PS4 kan bli Sonys sista konsoll

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag håller med sport och fightingspel hör hemma i tvsoffan där man kan spela fyra spelare samtidigt.

Vilket du kan göra med en PC också, finns inget som begränsar en PC till en monitor på ett skrivbord med tangentbord och mus.
Själv sitter jag alltid i soffan när jag spelar oavsett om det är på min PS3 eller på min PC, kan ju även nämna att jag inte startat min PS3 på snart 2 år av den enkla anledningen att PCn är mer flexibel och det finns inget jag kan göra på min PS3 som inte min PC klarar bättre (om man bortser från exklusiva titlar).

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vilket du kan göra med en PC också, finns inget som begränsar en PC till en monitor på ett skrivbord med tangentbord och mus.
Själv sitter jag alltid i soffan när jag spelar oavsett om det är på min PS3 eller på min PC, kan ju även nämna att jag inte startat min PS3 på snart 2 år av den enkla anledningen att PCn är mer flexibel och det finns inget jag kan göra på min PS3 som inte min PC klarar bättre (om man bortser från exklusiva titlar).

Ja men sen kostar inte din pc 1500 heller. Och som det är nu finns inte utbudet till pc.

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Tyvärr så är nog PC på väg att försvinna för spel.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15726-ea-games-drog-in-mer-p...

tror jag ej. sent citat men vill få fram budskapet

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebastian19:

För att EA är alla spelföretag?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Tror inte PC eller konsoller kommer försvinna. Det finns behov för bägge. En del tror och påstår att plattor/telefoner kommer ta över men jag tror inte det för du kommer alltid kunna få en kraftfullare spelkonsoll eller en pc än vad en telefon/platta kan leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tror inte PC eller konsoller kommer försvinna. Det finns behov för bägge. En del tror och påstår att plattor/telefoner kommer ta över men jag tror inte det för du kommer alltid kunna få en kraftfullare spelkonsoll eller en pc än vad en telefon/platta kan leverera.

Vad definierar en spelkonsol? Formatet spelkonsol, som vi ser på det idag (en enhet som lokalt genererar/renderar upplevelsen), kommer ju garanterat att försvinna så småningom. Vad är det t.ex. som hindrar en telefon/motsvarande att agera "spelkonsol" när prestandan inte längre är ett problem (det är bara en tidsfråga)?

Visst kommer fysiskt större enheter kunna prestera bättre, även i framtiden men när vi börjar närma oss ett stadie där bildegenskaperna för spel faktiskt börjar bli svåra att skilja från verkligheten så inser man lätt att även prestandan hos mindre enheter snart kommer räcka för en "fullfjädrad spelupplevelse".

Med risk för att "göra en Gates gällande hur mycket minne som någonsin kan behövas" vill jag lägga till klausulen att man i framtiden givetvis kommer förändra/förbättra själva spelupplevelsen och därmed åter igen kräva mer prestanda, iaf. till en viss gräns. Men med dagens syn på spel och spelkonsoler så är jag säker på att konsolerna, i sin nuvarande form, kommer försvinna.

Permalänk
Skrivet av jika:

Vad definierar en spelkonsol? Formatet spelkonsol, som vi ser på det idag (en enhet som lokalt genererar/renderar upplevelsen), kommer ju garanterat att försvinna så småningom. Vad är det t.ex. som hindrar en telefon/motsvarande att agera "spelkonsol" när prestandan inte längre är ett problem (det är bara en tidsfråga)?

Visst kommer fysiskt större enheter kunna prestera bättre, även i framtiden men när vi börjar närma oss ett stadie där bildegenskaperna för spel faktiskt börjar bli svåra att skilja från verkligheten så inser man lätt att även prestandan hos mindre enheter snart kommer räcka för en "fullfjädrad spelupplevelse".

Med risk för att "göra en Gates gällande hur mycket minne som någonsin kan behövas" vill jag lägga till klausulen att man i framtiden givetvis kommer förändra/förbättra själva spelupplevelsen och därmed åter igen kräva mer prestanda, iaf. till en viss gräns. Men med dagens syn på spel och spelkonsoler så är jag säker på att konsolerna, i sin nuvarande form, kommer försvinna.

Tja, du behöver nog se ganska långt in i framtiden för att inte "Göra en Gates". Om 30 år lär dom fnysa åt toppgrafiken som finns om 10 år. Och hur "prylfördelningen" dator-telefon-konsol-server ser ut då är nog omöjligt att svara på i dagsläget.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Tja, du behöver nog se ganska långt in i framtiden för att inte "Göra en Gates". Om 30 år lär dom fnysa åt toppgrafiken som finns om 10 år. Och hur "prylfördelningen" dator-telefon-konsol-server ser ut då är nog omöjligt att svara på i dagsläget.

Grafikmässigt tror jag faktiskt inte att det kommer hända så värst mycket om jag ska vara ärlig. Som sagt, är redan grafiken nära realism i många fall så det finns liksom inte så mycket utrymme för utveckling, så länge vi använder oss av bildskärmar/motsvarande. Just nu används framför allt syn och hörsel (och viss taktil återkoppling hos konsoler) som standard. Just den taktila biten tror jag kommer kunna tillföra mer till spelupplevelsen i framtiden.

Ponera att interfacet mellan människa och maskin blir så pass avancerat att man kan påverka SAMTLIGA sinnen så kan man ju lugnt säga att spelupplevelsen har förändrats avsevärt och kommer förmodligen kräva ohyggliga mängder prestanda i dagens mått mätt (och därmed, till en början iaf, kräva en dedikerad apparat för ändamålet). Men går det fortfarande att kalla det för en "spelkonsol" då?

