Permalänk

Blixtpolicy?

Ni som är mer rutinerade vad är det för policy för användande av blixt på olika typer av events?
Jag tänker mig då tex att man har större blixter mend zoom huvud.

1. koncerter? blixt i ansiktet på folk på scen?
2. tävlingar inomhussporter? zoomblixt i ansiktet på spelare preci håll gissar jag är olämplligt/förbjudet?
3. blixt under seminarier och annat, gissar jag är "störande" om inte annat?
4. Teatrar etc?

Jag har bara fotat ett seminarium hittils och det anordnades under egen regi så vi bestämde reglera själv men av respekt så köra jag ändå utan blixt. Jag tycker slutarknattret var nog så pinsamt.

Jag börjar funderar på att blixtlösningen helt enkelt går bort i många fall för att det är direkt olämpligt?

Vad har ni för erfarenheter? När är det ok att köra blixt och när inte? Frågar ni någon ansvarig eller brassar ni bara på tills ni blir utslängda eller tillsagda? Jag har inget specifikt i åtanke utan det är en generell fundering.

Permalänk
Medlem

I kyrkor har det hänt ett flertal gånger att prästen sagt till i förebyggande syfte att inta använda blixt.
Sunt förnuft brukar funka bra, de tillfällen du nämner täcker väl det mesta. Fick själv säge till en tomte
med en D700 på en karateturneing i Helsingborg i våras som sköt av den inbyggda blixten gång på gång
mot de som fightades. Han ursäktade sig dock med att han inte kunde hjälpa det. "Den bara poppar upp av sig själv"
sa han

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Jag har väl blixtrat någon stackars musiker på scen så här:

Men bara på mycket små artister & efter att ha frågat först,
generellt har jag alltid mina blixtar med mig (3st) men använder dom sällan
i dom sammanhangen du listar ovan. Aldrig utan att fråga först om jag
är osäker. Fotar gör man ju folk som man vill på allmän plats,
men jag tycker inte det är samma sak att gå runt & stealthblända folk.

Vid events händer det ju dock att folk/artister ställer upp sig för foto
där andra blixtrar på dom, då gör naturligtvis jag också det, ifall jag tror att
bilderna kommer att vinna på det. Somliga verkar blixtra på allting
med sin bouncer monterad även utomhus har jag märkt.

Kolla Mattias Klum i senaste "Fridlyst" http://www.svtplay.se/video/281585/del-2-av-6-anders-jansson
när han fotograferar ett kadaver utomhus, MED sin omnibouncer monterad.
Sånt stör jag sönder mig på när jag ser .. friggin Mattias Klum, liksom.
(Visst, man tappar bara något EV eller så & det klarar en 900 på ett par meters håll, men ändå.)

Permalänk
Medlem

Jag använder aldrig blixt i de scenarion du ger exempel på här. Oftast är det inte tillåtet, särskilt inte på konserter.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk

Tackar för alla kommentarer! Då kan jag glömma blixt som generallösning då