H80 i ny burk - Låter inte roligt.

Permalänk

H80 i ny burk - Låter inte roligt.

Köpte en monterad burk ifrån inet. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1552672/2012-02-29

Såhär låter h80. http://www.youtube.com/watch?v=xBGGKRXXxkQ

Det är filmat med mobilen så det låter mer egentligen. Borde dom inte hört detta på monteringen? Det är ju verkligen inte tyst. Min gamla p4 med stock fläkt låter mindre än det här.

Vad kan man göra? Valde ju montering av en anledning, känns inte så roligt att skicka tillbaka hela lådan när det va så krångligt att få hem den.

Permalänk
Medlem

Orginalfläktarna låter ganska mycket om du inte kör på lägsta läget..

Sen kan det finnas luftbubblor i systemet, som ger ett missljud i pumpen. Detta brukar försvinna efter en eller ett par dagar.
Man kan även pröva att lägga datorn ner och se om det försvinner efter en stund.. Man gör det lättare för luften att försvinna från själva pumpen, om man ändrar läge på den..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Orginalfläktarna låter ganska mycket om du inte kör på lägsta läget..

Sen kan det finnas luftbubblor i systemet, som ger ett missljud i pumpen. Detta brukar försvinna efter en eller ett par dagar.
Man kan även pröva att lägga datorn ner och se om det försvinner efter en stund.. Man gör det lättare för luften att försvinna från själva pumpen, om man ändrar läge på den..

Försvinner inte ljudet i alla fall så går det på garantin och företag ska byta ut din kylare utan kostnad!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Min H100 lät också väldigt mycket och konstigt när den var ny, dock så försvann det efter cirkus 2-3 dar ^^

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk

Då väntar jag 2-3 dagar. Gpu går upp i 70c i bf3 men Cpu hänger på 35 enligt Speedfan.

Permalänk

Använd inte Speedfan, stämmer aldrig!

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk

Vad ska man ha då? Jag är inte helt oteknisk, orkade bara inte montera själv när det ändå va gratis. Suttit med en gammal gammal dator i många år. Arbetar bara i PS eller med CAD i vanliga fall.

Vad behöver man i en ny dator? vilka program ska man ha nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Vad ska man ha då? Jag är inte helt oteknisk, orkade bara inte montera själv när det ändå va gratis. Suttit med en gammal gammal dator i många år. Arbetar bara i PS eller med CAD i vanliga fall.

Vad behöver man i en ny dator? vilka program ska man ha nu för tiden?

Jag använder Core Temp för att hålla koll på min CPU temperatur. Det finns även en Gadget du kan lägga på skrivbordet om du använder windows 7. (:

EDIT: Vore nice om du skriver här ifall ljudet försvinner/inte försvinner

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

Använd inte Speedfan, stämmer aldrig!

Speed fan visar alltid exakt samma som core temp och Gigabytes egna på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Speed fan visar alltid exakt samma som core temp och Gigabytes egna på min dator.

Speedfan visar andra temps på mitt system än tex Core Temp och Asus AI suite, så det kanske beror lite på vad man har för hårdvara/moderkort?

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Kolla upp HWMonitor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowge:

Speedfan visar andra temps på mitt system än tex Core Temp och Asus AI suite, så det kanske beror lite på vad man har för hårdvara/moderkort?

Den visar tempen på moderkortet på min dator med tror jag.

Permalänk
Medlem

Köpte själv H80, efter andra enheten blev det Antec istället och nu är det frid och fröjd

Dock körde jag utbytta fläktar på båda modellerna så mitt problem var den extern högljudda pumpen som
lät som en hostande hårddisk nonstop.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

Köpte en monterad burk ifrån inet. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1552672/2012-02-29

Såhär låter h80. http://www.youtube.com/watch?v=xBGGKRXXxkQ

Det är filmat med mobilen så det låter mer egentligen. Borde dom inte hört detta på monteringen? Det är ju verkligen inte tyst. Min gamla p4 med stock fläkt låter mindre än det här.

Vad kan man göra? Valde ju montering av en anledning, känns inte så roligt att skicka tillbaka hela lådan när det va så krångligt att få hem den.

Hade Precis samma problem (H80 monterad från inet). Påpekade ljudnivån och att jag testat factory reset (håll inne knappen i 3 sekunder vid uppstart, sen ska det blinka).
Funkar inte factory reset och ljudnivån inte går att reglera med fläkthastigheten så byter Inet ut H80 kostnadsfritt.