För att återkoppla till tråden så tror jag med andra ord inte att vi kommer se en "PS5"

Permalänk
Skrivet av jika:

Grafikmässigt tror jag faktiskt inte att det kommer hända så värst mycket om jag ska vara ärlig. Som sagt, är redan grafiken nära realism i många fall så det finns liksom inte så mycket utrymme för utveckling, så länge vi använder oss av bildskärmar/motsvarande. Just nu används framför allt syn och hörsel (och viss taktil återkoppling hos konsoler) som standard. Just den taktila biten tror jag kommer kunna tillföra mer till spelupplevelsen i framtiden.

Ponera att interfacet mellan människa och maskin blir så pass avancerat att man kan påverka SAMTLIGA sinnen så kan man ju lugnt säga att spelupplevelsen har förändrats avsevärt och kommer förmodligen kräva ohyggliga mängder prestanda i dagens mått mätt (och därmed, till en början iaf, kräva en dedikerad apparat för ändamålet). Men går det fortfarande att kalla det för en "spelkonsol" då?

För att återkoppla till tråden så tror jag med andra ord inte att vi kommer se en "PS5"

Ursäkta men, va? Säg ett spel som är "nära realism".
Det har hävdats att spel har varit "realistiska" i över 10 års tid nu, men nej, i min mening är vi nästan lika långt bort nu som vi var då.

Det enda man kan få att verka någorlunda realistisk är t.ex. avlägsna skogsdungar i crysis, med en solnedgång i motljus som suddar ut alla (saknade) detaljer.

Med dagens utveckling håller jag ed om att det faktiskt inte händer mycket på grafikfronten, skillnaden mellan 1992 och 2002 är enormt mycket större än 2002 - 20012, man tja, får man för sig att satsa på grafik igen kan man gå väldigt väldigt långt innan man nåt nåt slags tak.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ursäkta men, va? Säg ett spel som är "nära realism".
Det har hävdats att spel har varit "realistiska" i över 10 års tid nu, men nej, i min mening är vi nästan lika långt bort nu som vi var då.

Det enda man kan få att verka någorlunda realistisk är t.ex. avlägsna skogsdungar i crysis, med en solnedgång i motljus som suddar ut alla (saknade) detaljer.

Med dagens utveckling håller jag ed om att det faktiskt inte händer mycket på grafikfronten, skillnaden mellan 1992 och 2002 är enormt mycket större än 2002 - 20012, man tja, får man för sig att satsa på grafik igen kan man gå väldigt väldigt långt innan man nåt nåt slags tak.

Crysis och BF3 är ju båda väldigt grafiskt avancerade. Visst finns det mer att hämta i detaljerna men det är som sagt (relativt sett) inte så mycket kvar, rent visuellt. Blir skärmarna större så värst mycket större så kan man ju börja ögontracka och höja detaljerna där man kollar för att spara lite prestanda, ungefär som ögat också fungerar.. Du kan ju i princip utveckla grafik till oändligheten men nu pratade jag om realism - dvs tillräckligt för att kunna tolkas som verklighet. I bildväg går det ju idag att rendera bilder som är realistiska, inte sant?
Dock är det en helt annan femma när det kommer till rörlig grafik. Men det största problemet för att man ska skapa realistisk rörlig grafik (i realtid) är ju framför allt bristande fysik. Vi ser ganska snabbt abnormaliteter i den rörliga grafiken eftersom den inte beter sig som vi förväntar oss, även om den kanske, rent grafiskt, är väldigt övertygande.
Ett bra exempel på detta är ju gamla filmer när de snabbspolar biljakter.. Trots att filmen, visuellt, är realistiskt så inser vi lätt att det inte överensstämmer med verkligheten.

Just därför skulle jag vilja påstå att fysik etc har en betydligt längre väg kvar att gå för att uppnå realism än den specifika grafikdelen.

Permalänk
Skrivet av jika:

Crysis och BF3 är ju båda väldigt grafiskt avancerade. Visst finns det mer att hämta i detaljerna men det är som sagt (relativt sett) inte så mycket kvar, rent visuellt. Blir skärmarna större så värst mycket större så kan man ju börja ögontracka och höja detaljerna där man kollar för att spara lite prestanda, ungefär som ögat också fungerar.. Du kan ju i princip utveckla grafik till oändligheten men nu pratade jag om realism - dvs tillräckligt för att kunna tolkas som verklighet. I bildväg går det ju idag att rendera bilder som är realistiska, inte sant?
Dock är det en helt annan femma när det kommer till rörlig grafik. Men det största problemet för att man ska skapa realistisk rörlig grafik (i realtid) är ju framför allt bristande fysik. Vi ser ganska snabbt abnormaliteter i den rörliga grafiken eftersom den inte beter sig som vi förväntar oss, även om den kanske, rent grafiskt, är väldigt övertygande.
Ett bra exempel på detta är ju gamla filmer när de snabbspolar biljakter.. Trots att filmen, visuellt, är realistiskt så inser vi lätt att det inte överensstämmer med verkligheten.

Just därför skulle jag vilja påstå att fysik etc har en betydligt längre väg kvar att gå för att uppnå realism än den specifika grafikdelen.

Vi har en relativt realistisk rendering av väldigt avskalade miljöer ja. Men väldigt väldigt många detaljer är i dagens lägen enbart ersatta av texturer, det ser bra ut på håll och på stillbilder, men inte i rörelse.

jag räknar även in både rörelse och fysik i visuell realism, så delvis är vi inne på samma spår.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*