Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Var är faceslappen menar du? Skulle väl vara Atmos då, men resten är ju bara högre siffror med så gott som ingen praktisk nytta för nån.

En totalt separat diskussion om man tycker sig märka någon skillnad i ljudkvalitén från FLAC jämfört med kvalitén Spotify levererar eller inte. Antar att den dragits en del ggr innan i forum världen över samt här.

Det som skett är varje fall att Tidal gör över till flac från mqa samt att man får deras högsta ljudkvalité även för 119 kr / månad samtidigt som Spotify verkar fortsatt försenade. Dvs de har inte kommit med deras sedan länge utlovade hifi premium tjänst ännu och frågan är också vilket pris de kommer sätta. Själv tycker jag det blir allt svårare att motivera Spotify framför Tidal (om man nu är road av ljud och hifi). En annan aspekt är att artisterna får något högre ersättning från Tidal mig veterligen vilket jag tycker känns bra att veta. Något Spotify varit överlägsna på är väl dock smidigare integration till andra externa enheter samt möjligen ett bättre gränssnitt (vilket dock också är en smaksak). Skillnad i utbud har jag ej järnkoll på i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Är det några som lirar med "vanliga" lurar? ljudet är givetvis hästlängder bättre än alla spelheadset, men jag tänker på att man endast får ut 2,0 i ett par stereolurar?
Är sugen på ett riktiga bra lurar då jag sitter med extern mic, men just av den orsaken jag nämnde när man lirar fps blir det svårt för ljudbilden?

ze

Jag kör med Sennheisser HD560S ihop med en Ifi Zen Dac V2. Skitbra ljud.

Men jag hade rekommenderat att slänga in en liten low shelf vid 105 hz, +5.5dB (om man inte använder truebass på Zen) annars har de lite tråkigt ljud

mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem

Kanske av intresse för någon här, bra rabatt på Sennheiser HD 660 S2. #20443234

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Hände en sak beställt från audiophonics. Skulle väl gått för master9 hade jag kanske fått samma låda men tror detta duger. Reference 9 sanslös bulk för dac. Master19 nästan lika sanslös bulk för hörlursförstärkare.

Master19 var förvånande lätt dock. Fick med metallremoten trodde den skulle kosta extra.

Planen är att C2 ska till skrivbordsdatorn ifall inte denna blir en besvikelse.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Master19 går absolut galet hett. Behöver nog luska ut några distanser eller rentav sätta fläkt på den. Mer än några sekunder så får du brännblåsor.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har bara läst dåliga grejer om Audio-GD, varför inte bara köpa en DAC o en amp ifrån Topping o sen vara nöjd resten av livet istället för ditt eviga pryl-jagande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har bara läst dåliga grejer om Audio-GD, varför inte bara köpa en DAC o en amp ifrån Topping o sen vara nöjd resten av livet istället för ditt eviga pryl-jagande?

De flesta människor funkar inte på det viset. Spelar ingen roll vad man köper om det gäller något man är engagerad i, förr eller senare får man ett sug att förbättra/förnya/förändra.

Och vad skulle det vara för specifikt med just Topping som gör man är nöjd för resten av livet? Vad gör just Topping unikt ur det perspektivet som gjorde att du kände dig manad att nämna just dem jämfört med ungefär en miljon andra märken?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

De flesta människor funkar inte på det viset. Spelar ingen roll vad man köper om det gäller något man är engagerad i, förr eller senare får man ett sug att förbättra/förnya/förändra.

Och vad skulle det vara för specifikt med just Topping som gör man är nöjd för resten av livet? Vad gör just Topping unikt ur det perspektivet som gjorde att du kände dig manad att nämna just dem jämfört med ungefär en miljon andra märken?

Ja vi människor älskar att samla på prylar, är ju tydligt inom många hobbys att vissa människor är mer intresserade av sakerna än slutresultatet i sig, aka materialsport, gear acquisition syndrome, hoarding etc. Olika människor är olika bitna såklart, o olika människor bryr sig verkligen mer om prylarna än att lära sig tekniken där vissa bryr sig noll om tekniken o bara går på nån slags känsla. Absolut tydligast var det när jag förr hängde mycket på fotoforum, där det fanns en del gubbar med kamerautstyr för uppåt 100kkr (på den tiden var det väl Nikon D3, 14-24/2.8, 24-70/2.8 o 70-200/2.8 som alla som var nåt skulle ha) men tog högst mediokra bilder. Eller som jag nyligen sett är populärt i USA, folk samlar på dyra vattenflaskor i helt sjuka mängder, en egentligen enkel pryl som man inte gör nåt annat än att ha vatten i. Tragiskt att se imo.

