Permalänk
Inaktiv

plasma till datorn

Hej!

Funderar på att svika mitt gamla förhållande till LCD och prova på en plasma tv. Grejen är den att jag antagligen kommer använda den minst 80% till film streamad från datorn.

Har spanat in en TV från LG, men läst att det kan bli problem med interferance av Wifi nätverk. Finns det någon som har erfarenhet med sådant?

Koppla in högtalare och dator som är ansluten med wifi är ett måste, men jag skulle gärna prova på plasma tv nu när de har blivit bättre på inbränningar o sånt.

Permalänk
Medlem

Jag använder en LG 60PH670V till min mediadator. Datorn är inte trådlöst ansluten, men däremot har jag en iPod Touch som är trådlöst uppkopplad i samma rum och jag har aldrig upplevt att TVn och iPod:en stör ut varandra på något sätt. Kanske är det känsligt först när man strömmar stora datamängder som vid filmtittande?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tornado:

Jag använder en LG 60PH670V till min mediadator. Datorn är inte trådlöst ansluten, men däremot har jag en iPod Touch som är trådlöst uppkopplad i samma rum och jag har aldrig upplevt att TVn och iPod:en stör ut varandra på något sätt. Kanske är det känsligt först när man strömmar stora datamängder som vid filmtittande?

Hm det låter bra. Hur fungerar din plasma som datorskärm?

Jag var inne en sväng på mediamarkt och där hade visst datorn som TV apparaterna var uppkopplade mot hakat upp sig och var låst i något boot läge.

Plasmorna såg rent av helt fördjävliga ut, gick knappt att läsa texten på dem medans några av LCD skärmarna såg ut som vilken datorskärm som helst och visade fram texten kristallklart.
Är det något du känner av eller är det snarare så att dessa plasmor råkade ha en dålig anslutning till källan?

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att använda samma upplösning på datorn som skärmen. 1920x1080. Det blir skarpt hos mig.

Det finns både för- och nackdelar med plasma, men jag antar att du redan har läst på om det. Anledningar till att jag valde plasma att jag kunde få en 60" panel för mindre än tio tusen bagare. Plasma-skärmar är snabba, d.v.s. inga eftersläpningar. Bra betraktningsvinklar. Uppdateringsfrekvens på 600 Hz som är jämnt delbar med 24, 25, 30 FPS (Vet inte om det har någon betydelse i praktiken men jag vill inte ta några risker med ryckig video om man säger så). Stora områden i samma färg är verkligen homogena, till skillnad från många LCD där "clouding" är rätt vanligt (det har väl blivit bättre med tiden dock).

Det finns nackdelar med plasma och med den här modellen också som jag skulle kunna berätta om, men just nu orkar jag inte. Kolla på Prisjakt så får du lite mer kött på benen. Jag har inte skrivit något omdöme än, men jag tror jag skulle ge TVn ett betyg 7/10 idag. Jag är ändå nöjd med hur mycket TV jag fått för 9990 kr. Min största kritik är att svärtan inte var så djup som jag hade hoppats på. Det är möjligt att Panasonics modeller är starkare på den punkten, men de kostar också mer. Du får ställa specifika frågor om du vill veta mer om just min modell, men kolla gärna Prisjakt först så du får lite mer kött på benen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tornado:

Det är viktigt att använda samma upplösning på datorn som skärmen. 1920x1080. Det blir skarpt hos mig.

Det finns både för- och nackdelar med plasma, men jag antar att du redan har läst på om det. Anledningar till att jag valde plasma att jag kunde få en 60" panel för mindre än tio tusen bagare. Plasma-skärmar är snabba, d.v.s. inga eftersläpningar. Bra betraktningsvinklar. Uppdateringsfrekvens på 600 Hz som är jämnt delbar med 24, 25, 30 FPS (Vet inte om det har någon betydelse i praktiken men jag vill inte ta några risker med ryckig video om man säger så). Stora områden i samma färg är verkligen homogena, till skillnad från många LCD där "clouding" är rätt vanligt (det har väl blivit bättre med tiden dock).

