihop ett litet paket på Inet (behöver absolut inte vara därifrån) som ser ut som följer:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3715773/htpc (totalt 3770kr)

Vad tror ni om detta paket som HTPC? Finns det något jag kan spara in på utan att förlora allt för mycket prestanda? Helst hade jag velat komma ner under 3000kr men jag tror att det kanske kan bli svårt

Permalänk
Medlem

Du klarar dig på 4GB Ram och du kan byta CPU till t.ex http://www.inet.se/produkt/5308705/amd-a6-5400k-3-6-ghz-fm2

Permalänk
Medlem

Min A6-6400K stock-kylare till låter grymt mycket. Ska du ha HTPC'n i en ljudkänslig miljö så hade jag lagt till några kronor på en bättre och tystare CPU-kylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

vänta nu lite... ska du ha 2133Mhz minne till en HTPC?
De räcker länge o väl med 1600 mhz de räcker till allt och lite till

kan säga att de chassit är sjukt lätt att jobba i jag har den vita modellen

Permalänk
Medlem

Köp till en låg kylare typ den här så blir det tyst..

http://www.inet.se/produkt/5321869/scythe-kozuti

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag är på mobilen nu men ska kolla upp länkarna bättre när jag kommer hem. Är en Intel NUC i3 haswell ett bättre val? Det är nästan identiska priser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Min A6-6400K stock-kylare till låter grymt mycket. Ska du ha HTPC'n i en ljudkänslig miljö så hade jag lagt till några kronor på en bättre och tystare CPU-kylning.

Ajdå, det lät ju inte bra. Tack för heads up

Skrivet av nobleman:

vänta nu lite... ska du ha 2133Mhz minne till en HTPC?
De räcker länge o väl med 1600 mhz de räcker till allt och lite till

kan säga att de chassit är sjukt lätt att jobba i jag har den vita modellen

Nä jag läste bara att den integrerade grafikkretsen är beroende av snabba minnen eftersom grafikdelen tar från RAM. Sen var det inte så stor skillnad mellan vanliga 1600MHz och 2133MHz heller..

Skrivet av robbankentor:

Köp till en låg kylare typ den här så blir det tyst..

http://www.inet.se/produkt/5321869/scythe-kozuti

Problemet med att köpa till en kylare är att priset går upp.. Självklart vill man inte ha ett störande surr som XBox360 eller värre men jag börjar fundera mer och mer på om man kanske skulle skippa den här iden med ett custombygge och istället gå på ett färdigt system såsom Intel NUC eller BRIX.. Då får man dessutom en behändig liten enhet. Man verkar inte få något som är så mycket bättre om man bygger själv med lösa delar..

Permalänk
Inaktiv

Med intel Nuc får du ju ett system som är framtidssäkert. Den kommer att klara av din nästa tv med 4K/UHD prestanda, den fixar bildfrekvensen (23 buggen) bättre än nått alternativ på marknaden och den har en oslagbar WAF. Dessutom tyst och vill man ha ett helt passivt system (dvs helt tyst) är det ingen svårighet för en 5-6 hundra +.

Permalänk
Medlem

Har själv en 6400K och är endast när jag slår på datorn och fläktarna varvar upp som jag hör ett enda ljud, i övrigt låter plasma-TV:n mer, men så länge man kör media med ljud så hörs ingetdera.

Permalänk

Något likt detta köpte jag och är väldigt nöjd, dock med annat chassi
EDIT: fixat länk

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Har själv en 6400K och är endast när jag slår på datorn och fläktarna varvar upp som jag hör ett enda ljud, i övrigt låter plasma-TV:n mer, men så länge man kör media med ljud så hörs ingetdera.

Ok, då är det dåligt stöd för throttling av CPUn in Linux, kanske lika dåligt som IGP drivrutinerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hammarlund:

Något likt detta köpte jag och är väldigt nöjd, dock med annat chassi

Tror du måste "skapa länk" till din kundvagn, annars hamnar alla i sina egna kundvagnar

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kiane:

Nä jag läste bara att den integrerade grafikkretsen är beroende av snabba minnen eftersom grafikdelen tar från RAM. Sen var det inte så stor skillnad mellan vanliga 1600MHz och 2133MHz heller..

