QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem

Då har jag fått min QX2710. Jag har inte letat efter döda/heta pixlar, men hittils har ja inte sett några. Ingen backlight bleeding heller, direkt vad jag kan se. Den har ju, precis som alla IPS/PLS-skärmar lite glow när man tittar i vinkel. Man ser lite mer sånt i hörnen än på min gamla Dell 2209WA, men det är ju inte så konstigt, med en större skärm och typ samma avstånd.
Hittils ser det mycket lovande ut. Det ända störande gällande bilden som sådan är att färgerna (framför allt rött) är tokmättade. Hudtoner osv ser väldigt onaturliga ut, men det räknar jag med att en kalibrering kommer att råda bot på.
Jag visste att färgerna skulle vara lite väl mättade, men trodde inte det skulle vara så mycket.

Foten är sämre än jag hade räknat med, trots att jag läst att den inte är nån höjdare. Dels vajar skärmen rätt länge om man stöter till den eller bordet, dels så lutar skärmen i sidled. Inte värre än att man kan lägga nånting under foten, men ändå störande.
Någon som har tips på en bra och billigt vesa-fot?

Sen hade gärna ramen fått vara matt, men det visste jag innan jag klickade "köp", så det var ju mer en såndär sak jag medvetet "offrade".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Då har jag fått min QX2710. Jag har inte letat efter döda/heta pixlar, men hittils har ja inte sett några. Ingen backlight bleeding heller, direkt vad jag kan se. Den har ju, precis som alla IPS/PLS-skärmar lite glow när man tittar i vinkel. Man ser lite mer sånt i hörnen än på min gamla Dell 2209WA, men det är ju inte så konstigt, med en större skärm och typ samma avstånd.
Hittils ser det mycket lovande ut. Det ända störande gällande bilden som sådan är att färgerna (framför allt rött) är tokmättade. Hudtoner osv ser väldigt onaturliga ut, men det räknar jag med att en kalibrering kommer att råda bot på.
Jag visste att färgerna skulle vara lite väl mättade, men trodde inte det skulle vara så mycket.

Foten är sämre än jag hade räknat med, trots att jag läst att den inte är nån höjdare. Dels vajar skärmen rätt länge om man stöter till den eller bordet, dels så lutar skärmen i sidled. Inte värre än att man kan lägga nånting under foten, men ändå störande.
Någon som har tips på en bra och billigt vesa-fot?

Sen hade gärna ramen fått vara matt, men det visste jag innan jag klickade "köp", så det var ju mer en såndär sak jag medvetet "offrade".

Här har du en bra överblick av vad skärmen kan prestera. Där finns även avsnitt om kalibrering och ICC-profiler (om dessa är bra vågar jag inte svara på dock).

Angående VESA så har jag funderat på denna. Ingen aning om den är bra eller inte men priset var iaf rimligt.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Då har jag fått min QX2710. Jag har inte letat efter döda/heta pixlar, men hittils har ja inte sett några. Ingen backlight bleeding heller, direkt vad jag kan se. Den har ju, precis som alla IPS/PLS-skärmar lite glow när man tittar i vinkel. Man ser lite mer sånt i hörnen än på min gamla Dell 2209WA, men det är ju inte så konstigt, med en större skärm och typ samma avstånd.
Hittils ser det mycket lovande ut. Det ända störande gällande bilden som sådan är att färgerna (framför allt rött) är tokmättade. Hudtoner osv ser väldigt onaturliga ut, men det räknar jag med att en kalibrering kommer att råda bot på.
Jag visste att färgerna skulle vara lite väl mättade, men trodde inte det skulle vara så mycket.

Foten är sämre än jag hade räknat med, trots att jag läst att den inte är nån höjdare. Dels vajar skärmen rätt länge om man stöter till den eller bordet, dels så lutar skärmen i sidled. Inte värre än att man kan lägga nånting under foten, men ändå störande.
Någon som har tips på en bra och billigt vesa-fot?

Sen hade gärna ramen fått vara matt, men det visste jag innan jag klickade "köp", så det var ju mer en såndär sak jag medvetet "offrade".

Skärmens vinkel etc går att justera, även om det inte känns så när man försöker.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Skärmens vinkel etc går att justera, även om det inte känns så när man försöker.

Inte "pivot"-vikeln? Dvs som man skulle gjort om man skulle använt skärmen i stående format.

