Permalänk

[NODE 304] Speldator

Blev lite smått kär i Fractal Designs Node 304 chassi när jag läste recensionen och tänkte det är dags att byta ut mitt gamla Fractal Design Mini mot detta. Men jag ville fortfarande har bra prestanda!

Gjorde mig snabbt en inköpslista och beställde hem mina komponenter!

Följ med nu när jag ska sätta ihop allt!

Systemet består av:

Chassi: Fractal Design Node 304
Nätaggregat: Chieftec A80 650W
Moderkort: Asrock Z77-e ITX
Processor: Intel Core i7 3770K
Kylning: Antec Kuhler H2O 620
Grafikkort: Gigabyte HD7970
Minne: Kingston HyperX Predator 8GB 2400Mhz
Systemdisk: OCZ Agility 120GB SSD
Lagring: Corsair Performance P3 128GB SSD
Lagring. Intel 80GB SSD

[NODE 304] Speldator

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Hur stort utryme har man vid 92mm fläktarna i fronten? Undrar för jag tänker bygga en vattenkyld dator i noden

Permalänk
Medlem

Hur upplever du ljudnivån när du har orginalkylare på alla delar? Och temperaturer?

Permalänk
Medlem

är helt galen i detta chassi måsye bygga ett m-itx snart! trevligt galleri och bra bilder!

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Skrivet av Wully:

Hur stort utryme har man vid 92mm fläktarna i fronten? Undrar för jag tänker bygga en vattenkyld dator i noden

Det är inte överdrivet mycket... Vad tänkte du ha där framme?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Skrivet av SummitSub:

är helt galen i detta chassi måsye bygga ett m-itx snart! trevligt galleri och bra bilder!

Ja visst blir man lite kär Tack för det, men jag måste lära mig hålla kameran rakt och ha bättre ljus... Och mindre oreda på bilderna.

Vad ska du ha för grejer i ditt chassi?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Skrivet av acckee:

Hur upplever du ljudnivån när du har orginalkylare på alla delar? Och temperaturer?

Ljudnivån vid surfande och lite lättare jobb är helt ok, inte som min gamla rigg men man kan ju inte begära mer när det är noll isolering i lådan. Och har man strömslukande komponenter så behövs det ju fläktar som snurrar. Ska man spela så sticker ljudet iväg direkt! Då mest grafikkortet. Temperaturen inget att klaga på direkt, pricessorn kanske blir lite väl varm förmin smak i prime95, runt 65 - 70 grader.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;12859689']Det är inte överdrivet mycket... Vad tänkte du ha där framme?

En 80*2 eller 92*2 rad

Permalänk
Skrivet av Wully:

En 80*2 eller 92*2 rad

Uj, det vågar jag inte svara på. Där är ungefär 25mm som mest bakom frontpanelen.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;12859697']Ja visst blir man lite kär Tack för det, men jag måste lära mig hålla kameran rakt och ha bättre ljus... Och mindre oreda på bilderna.

Vad ska du ha för grejer i ditt chassi?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2497273/heey

det där är självklara grejer, men sen kommer frågan om värme osv :q tror inte att processorn blir något problem med en schysst tornkylare så en i5 3570K skulle nog fungera! sen skulle jag gärna vilja ha ett ASUS DCII 670 men funderade lite på värmen o:

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

men som jag ser på din bild här:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/11/03/Dsc_0005....

så kommer inte vilken stor kylare som helst få plats på moderkortet :/ kanske kör på ASUS fantastiska mITX men vill ha ett bygge som inte sticker ut så mycket i färgen...

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;12860670']Uj, det vågar jag inte svara på. Där är ungefär 25mm som mest bakom frontpanelen.

Fan då :/ Måste modda alltså...

Permalänk
Skrivet av SummitSub:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2497273/heey

det där är självklara grejer, men sen kommer frågan om värme osv :q tror inte att processorn blir något problem med en schysst tornkylare så en i5 3570K skulle nog fungera! sen skulle jag gärna vilja ha ett ASUS DCII 670 men funderade lite på värmen o:

Ser väldigt najs ut! 3570K är nog inte problem! Kolla denna länk om du inte redan gjort det så kan du se vilka kylare som passar på moderkortet, http://dl.dropbox.com/u/3897098/Z77E-ITX%20Heatsink%20Compata...

Ja, jag ångrar mig lite att jag inte köpte ASUS ITX, då hade ju fler kylare passat!

Mitt grafikkort har inga problem med värmen då den blåser ut värmen ut chassit. Det är nog att rekommendera med ett sånt litet chassi.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Skrivet av Wully:

Fan då :/ Måste modda alltså...

