Permalänk

Vinylhandskar vid datorbygge?

Jag ska bygga en dator och jag undrar om vinylhandskar är bra att använda. Vinylhandskar köper man på apotek och används av läkare. Om det inte funkar som ESD handskar slipper man i.a.f. fingeravtryck på komponenterna.

Jag tänker också använda ESD armband för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Night Prowler:

Jag ska bygga en dator och jag undrar om vinylhandskar är bra att använda. Vinylhandskar köper man på apotek och används av läkare. Om det inte funkar som ESD handskar slipper man i.a.f. fingeravtryck på komponenterna.

Jag tänker också använda ESD armband för att vara på den säkra sidan.

Antingen inga handskar eller speciella antistat-handskar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Antingen inga handskar eller speciella antistat-handskar.

Kan komponenterna skadas av vinylhandskar?

Permalänk
Medlem

Du kan använda lovika-vantar om du vill så länge du inte har annan laddning än datorkomponenten. Känns det bra att montera med vinylhandskar gör du det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

0) Rengör arbetsytan
1) Skaffa ett ESD-armband
2) Tvätta händerna
3) Var försiktig
4) Lyft inte komponenterna igenom att ta på kontakt-ytor (undersida ram/processor/grafikkort), utan ta på hörnen istället.

Du behöver inte trixa till det med några engångsgummivantar som varken gör till eller från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Jag ska bygga en dator och jag undrar om vinylhandskar är bra att använda. Vinylhandskar köper man på apotek och används av läkare. Om det inte funkar som ESD handskar slipper man i.a.f. fingeravtryck på komponenterna.

Jag tänker också använda ESD armband för att vara på den säkra sidan.

Flötiga fingrar eller?;) Komponenter är ju liksom inte lackade i pianolack så fingeravtryck behöver du nog inte oroa dig över så länge du inte sitter och trycker i dig äcklig mcdonalds''mat'' under tiden.

Permalänk
Medlem

Det finns handskar som är gjorda för hantering av komponenter men man måste ha ESD-armband ändå och de de gör är att det förhindrar att koppar och annan metall som koppar ärgar eller liknande.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Jag köpte esd vantar på Conrad som jag hade när jag delidade min cpu.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D