Det finns nackdelar med plasma och med den här modellen också som jag skulle kunna berätta om, men just nu orkar jag inte. Kolla på Prisjakt så får du lite mer kött på benen. Jag har inte skrivit något omdöme än, men jag tror jag skulle ge TVn ett betyg 7/10 idag. Jag är ändå nöjd med hur mycket TV jag fått för 9990 kr. Min största kritik är att svärtan inte var så djup som jag hade hoppats på. Det är möjligt att Panasonics modeller är starkare på den punkten, men de kostar också mer. Du får ställa specifika frågor om du vill veta mer om just min modell, men kolla gärna Prisjakt först så du får lite mer kött på benen.

Tack för ditt långa svar

Jo jag har läst på en hel del och försökt kolla videor och så. Egentligen hade jag ställt in mig på en LG 50" plasma tv just pga. den höga uppdateringsfrekvensen och höga kontrasten samt det låga priset, men vart riktigt skrämd idag utifrån det jag såg.

Får väl ta med mig laptopen och en HDMI kabel för att ta reda på hur det blir med allt ikopplat som det ska vara.
Tack igen för ditt svar, pga. det ska jag åka och ge plasmorna en andra chans

Ps. En fråga till hade jag, hur många hz kan du ställa in skärmen på via datorn? Är det 1920x1080x60hz som gäller som max via HDMI eller går det att pressa upp den mer?

Permalänk
Medlem

60 Hz är max hos mig. Jag växlar mellan 48 Hz för BluRay (23,976 FPS), 50 Hz för PAL DVD (25 FPS) och 60 Hz för NTSC DVD (30 FPS) och vissa amerikanska HDTV-sändningar (29,970 FPS). Har också testat att ställa grafikkortet på 72 Hz, 96 Hz, 100 Hz , men ingen av de inställningarna accepterades av min TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Största nackdelen med plasma är att de låter mycket, både fläktar som behövs för att kyla ned panelen & det lilla bruset som plasmatekniken medför. Har du inga problem med missljudet så är nog plasma i stort sätt bättre på nästan alla vis (bild-kvalitetsmässigt) än LCD. Vet du med dig att du kan uppfatta små brus och ljud lätt så skulle jag rekommendera mot plasma även om det get bättre bild då det är ett ganska stort störmoment.

Och nej jag har med sannolikhet inte fått ett dåligt ex. Folk är olika och inse att vissa personer har "bättre" hörsel än andra.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Entusiast

En rätt uppenbar nackdel med plasma, än idag, är spökbilder och eventuellt permanent inbränning om man visar bilder med stillastående sektioner för länge. Några minuter ger långdragna spökbilder, och lägre visning av hela eller delar av stillastående bild kan ge permanent inbränning.

Plasma fungerar ypperligt till film och sport där bilden är i ständig förändring, men är direkt till nackdel när det kommer till "datoranvändande" där delar eller hela bilden är densamma.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

En rätt uppenbar nackdel med plasma, än idag, är spökbilder och eventuellt permanent inbränning om man visar bilder med stillastående sektioner för länge. Några minuter ger långdragna spökbilder, och lägre visning av hela eller delar av stillastående bild kan ge permanent inbränning.

Angående inbränning så har inte jag märkt av detta då jag spelat mycket mmo på plasma + det finns på de bättre modellerna rengörningsprogram för inbränning.

Skrivet av thorsama:

Största nackdelen med plasma är att de låter mycket, både fläktar som behövs för att kyla ned panelen & det lilla bruset som plasmatekniken

Dessa påståenden är inte sanna med dagens plasmor. Har harft plasma i många år och nyligen bytat ut en av mina gamla och har inga problem med ovanstående saker . Min senaste är en billig 7000:-. LG plasma Kan förekomma fläkt ljud ifrån lite äldre plasmor dock men du ska väll köpa en ny ? ... om du vill ha Kvalite köp panasonic ... Måste vara extremt känslig för brus om du hör fläktarna och vem sitter i ett knäpp tyst rum och spelar/ser film du har väl ljud till ditt system eller lurar?

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SysGhost:

...inbränning...

Jag fick för mig att det har blivit ett mindre problem de senaste åren, eller är det bara pro-plasma-propaganda?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders7272:

Dessa påståenden är inte sanna med dagens plasmor. Har harft plasma i många år och nyligen bytat ut en av mina gamla och har inga problem med ovanstående saker . Min senaste är en billig 7000:-. LG plasma Kan förekomma fläkt ljud ifrån lite äldre plasmor dock men du ska väll köpa en ny ? ... om du vill ha Kvalite köp panasonic ... Måste vara extremt känslig för brus om du hör fläktarna och vem sitter i ett knäpp tyst rum och spelar/ser film du har väl ljud till ditt system eller lurar?

