Permalänk
Medlem

GTX 580 VS GTX 770

Hej,

Är lite kluven i om jag ens behöver uppgradera mig. Har idag en GTX 580 (ej SLI) och känner att kommande spel kommer kräva mer. Vet inte ens om jag behöver en ny graffe.

Min burk idag:

CPU: Intel i7 2600k
Grafik: GTX 580
Minne: 16gb DDR 1600hz
Moderkort: Nån Asus Z serie.

Gjorde en compare mellan 770 och 580 hwcomare.com och 770 slog med små siffror på alla fronter förutom:

The GeForce GTX 580 is a bit (approximately 11%) faster with regards to AA than the Geforce GTX 770, and should be able to handle higher screen resolutions while still performing well.

Vad säger ni? köpa grafikort eller behöver jag uppdatera CPU och annat för att få till det?

Spel som jag spelar idag är till 80% WoW och jag har hört att grafiken har liten påverkning bara..

Vad göra?

Permalänk
Medlem

Uppgradera endast om du känner att det är nödvändigt. Det verkar inte riktigt som att du behöver det ännu.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Hwcompare är skräp, står tlm längst ner på sidan att det bara är teoretiska resultat, kolla riktiga benchmarks ist. För gtx770 slår gtx580 med hästlängder. Och som föregående talare skrev, uppdatera bara om du känner att du behöver det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

spelar du WOW så klarar du dig lika bra med 580 som 770. Det är framförallt nya spel, tex BF3/4, AC mfl som kräver mycket av din GPU.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Mjo något är fel där du kollar. Ett 660Ti presterar bättre än GTX 580. GTX 770 fullkomligt äter upp det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Men teoretiskt... om jag vill få optimalt flyt i WoW.. vad är det som flaskar i min dator? för det hackar på bra när det blir lite krävande i vissa sekvenser i spelet..

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att din processor fortfarande orkar med.
Vill/behöver du mer grafikkraft? Uppgradera om plånboken tillåter.
Vad man ska uppgradera får du titta på benchmarks. Många säger att man ska undvika SLI så länge det gå men med tanke på att du redan har ett 580 så kan det ju vara prisvärt att leta upp ett till 580 för en billig peng. Nåt att tänka på är att Nätagget ska räcka till bra också. Så det kan man lägga på minnet. För om man ska köpa ett till 580 + ett nätagg då är man uppe på 2000-3000 kr säkert. Men vad du ska uppgradera om du ska det.

EDIT: WOW är ett rätt så processorhungrigt spel och om du inte spelar nåt annat än det kan det vara värt att kika på en ny processor+ nytt moderkort.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Jag bytte precis mitt 580 till 770 och den största skillnaden i BF3 är mer ögongodis av ljus, detaljerade miljö, grus som gastas upp och flygplansdelar som bryts sönder. Annars ser ju ganska mycket ut som alltid, men detaljerna drar iväg.

Jag har slutat med wow (efter 8år - bah äntligen) men var tvungen att kicka igång det igen bara för att kolla. Det ser gräsligt fult ut när man inte sett det på några månder, men den stora skillnaden var nog ljus och spells som jag lade märke till. Absolut inte värt uppgareringen då 580 faktiskt är ett grymt kort än idag.

Sist men inte minst. Jag var tvungen att dra ner lite på tom clansy. Allt var ultra ultra men jag klarar fan inte av när det rycker.
Om det sedan beror på mitt gamla moderkort eller i7-860 vet jag inte. Men jag har i andra poster fått höra att de ska duga och inte flaskhalsa än.
Så det var en lite besvikelse, men det ser fortfarande sjuuuukt bra ut. Där är nog den största skillnaden mellan korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Tack för svaren!

Men teoretiskt... om jag vill få optimalt flyt i WoW.. vad är det som flaskar i min dator? för det hackar på bra när det blir lite krävande i vissa sekvenser i spelet..

Det finns inget som kan hjälpa dig tyvärr förutom att sänka inställningarna rejält. WoW är 8 år gammalt och spelmotorn ännu äldre, det finns ingen hårdvara som kan ge dig fullt flyt i stora öppna ytor med massvis av spelare och ännu värre blir det i 25 man raids eller mer.

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har en SSD, så skulle jag gissa att det ger en ganska bra prestandaökning i WoW.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Tack för svaren!

Men teoretiskt... om jag vill få optimalt flyt i WoW.. vad är det som flaskar i min dator? för det hackar på bra när det blir lite krävande i vissa sekvenser i spelet..

wow.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen hårdvara som skulle hjälpa dig om du redan nu har dålig performance i WoW. Ta bort lite addons för att minska belastningen på CPUn så borde du få en liten boost, annars finns det inte mycket du kan göra - En nyare processor kommer inte påverka dig nämnvärt.

Vad har du klockat din processor till? 4.6? - Om inte, dra upp den till det så kommer du få en skjuts. Ivy-bridge kommer som max ge dig 10% mer performance i WoW - Det blir ju typ 5 mer FPS - Det är inte värt det. Verkligen inte värt det.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! tror jag stannar på det jag tills nåt avsevärt kommer ut.. kanske nästa serie utav Geforce.. då är min dator gammal och då kan man byta hela burken istället för kortet enbart

tusen tack!