Anledningen till att jag rekommenderar Topping är att dom har prylar som kostar runt tusenlappen men som är _helt_ transparenta, men även typ SMSL har en del lika prisvärda pryar. Då har du hur mycket spelrum som helst för att med hjälp av t ex Equalizer APO ändra ljudkurvan med en EQ, eller kanske dra in en VST för att lägga på mer dist för att kanske få sig ett rörliknande ljud eller vad det nu kan vara.
Jag förstår inte riktigt varför man vill gå omvägen att jaga o jaga o jaga efter prylar som kanske möjligtvis om man har tur ger det ljudet man vill ha (om man ens vet vad man vill ha?), det blir ju en evig jakt bara där hungern aldrig blir stillad. Aka gear acquisition syndrome. Måste vara skitjobbigt att leva så, speciellt när prylarna kostar så mycket som dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har bara läst dåliga grejer om Audio-GD, varför inte bara köpa en DAC o en amp ifrån Topping o sen vara nöjd resten av livet istället för ditt eviga pryl-jagande?

Du har indoktrinerats av ASR. Sen så går det ju absolut bygga hörlursförstärkare effektivare men jag måste säga de här garagebyggena med brist på små nätta kretskort har sin charm även om det praktiskt är sämre på alla sätt och vis. Nu så är de ju klass A och går varmt uta helskotta men man hade gärna haft plexiglas ovanpå så man kunnat titta in. Känns ju helt klart som man får valuta för pengarna när man ser allt bråte som sitter häri

Det här var ett väldigt väntat påstående. Jag har testat Topping A90 och de har för mycket negativ feedback misstänker jag. Den tillsammans med thx 789AAA gör att det spåret är rätt så avskrivet... Skulle va rätt så missnöjd resten av livet Saknas realism i ljudet. Neutral? Javisst.

Audio GD gör saker som mäter dåligt men låter bra. Ser ingen vits med att äga något som låter dåligt mäter bra genom att kapa mer än bara oönskad distortion... Jag har väldigt svårt höra distortionen inbyggd i master19 eller reference 9 eller C-2. Måste ljuga för att påstå att jag hör den.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du har indoktrinerats av ASR. Sen så går det ju absolut bygga hörlursförstärkare effektivare men jag måste säga de här garagebyggena med brist på små nätta kretskort har sin charm även om det praktiskt är sämre på alla sätt och vis. Nu så är de ju klass A och går varmt uta helskotta men man hade gärna haft plexiglas ovanpå så man kunnat titta in. Känns ju helt klart som man får valuta för pengarna när man ser allt bråte som sitter häri

Det här var ett väldigt väntat påstående. Jag har testat Topping A90 och de har för mycket negativ feedback misstänker jag. Den tillsammans med thx 789AAA gör att det spåret är rätt så avskrivet... Skulle va rätt så missnöjd resten av livet Saknas realism i ljudet. Neutral? Javisst.

Audio GD gör saker som mäter dåligt men låter bra. Ser ingen vits med att äga något som låter dåligt mäter bra genom att kapa mer än bara oönskad distortion... Jag har väldigt svårt höra distortionen inbyggd i master19 eller reference 9 eller C-2. Måste ljuga för att påstå att jag hör den.

Ja o du är indoktrinerad av audiofilvirr med alla dina påståenden om "för mycket negativ feedback" o avsaknad av "realism i ljudet". Du är tydligt exempel på det jag precis beskrivit, GAS med väldigt lite tekniskt kunnande.
Men visst, trots att Audio GD mäter dåligt så är det inte omöjligt att du ändå inte hör nåt av disten (det krävs trots allt väldigt mycket för att vi ska kunna höra det), så då är frågan varför du ens jagar prylarna när det inte finns nåt du _faktiskt_ hör skillnad på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du har indoktrinerats av ASR.