Högersidan är, i runda slängar, 7-8mm lägre än vänstersidan.

Permalänk
Medlem

Jag har nu upptäckt ett fel på min skärm. Jag vet inte om det fanns där från början eller om det kommit efter ett litet tag, även om jag har svårt att tro att jag skulle ha missat det innan. Det är en vertikal rad med röda subpixlar som inte lyser lika starkt som de andra, vilket gör att man under vissa omständigheter får en mörkare ibland svagt blå/blågrön linje.
Det som är lite konstigt är att när de ska lysa med full styrka, tex vid helt vitt, så gör de det. När de ska vara helt svarta så är de det, men på "mellantoner" så lyser de svagare än den ska. Se bilden nedan.
Skulle det kunna vara något annat än skärmen som orsakar detta? Bara så att jag inte missar något innan jag kontaktar säljaren.

Övre delen av bilden är typ medelgrått och undre delen är vit:

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Inte "pivot"-vikeln? Dvs som man skulle gjort om man skulle använt skärmen i stående format.

Högersidan är, i runda slängar, 7-8mm lägre än vänstersidan.

Jag kunde det efter att ha stört mig på det nån vecka och då jag började slita lite i den. Kan ju inte svara för din dock.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Min skärm är i Västerås nu. Fader min kommer ta emot paketet på jobbet imorrn, då ingen kunde ta emot paketet hemma idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag (tog längre tid än jag räknat med, men ändå godkänt). Har inte lyckats identifiera några döda pixlar än så länge och BLB'n är så gott som icke existerande (minimalt med bleeding nere i högra hörnet i bläcksvarta bilder men man måste verkligen kisa med ögonen för att märka det). Nu ska vi bara kalibrera lite och se vad den klarar att överklocka till. 96hz är vad jag kommer köra den i, men är ändå trevligt att veta var gränsen går.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Fick min skärm igår (måndag) efter att den skickats från Korea i torsdags. Riktigt fin skärm, en pixel har en död subpixel dock (den gröna är död med blå och röd fungerar, någon som vet om man kan få liv i den?), inte mer BLB än vad min gamla 2209WA hade och antireflexbehandlingen är ungefär tusen gånger bättre på den här skärmen också.

Nöjd till tusen, har överklockat den till 96 Hz stabilt och ska se om den går högre senare. Lite jobbigt att jag måste höja CPI på min mus nu dock för det är så jobbigt att dra muspekaren över hela skärmen, snacka om I-landsproblem.

EDIT: Har två döda gröna subpixlar.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Fan vad skönt det blev med en bra ICC-profil. Laddade ner profilen för Asus PB278Q från TFTCentral eftersom det verka vara samma PLS-panel som sitter i Qnix. Ca. 17 klick på brightness så blev det en väldigt behaglig upplevelse för allmänt användande.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Själv laddade jag ned Samsung s27a850d

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Jag har fått upp min till 110hz, kan man köra 110hz hela tiden eller ska man bara slå på det när man spelar? Tar skrämen stryk av att gå i 110hz?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Jag har fått upp min till 110hz, kan man köra 110hz hela tiden eller ska man bara slå på det när man spelar? Tar skrämen stryk av att gå i 110hz?

Ska helst bara ha på det i spel om möjligt. Lättare att få inbränningar om skärmen går i >60 Hz vid stilla bilder.

Permalänk
Medlem

Finns skärmsläckare annars. Sätt på 3 minuter.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Jag har fått upp min till 110hz, kan man köra 110hz hela tiden eller ska man bara slå på det när man spelar? Tar skrämen stryk av att gå i 110hz?

Inte märkt några problem av att köra 120hz konstant, haft min rätt länge nu.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Ni som kör 120hz. Kör ni med den kabeln ni fick med?

Jag har lyckats få min till 96hz, på 120 får jag några gröna sträck. 110 funkade ok trodde jag, tills jag spelat i typ 1 timme då märkte jag några små artifacts.

Tänkte testa med en bättre kabel så klickade hem en från inet och se ifall det blir någon skillnad.

Annars är jag grymt nöjd, 0 döda pixlar och ingen BLB.

