Får x86 samlarvärde?

Permalänk
Medlem

Får x86 samlarvärde?

Eftersom x86 inte dött ut så tänker jag att det aldrig kommer få samma kultstatus som vissa andra plattformar och konsoler. Eller tror ni det kommer bli samlarvärde?
Sitter här med en Tualeron 1300MHz i obruten förpackning och tre Super socket 7 moderkort i originalkartong och funderar på om jag ska sluta vara hamster och göra mig av med dem. Men det tar samtidigt emot. Är ju gammal kultur.

Vad tror ni? Om x86 får samlarvärde, vad kommer det i så fall vara för produkter som får den statusen? Bara 3DFX prylar eller något mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Eftersom x86 inte dött ut så tänker jag att det aldrig kommer få samma kultstatus som vissa andra plattformar och konsoler. Eller tror ni det kommer bli samlarvärde?
Sitter här med en Taleron 1300MHz i obruten förpackning och tre Super socket 7 moderkort i originalkartong och funderar på om jag ska sluta vara hamster och göra mig av med dem. Men det tar samtidigt emot. Är ju gammal kultur.

Vad tror ni? Om x86 får samlarvärde, vad kommer det i så fall vara för produkter som får den statusen? Bara 3DFX prylar eller något mer?

Några gamla datoranvändare som jag brukar köpa delar och uppgradera datorn. Lägg ut på tradera heller än att skrota dem. Jag vet de har i alla fall något värde kvar. Kolla på tradera.se så ser du att det fortfarande säljs gamla datordelar. Men du ska heller inte ha ett överdriven prislapp, bara om den är extremt sällsynt.

Du får bara ha lite tålamod, jag tror säkert att någon behöver en uppgradering. Priset har jag tyvärr inte bra stenkoll på.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Jag är egentligen inte ute efter pengar så mycket som jag är ute efter att se till att de kommer till någon som gör något vettigt av dem.
Sedan var det lite tankegångar hur det kommer gå framöver. Känns som att en Pentium III eller ett Geforce 3 aldrig kommer få någon status ens om 20 år.

Permalänk
Rekordmedlem

Gamla prylar får alltid ett värde, men 20 år är knappast gammal i samlarkretsar, det är knappt att de prylarna har slutat användas, men efter några 100 år så lär gamla datorprylar vara värda mycket, på samma sätt som vi värdesätter medeltida maskiner högt idag.
Allt handlar om i vilket tidsperspektiv du ser på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gamla prylar får alltid ett värde, men 20 år är knappast gammal i samlarkretsar, det är knappt att de prylarna har slutat användas, men efter några 100 år så lär gamla datorprylar vara värda mycket, på samma sätt som vi värdesätter medeltida maskiner högt idag.
Allt handlar om i vilket tidsperspektiv du ser på det.

Såklart. Men en Commodore var en klenod redan år 2000. Att en fungerande datorpryl från 96 är värd mycket år 2467 tvivlar jag inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Såklart. Men en Commodore var en klenod redan år 2000. Att en fungerande datorpryl från 96 är värd mycket år 2467 tvivlar jag inte på.

det bara att fortsätta spara så att det blir en familjeklenod

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Såklart. Men en Commodore var en klenod redan år 2000. Att en fungerande datorpryl från 96 är värd mycket år 2467 tvivlar jag inte på.

En nackdel med pc-utvecklingen är väl också den höga graden av bakåtkompatibilitet?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Voodoo 5 5500 i orginalkartong med alla tillbehör. Den tänker jag spara på ett tag till

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Det maximala värdet på mina två stycken Celeron D 320 2,40GHz socket 478 torde vara mindre än 50 öre. Dessutom går det alldeles utmärkt att spela gamla klassiker som Doom på 64-bitar. Dosbox är allt som krävs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Eftersom x86 inte dött ut så tänker jag att det aldrig kommer få samma kultstatus som vissa andra plattformar och konsoler. Eller tror ni det kommer bli samlarvärde?
Sitter här med en Tualeron 1300MHz i obruten förpackning och tre Super socket 7 moderkort i originalkartong och funderar på om jag ska sluta vara hamster och göra mig av med dem. Men det tar samtidigt emot. Är ju gammal kultur.

Vad tror ni? Om x86 får samlarvärde, vad kommer det i så fall vara för produkter som får den statusen? Bara 3DFX prylar eller något mer?

Tualatin-kärnan från intel var riktigt bra, och kunde tävla
mot en P4 i vissa applikationer, fast P4n hade betydligt högre Hz-tal.

Hade jag haft pengar över att lägga på samlarobjekt (som det är för mig)
hade jag köpt dem av dig.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Eftersom x86 inte dött ut så tänker jag att det aldrig kommer få samma kultstatus som vissa andra plattformar och konsoler. Eller tror ni det kommer bli samlarvärde?
Sitter här med en Tualeron 1300MHz i obruten förpackning och tre Super socket 7 moderkort i originalkartong och funderar på om jag ska sluta vara hamster och göra mig av med dem. Men det tar samtidigt emot. Är ju gammal kultur.

Vad tror ni? Om x86 får samlarvärde, vad kommer det i så fall vara för produkter som får den statusen? Bara 3DFX prylar eller något mer?

Är moderkorten AT och med minst 3 ISA-slotar är de nog värda 100-200 kr om du säljer dem på Tradera. Många ISA-slotar behövs för att man ska få i alla ljudkort som krävs för att man ska kunna spela DOS-spel på högsta. En riktig entusiast använder inte DOSBox, utan bara äkta hårdvara.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Hedersmedlem

Ju fler som samlar på sig desto lägre blir värdet.

Jag kommer troligen att behålla en del av det jag köper på mig genom åren, men rena dussinprodukter utan varken bruksvärde eller sentimentalt värde åker tyvärr i återvinningen eller säljs/skänks bort.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Rent generellt gäller väl att det FÖRSTA respektive det BÄSTA ur en viss generation hårdvara blir lite mer eftertraktat än allt annat. Under antagande att "alla andra" kommer att kasta sina gamla P2/P3/P4 och samtida AMD osv, lär det en dag uppstå en situation när nostalgifaktorn är högre än tillgången. Det kanske dröjer 20 år eller mer tills dess, men har du platsen kan det vara värt att spara.