Ja så är det nog :/

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Tycker de blev riktigt bra! Ska i stort sett bygga likadan dator. Vad får du för temps och så förövrigt? Är den CPU-kylaren något du rekommenderar? för den såg ut att ha ganska långa slangar.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Skrivet av superst4r:

Tycker de blev riktigt bra! Ska i stort sett bygga likadan dator. Vad får du för temps och så förövrigt? Är den CPU-kylaren något du rekommenderar? för den såg ut att ha ganska långa slangar.

Tack, rätt nöjd själv med Trevligt, vad ska du ha i den?

Temperaturerna är helt ok. Graffikkort runt 68-70 grader vid bra belastning, låter dock som ett rea-plan. CPU efter 15 minuter i prime95 landar på 60-63 grader. Kylaren gör verkligen sitt jobb med push and pull. Rekommenderar den verkligen! Lätt den mest prisvärda kylaren för tillfället i mina ögon. Slangarna känns en aning långa men det beror nog mer på att chassit är så litet.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;12945000']Tack, rätt nöjd själv med Trevligt, vad ska du ha i den?

Temperaturerna är helt ok. Graffikkort runt 68-70 grader vid bra belastning, låter dock som ett rea-plan. CPU efter 15 minuter i prime95 landar på 60-63 grader. Kylaren gör verkligen sitt jobb med push and pull. Rekommenderar den verkligen! Lätt den mest prisvärda kylaren för tillfället i mina ögon. Slangarna känns en aning långa men det beror nog mer på att chassit är så litet.

Förstår de du. För att vara ett så pass litet chassi ändå så gjorde ett bra jobb. Ser fram emot mitt bygge (:

Jag tänkte köra med de nya EVGA Z77 stinger moderkortet, vilket borde släppas när som helst. Som processor blir de 2500K, och ett GTX 680 om allt går som planerat. Sitter just nu på ett GTX 690 men de ska säljas (: skulle vara riktigt coolt och slängt i de istället.

RAM tänkte jag köra samma lågprofil som du hade. Som du skrev så tycker även jag att de höga ser förjävliga ut och kan inte förstå vad Corsairs designer tänkte på där. Har även sneglat på Corsairs Dominator Platinum, så räcker pengarna till så blir de ett par sånna. Även ett par Samsung SSD diskar i Raid 0 är planerat. Är de Noctua fläktarna du använder de bästa för push-and-pull om man vill ha ett tyst system? Är kylaren i sig tyst? Låter som bra temperaturer du har!

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Här har du mitt senaste projekt btw om du vill kika

http://www.sweclockers.com/galleri/10456-project-bloodline-mi...

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Skrivet av superst4r:

Förstår de du. För att vara ett så pass litet chassi ändå så gjorde ett bra jobb. Ser fram emot mitt bygge (:

Jag tänkte köra med de nya EVGA Z77 stinger moderkortet, vilket borde släppas när som helst. Som processor blir de 2500K, och ett GTX 680 om allt går som planerat. Sitter just nu på ett GTX 690 men de ska säljas (: skulle vara riktigt coolt och slängt i de istället.

RAM tänkte jag köra samma lågprofil som du hade. Som du skrev så tycker även jag att de höga ser förjävliga ut och kan inte förstå vad Corsairs designer tänkte på där. Har även sneglat på Corsairs Dominator Platinum, så räcker pengarna till så blir de ett par sånna. Även ett par Samsung SSD diskar i Raid 0 är planerat. Är de Noctua fläktarna du använder de bästa för push-and-pull om man vill ha ett tyst system? Är kylaren i sig tyst? Låter som bra temperaturer du har!

Ahaa se där ja, kan nog bli en rkitigt bra kombination det där! Ska spana in ditt galleri när jag sitter vid datorn. Fläktarna är nog inte optimala för push and pull, ska nog byta till r2 från fc. Om kylaren är tyst är nog från person till person. Med tanke på att det inte är mågon isolering i lådan så tycker jag vid idle att det ligger på en behaglig nivå, visst man hör den men inget jag stör mig på. Vid spelande överröstar mitt HD7970 allt ändå så där spelar det ingen roll.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Okej jag förstår. Tror du de går att få in ett Hydro H80 i de chassit? Är väldigt osäker alltså för har läst att de ska vara lite större radiator än vanligt..Är nämligen en sån jag får med vid bytet. Men får väl bara säljat eller bytat annars. Gick de btw bra att bygga i Fractal Designs Array? Tycker nämligen att de är bra mycket snyggare dock känns de här chassit mer optimerat för att bygga en speldator.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Skrivet av superst4r:

Okej jag förstår. Tror du de går att få in ett Hydro H80 i de chassit? Är väldigt osäker alltså för har läst att de ska vara lite större radiator än vanligt..Är nämligen en sån jag får med vid bytet. Men får väl bara säljat eller bytat annars. Gick de btw bra att bygga i Fractal Designs Array? Tycker nämligen att de är bra mycket snyggare dock känns de här chassit mer optimerat för att bygga en speldator.