Permalänk
Medlem

Hm, någon annan som får problem med att skärmen fryser när man använder musen vid överklockning? Jag får inga artefakter eller så vid varken 96 eller 120hz, men skärmen fryser ett par sekunder då och då.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av nccish:

Fan vad skönt det blev med en bra ICC-profil. Laddade ner profilen för Asus PB278Q från TFTCentral eftersom det verka vara samma PLS-panel som sitter i Qnix. Ca. 17 klick på brightness så blev det en väldigt behaglig upplevelse för allmänt användande.

Du tror inte att du skulle kunna utveckla lite?
Som det är nu blir det diffust och missvisande enligt mig.
Exakt när förändras färgerna med din ICC-profil?
Är färgerna justerade i olika filmspelare? I vilka spel? I vilka webbläsare?

Skrivet av Shrudder:

Fick min skärm igår (måndag) efter att den skickats från Korea i torsdags. Riktigt fin skärm, en pixel har en död subpixel dock (den gröna är död med blå och röd fungerar, någon som vet om man kan få liv i den?), inte mer BLB än vad min gamla 2209WA hade och antireflexbehandlingen är ungefär tusen gånger bättre på den här skärmen också.

Nöjd till tusen, har överklockat den till 96 Hz stabilt och ska se om den går högre senare. Lite jobbigt att jag måste höja CPI på min mus nu dock för det är så jobbigt att dra muspekaren över hela skärmen, snacka om I-landsproblem.

EDIT: Har två döda gröna subpixlar.

Hur är det med whiteglow då? Särskiljer du verkligen det från backlight bleed eller blandar du samman begreppen? 2209WA led av riktigt kraftig whiteglow. I alla fall alla tidiga exemplar, skulle inte tro att de förbättrade det till senare revisioner men vem vet. Superskärm i övrigt.

Fastnade subpixlar kan du i vissa fall få igång igen.
Pröva http://www.jscreenfix.com/

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Då har jag fått min QX2710. Jag har inte letat efter döda/heta pixlar, men hittils har ja inte sett några. Ingen backlight bleeding heller, direkt vad jag kan se. Den har ju, precis som alla IPS/PLS-skärmar lite glow när man tittar i vinkel. Man ser lite mer sånt i hörnen än på min gamla Dell 2209WA, men det är ju inte så konstigt, med en större skärm och typ samma avstånd.
................

Mer glow än 2209WA? Hmm, du tror inte att du kan ta några foton?
Det kan vara riktigt stora skillnader på white glow, en lite dyrare skärm som Eizo 2736 (också PLS) lider knappt av något alls.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14459187']Mer glow än 2209WA? Hmm, du tror inte att du kan ta några foton?
Det kan vara riktigt stora skillnader på white glow, en lite dyrare skärm som Eizo 2736 (också PLS) lider knappt av något alls.

Jag kan ta några foton senare så får de svara på det du skrev till mig också. Jag blandar nog ihop BLB och whiteglow också.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Japp, testade min nu efter första körningen med den!
Det stod Zero Dead Pixels på förpackningen, vilket även stämde.

Har även kollat på BLB, inte märkt något.
Notera dock att jag kör på 3 klick nu när solen håller på att gå ner, även med en lampa i rummet. Jag är ganska ljuskänslig

Edit: Testade BLB i totalmörker nu. Det märktes inte rakt framifrån.
Börjar man kolla åt sidan ser man det dock över hela skärmen, speciellt i hörnen. Men det är absolut ingenting jag stör mig på.

Detta köp blev en 10/10. 7 dagars leveranstid och inga döda pixlar. Lite backlightbleed (tror jag), men inget jag stör mig på
Priset gick på 2600~ kronor inkluderat moms (163kr+de 100 kronorna DHL ville ha).

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Japp, testade min nu efter första körningen med den!
Det stod Zero Dead Pixels på förpackningen, vilket även stämde.

Har även kollat på BLB, inte märkt något.
Notera dock att jag kör på 3 klick nu när solen håller på att gå ner, även med en lampa i rummet. Jag är ganska ljuskänslig

Edit: Testade BLB i totalmörker nu. Det märktes inte rakt framifrån.
Börjar man kolla åt sidan ser man det dock över hela skärmen, speciellt i hörnen. Men det är absolut ingenting jag stör mig på.

Detta köp blev en 10/10. 7 dagars leveranstid och inga döda pixlar. Lite backlightbleed (tror jag), men inget jag stör mig på
Priset gick på 2600~ kronor inkluderat moms (163kr+de 100 kronorna DHL ville ha).

