Koppla ihop två trådlösa routrar, via kabel

Permalänk
Medlem

Koppla ihop två trådlösa routrar, via kabel

Låter kanske som en knasig fråga, men går att koppla ihop två routrar via kabel?

Den uppsättning som jag har idag ser såhär ut:
Modem DM111Pv2, som sitter vid första telejacket inne i mitt arbetsrum på nedre våningen.
Router WNDR3700v3 som sitter i ett förrådsutrymme på övervåningen, dit alla nätverksuttag i huset är dragna (rör i väggar)

Från modemet går en kabel till routern via rör i väggen, och sedan en kabel tillbaka ner till arbetsrummet.

Nu har jag fått ett Zyxel modem med inbyggd router (WiFi och fyra portar) av min bredbandsleverantör, så jag undrar över om jag kan koppla ihop dessa?

Vil gärna kunna använda det nya modemet, så jag slipper ha switch för skrivarna och NAS-enheten.

Är det bara så enkelt att Koppla WAN-ingången på övre routern till LAN-utgång på modemet?
Hur konfigurerar man dom två WiFi delarna så dom inte stör varandra?

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Såhär gör du:
Din nya modemrouter låter du vara och använder som vanligt (dock är det rent och skärt skräp).
Din gamla router sätter du en ny IP på, ta samma som din modemrouter fast ett steg över.
Stäng sedan av DHCP-servern i routern och koppla från LAN-uttag i modemroutern till LAN-uttag i routern.
Sätt SSID och kryptering, kanal samt nyckel till exakt samma på bägge så kommer det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Såhär gör du:
Din nya modemrouter låter du vara och använder som vanligt (dock är det rent och skärt skräp).
Din gamla router sätter du en ny IP på, ta samma som din modemrouter fast ett steg över.
Stäng sedan av DHCP-servern i routern och koppla från LAN-uttag i modemroutern till LAN-uttag i routern.
Sätt SSID och kryptering, kanal samt nyckel till exakt samma på bägge så kommer det att fungera.

Ok, mao. så aka jag inte använda WAN-ingången på den gamla routern? Problemet är att egentligen behöver jag alla fyra portarna på den.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGeorgss:

Ok, mao. så aka jag inte använda WAN-ingången på den gamla routern? Problemet är att egentligen behöver jag alla fyra portarna på den.

Korrekt, du ska inte använda WAN-ingången på den gamla routern.

Du kan ju dock använda portarna både på nya modemet och gamla routern.

Om inte det duger så kan du koppla en switch till gamla routern så får du fler portar.