PS3 till 27-tummare via komponent är svart

Permalänk
Medlem

PS3 till 27-tummare via komponent är svart

Har en SyncMaster P2770, 27 tum full-HD LCD med DVI och HDMI, bland annat. Anledningen till att jag vill prova komponent från PS3 till den här skärmen är för att jag vill börja spela in BF3 game-play med en Roxio Game Capture, vilket sker via komponent-kablar. Jag har skaffat en komponent-till-dvi adapter som använder exakt samma DVI som skärmen, dvs typ I dual-line.

Trots att alla dessa kablar av antingen original från Sony eller av hög kvalitet från annat märke, som adaptern, så vägrar min skärm visa något annat än:

Ej Optimalt Läge
Rekommenderat läge 1920x1080 60hz

När jag alltså ändrar från HDMI, som jag har inpluggat samtidigt, till komponent i konsolens inställningar så får jag inte någon chans att ens välja några upplösningar eftersom jag bara ser den här skärmen.

Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig ta reda på vad som är felet. Klarar skärmen inte av att visa något annat än full-HD via DVI-porten? Borde inte PS3 testa den upplösningen när man ändrar connector-typ? Klarar skärmen/PS3 inte av en adapter från komponent till DVI? Jag har ingen aning!

Permalänk
Medlem

håll inna knappen 3 sek när du startar, då fixa ps3:t bilden själv.
Eller menade du det?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Har en SyncMaster P2770, 27 tum full-HD LCD med DVI och HDMI, bland annat. Anledningen till att jag vill prova komponent från PS3 till den här skärmen är för att jag vill börja spela in BF3 game-play med en Roxio Game Capture, vilket sker via komponent-kablar. Jag har skaffat en komponent-till-dvi adapter som använder exakt samma DVI som skärmen, dvs typ I dual-line.

Trots att alla dessa kablar av antingen original från Sony eller av hög kvalitet från annat märke, som adaptern, så vägrar min skärm visa något annat än:

Ej Optimalt Läge
Rekommenderat läge 1920x1080 60hz

När jag alltså ändrar från HDMI, som jag har inpluggat samtidigt, till komponent i konsolens inställningar så får jag inte någon chans att ens välja några upplösningar eftersom jag bara ser den här skärmen.

Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig ta reda på vad som är felet. Klarar skärmen inte av att visa något annat än full-HD via DVI-porten? Borde inte PS3 testa den upplösningen när man ändrar connector-typ? Klarar skärmen/PS3 inte av en adapter från komponent till DVI? Jag har ingen aning!

Finns det inte några andra inställningar för utgångar/komponent i PS3? Känns som att det är nyckeln.

Jag har själv inte kollat något. Men en idé kan ju vara att du kopplar in via komponent till din tv, sedan ställer ned upplösningen, och därefter flyttar över sladden till din skärm.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Tror problemet är att du inte kan ha bägge kablarna inkopplade samtidigt. Dra ur HDMI-kabeln.

Permalänk
Medlem

Håll in on/off knappen typ 10 sekunder när du startar ps3!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Rekordmedlem

Hdmi blockerar normalt alla analoga utgångar eftersom de inte stödjer hdcp så den kabeln måste nog bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack, gubbar. Har redan testat allt detta. Har på engelska sidor hittat info som säger att en simpel kabel inte fungerar eftersom den inte kan omvandla komponent, som är analog, till DVI, som tydligen är digital. Jag trodde hela poängen med DVI var just att den klarar både digitalt och analogt. Förstår inte vad fasen komponent-till-DVI kablar existerar över huvud taget om det omöjligtvis kan fungera!

Hur som helst, eftersom inget fungerar, så beställde jag igår en komponent-till-HDMI konverterare. 500 spänn går de på med frakt så det får gärna fungera nu! 500 är mer än vad jag betalade för RGC: n, så nu blev det inte så billigt ändå!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en del apparater som använder rgb stiften i dvi kontakten för att överföra endera rgb eller komponent, men tydligen så gör inte ps3 det då. Jag har inte kollat själv vad ps3 ger för utsignaler förutom hdmi, men xbox 360 går att "programmera om" genom att ändra byglingar i multikontakten för att få den att växla mellan hdmi, rgb och komponent eller s video, den har även spdif i den kontakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Suck, vet inte om jag ska bli arg eller ledsen. Det verkar inte ens fungera med komponent-till-hdmi konverteraren. Skärmen visar fortfarande bara "Ej optimalt läge". Jag fattar fortfarande inte om det är skärmen eller PS3 som tydligen är skit vad gäller komponent. Jag menar det ÄR ju inte komponent längre. Skärmen mottar ju en ren HDMI signal men vill inte visa någon upplösning som helst som PS3 föreslår när man håller inne On-knappen för att ställa om display-inställningarna.