Jasså, visste inte att du kunde ta över min kropp och höra hur det låter för mig, låter som en väldigt bra förmåga. Är lite trött ursäkta sarkastiskt svar...

Men ja det jag stör mig på mest är tvn, man hör lite ljud av de mekaniska diskarna ibland, men då jag streamar från hbo mest etc och har en tyst htpc så är det egentligen inga problem med sådana störmoment heller.

Orkade till och med leta upp modellnamnet, TX-P46GT30Y Nästan säker på att det är en 2011.

Har dock snedtak 20-30 cm ovanför tv:n vilket jag misstänker förstärker ljudet något, hade gärna ställt tv:n lite längre från väggen med. Tv:n står även en aning nära soffan pga utrymmesbrist, men jag uppfattar störningarna rätt så tydligt emellanåt så tvivlar starkt på att de åtgärderna jag nämnt skulle avhjälpa problemet, har funderat över något ljuddämpande material på väggen bakom tv:n med för att minska ljudet ytterligare.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

En rätt uppenbar nackdel med plasma, än idag, är spökbilder och eventuellt permanent inbränning om man visar bilder med stillastående sektioner för länge. Några minuter ger långdragna spökbilder, och lägre visning av hela eller delar av stillastående bild kan ge permanent inbränning.

Plasma fungerar ypperligt till film och sport där bilden är i ständig förändring, men är direkt till nackdel när det kommer till "datoranvändande" där delar eller hela bilden är densamma.

det du säger är helt sant.. dock enligt min erfarenhet så gäller det bara väldigt billiga paneler, har själv en panasonic 42" ca 4 år gammal (kommer inte ihåg exakt modell men gick runt 10 000kr) och har spelat bf:bc2 i över 6 timmar i sträck på den utan någonform av spökbilder eller inbränning..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Största nackdelen med plasma är att de låter mycket, både fläktar som behövs för att kyla ned panelen & det lilla bruset som plasmatekniken medför. Har du inga problem med missljudet så är nog plasma i stort sätt bättre på nästan alla vis (bild-kvalitetsmässigt) än LCD. Vet du med dig att du kan uppfatta små brus och ljud lätt så skulle jag rekommendera mot plasma även om det get bättre bild då det är ett ganska stort störmoment.

Och nej jag har med sannolikhet inte fått ett dåligt ex. Folk är olika och inse att vissa personer har "bättre" hörsel än andra.

Jag har aldrig någonsin hört något som ens antyder att det sitter en fläkt i min plasma. Brukar det göra det? Jag tänker inte argumentera mot att dom genererar värme, men ja, just förekomsten av fläktar är inget jag funderat över.

Ang störningar: WiFi i närheten har jag aldrig haft problem med. Däremot bör man undvika att ha en vinlyspelare ståendes på TV-bänken. Den låter inget vidare när TV'n är igång.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag är känslig för ljud, men störs inte av ljudet från min LG 60PH670V. Jag retar mig mer på småsaker som cirkulationsljudet från ett element, fågelkvitter utanför, kompressorljudet från kyl och frys, o.s.v. Fläktljud har jag aldrig någonsin hört från TVn, däremot det svaga surrande som är karaktäristiskt för plasma, men jag tror att det också är något som dämpats sedan tidigare generationer av plasma-TV.

Jag har filhanteraren eller foobar i bild ibland. Sällan mer än en halvtimme åt gången. Men kör man så ett par timmar och går fram nära och tittar, så kan man se en svag spökbild. Den försvinner helt på några minuter när jag använder TVn normalt igen. Jag har aldrig behövt "tvätta" bilden. Om man så önskar kan man låta TVn gå i standby automatiskt efter några timmar, så inbränning är inget jag oroar mig för.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag fick för mig att det har blivit ett mindre problem de senaste åren, eller är det bara pro-plasma-propaganda?

Nja. Min pansosnic vt50 från 2012 har stora problem med inbränningar iaf. Man får köra skärmtvätt då och då och se upp med statiska bilder. Har just nu inbränning från en resultattavla från ett sportevenemang tex. De är dock inte permanenta men det tar ett antal timmar att få bort dem igen. I värsta fall ett par veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Tack för ditt långa svar

Jo jag har läst på en hel del och försökt kolla videor och så. Egentligen hade jag ställt in mig på en LG 50" plasma tv just pga. den höga uppdateringsfrekvensen och höga kontrasten samt det låga priset, men vart riktigt skrämd idag utifrån det jag såg.

