Coil Whine [Sapphire HD 7950 3GB Vapor-X]

Permalänk
Medlem

Coil Whine [Sapphire HD 7950 3GB Vapor-X]

Tjenare

Fick precis hem mitt nya grafikkort idag från CDON, dock är det ett jobbigt missljud, som jag antar är coil whine?

Trodde det var fläkten först, men satte den den till 30% 'manual control' och ändå kommer missljudet.

Spelade in med telefonen, missljudet startar precis efter 0.25, hörs inte så bra i videon, men drar man upp ljudet lite kan man iallafall höra vilken typ av ljud jag pratar om:

Finns det något jag kan göra eller är det bara RMA som gäller?

Mvh
Woundead

Permalänk

Tråkigt nog är detta en rätt vanlig åkomma på grafikkort idag, både mitt förra 6970 och mitt gtx 570 led av coilwhine..

Även mitt nya 7970 lider av samma problem! Tyvärr finns det inte så mycket du kan göra åt saken annat med att antigen leva med det, eller skicka in kortet på RMA!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk

låter som nått fläkt blad tar i

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

testa ändra frekvens. ner eller upp några mhz.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

har det också på mitt sapphire, dock deras vanliga dubbelkylare, inte vapor-x. Inget som stör mig.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

låter som nått fläkt blad tar i

Ja, det tyckte jag med. Men visade sig inte vara det. Hörs inget när jag ändrar fläktspeeden utan gpu-belastning.

Skrivet av semmel:

testa ändra frekvens. ner eller upp några mhz.

Testa att dra ner till 800Mhz, samma sak, höjer jag eller trycker på "Boostswitchen" (950Mhz) är enda skillnanden att ljudet blir lite högre :/

Skrivet av BabyMoseN:

Tråkigt nog är detta en rätt vanlig åkomma på grafikkort idag, både mitt förra 6970 och mitt gtx 570 led av coilwhine..

Även mitt nya 7970 lider av samma problem! Tyvärr finns det inte så mycket du kan göra åt saken annat med att antigen leva med det, eller skicka in kortet på RMA!

Ja, får nog bli RMA isf :/ Ska inte vara detta problem på ett grafikkort i denna prisklassen.

Tack för alla svar.

Permalänk
Medlem

Har det på mitt 680 också. Riktigt drygt tycker jag då man betalar 5000:- för ett kort

Permalänk
Avstängd

Fick mina 2 660 igår det va coil whine på båda 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Ja, det tyckte jag med. Men visade sig inte vara det. Hörs inget när jag ändrar fläktspeeden utan gpu-belastning.

Testa att dra ner till 800Mhz, samma sak, höjer jag eller trycker på "Boostswitchen" (950Mhz) är enda skillnanden att ljudet blir lite högre :/

Ja, får nog bli RMA isf :/ Ska inte vara detta problem på ett grafikkort i denna prisklassen.

Tack för alla svar.

Är det då du spelar eller bara då du kör tex Furmark eller 3dmark då kortet får ta i ordentligt?

Permalänk
Medlem

Riktigt vidrigt missljud. RMA:a det, skall inte vara några problem med cdon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Tjenare

Fick precis hem mitt nya grafikkort idag från CDON, dock är det ett jobbigt missljud, som jag antar är coil whine?

Trodde det var fläkten först, men satte den den till 30% 'manual control' och ändå kommer missljudet.

Om det är spolarna som väsnas, är Du helt hundra på att det inte är spolarna i nätaggregatet som väsnas vid hög belastning pga grafikkortet?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvfile:

Är det då du spelar eller bara då du kör tex Furmark eller 3dmark då kortet får ta i ordentligt?

Både och. 3Dmark11, även vid 20-30 fps och i enklare saker som Diablo 3 och Just Cause 2.

Skrivet av Morran:

Riktigt vidrigt missljud. RMA:a det, skall inte vara några problem med cdon

Skönt att höra

Skrivet av Veni:

Om det är spolarna som väsnas, är Du helt hundra på att det inte är spolarna i nätaggregatet som väsnas vid hög belastning pga grafikkortet?

Japp, kollade det också med en flaska med uppklipp botten mot örat. Ljudet kommer från bakre delen av grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Har RMA:at kortet.