Det måste väl ändå finnas folk som använder en komponent-till-hdmi konverterare med sin PS3? Vad är det för skit skärm då som inte kan visa något av det här? En full-HD 27-tums 2500 kr skärm ska väl fasen klara av vilken upplösning som helst som en PS3 kan visa?

Här är info om skärmen: http://www.samsung.com/se/support/model/LS27EFHKUF/EN-techspe...

Permalänk
Medlem

Får du bild via medföljade "capture" programvara? Alltså bild på din PC från Roxio capture card?

Antar att du gått igenom alla steg i deras tutorials?
http://www.roxio.com/enu/products/game-capture/console/tutori...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inte fått RGC: n ännu utan testar med PS3 > Komponent > Komponent-till-DVI konverterare och nu även Komponent-till-HDMI konverterare > Skärm

Jag testade precis massvis av grejer både på datorn som är kopplad till skärmen via DVI och på PS3 med HDMI direkt inkopplat och skärmen klarar precis allt. Både progressiv och interlaced i alla möjliga upplösningar samt Hz 60, 59, 50, etc ända ner till 25 utan problem. Allt detta via HDMI och DVI. Men ändå klagar skärmen alltså på att något inte är kompatibelt när komponent kommer in i bilden trots att konverteraren alltså, obviously, konverterar till HDMI som skärmen verkar gilla.

Jag undrar om det skulle bli någon skillnad om RGC: n kom in i bilden och alltså var mellan PS3 och konverteraren, om den kanske skulle göra PS3: ns komponent-signaler vänligare för skärmen på något vis.

Detta är fan inte logiskt längre!

Permalänk
Medlem

Fungerar komponent till HDMI konverteraren då? Kan inte vara så den är defekt? Är det en som har extern strömmatning?(vet inte om det finns utan)

Testat på någon TV så att komponent från PS3 funkar? Samt testat på en TV om du får bild med konverteraren?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, Samsungs skärmar har dock ett helt annat meddelande för när en signal inte kan hittas. Så det får definitivt en signal. Har bara en CRT teve att testa med och den har varken DVI eller HDMI, möjligtvis inte ens komponent, så jag kan inte testa de komponenter som det skulle kunna vara fel på ändå. Jag valde just den här skärmen för att den hade både HDMI och DVI, så att man skulle kunna använda den för just PS3 och PC. Riktigt konstigt det här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Robin2:

bla bla ....

Har du testat att bara koppla via konverteraren direkt till skärmen? och kollat att varje del fungerar var för siig ? och kan du beskriva hur du kopplat, helst specifikt vilka kablar du har var, tex hur ansluter du ps3 an till roxion?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du testat att bara koppla via konverteraren direkt till skärmen? och kollat att varje del fungerar var för siig ? och kan du beskriva hur du kopplat, helst specifikt vilka kablar du har var, tex hur ansluter du ps3 an till roxion?

#12255408

Permalänk
Rekordmedlem

Så "rgc" är roxioburken?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte tillgång till en tv, projektor, hembioreceiver med video dsp i så du kan testa om komponentutgången på ps3 an funkar, du kan kanske testa komponent hdmi konvertern genom att köra den på en dvd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har du ju tyvärr redan köpt en konverterare men annars är det så att det rekommenderade sättet att spela in är att köra HDMI ut till en HDMI Splitter sen från splittern till på ena sidan skärmen och på andra en HDMI till Komponent konverterare som går till inspelningsutrustningen.
Då kombinerar du bästa bild kvalitet med högsta kompatibilitet och minsta bildfördröjning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Nu har du ju tyvärr redan köpt en konverterare men annars är det så att det rekommenderade sättet att spela in är att köra HDMI ut till en HDMI Splitter sen från splittern till på ena sidan skärmen och på andra en HDMI till Komponent konverterare som går till inspelningsutrustningen.
Då kombinerar du bästa bild kvalitet med högsta kompatibilitet och minsta bildfördröjning.

Då skulle jag alltså behöva två extra HDMI sladdar och en omvänd konverterare som säkert kostar lika mycket som den andra. Jag köpte RGC: n för att det skulle bli billigt. Typiskt att en fattig person får de här problemen. Samsung säger att de aldrig har hört talas om det här problemet och rekommenderar en komponent-till-hdmi konverterare precis som jag har nu.

Någon som är sugen på att köpa en oöppnad RGC för 600 SEK? Eller en två dagar gammal komponent-till-HDMI konverterare för 300? 8)