Får väl ta med mig laptopen och en HDMI kabel för att ta reda på hur det blir med allt ikopplat som det ska vara.
Tack igen för ditt svar, pga. det ska jag åka och ge plasmorna en andra chans

Ps. En fråga till hade jag, hur många hz kan du ställa in skärmen på via datorn? Är det 1920x1080x60hz som gäller som max via HDMI eller går det att pressa upp den mer?

Plasmor har inte högre uppdateringsfrekvens än LCD. 60Hz är max du kan skicka till en TV oavsett typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Plasmor har inte högre uppdateringsfrekvens än LCD. 60Hz är max du kan skicka till en TV oavsett typ.

Det köper jag rakt av. Men kan LCD:n justera internt hur snabbt den uppdaterar panelen? Jag frågar inte för att jag misstror dig utan för att jag helt enkelt inte vet. Om jag förstått rätt så ritas bilden om 600 ggr/s på min TV oavsett om jag matar den med 24, 25, eller 30 Hz - så att samma bildruta i en video visas flera ggr i rad - och panelen uppdateras exakt lika många ggr per bildruta (värt att understryka). Tillämpas samma teknik i en LCD eller justerar den internt sin uppdateringsfrekvens tillsammans med videosignalen? På min datorskärm (e-IPS) verkar jag inte kunna välja en annan uppdateringsfrekvens än 60 Hz, men den kanske använder en annan teknik än TV-apparater.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Inbränningsproblemet på Plasmor åtgärdades för åratal sedan. Att detta ständigt återkommer vid diskussioner om TVsort är ganska märkligt.
Till och med de billigaste plasmorna idag har någon sorts skydd mot statiska bilder för länge och ett rengöringsprogram för att ta bort eventuella inbränningar som kan ske.
Att varna för inbränningar på plasmor är lika dumt som att säga att LCD inte kan visa svart utan det har lila nyans. Det var flera år sen det var så här.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Många TV:s har 4:4:4 Chroma nu som innebär att texter exempelvis inte blir suddig med dator inkopplad. När du ser film ex så klarar du dig på 4:2:2 som plasmor som saknar 4:4:4 har därför tror jag att det inte spelar roll för dig som bara kommer att se film från datorn vilken TV du väljer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shudnawz:

Jag fick för mig att det har blivit ett mindre problem de senaste åren, eller är det bara pro-plasma-propaganda?

Dyrare skärmar använder kringgående tekniker såsom pixel-motionering och/eller bildförskjutning i X och Y led med några sekunders mellanrum.
Dessa kringgående tekniker har sina nackdelar såsom ett svagt "brus" eller att bilden "hoppar till" titt som tätt.
Själva problemet med inbränningar och spökbilder finns fortfarande där, och de motverkande teknikerna nämnda ovan är begränsade.

Visst har plamsa-tekniken blivit bättre, men fysiken bakom har bara utrymme för så mycket förbättring.

En bekant till mig har en riktigt snordyr plasma-TV, och då det har varit ett antal timmars tittande på en viss kanal, så har kanalens logotyp i det övre högra hörnet bränt fast, trots alla antiburn och antighost-funktionerna påslagna. (Och går inte att få bort med de inbyggda tvätt-funktionerna heller. "Ghost image washing").
Bara några fåtal år gammal, och fortfarande inom garanti (Skaffade förlängd garanti), men enligt garanti-avtalet gäller inte garantin för inbränningar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av koreinu:

Många TV:s har 4:4:4 Chroma nu som innebär att texter exempelvis inte blir suddig med dator inkopplad. När du ser film ex så klarar du dig på 4:2:2 som plasmor som saknar 4:4:4 har därför tror jag att det inte spelar roll för dig som bara kommer att se film från datorn vilken TV du väljer.

Oj det där var något nytt för mig!

Antar att det inte är så många försäljare som har koll på sånt dock, men antar det gäller att testa sig fram så att man får en dator med 4:4:4.
Även om det mest är film jag ser så känns det ju onödigt att inte kunna klara av datorbruk. TV ser jag i princip aldrig på men lite surfande lär nog kunna förekomma då och då. Särskilt när man ska välja film osv..