Hur får jag datorn att ändra skärm automatiskt?

Permalänk
Entusiast

Hur får jag datorn att ändra skärm automatiskt?

Tjenare Sweclockers!

Jag har en 24" BenQ XL2420T som jag har kopplat in i datorn via Dual-DVI men när jag tittar på film eller spelar vissa spel så vill jag använda min 32"-TV som jag då kopplar in i datorn via HDMI men när jag gör det så blir min TV-skärm helt enkelt en extra skärm dedikerad för skrivbordet men jag vill helt enkelt att min BenQ-skärm ska "stänga av sig" och låta min TV-skärm bli standard-skärmen så att säga, och detta utan att behöva dra ur min BenQ-skärm, går detta?

Förlåt om det blev lite krångligt men jag tror att ni fattar! Innan jag köpte den här nya skärmen så har min dator prioriterat TV-skärmen när jag har kopplat in HDMI-kabeln varje gång och gjort min datorskärm helt svart men inte nu :S

Därför vänder jag mig till er, jag skulle vara väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Tjenare Sweclockers!

Jag har en 24" BenQ XL2420T som jag har kopplat in i datorn via Dual-DVI men när jag tittar på film eller spelar vissa spel så vill jag använda min 32"-TV som jag då kopplar in i datorn via HDMI men när jag gör det så blir min TV-skärm helt enkelt en extra skärm dedikerad för skrivbordet men jag vill helt enkelt att min BenQ-skärm ska "stänga av sig" och låta min TV-skärm bli standard-skärmen så att säga, och detta utan att behöva dra ur min BenQ-skärm, går detta?

Förlåt om det blev lite krångligt men jag tror att ni fattar! Innan jag köpte den här nya skärmen så har min dator prioriterat TV-skärmen när jag har kopplat in HDMI-kabeln varje gång och gjort min datorskärm helt svart men inte nu :S

Därför vänder jag mig till er, jag skulle vara väldigt tacksam för svar!

Jag vet att XBMC har inställningar för sådant, kan det vara så att det finns inställningar i din mediaspelare för det?

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hillside:

Jag vet att XBMC har inställningar för sådant, kan det vara så att det finns inställningar i din mediaspelare för det?

Jag skulle helst vilja att inte bara mediaspelaren är på en specifik skärm utan också skrivbordet och allt annat på datorn men tack ändå

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har du testat ändra så den duplicerar skärmen ist? Har windows på engelska o kan inte för allt komma på vad de heter annars... Men om du går in på screen resolution o byter fjärde inställningen "Multiple displays" till "Duplicate these displays" .. så ser du iaf samma på båda skärmarna.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sushifrukt:

Har du testat ändra så den duplicerar skärmen ist? Har windows på engelska o kan inte för allt komma på vad de heter annars... Men om du går in på screen resolution o byter fjärde inställningen "Multiple displays" till "Duplicate these displays" .. så ser du iaf samma på båda skärmarna.

Hmmmmm får prova det, men kan det framkalla en prestandaförlust tror du? Det vill säga mindre Frames per second i spel till exempel?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du vill alltså prioritera tv'n när du kopplar in hdmi?
Se till att båda är inkopplade, öppna skärmupplösninginställningar och ställ in tv'n som enda standard bildskärm. När du kopplar ur tv'n kommer den andra skärmen bli standard och förhoppningsvis kommer den ihåg hur det var med två när du kopplar in tv'n.

Annars finns en finare lösning. I ditt grafikkorts kontrollpanel borde du kunna skapa profiler. Vet att det går med Amd-kort och som du då kommer åt med ett enkelt högerklick på skrivbordet. Där kan en profil välja tv som standard och en annan datorskärmen som standard. Då slipper du hålla på med att dra sladdar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sisyfos:

Hmmmmm får prova det, men kan det framkalla en prestandaförlust tror du? Det vill säga mindre Frames per second i spel till exempel?

Inte av att visa samma bild på två skärmar med samma pixelantal. Dock kommer du inte kunna använda 120Hz på BenQen, om inte din TV är 120Hz med

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt vill ju TS alldrig använda det utökade skrivbordsläget, utan bara att han sa se skrivbordet på 32":an när den är inkopplad. Då borde det väll räcka med att duplicera / klona bilden så att det är samma på på 24":an och 32":an? Det gör att det kvittar vilken skräm som är på (alt båda) och de kommer alltid visa samma bild.
Det där med att stänga av 24":an får du sköta manuellt = knappen på skärmen, alt gå in och välja endast en skärm med visningsbild.

Permalänk
Medlem

Du kan ju skifta skärm med Flagga+P på tangentbordet och välja tex "Endast dator" eller "Endast projektor".

Med denna metoden slipper du klydda med att koppla in/ut sladdar till skärmarna och ändra upplösning då windows sköter det.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Du kan ju skifta med Flagga+P och välja tex "Endast dator" eller "Endast projektor"

Så sant! Brukar bara tänka på det när det gäller lapptops >.<

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jocke92:

Du vill alltså prioritera tv'n när du kopplar in hdmi?
Se till att båda är inkopplade, öppna skärmupplösninginställningar och ställ in tv'n som enda standard bildskärm. När du kopplar ur tv'n kommer den andra skärmen bli standard och förhoppningsvis kommer den ihåg hur det var med två när du kopplar in tv'n.

Detta fungerade klockrent och det är precis så jag vill ha det, tack för ditt och alla andras svar!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