Permalänk
Entusiast

CPU'n klockar inte ner sig i idle

Det är nämligen så att min CPU i sign inte klockar ner sig i idle utan ligger konstant i 4.5GHz och min manuellt inställda 1.30V, detta gäller även när jag laddar default settings i BIOS och kör utan överklockning.

Detta är ju inte så bra då den drar onödig ström så jag skulle helst vilja få det fixat, har någon en aning om vad som är "fel" inställt eller liknande?
Jag har kollat i BIOS och "Intel SpeedStep Technology" tror jag handlar om detta men det är aktiverat så det är inte problemet och jag använder även "Balanserat" i energiinställningarna i Windows.

Vad säger ni, Swec?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

efter du har gjort en reset to default - spara - starta om - in i bios/uefi igen och kolla så _alla_ energisparningar är på? (kanske inte behöver starta om, jag gör som en praxis)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av truedesire:

efter du har gjort en reset to default - spara - starta om - in i bios/uefi igen och kolla så _alla_ energisparningar är på? (kanske inte behöver starta om, jag gör som en praxis)

Just det ja, glömde uppdatera tråden! Dum som jag är så hade jag "Hög Prestanda" på i energialternativen och att ändra till "Balanserat" fixade det på direkten!

Dock så är spänningen fortfarande på 1.3V men det är nog för att jag använder manuell spänning på 1.3V istället för offset eftersom min offset voltage uppför sig ganska konstigt men det får bli en tråd för sej.

Men tack för hjälpen ändå!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Just det ja, glömde uppdatera tråden! Dum som jag är så hade jag "Hög Prestanda" på i energialternativen och att ändra till "Balanserat" fixade det på direkten!

Dock så är spänningen fortfarande på 1.3V men det är nog för att jag använder manuell spänning på 1.3V istället för offset eftersom min offset voltage uppför sig ganska konstigt men det får bli en tråd för sej.

Men tack för hjälpen ändå!

skönt det ordnade sig

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2