Problemet med att köpa till en kylare är att priset går upp.. Självklart vill man inte ha ett störande surr som XBox360 eller värre men jag börjar fundera mer och mer på om man kanske skulle skippa den här iden med ett custombygge och istället gå på ett färdigt system såsom Intel NUC eller BRIX.. Då får man dessutom en behändig liten enhet. Man verkar inte få något som är så mycket bättre om man bygger själv med lösa delar..

Om nu grafikdelen är viktig så är det ju ingen idé att ens titta på en NUC, då AMDs varianter är klart starkare på den delen.

Om det inte är jättebråttom kanske du till och med kan invänta Kaveri?

Det tråkiga med en NUC är att du missar hela byggarglädjen, och du kommer inte kunna uppgradera eller pilla med den så som du får göra om du bygger en egen HTPC.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Sapphire VS8 säger jag. Perfekt HTPC.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Tror du måste "skapa länk" till din kundvagn, annars hamnar alla i sina egna kundvagnar

Fixat

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hammarlund:

Något likt detta köpte jag och är väldigt nöjd, dock med annat chassi
EDIT: fixat länk

Oh, nästan halva priset på Array R2 just nu ju... Nu kliar det i köpfingret, det var ett sånt jag tänkte skaffa, men hade tänkt att vänta på Kaveri innan jag köpte något...

Nu blev det svårt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Om nu grafikdelen är viktig så är det ju ingen idé att ens titta på en NUC, då AMDs varianter är klart starkare på den delen.

Så säger inte tester. http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-richland-intel-haswell-gpu.html

Permalänk
Medlem

Det är ju precis det länken du postar gör, AMD krossar haswell i allt vad 3D heter.

DOCK finns det för och nackdelar med båda företagens plattformar, för enbart ett mediacenter där pris inte är en avgörande faktor är Intel/NUC perfekt, låg strömförbrukning, framtidssäkrare och klarar att spela upp film men det är också allt en NUC klarar.

en mITX baserad AMD-plattform kan uppgraderas vid behov, poppa i en vettig GPU och du har en speldator som drar runt de flesta av dagens tunga titlar med acceptabla framerates, AMD är betydligt mycket billigare och du får mer prestanda/krona än om man köper en intel.

finns inget ett rätt svar som du, Ubbe, alltid vill få det att låta som (Intel) när det finns tusentals människor här på swec med individuella behov och förutsättningar. Både AMD och Intel har bra lösningar både för HTPC-marknaden likväl som för stationära gamingdatorer och laptops att surfa på nätet med.

För egen del hade jag idag inte köpt varken en haswell eller richland-lösning då Kaveri i dagsläget ser ut som "det bästa av två världar" till ett pris intel inte kan matcha.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

jag har denna HW i min HTPC
CPU: AMD A6-3500 APU "GPU" HD6530D
Mobo: GA-A75M-D2H
RAM: 4096MB DDR3, 1333Mhz
HDD-1: SSD 40GB OS Win7 Ult med XBMC, Windows Media Center osv.
HDD-2: SSD 128GB för inspelning av TV via TV-kortet.

Funkar kanon för att stream:a från min Filserver och stream:a olika tjänster som NetFlix, HBO, ViaPlay osv.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Kiane:

Hej!

Jag har länge gått och funderat på att köpa en Intel NUC men har upplevt att de kostar mer än vad de smakar. Vilket har gjort att jag börjat att spana på något AMD-baserat för att komma ner i pris. Jag hade tänkt mig att köra Windows 8 så att jag får tillgång till bland annat Netflix. Själva HTPC kommer inte att hålla någon media själv utan jag hade tänkt mig att strömma från min NAS och från nätet. Jag hade även tänkt använda den för lite slösoffsurfning då och då.

Jag har knåpat ihop ett litet paket på Inet (behöver absolut inte vara därifrån) som ser ut som följer:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3715773/htpc (totalt 3770kr)

Vad tror ni om detta paket som HTPC? Finns det något jag kan spara in på utan att förlora allt för mycket prestanda? Helst hade jag velat komma ner under 3000kr men jag tror att det kanske kan bli svårt

Du har valt ut en processor med 100W värmeeffekt. Det finns t ex liknande processorer klockade lite lägre med värmeeffekt på 45 watt eller 65 watt. Lite värmeeffet => tystare dator. Jag tror att ett av huvudkraven på en HTPC är att den är riktigt tyst. Utöver att välja en processor med lite värmeutveckling så ska du även fixa en bättre processorkylare, som flera andra även nämnt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av htbtoma:

Det är ju precis det länken du postar gör, AMD krossar haswell i allt vad 3D heter.