Permalänk

Testar det när jag kommer hem! Fläktarna låter inte för mkt. Det ät något annat som stör i idle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tottmeister:

Hade Precis samma problem (H80 monterad från inet). Påpekade ljudnivån och att jag testat factory reset (håll inne knappen i 3 sekunder vid uppstart, sen ska det blinka).
Funkar inte factory reset och ljudnivån inte går att reglera med fläkthastigheten så byter Inet ut H80 kostnadsfritt.

Ska jag hålla in den så fort jag klickar på power

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Skrivet av matnojje:

Speed fan visar alltid exakt samma som core temp och Gigabytes egna på min dator.

Har aldrig fungerat särkillt bra för mig på min "nya" eller min gamla dator, men är väl olika antagligen

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Skrivet av Tottmeister:

Bra tips men det hjälpte inte. Lägger jag lådan ned så blir det mycket bättre. Men så kan man inte leva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Bra tips men det hjälpte inte. Lägger jag lådan ned så blir det mycket bättre. Men så kan man inte leva.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testat trycka på knappen så den går i lägsta hastighet? På videon går den ju i mellan läget och på min H80 lät det mycket. Nu har jag bytt fläktar och kör på högsta med betydligt roligare volym.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Bra tips men det hjälpte inte. Lägger jag lådan ned så blir det mycket bättre. Men så kan man inte leva.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du låter den ligga ner en halvtimme/timme eller mer medans datorn är igång, så borde luften ha kommit ur pumpen.. så kan du resa den upp och prova om det försvunnit.
Annars kan du köra en vända till.. funkar det inte.. RMA.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Det ska testas, men den låter mkt när den ligger ned också

Permalänk
Medlem

Jag har en h80 i min nuvarande burk som det är luftbubblor i, detta är det andra exemplaret jag råkat ut för med luft i. Fick nämligen den första utbytt, när jag sedan fick den nya så lät även den och jag gav det hela inte mer än en djup suck. Hur som helst så har båda dessa två fungerat superb om datorn legat ner på vänster sida, inget annat utan vänster sida har varit fixen för båda två. Min lösning blev att jag "moddade" genom att vända på kylaren (så att det blev som att den ständigt ligger på vänstersidan) och har nu fungerat suveränt sedan dess. Hör ibland missljuden vid start, "kallkörning" och vid enstaka andra tillfällen men det är bra mycket bättre än vad det var i början i alla fall, men ändå långt ifrån den perfekta produkt jag förväntade mig.

-tänkte bara att jag skulle skriva av mig angående ämnet.

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Har du testat trycka på knappen så den går i lägsta hastighet? På videon går den ju i mellan läget och på min H80 lät det mycket. Nu har jag bytt fläktar och kör på högsta med betydligt roligare volym.

Det är inte fläkten som låter mycket utan pumpen. När lådan ligger ned så äre helt okej.

Permalänk
Medlem

Har du monterat radiatorn ovanför pumpen eller nedanför?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

Har aldrig fungerat särkillt bra för mig på min "nya" eller min gamla dator, men är väl olika antagligen

Jag har kanske tur då

Permalänk

Nu har den fått ligga ner och stå upp om vart annat, testat hålla in knappen vid uppstart.
Det är helt enkelt inte en okej ljudnivå. Det blir kul att skicka tillbaka hela burken till inet.

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

Nu har den fått ligga ner och stå upp om vart annat, testat hålla in knappen vid uppstart.
Det är helt enkelt inte en okej ljudnivå. Det blir kul att skicka tillbaka hela burken till inet.

Om du kan byta den själv så borde det nog gå bra med ett utbyte av endast h80? Det tror jag inte inet.se skulle ha något emot.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Måste man hålla på med kylpasta och dyligt då? Göra rent osv. Isf får Inet ta hand om det.
Vill inte ha en ogiltig försäkring pga handhavandefel.

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

Måste man hålla på med kylpasta och dyligt då? Göra rent osv. Isf får Inet ta hand om det.
Vill inte ha en ogiltig försäkring pga handhavandefel.

Ja du måste göra rent från gammal kylpasta samt applicera ny. Dock är nog just det momentet det minst komplicerade när det gäller byte av processorkylaren. Så om du oroar dig för att torka bort lite kräm samt lägga dit ny så bör du nog låta Inet ta hand om det.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8