Riktigt trevligt galleri du hade! Grym dator och snyggt byggt!

Hu, det vette tusan. Den radiatorn är som sagt lite tjockare ja. Risken är väl att slangarna får väldigt små böjar, vågar inte svara på det... Du får testa helt enkelt

Har inte byggt i Array så vet inte =D

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;12951126']Riktigt trevligt galleri du hade! Grym dator och snyggt byggt!

Hu, det vette tusan. Den radiatorn är som sagt lite tjockare ja. Risken är väl att slangarna får väldigt små böjar, vågar inte svara på det... Du får testa helt enkelt

Har inte byggt i Array så vet inte =D

Tack, tack.

Jag får väl göra de, enda sättet för att veta Men blir lite osäker på ASRock MOBO:t nu efter CPU-sockeln är väldigt nära placerad PCI-E platsen. Även så har jag märkt att 8-pin ström kontakten sitter på ett riktigt konstigt ställe? Så att man får dra kabeln tvärs över MOBO:t typ.. Fast de kanske går att lösa på något snyggt sätt. Har sneglat lite på ASUS mini-itx kort just nu, men de är ju så grymt fult! Vill ju köra med EVGA mobo:t men de finns ännu inte handel och dem vet inte när de kommer heller.

Okej sorry! läste fel, de var ju ett FD mini du hade byggt i innan. Vad tycker du om ASRocks z77 bios? Bra inställningar mm?

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite..
Här är mitt bygge i en Node 304 låda, fotat med mobil kameran (ursäkta bildkvalliten)

Systemet består av:
Fractal Design Node 304
Antec TruePower New TP-750 Blue
Asus P8Z77-I Deluxe
Intel Core i7-3770K
Corsair Hydro Series H80i
Kingston HyperX Predator XMP 2x8GB DDR3 2133MHz
Asus GeForce GTX 690

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Skrivet av superst4r:

Tack, tack.

Jag får väl göra de, enda sättet för att veta Men blir lite osäker på ASRock MOBO:t nu efter CPU-sockeln är väldigt nära placerad PCI-E platsen. Även så har jag märkt att 8-pin ström kontakten sitter på ett riktigt konstigt ställe? Så att man får dra kabeln tvärs över MOBO:t typ.. Fast de kanske går att lösa på något snyggt sätt. Har sneglat lite på ASUS mini-itx kort just nu, men de är ju så grymt fult! Vill ju köra med EVGA mobo:t men de finns ännu inte handel och dem vet inte när de kommer heller.

Okej sorry! läste fel, de var ju ett FD mini du hade byggt i innan. Vad tycker du om ASRocks z77 bios? Bra inställningar mm?

Oj, missade ditt inlägg såg jag nu. Hur har det gått för ditt bygge?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Lånar tråden lite..
Här är mitt bygge i en Node 304 låda, fotat med mobil kameran (ursäkta bildkvalliten)

Systemet består av:
Fractal Design Node 304
Antec TruePower New TP-750 Blue
Asus P8Z77-I Deluxe
Intel Core i7-3770K
Corsair Hydro Series H80i
Kingston HyperX Predator XMP 2x8GB DDR3 2133MHz
Asus GeForce GTX 690

https://lh5.googleusercontent.com/-LpHF99SmZ9M/UM23NkmFRqI/AA...

https://lh6.googleusercontent.com/-9uy9UWVhkuo/UM23Nkhug2I/AA...

https://lh4.googleusercontent.com/-GiW5MV3WEXw/UM23NoBc3gI/AA...

https://lh5.googleusercontent.com/-aChWxcOswmI/UM23OhdJSKI/AA...

Najs! Ser riktigt trevligt ut

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;13017217']Oj, missade ditt inlägg såg jag nu. Hur har det gått för ditt bygge?

De står ganska stilla just nu. Enda som saknas är ett nätagg. Ska köpa ett Silverstone Strider ST65F och de kostar en hel del pengar.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

ååå Nice, har en sån låda fast med lite blygsammre komponenter än de flesta i tråden. Men hur fan får ni till kabeldragningen. ser ju super ut..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

ååå Nice, har en sån låda fast med lite blygsammre komponenter än de flesta i tråden. Men hur fan får ni till kabeldragningen. ser ju super ut..

Utnyttja allt utrymme i lådan. Dra runt hörn och prova dig fram!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-