Och det är viktigt i en HTPC eller är det förmågan att kunna spela upp film på bästa sätt. Haswell är bättre på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Och det är viktigt i en HTPC eller är det förmågan att kunna spela upp film på bästa sätt. Haswell är bättre på det.

ja för mig var det avgörande i valet av htpc. Jag gick på en 5800k för jag vill även kunna nytja min htpc som spel konsol med handkontroll och steam big Picture.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon76929:

Och det är viktigt i en HTPC eller är det förmågan att kunna spela upp film på bästa sätt. Haswell är bättre på det.

Du läste alltså inte vad som skrevs och valde att hitta på något eget som du sen svarade på... Ja, det låter ju som ett normalt beteende på ett forum.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

ja för mig var det avgörande i valet av htpc. Jag gick på en 5800k för jag vill även kunna nytja min htpc som spel konsol med handkontroll och steam big Picture.

Med andra ord det var inte en HTPC du var ute efter utan en akronym till gamepc. Då är väl du i fel tråd.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hymer:

ja för mig var det avgörande i valet av htpc. Jag gick på en 5800k för jag vill även kunna nytja min htpc som spel konsol med handkontroll och steam big Picture.

Jag tänker likadant. Det känns väldigt tråkigt att lägga flera tusen på en maskin som sen inte klarar annat än att visa film. Skaffar man en dator vill man väl oftast kunna göra fler saker på den än så.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du läste alltså inte vad som skrevs och valde att hitta på något eget som du sen svarade på... Ja, det låter ju som ett normalt beteende på ett forum.

Ja Ubbe1 skulle offra sina barn, en arm och sitt liv för att försvara intel i alla lägen så det är egentligen helt meningslöst att diskutera med honom, att AMD gör en bättre allaroundlösning som klarar film/light gaming/surf etc bättre än intels dito till ett betydligt lägre pris är något som han bara inte kan acceptera

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Ja Ubbe1 skulle offra sina barn, en arm och sitt liv för att försvara intel i alla lägen så det är egentligen helt meningslöst att diskutera med honom, att AMD gör en bättre allaroundlösning som klarar film/light gaming/surf etc bättre än intels dito till ett betydligt lägre pris är något som han bara inte kan acceptera

Men för att kunna köra AMD så krävs Windows, så till AMD priset måste du alltså lägga till ~900SEK för att kunna använda den som HTPC (om man är laglig och inte student). Dessutom så är urvalet av moderkort begränsat för AMD, där många även håller tveksam kvalitet. Nu är inte valet så självklart längre...

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tsint:

Men för att kunna köra AMD så krävs Windows, så till AMD priset måste du alltså lägga till ~900SEK för att kunna använda den som HTPC (om man är laglig och inte student). Dessutom så är urvalet av moderkort begränsat för AMD, där många även håller tveksam kvalitet. Nu är inte valet så självklart längre...

Har man de kraven så är Windows ändå en del av det hela, så valet är fortfarande ganska självklart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har man de kraven så är Windows ändå en del av det hela, så valet är fortfarande ganska självklart.

Jag förstår inte vad som är självklart, varför lägga ut 900:- extra på en dator med ett halvtaskigt grafikkort? Vill man lägga ut mer pengar än nödvändigt på en HTPC så köper man ett riktigt diskret grafikkort - då spelar det ingen roll om man väljer Nvidia eller ATI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tsint:

Jag förstår inte vad som är självklart, varför lägga ut 900:- extra på en dator med ett halvtaskigt grafikkort? Vill man lägga ut mer pengar än nödvändigt på en HTPC så köper man ett riktigt diskret grafikkort - då spelar det ingen roll om man väljer Nvidia eller ATI.

Fast då ställs högre krav på både kylning och utrymme, något man kanske inte vill i en HTPC. Sen måste man inte köra Windows heller.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.