Vilken återförsäljare köpte du den av?

Permalänk
Medlem

Gott folk här som har överklockat skärmen med Nvidia kort, patchade ni drivrutinen eller behövde ni inte göra det?

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Gott folk här som har överklockat skärmen med Nvidia kort, patchade ni drivrutinen eller behövde ni inte göra det?

Freddie

Jag ändrade bara upplösning till 2560x1440@96Hz i nVidia Control Panel, inget pill med drivrutiner

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Jag ändrade bara upplösning till 2560x1440@96Hz i nVidia Control Panel, inget pill med drivrutiner

Okej! När jag gör det så fryser skärmen lite då och då, eller ja, muspekaren fryser fast i ett par sekunder då och då.

EDIT: Testade igen nu och 96hz fungerar utan frysningar O.o

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Okej! När jag gör det så fryser skärmen lite då och då, eller ja, muspekaren fryser fast i ett par sekunder då och då.

EDIT: Testade igen nu och 96hz fungerar utan frysningar O.o

Freddie

Tänk på att alla skärmar inte är lika, min klarar t.ex inte 110+ Hz utan störningar

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Tänk på att alla skärmar inte är lika, min klarar t.ex inte 110+ Hz utan störningar

Jo, tänkte bara om det var ett problem med drivrutiner eller skärmen

Tydligen så var det ingen av dem utan något annat för det fungerar perfekt nu. Tack för ditt svar

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson54:

Vilken återförsäljare köpte du den av?

Storewithstory, det var någon med pixel perfect
Jag har dock inte testat överklocka, men jag antar att alla kommer upp i 96Hz, och det är det jag vill uppnå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Här har du en bra överblick av vad skärmen kan prestera. Där finns även avsnitt om kalibrering och ICC-profiler (om dessa är bra vågar jag inte svara på dock).

Angående VESA så har jag funderat på denna. Ingen aning om den är bra eller inte men priset var iaf rimligt.

Jag har det skärmfästet.
Det är bra. Men det finns detaljer att tänka på. Min skärm (crossover 27q) är chassit tillverkat i plåt vilket gör den väldigt tung. Får då förstärka upp fästet i bordet. Men qnix antar jag är i plast?
Sedan så var VESA fästet i min skärm konstruerat så att det inte hade någon botten på skärmen. Och skruvarna som följde med fästet var för långa och kom åt komponenter på insidan.

Kolla din skärm innan om det finns botten i VESA fästet.
Kolla vikten.
Och använd skruvarna som var till original fästet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Gott folk här som har överklockat skärmen med Nvidia kort, patchade ni drivrutinen eller behövde ni inte göra det?
Freddie

Jag provade om jag bara kunde ställa in i nvidia control panel direkt. Qnix rapporterar endast 60Hz som default så det var inte så mycket att göra.
Jag provade EVGAs verktyg, men jag upplevde inte att det fungerade. Skärmen verkade fortfarande köra i 60Hz.
Det jag gjorde var att följa guiderna på http://www.overclock.net/t/1384767/official-the-korean-pls-monitor-club-qnix-x-star

Då ska du patcha drivarna bl a för att DVI kabeln får mer bandbredd att utnyttja då.

Skrivet av occe94:

Tänk på att alla skärmar inte är lika, min klarar t.ex inte 110+ Hz utan störningar

Jag upplevde att det där ändrade sig för mig, först klarade den inte över 116Hz, sedan bytte jag kabel och drivrutin och jag är osåker vilket som gjorde det, men skärmen klarade ju "TYP" 120Hz "utan" problem då. Vad jag vill säga är att det var på håret att jag inte hade artefakter, typ de kunde dyka upp i spel, men inte på desktopskärmen.

Skrivet av FreddieT:

Okej! När jag gör det så fryser skärmen lite då och då, eller ja, muspekaren fryser fast i ett par sekunder då och då.

EDIT: Testade igen nu och 96hz fungerar utan frysningar O.o

Freddie

Jag har inte upplevt detsamma, men jag lurar på om det är DVI-kabeln som har lite för lite bandbredd att tillgå och misslyckas i de hastigheterna. DVI var nog inte gjord för att köra pixelklocks i runt 500 MHz...
Det kan vara så att en riktigt bra DVI-kabel kan vara hjälpligt, men jag skulle inte satsa min dator på det

Visa signatur

No man is free who is not master of himself