Stänger av dator, fläktarna fortsätter att snurra

Permalänk
Medlem

Stänger av dator, fläktarna fortsätter att snurra

Hej!

Problem: Jag stänger av datorn och den gör sin avstängning, skärmen går i vänteläge och hårddiskarna stängs av, fläktarna fortsätter att snurra på nätagg, cpukylaren och de 4 chassifläktarna. PowerLed fortsätter lysa konstant.

Jag har haft detta problemet sedan jag byggde ihop en för mig ny dator.
Datorspec:

Moderkort: Asrock Z77 Extreme4-m
CPU: i5 3570k
Minnen: Corsair Ven... 1600mhz LP
GPU: Asus HD7950 DCII
PSU: Fractal Design Newton R2 650w
Chassi: Silverstone Sugo SG09
OS: Win 8 pro

Moderkort, cpu och minnen köptes begagnat här på Swec marknad.
PSU och gpu har jag haft sedan tidigare och de har fungerat utan problem.
Chassit är nytt.

Jag har uppdaterat bios, gjort en ominstallation av OS, uppdaterat grafikdrivrutiner, provat med linux på usb (som fungerade att stänga ner datorn korrekt med) och bytt moderkortets batteri och samtidigt då lät det vara utanför nog länge för att cmos skulle nollas.

Jag vet faktiskt inte vad som kan vara problemet något mer. Jag fick det att fungerade i någon dag och det var efter att jag uppdaterat grafikdrivrutin, sen slutade det att fungera igen. Min tanke är dock att eftersom datorn stängdes av korrekt med linux så borde hårdvaran vara ok.

Något tips?

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Fortsätter de även om du stänger av agget?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Fortsätter de även om du stänger av agget?

http://www.youtube.com/watch?v=qV3kEN9sINU

Hej.
det är bara genom att dra ur strömkabeln som jag får datorn helt avstängd. Kommer inte åt knappen på agget pga chassits layout.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Entusiast

Väldigt läskigt måste jag säga men samtidigt inte alls hela världen, det är ju bar att ha som vana att alltid dra ut strömkabeln
Frågan är ju vad som är den logiska förklaringen för det här...För mig så lyser alltid mitt tangentbord när datorn är avstängd om jag inte stängde av belysningen innan jag stängde av datorn och LED-lampan på moderkortet lyser men inga fläktar inte.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Väldigt läskigt måste jag säga men samtidigt inte alls hela världen, det är ju bar att ha som vana att alltid dra ut strömkabeln
Frågan är ju vad som är den logiska förklaringen för det här...För mig så lyser alltid mitt tangentbord när datorn är avstängd om jag inte stängde av belysningen innan jag stängde av datorn och LED-lampan på moderkortet lyser men inga fläktar inte.

Emil i videon trodde ju att det var en kondensator med laddning kvar, men det kan ju såklart finnas andra förklaringar.

Jag skulle kört uteslutningsmetoden här, grafikkortet är rätt otroligt att det är, cpu'n likaså, minnena också. Har du tillgång till ett annat moderkort?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Emil i videon trodde ju att det var en kondensator med laddning kvar, men det kan ju såklart finnas andra förklaringar.

Jag skulle kört uteslutningsmetoden här, grafikkortet är rätt otroligt att det är, cpu'n likaså, minnena också. Har du tillgång till ett annat moderkort?

Jag har tyvärr inte tillgång till något annat moderkort, blir ju lite svårare eftersom det är matx på chassit.

Har läst några forumtrådar om liknande problem men jag har aldrig sett någon lösning. En del pekade på Asrock och nvidia grafikkort men jag har ju AMD som sagt. Jag blev ju dock förvånad när problemet försvann efter drivrutinsbyte till grafikkortet. Tror det funkade i 2-3 dagar sedan när jag flyttade ner datorn till TVn så kom problemet tillbaka.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Snurra fast fläktarna med gummiband. Har du inga gummiband så funkar det att köra in ett finger bland bladen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror ni att jag blev förvånad när jag igår stänger av datorn och alla fläktar faktiskt stängs av!!! Otroligt! Jag har inte gjort några ändringar på flera dagar heller...

Jag hoppas att den fortsätter på det här sättet, då blir jag nöjd!

