Kompis kan ej joina MC Server!

Permalänk
Medlem

Kompis kan ej joina MC Server!

Tjenare alla Sweclockare. Idag har jag stött på ett av de mest störande problemen någonsin.
Jag och en vän till mig kan inte spela tillsammans på min Minecraft server.
Så här ligger det till,
jag laddar hem Minecraft_Server från Minecraft.net, v1.4.7 (spelet är också 1.4.7 på min dator och polaren har också samma version).
Jag startar i alla fall servern, sedan stänger jag ner den och startar igen så att filerna skapas (white list, banned players osv).
Sedan när jag startar Minecraft på datorn och klickar på Multiplayer dyker min server upp direkt,
men för kompisen stod det "Can't reach server". Vi har försökt med Hamachi, funkar inte ändå.
Vi provade med datorns IP (som servern låg på) och vi testade Hamachi IPn, inget fungerade.
Ganska tråkigt det här eftersom vi gärna velat spela nu, får väl bli någon annan gång när problemet är löst,
om det nu blir det...
Vad tror ni det kan vara för fel? Vi kollade t.o.m brandväggen men icke sa nicke.
Förresten har vi med senaste Java 64Bit (båda med 64Bitars Windows).
Är det möjligtvis något som gått fel på något sätt? Han kan se och logga in i andra servrar så det kan inte vara hans dator..
Vore tacksam för snabba svar!

Mvh Friterad

Permalänk

Vad har du för nätverksutrustning? Vissa routrar blockerar helt utgående paket. Vet att min router från ownit var som standard att den blockerade väldigt mycket utgående och därmed kunde jag inte ha en server eller liknande förräns jag ställt in att den skulle släppa igenom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Vad har du för nätverksutrustning? Vissa routrar blockerar helt utgående paket. Vet att min router från ownit var som standard att den blockerade väldigt mycket utgående och därmed kunde jag inte ha en server eller liknande förräns jag ställt in att den skulle släppa igenom det.

Jag har en Netgear Gateway CG3100. Är inne i Routern nu men har ingen aning om hur det fungerar och vart jag ska någonstans.
Finns massor av val:

Setup
Basic Settings
Wireless Settings
Wi-Fi Multimedia
Mta Status
Content Filtering
Logs
Block Sites
Services
Maintenance
Modem Status
Connection
Set Password
Backup
Event Log
Diagnostics
Advanced
MAC Filtering
Wireless WPS Setup
DynamicDNS
Port Blocking
Port Forwarding
Port Triggering
DMZ Host
LAN IP
Remote Management
UPnP
SIP ALG
NAT

Det är liksom inte varje dag jag kollar härinne. Tittat i varenda en av dessa men hittar ingenting som verkar ha med det att göra.

Permalänk
Medlem

Du ska ändra i något dokument titta YT har glömt vilken..

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag har en Netgear Gateway CG3100. Är inne i Routern nu men har ingen aning om hur det fungerar och vart jag ska någonstans.
Finns massor av val:

Setup
Basic Settings
Wireless Settings
Wi-Fi Multimedia
Mta Status
Content Filtering
Logs
Block Sites
Services
Maintenance
Modem Status
Connection
Set Password
Backup
Event Log
Diagnostics
Advanced
MAC Filtering
Wireless WPS Setup
DynamicDNS
Port Blocking
Port Forwarding
Port Triggering
DMZ Host
LAN IP
Remote Management
UPnP
SIP ALG
NAT

Det är liksom inte varje dag jag kollar härinne. Tittat i varenda en av dessa men hittar ingenting som verkar ha med det att göra.

ska komma med en kvalificerad gissning: Port Forwarding. Många har detta problem. Du kan lösa det med att ändra något där. Polarn gjorde det då vi hade ett sånt problem. Värt att nämna är att han gick in och tryckte på en hel del random saker och med ren tur fungerade det. Men googla eller youtuba port forwarding. Då kommer du ju åtminstone framtill om det är problemet

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad för slags färg på "pluppen" i hamachi hade ni för varann?

Visa signatur

Fractal Design R3 | Intel Core i7 2600K @3.4GHz | MSI P67A-G45B | Gigabyte GTX 570 Super Overclock | Fractal Design Newton 650W | 16gb Corsair Vengeance 1600MHz | Antec Kühler 620 | 60GB Corsair Force SSD | 1TB Seagate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitraff:

Vad för slags färg på "pluppen" i hamachi hade ni för varann?

Grön...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TontteJooi:

ska komma med en kvalificerad gissning: Port Forwarding. Många har detta problem. Du kan lösa det med att ändra något där. Polarn gjorde det då vi hade ett sånt problem. Värt att nämna är att han gick in och tryckte på en hel del random saker och med ren tur fungerade det. Men googla eller youtuba port forwarding. Då kommer du ju åtminstone framtill om det är problemet

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Friterad:

Använd Port Forwarding för att öppna de portar MC använder och skicka till din dators lokala/interna nätverks IP.
Att ha en Statisk/reserverad ip-adress i nätet rekommenderas.

Vet av egen erfarenhet att netgear blockar den trafik som krävs öppnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gå in på portforwarding och skriv in den port ni använder, (standard är 25565), Vissa routrar låser upp de för alla datorer som är anslutna, Men vissa ger dig ett nytt steg där du väljer vilken dator du ska låsa upp potrarna till, då tar man reda på internIP till din dator, och väljer då den, (kan ibland stå vilken port in i routern de olika komponenterna sitter i.

glöm inte gå in på IP blocking och kontrollera att det inte ligger någonting blocketat med.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Gå in på portforwarding och skriv in den port ni använder, (standard är 25565), Vissa routrar låser upp de för alla datorer som är anslutna, Men vissa ger dig ett nytt steg där du väljer vilken dator du ska låsa upp potrarna till, då tar man reda på internIP till din dator, och väljer då den, (kan ibland stå vilken port in i routern de olika komponenterna sitter i.

glöm inte gå in på IP blocking och kontrollera att det inte ligger någonting blocketat med.

Skrivet av DavidtheDoom:

Använd Port Forwarding för att öppna de portar MC använder och skicka till din dators lokala/interna nätverks IP.
Att ha en Statisk/reserverad ip-adress i nätet rekommenderas.

Vet av egen erfarenhet att netgear blockar den trafik som krävs öppnad.

Kollat igenom allt detta men det var inte något problem där. Dock är det löst nu. Hur dum jag har varit hehe.
Hamachi har varit inställt som "Offentligt nätverk", efter att ha ändrat till "Hemnätverk" så funkade det direkt.