(Amir den allsmäktige, alla bugar nu)

Skrivet av Gurrrra:

Anledningen till att jag rekommenderar Topping är att dom har prylar som kostar runt tusenlappen men som är _helt_ transparenta, men även typ SMSL har en del lika prisvärda pryar.

Ingen stoppar dig om du vill köpa Kina prylar samt indirekt fortsätta stödja Kinas regim, kör på. (Obs: Jag är iofs inte bättre själv...)

Permalänk
Medlem

Det här kanske sticker i ögonen (öronen?) på en del här, men jag tittar på att köpa Shokz Openrun Pro för att ha när jag springer och cykeltränar.

Eftersom de är bone conducting är det svårt att hitta ljudtester på nätet - men har någon här använt dem? Jag kör Airpods Pro idag, vilka har gott och väl bra ljud, men även med transparency mode är de lite för läskiga att ha framför allt vid cykling.

Jag är beredd på att ljudet blir sämre, men hur mycket? Är det fortfarande acceptabelt för någon som inte är helt obrydd om bra ljud? Eller är det bara skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det här kanske sticker i ögonen (öronen?) på en del här, men jag tittar på att köpa Shokz Openrun Pro för att ha när jag springer och cykeltränar.

Eftersom de är bone conducting är det svårt att hitta ljudtester på nätet - men har någon här använt dem? Jag kör Airpods Pro idag, vilka har gott och väl bra ljud, men även med transparency mode är de lite för läskiga att ha framför allt vid cykling.

Jag är beredd på att ljudet blir sämre, men hur mycket? Är det fortfarande acceptabelt för någon som inte är helt obrydd om bra ljud? Eller är det bara skit?

Jag har inte Pro varianten men gillar Shokz Openrun eftersom det är lurar som faktiskt sitter kvar på mig även om jag skulle köra hårda konditionspass tex på cykeltrainer och periodvis svettas kraftigt. Ljudet är lite "klurigt" (en något annorlunda upplevelse med bone conducting lurar), jag upplever det själv som hmmm "medel" men absolut tillräckligt bra för träning (typ...) men vet att det finns folk som hatar det, kvalitén är nog på sin höjd medel också, min gamla höll väl drygt 2 år men ändå beställde jag ett par nya. Men träningslurar har det iofs inte lätt om man använder dem mycket i någon konditionsdisciplin, de får utstå en del så drygt 2 år behöver ej vara katastrof. Tror jag gav nästan exakt en tusing för mitt senaste par. Däremot är det ytterst sällan jag använder lurar när jag springer eller cyklar utomhus så här kan jag inte riktigt svara på hur de är mot vinddrag och sådant. Utomhus lyssnar jag på fågelkvitter samt bilmotorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

(Amir den allsmäktige, alla bugar nu)

Ingen stoppar dig om du vill köpa Kina prylar samt indirekt fortsätta stödja Kinas regim, kör på. (Obs: Jag är iofs inte bättre själv...)

Äh även om jag tycker det Amir gör med objektiva mätningar som visar precis det dom visar så är han inte perfekt. Bl a tycker jag hans rating-system är något missvisande både för att SINADen inte är vägd på nåt sätt samt att det han ratear som "Fair" t ex skulle jag snarare kalla för "Good", o det som är "Excellent" snarare är "Godlike".

Men ja vi kan ju blanda in politiken också om man tycker det är kul ;\
Men rent tekniskt o prismässigt så föredrar jag verkligen sk Chifi lätt framför mycket från t ex USA, där företag som PS Audio säljer sjukt dyra men ibland mediokra produkter som tillomed kan vara ren ormolja med div smöriga flashiga ord som är helt oförankrat i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja o du är indoktrinerad av audiofilvirr med alla dina påståenden om "för mycket negativ feedback" o avsaknad av "realism i ljudet". Du är tydligt exempel på det jag precis beskrivit, GAS med väldigt lite tekniskt kunnande.
Men visst, trots att Audio GD mäter dåligt så är det inte omöjligt att du ändå inte hör nåt av disten (det krävs trots allt väldigt mycket för att vi ska kunna höra det), så då är frågan varför du ens jagar prylarna när det inte finns nåt du _faktiskt_ hör skillnad på?

Jag hör ju med relativ lätthet skillnad mellan diverse förstärkare. Problemet verkar vara att du inte gör det och rekommenderar topping som en universallösning?

