Permalänk
Medlem

USB 3.0 till 2.0

Hej,

Nu kommer denna tråd att låta konstigt men vi har en "device" som bara är kompatibel med usb 2.0 av olika skäl. Nu när kunder uppgraderas till 3.0 så funkar inte denna device längre. Finns det nån negraderings konverter eller liknande?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
99:e percentilen

Ja, det låter konstigt. Skulle behöva lite mer info för att förstå problemet.

Den interna kontakten är inte samma, men den externa är fullt kompatibel åt båda hållen. Vad är det för enhet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

en disk som du inte ser när du kopplar in i usb 3 kanske?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ja, det låter konstigt. Skulle behöva lite mer info för att förstå problemet.

Den interna kontakten är inte samma, men den externa är fullt kompatibel åt båda hållen. Vad är det för enhet?

Det är en Radio reciever. Ser ut som en USB sticka men tar emot information från en device som skickar trådlöst. Konverterar datapaketet och genereras till olika rapporter. Mer än så kan jag tyvärr inte gå in på.

Denna USB sticka är bara kompatibel med USB 2.0 och allt fler får ju 3.0 som standard nu för tiden så jag tänkte som allt annat.. borde gå att nergradera eller köpa en 3:e parts hub eller liknande som kan få detta att fungera?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av clarko:

Det är en Radio reciever. Ser ut som en USB sticka men tar emot information från en device som skickar trådlöst. Konverterar datapaketet och genereras till olika rapporter. Mer än så kan jag tyvärr inte gå in på.

Denna USB sticka är bara kompatibel med USB 2.0 och allt fler får ju 3.0 som standard nu för tiden så jag tänkte som allt annat.. borde gå att nergradera eller köpa en 3:e parts hub eller liknande som kan få detta att fungera?

Har det hänt i verkligheten att den inte har fungerat i en USB 3.0-port eller tror du att det är så? Om det sistnämnda är fallet kan jag informera om att USB 3.0 är fullt bakåtkompatibelt med USB 2.0 utan någon form av adapter.

Om det är så att du/ni har provat och att det inte fungerade bör det bero på att det saknas drivrutiner för USB 3.0. Jag har inte lyckats få mina 3.0-portar att fungera efter att jag formaterade om Windows, men de fungerade innan, så felet ligger i mjukvaran. Till skillnad från USB 2.0 har inte Windows 7 native stöd för USB 3.0, så man måste ha drivrutiner för just det moderkort man har.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Det är en Radio reciever. Ser ut som en USB sticka men tar emot information från en device som skickar trådlöst. Konverterar datapaketet och genereras till olika rapporter. Mer än så kan jag tyvärr inte gå in på.

Denna USB sticka är bara kompatibel med USB 2.0 och allt fler får ju 3.0 som standard nu för tiden så jag tänkte som allt annat.. borde gå att nergradera eller köpa en 3:e parts hub eller liknande som kan få detta att fungera?

Du får utveckla mera, då du inte kan säga vad det är för enhet får du gärna rita en bild.
Så det blir lite lättare att förstå vad som ska kopplas var och till vilka gränssnitt.

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka,

Permalänk
Medlem

Borde ju fungera med en USB-hubb tänker jag, om den själv klarar att gå från 3.0 till 2.0 så borde du kunna koppla in din 2.0-sticka till den. Har du ingen gammal sådan att testa med? Kanske en förlängningssladd som du fått till någon trådlös mus någon gång?

Annars så är det ju vanligt att datorer har några USB 3.0 portar men fortfarande ett gäng 2.0 (brukar vara färgkodade) så det kan du också kolla efter så länge.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Yep, kör du en usb2hub blir alla enheter kopplade till den begränsade till max 480 Mb/s

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så ha du/ni en usb2 device som inte fungerar om man sätter den i en usb3 port och ni vet att usb3 porten fungerar annars?
I så fall blir svaret rätt hårt, gör om gör rätt.
Har man gjort rätt från början skall nämligen en usb2 device fungera i en usb3 port eftersom själva porten i sig är bakåtkompatibel, dock kommer devicen endast fungera i usb2 hastighet.

Likadant så kan i alla fall inte jag se att det skall ha med drivrutiner att göra om min beskrivning överst stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om jag förstått det rätt så ha du/ni en usb2 device som inte fungerar om man sätter den i en usb3 port och ni vet att usb3 porten fungerar annars?
I så fall blir svaret rätt hårt, gör om gör rätt.
Har man gjort rätt från början skall nämligen en usb2 device fungera i en usb3 port eftersom själva porten i sig är bakåtkompatibel, dock kommer devicen endast fungera i usb2 hastighet.

Likadant så kan i alla fall inte jag se att det skall ha med drivrutiner att göra om min beskrivning överst stämmer.

Efter med undersökning så stämmer det med bakåtkomp. Dock styrs våran web-mjukvara via java. Jag tror problemet ligger i programeringen. Programet stannar vid steg 3/4 pga att mjukvaran inte känner av usb stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Efter med undersökning så stämmer det med bakåtkomp. Dock styrs våran web-mjukvara via java. Jag tror problemet ligger i programeringen. Programet stannar vid steg 3/4 pga att mjukvaran inte känner av usb stickan.

Ok, men då är det ju inte devicen det är fel på utan mjukvaran man använder med/till devicen.
Skall du åtgärda detta på rätt sätt skall du inte gå på devicen utan se till och uppdatera mjukvaran så den kan läsa en usb3 port.