CDON svarade att de behövde serienumret. Sen att de skickat en reklamationsansökan till sin leverantör.

Ni som RMA:at, brukar det gå till så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Uppdatering:

Har RMA:at kortet.

CDON svarade att de behövde serienumret. Sen att de skickat en reklamationsansökan till sin leverantör.

Ni som RMA:at, brukar det gå till så här?

Nyfiken bara, hur gick det för dig med din RMA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvfile:

Nyfiken bara, hur gick det för dig med din RMA?

Det gick bra. Efter CDON hade fått kontakt med 'sin leverantör' gick allt väldigt snabbt.
Så jag har ett nytt kort nu iallafall. Dock så verkar det ha lite av samma problem, möjligt vis inte lika illa dock.

Ska utvärdera det över helgen, se om det lugnar ner sig om man "kör inte det lite".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Det gick bra. Efter CDON hade fått kontakt med 'sin leverantör' gick allt väldigt snabbt.
Så jag har ett nytt kort nu iallafall. Dock så verkar det ha lite av samma problem, möjligt vis inte lika illa dock.

Ska utvärdera det över helgen, se om det lugnar ner sig om man "kör inte det lite".

Okey vad härligt. Själv skickade jag tillbaka mitt Asus GTX 680 till webbhallen då jag hade samma fel som du. Fick ett mail där det stod att dom ej hittat något fel och att dom skickar tillbaka kortet i befintligt skick. Känns som CDON har bättre service än Webbhallen

Permalänk
Medlem

Coil whine på grafikkort kan uppstå på en dator, men inte alls på en annan. Mycket svårt å reklamera, bättre å annvända öppet köp lagen om ni har handlat över internet.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Coil whine på grafikkort kan uppstå på en dator, men inte alls på en annan. Mycket svårt å reklamera, bättre å annvända öppet köp lagen om ni har handlat över internet.

Förlåt min okunskap men hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvfile:

Förlåt min okunskap men hur funkar det?

Man har 14 dgr ånger rätt på allt man köper på nätet.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Doppa kortet i lim så allt sitter fast ordentligt!

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Man har 14 dgr ånger rätt på allt man köper på nätet.

aha, okey. Hade lånat ut datorn min då jag köpte mitt GTX 680 kort. Tog nästan en månad efter jag fått hem kortet innan jag fick igen datorn. Kommer nog få leva med Coil Whine

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Doppa kortet i lim så allt sitter fast ordentligt!

Tack för det men tror jag står över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvfile:

Okey vad härligt. Själv skickade jag tillbaka mitt Asus GTX 680 till webbhallen då jag hade samma fel som du. Fick ett mail där det stod att dom ej hittat något fel och att dom skickar tillbaka kortet i befintligt skick. Känns som CDON har bättre service än Webbhallen

Fy fan vad tråkigt :/

Vad skrev de som svar? "Vi upptäckte inget coilwhine" eller att de bara inte hittat fel? (Citera gärna svaret deras)

Tyvärr så fungerar (många) verkstäder så att de ignorerar helt vad som står i felbeskrivningen och i detta fall kanske bara kopplade in en skärm och såg att det blev bild. Billigare att ta in det på en extra reparation i de fallen kunden "orkar" reklamera igen, än att lägga en timme att felsöka problemet som rapporterats.
Misstänker att det är så det gått till. Annars borde de (direkt) ha sagt att "Coil whine är inget som Asus räknar som en legitim reklamation".

Gör en post på fairshopping.se eller länka en tråd och lägg upp en video, kontakta dem sedan igen.

Kan även vara bra att kontakta asus direkt och bara höra om deras Coil whine policy, men detta kan kanske en snäll Swec:are svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Coil whine på grafikkort kan uppstå på en dator, men inte alls på en annan. Mycket svårt å reklamera, bättre å annvända öppet köp lagen om ni har handlat över internet.

öppet köp gäller väl inte om man använda produkten? fick mitt vapor ghz 7970 i förrgår med coilwhine

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

öppet köp gäller väl inte om man använda produkten?

Jodå. Du kan t.om "hårdtesta" kortet i detta fallet utan vidare under 14 dagar, bara kortet och förpackningen kommer tillbaka i "ursprungsskick". Öppet köp 14 dagar gäller över Internet. I vanlig butik är det inte lagstadgat med öppet köp.