Om vi har svårt höra distortion över 90 i snr värde är det då en viktig mätpunkt? Viktigare än att förstärkaren inte kapar information i jakt på bra snr mätvärden ex?

Lyssna på thx 789 aaa finns inte en möjlighet du inte lyckas snappa upp vad den gör om du har normal hörsel. Topping A90 är svårare klart fall framåt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag hör ju med relativ lätthet skillnad mellan diverse förstärkare. Problemet verkar vara att du inte gör det och rekommenderar topping som en universallösning?

Om vi har svårt höra distortion över 90 i snr värde är det då en viktig mätpunkt? Viktigare än att förstärkaren inte kapar information i jakt på bra snr mätvärden ex?

Lyssna på thx 789 aaa finns inte en möjlighet du inte lyckas snappa upp vad den gör om du har normal hörsel. Topping A90 är svårare klart fall framåt.

Det var ju också det där med bias..

O som jag skrev nyss så tycker jag att Amirs rating-system är lite överdrivet, men det han mäter visar ändå exakt det det visar. Dock så det som kan diffa mätbart o hörbart mellan produkter är ofta frekvensgången, speciellt om förstärkaren har hög utgångsimpedans. Men köp nåt istället med låg utgångsimpendans o det eventuella problemet försvinner o du kan istället ändra frekvensgången med en EQ, med andra ord har du full kontroll istället för att ha tur med nån slags synergi mellan hörlur o förstärkare.

Permalänk
Medlem

Sedan kan man även eftersträva färgat ljud och icke-teknisk perfektion. Jag lyssnar nästan enbart på klassisk musik och har hur det låter i ett bra konserthus som måttstock för min anläggning hemma, och jag skulle säga att jag har kommit tillräckligt nära. Och det med utrustning som mäter rätt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det var ju också det där med bias..

O som jag skrev nyss så tycker jag att Amirs rating-system är lite överdrivet, men det han mäter visar ändå exakt det det visar. Dock så det som kan diffa mätbart o hörbart mellan produkter är ofta frekvensgången, speciellt om förstärkaren har hög utgångsimpedans. Men köp nåt istället med låg utgångsimpendans o det eventuella problemet försvinner o du kan istället ändra frekvensgången med en EQ, med andra ord har du full kontroll istället för att ha tur med nån slags synergi mellan hörlur o förstärkare.

Vet inte vem denna är riktat mot? Jag har ju kört eq i flera år. Men du kommer bara så långt och jag använder det inte längre pga avsaknad av behov. De flesta hörlursförstärkare har låg utgångsimpedans numera

Är det enda du bryr dig om frekvenskurva så fungerar eq bra. Då spelar förstärkare mindre roll. Men ljud är ju våglängder anslag och decay är inget du kan programmera in smidigt med eq. Sen använder du negativ feedback så påverkar du ju signalen for better or worse. Hästlängder bättre för mätningar. Det går inte att equalisa en topping för att ge den samma karaktär som ex en master19, thx 789 AAA, goldpoint headphone pro, V222 eller Trafomatic Audio Head One så det skulle inte gå att gå tillbaks till min behringer även om det vore ekonomiskt fördelaktigt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Sedan kan man även eftersträva färgat ljud och icke-teknisk perfektion. Jag lyssnar nästan enbart på klassisk musik och har hur det låter i ett bra konserthus som måttstock för min anläggning hemma, och jag skulle säga att jag har kommit tillräckligt nära. Och det med utrustning som mäter rätt dåligt.

Ska man komma så nära nåt inspelat som det bara går så är ofärgat som möjligt enda rätta vägen att gå. Sen kan jag hålla med om att rakt, platt o tekniskt perfekt ljud ÄR tråkigt. Men jag vill ha kontroll över färgningen själv o därför ha så ofärgat ljud som möjligt genom alla stegen förutom just det steget där jag själv rattar in färgningen.