(För att förtydliga, fläktarna snurrade alltså inte bara lite, utan snurrade med minst 700rpm)
Fläkt i nätagg - 120mm
2*120mm chassifläktar
1*200mm chassifläkt
1*92mm chassifläkt

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Tror ni att jag blev förvånad när jag igår stänger av datorn och alla fläktar faktiskt stängs av!!! Otroligt! Jag har inte gjort några ändringar på flera dagar heller...

Jag hoppas att den fortsätter på det här sättet, då blir jag nöjd!

(För att förtydliga, fläktarna snurrade alltså inte bara lite, utan snurrade med minst 700rpm)
Fläkt i nätagg - 120mm
2*120mm chassifläktar
1*200mm chassifläkt
1*92mm chassifläkt

Mvh, Jakob

Låter som om du har SpeedFan eller något installerat på datorn och inte låter EUFI/BIOS styra fläktarna. Kan det vara så?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Låter som om du har SpeedFan eller något installerat på datorn och inte låter EUFI/BIOS styra fläktarna. Kan det vara så?

Hej KeVVa.
Har inget fläktstyrningsprogram installerat, gjorde en ominstallation med formatering som en del av felsökningen.
Datorn stängde av sig korrekt igår igen!
hoppas det fortsätter så här..

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk

Samma problem, verkligen behov av hjälp!

Jag har haft exakt samma problem de senaste veckorna.
Första dagarna brydde jag mig verkligen inte utan trodde bara mitt program som automatiskt stänger av datorn en viss tid hade flippat ur - men efter ett tag märkte jag att alla phase led på moderkortet lyste, alltså från grön till röd nyans och att fläktarna gick i full fart, men hårddiskarna av..

Har gjort en omformatering, kopplat ur och i olika diskar för att se om någon av dom är problemet, ryckt ram-minnen och felsökt dom med memtest86, allt utan framgång. Har också provat idiot-lösningar, tex utan nätverk, utan keyboard o mus, helt andra ram-minnen (från en väns dator). Men INGET lyckas.

Just nu börjar jag misstänka PSU'n, men jag är inte alls den erfarne mekaren utan har bara spenderat natt efter natt på google o andra trevliga forum

mina specs:

Modekort: Gigabyte PH67-UD3-B3
CPU: i5-2500K @ 3,3GHz 3,6GHz
RAM: Corsair Vengeance DDR3 8GB , 1600MHz, + Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
PSU: Corsair Power Supply CX600 600W CXV2 Builder Series 80Plus
Grafik: Gigabyte Radeon HD6870 1024MB
Chassi: Fractal Design Core 3000

.. något mer ni undrar hojta så ska jag leverera!

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Problemet i videon som någon länkade var att HDMI-sladden (eller vad det nu var som var kopplat till skärmen) gav ström till moderkortet för att få den lilla fläkten att börja snurra. Kan dte vara något sådant?

Permalänk

Stötte på liknande problem för ett tag sedan, visserligen Windows Vista (ett problem i sig). Där gick datorn ner i strömsparläge, och lämnade alla fläktar på. Windows "stäng av" knappen, när man läste på den istället för köra på muskelminne, sa något helt annat än stäng av. Minns inte vad det stod istället dock.

Visa signatur

Anime. Games. Life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guardrail:

Stötte på liknande problem för ett tag sedan, visserligen Windows Vista (ett problem i sig). Där gick datorn ner i strömsparläge, och lämnade alla fläktar på. Windows "stäng av" knappen, när man läste på den istället för köra på muskelminne, sa något helt annat än stäng av. Minns inte vad det stod istället dock.

Hmm fått något liknande detta,börja nog I lördags vet inte men gjorde nog en uppdatering samma dag på windows??????

får kolla detta imorgon

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

..verkar som att det är PSU'n som spökar - om någon av er byter en sådan dom närmsta dagarna återkom med resultat. Tar ett tag innan jag har tid att installera en ny sådan

Permalänk

PROBLEM LÖST

Tackar o bockar för era svar!

Beställde hem XFX 650w PSU, efter lite pill o svordomar är den nu på plats och datorn stänger av sig helt!
Inga som helst konstigheter att byta agg, lite svårt att få till PCI-E strömmen till grafikortet bara.

Så, PROBLEMET ÄR LÖST!