Färgschemat kl 01:00

Permalänk
Entusiast

Färgschemat kl 01:00

Nu hände det igen, mitt färgschema ändrades i Windows 7 utan direkt anledning när klockan slog över till 01:00. (Det ändras tillbaka 01:02)
Jag gjorde en tråd om detta på Sweclockers för väldigt länge sedan där jag märkte att flera hade upplevt det och jag tror inte riktigt att anledningen till detta dök upp så jag provar igen! Hände det nyss för er och varför händer det just klockan 01:00 ibland?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

Beroende på inställningar så kan Windows ändra färgschema automatiskt beroende på belastning. Om Windows bedömer att datorn går på knäna så kan det alltså automatiskt ändras till ett schema som anses vara mer resurssnålt. Tycker att Windows borde informera om detta, men det kanske det gör, bara att du inte nämner det i din fråga.

Att det händer just 01:00 skulle då kunna bero på att du har någon aktivitet schemalagd då (medvetet eller omedvetet): en filsystemsindexering, virusscan, Windows Update-hämtning, etc.

Se Disable “Do you want to change the color scheme to improve performance?” warning för mer info om hur detta kan kontrolleras/stängas av.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Jo hände samma för mig. Dock så vet jag inte när de slog om, jag loggade ut och in så löste det sig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

Beroende på inställningar så kan Windows ändra färgschema automatiskt beroende på belastning. Om Windows bedömer att datorn går på knäna så kan det alltså automatiskt ändras till ett schema som anses vara mer resurssnålt. Tycker att Windows borde informera om detta, men det kanske det gör, bara att du inte nämner det i din fråga.

Att det händer just 01:00 skulle då kunna bero på att du har någon aktivitet schemalagd då (medvetet eller omedvetet): en filsystemsindexering, virusscan, Windows Update-hämtning, etc.

Se Disable “Do you want to change the color scheme to improve performance?” warning för mer info om hur detta kan kontrolleras/stängas av.

Det fetstilta är ju ett normalt fenomen i Windows 7 som jag också har upplevt i samband med hög belastning på många olika datorer med Windows 7 men just det här problemet sker exakt 01:00 och det verkar hända på majoriteten av datorer med ett installerat Windows 7. Alla jag snackade med på Skype var överens om att något hände nyss.

Det jag gjorde när det nyss hände var att jag tittade på ett Youtube-klipp utan många saker i bakgrunden så jag finner den här saken lite läskig
Jag antar att det är som du säger, någon inställning i Windows 7 djupt inne i registret men frågan är ju egentligen varför det här ens händer. Att det händer vid omställning till sommar/vintertid är ju kanske lite förståeligt men det här är ett sällsynt fenomen som endast händer kl 01:00 (Helger tror jag också) ett par gånger om året.

Hjälp mig Ghostbusters!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Kolla under "scheduled tasks" eller schemalagada aktiviteter och se om du hittar något