Skrivet av oqvist:

Vet inte vem denna är riktat mot? Jag har ju kört eq i flera år. Men du kommer bara så långt och jag använder det inte längre pga avsaknad av behov. De flesta hörlursförstärkare har låg utgångsimpedans numera

Är det enda du bryr dig om frekvenskurva så fungerar eq bra. Då spelar förstärkare mindre roll. Men ljud är ju våglängder anslag och decay är inget du kan programmera in smidigt med eq. Sen använder du negativ feedback så påverkar du ju signalen for better or worse. Hästlängder bättre för mätningar. Det går inte att equalisa en topping för att ge den samma karaktär som ex en master19, thx 789 AAA, goldpoint headphone pro, V222 eller Trafomatic Audio Head One så det skulle inte gå att gå tillbaks till min behringer även om det vore ekonomiskt fördelaktigt

För hörlurar är det ju så gott som enbart frekvensgången som spelar in. Dist o brus javisst, men den är ju nästan alltid försvinnande låg på elektroniken. Hörlurar däremot distar väl mer eller mindre, men det är fortfarande frekvenskurvan som spelar med råge störst roll.
Anslag o decay är väl mest inbillning om du tror dig höra nåt sånt. Det är slew rate som spelar in där, men försök att hitta nån förstärkare som inte hanterar det vettigt o du får leta länge. Negativ feedback används för att jämföra signalen utsignalen med det som skickades in för att justera den i realtid, den förbättrar alltså ljudet åt det mer transparenta hållet men med priset av lite gain.
Så njä, jag vidhåller att det är bias du hör
Men jeje, du får väl slänga pengar hit eller dit hur du vill. Jag försöker inte bry mig så mycket om vad du skriver, det är bara ibland när du slänger ut lite för mycket vad jag anser är konstigheter som jag har svårt att hålla igen Så kör vidare med din jakt du om du tycker det är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ska man komma så nära nåt inspelat som det bara går så är ofärgat som möjligt enda rätta vägen att gå. Sen kan jag hålla med om att rakt, platt o tekniskt perfekt ljud ÄR tråkigt. Men jag vill ha kontroll över färgningen själv o därför ha så ofärgat ljud som möjligt genom alla stegen förutom just det steget där jag själv rattar in färgningen.

För hörlurar är det ju så gott som enbart frekvensgången som spelar in. Dist o brus javisst, men den är ju nästan alltid försvinnande låg på elektroniken. Hörlurar däremot distar väl mer eller mindre, men det är fortfarande frekvenskurvan som spelar med råge störst roll.
Anslag o decay är väl mest inbillning om du tror dig höra nåt sånt. Det är slew rate som spelar in där, men försök att hitta nån förstärkare som inte hanterar det vettigt o du får leta länge. Negativ feedback används för att jämföra signalen utsignalen med det som skickades in för att justera den i realtid, den förbättrar alltså ljudet åt det mer transparenta hållet men med priset av lite gain.
Så njä, jag vidhåller att det är bias du hör
Men jeje, du får väl slänga pengar hit eller dit hur du vill. Jag försöker inte bry mig så mycket om vad du skriver, det är bara ibland när du slänger ut lite för mycket vad jag anser är konstigheter som jag har svårt att hålla igen Så kör vidare med din jakt du om du tycker det är kul!

Du verkar lite triggered.

Undrar hur diverse instrument ger ifrån sig ljud utan anslag och decay. Men det är klart det är bara bias

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du verkar lite triggered.

Undrar hur diverse instrument ger ifrån sig ljud utan anslag och decay. Men det är klart det är bara bias

Jag blir triggered av felinformation ja.

En förstärkare är inte ett instrument ;\

Permalänk
Medlem

Första jämförelsen gjord med Master19 vs C-2. Testade Kennerton Magni för att den är lättdriven och kör den inte med balanserad kabel så jag gjorde mitt bästa för att handikappa min master19.

Fallout: New Vegas nere i vault 34 och härjade. Kommer nog fortsätta använda lir för det är ju bra många ljud som repeteras ad nauseum vilket gör det lättare jämföra. Samma skola på dessa förstärkare men Master19 var snällare mot öronen helt klart som en bättre cognaq helt enkelt. I beckmörkret så har jag svårt urskilja dem och med lätt alzheimers efter hårt arbetspass blev det ett halvt blindtest

Magni har inte mycket till subbass dock får skaffa Gjallarhorn då kommer den. Reference 9 ger bra tyngd där nere med hörlurar som kan hantera det dock som ether c flow där det är en smärre vulkan när man levlar upp Master19 verkar då inte tona ner det.

Får se när/om man ids jämföra mer. Den är här för att stanna rätt nöjd fått alla mina tre stationer uppgraderade nu

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x