Funderingar "reseobjektiv": test II (Sigma 17-50/2.8)

Permalänk

Funderingar "reseobjektiv": test II (Sigma 17-50/2.8)

Sedan jag skaffade systemkamera har det blivit ett par flygresor där jag velat ha med kameran, och varje gång vill man å enda sidan absolut inte släpa med någon stor kameraväska men å andra sidan vill man ju täcke fotobehoven. Mina resor har dock ej varit nöjesresor så tiden för foto finns inte inplanerat utan det handlar om att man får ta lite ströbilder vid transportsträckor etc. Dagtid har jag jobbat. Typ storleksordningen någon timmes fototid under några dagar. Det är mest att det lättar upp en arbetsresa att kunna fota lite, även om det bara är någon timme.

Har nu under två olika resor testat att flyga med kameran som handbaggage i en liten fotoväska.

Resa #1 D5100 med 18-105; fungerande mycket bra att ha med rent storleks och viktmässigt! jag saknade mest
- mer vidvinkel (stadsfoto)
- kortare skärpedjup för effekter
- kortare närgräns
- lite bättre ljusegenskaper inomhus utan blixt
- saknade lite grand snabbväxlingarna som d7000 har

Resa #2 D7000 med sigma 17-50 och sb700; fungerade mycket bra vikt och storleksmässigt, samma väska som sist, gick som handbaggage, men jag saknade
- mer vidvinkel (stadsfoto)
- saknade en fällbara skärmen hos d5100 för markperspektivbilder

Totalt sätt var combo #2 nog totalt sätt bättre, ingen gång saknade jag mer än 50mm, vilket beror på att det var mest inomhus & stadsfoto i svagt ljus (inga fågelbilder eller inzoomning av folka på långt håll) och i dessa lägen räcker en normalzoom bra.

Det jag totalt sett saknar MEST är mer vidvinkel, men någon lösning på det med ETT objektiv finns ju då dessvärre inte... så 17-50 har för mig varit en utmärkt kompromiss. Sugen på att experimentera och ta med 10-20 näsa gång och se hur mycket jag stör mig på att inte ha något över 50mm. Blixten använde jag på EN bilde under resa 2, så den hade jag faktiskt överlevt utan problem, då det inte var så mycket porträtt bilder.

1.

2.

3.

4.

För att drömma lite så hade det perfeka reseobjektivet för mig varit ett 10-50/2.8 med stabilisering.

Permalänk
Medlem

Så här ska det se ut..

Nä, skämt åt sido så finns det väl inte något ultimat objektiv som passar överallt. Är det långzoomar, så får de stora brister i bildkvalitén och ska man ha något bättre blir de tunga osv.
Finns ju ganska många olika lösningar på hur man kan få med sig objektiv, utan att man måste ha en stor väska. Men själv är jag nog inne på att man ska uppleva resan själv och inte titta genom en kamera för att få med sig minnen hem, som man knappt har upplevt.

Själv har jag haft bil de sista gångerna jag varit iväg, därav enkelt att få med sig väskan. Men oftast hade jag två kameror, utan väska istället.. om jag visste att jag ville ha både vidvinkel och tele.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jaa då hade väl mina bilder sett ut ungefär såhär

Skrivet av DaBone:

Men själv är jag nog inne på att man ska uppleva resan själv och inte titta genom en kamera för att få med sig minnen hem, som man knappt har upplevt.

Håller helt och fullt med, exakt också anledningen till att jag inte vill ha med för mycket, för tunga grejor - det tar udden av det hela. Och då handlar det inte bara om transporten utan även utan att man har den runt halsen länge.

Däremot är det alltid roligt att ha några bra resebilder med sig hem. Tidigare har jag bara haft mobil eller kompaktbilder men det är så mycket som "saknas" i dessa att det är riktigt trevligt att ha med en riktig kamera. Glad också att jag inte la något i incheckat baggage för denna gång försvann min väska på vägen hem. Har inte fått tillbaks den än.

Även om jag inte hann fota mer än någon timme hade jag kameraväska med mig hela tiden, även på "jobbet", för jag var inte så sugen på att lämna den på hotellet. Även detta var inga problem. Enda problemet var att jag besökte lite ställen där det bara fotoförbud och ibland får man inte ta med sig kameran in där, även om den ligger i väskan, men det gick bra.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha köpt ett 35 1.8 och använt det under hela resan. Har motsvarande till min OM-D (25 1.4) och använder det till 90 %. Blir man lite mer kreativ också;) Men visst kanske kanske det blir lite trångt i vissa lägen.

Permalänk
Rekordmedlem

Först en bild på tidningen foto där man läser -tema:naket och sedan en obscen bild på en staty, KINKY!
Du kan väl ta flera bilder där du vrider kameran mellan varje bild och sätta ihop nån typ av panorama,
http://hugin.sourceforge.net/ monterar ihop bilder ganska snabbt och bra i autoläget utan att man behöver justera särskilt mycket själv, det brukar bli rätt bra, prova och se om det kan fungera för mera vidvinkel med ett längre objektiv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Under såna premisser som du pratar om, med bara nån pytteliten stund då och då för foto på jobbresa eller liknande så brukar jag faktiskt nöja mig med att ha en relativt begränsad utrustning med mig och väljer då att ta bilder som går med den utrustning jag har med.
Tar jag med systemkameran är det ofta med en normalzoom och 35/1.8 och då nöjer jag mig oftast med en "något ljussvagare" normalzoom.
Några gånger har jag bara haft med en IXUS 50.

Visst blir man ibland lite begränsad, men man får jobba lite utifrån vad man har för grejer helt enkelt.

Några "IXUS-bilder":

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Först en bild på tidningen foto där man läser -tema:naket

Hehe jooo jag tyckte just den tematexten gav mening åt bilden... hade jag istället haft broschyren om flygsäkerhet i bild hade det inte blivit en lika bra bild.

Innehållet var dock en besvikelse det mest intressant var att läsa om hur folk tagit diverse fågelbilder och expertkommentarerna om dessa.

Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl ta flera bilder där du vrider kameran mellan varje bild och sätta ihop nån typ av panorama,
http://hugin.sourceforge.net/ monterar ihop bilder ganska snabbt och bra i autoläget utan att man behöver justera särskilt mycket själv, det

Hugin är bra, jag brukar använda det, dock så är anledningen till att jag gillar vidvinkelbilder att man får en närvarokänsla i bilden - den tappar man med panorama. Men visst som alternativ är det ju ett bra trick.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Under såna premisser som du pratar om, med bara nån pytteliten stund då och då för foto på jobbresa eller liknande så brukar jag faktiskt nöja mig med att ha en relativt begränsad utrustning med mig och väljer då att ta bilder som går med den utrustning jag har med.
Tar jag med systemkameran är det ofta med en normalzoom och 35/1.8 och då nöjer jag mig oftast med en "något ljussvagare" normalzoom.
Några gånger har jag bara haft med en IXUS 50.

Visst blir man ibland lite begränsad, men man får jobba lite utifrån vad man har för grejer helt enkelt.

Jo jag håller med att man jobbar med det man har. Jag kommer ju från kompaktvärlden sedan innan så jag vet ju mycket väl hur smidigt det är med en kompaktkamera.

Sen är det ju iaf för mig som är relativt nybörjare roligare att fota med systemkameran också, dvs det är ett litet nöje i sig och fortfarande kul - utöver att bilderna blir bättre; möjligt att jag kommer tröttna på den tjustningen, återstår att se.

Hade faktiskt hellre stannat hemma i detta fall även om det kan vara spännande att resa även på jobbet, men att ha med systemkameran gjorde det lite roligare de få stunder man fick över, även om man snudd på skämmer ut sig bland kollegorna som gick och släpade på kameran hela tiden. Liten extra krydda på resan.

Nu efter att jag faktiskt provat detta nu två gånger, så vet jag att det inte är några som helst problem att ta med. Det var ju faktiskt en av mina farhågar innnan jag köpte min d5100 - kommer det fungera i praktiken att ha med på flygresor och annat, och det fungerar helt ok. Fast min "väskpark" har ju blivit utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Sen är det ju iaf för mig som är relativt nybörjare roligare att fota med systemkameran också, dvs det är ett litet nöje i sig och fortfarande kul - utöver att bilderna blir bättre; möjligt att jag kommer tröttna på den tjustningen, återstår att se.

Jag tycker det är roligare med systemkamera åxå. Framför allt så gillar jag inte att inte ha en riktig sökare på kompaktkameran. Men ibland får man göra lite våld på sig själv. Det går ju, bevisligen, att ta hyggliga bilder äver med lite enklare medel, även om man inte kan ta ut svängarna lika mycket.

Permalänk
Medlem

FF+24-70/2.8 hade ju gett en aning mer vidvinkel
~35mm brukar dock vara min föredragna brännvidd mest hela tiden så x100s är helt perfekt utöver det ovannämnda för mina ändamål

Permalänk

Enklast lösning (men knappast billigast) borde vara en D600 med 16-35mm f/4G ED VR och ett 85mm.

Mer realististiskt skulle väl vara nikons 12-24 och ett 50mm

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

16mm(~24mm@FX) eller 17mm har ingen signifikant betydelse för mig, det är ju vidvinkel motsvarande 10mm jag saknade.

Att ha två objektiv blir ju annorlunda då, isåfall kan jag mycket väl ta mig mig 17-50 och mitt 10-20, men för att det ska vara någon vits alls skulle jag då ha det på två hus eftersom man givetvis växlar mellan bilderna. så har jag gjort på hemmaplan, då har jag alltid 10-20 på d5100 och ett annat på d7000, men det är ingen vidare reseutrustning i mitt fall oven.

Jag tror nog att för den typen av resa är nog 17-50 iaf MIN bästa kompromiss. Ska man däremot fota säker på längre håll, typ zoo besök eller annat då är det självklart att 18-200 är mitt val. Men i detta fall var det nästan enbart foto i trång stadsmiljö i svagt ljus samt lite inomhusbilder. Det visst jag ju innan jag åkte så valet var rätt enkelt.

Permalänk
Medlem

16mm på en D600 blir ju motsv. 11mm (eller något) på DX. MEn man kommer ju inte lika "långt" med en 16-35.
Hur som helst tycker jag att min 12-24 (på DX)funkar rätt okej att ha med som enda objektiv. Då har man rätt bra vidvinkel till nästan normal. Men känner man att man behöver upp till 50mm är det ju en bit kvar. Själv ligger jag större delen av tiden under 35mm med min normalzoom. De gånger jag ligger på 50mm är oftast de gånger jag eg skulle behövt mer än 50mm.

Permalänk

Det har varit en krokig väg detta med objektivval för min del. Jag har sväng en del, samt att det framförallt beror på typen av foto. En tjänsteresa i en stad, vs en promenad på stan, besök på zoo, eller inomhusfoto med eller utanblixt blir ju helt olika typer.

Nu har jag orienterat mig så pass på vad som finns och köpt till objektiv att jag nu börjar känna att jag hittat ett bra system.

Det som möjligen nu saknas i min arsenal är ett mer ljuskänsligt objektiv för mer än 85mm... men hittils är den typen av foto begränsad, så mitt 18-200 har hittils varit acceptabelt.