Bygge av Minecraftserver

Permalänk
Medlem

Bygge av Minecraftserver

Nu är det dags att bygga en minecraftserver till min lillebror som han och hans kompisar ska kunna spela tillsammans på. Tanken är att de ska kunna va ca 10-20 spelare på servern. Det jag tänkte använda är en gammal dator som står och skräpar.

Specs:
Amd athlon x2 5600+ 2,8Ghz
2gb ddr2 ram
(ska köpa en ny hårddisk)

Nu är jag inte alls kunnig inom just minecraftserver och skulle vilja veta om ni tror detta räcker för mina behov? Och vad ska jag ha för hårddisk?

Om det är nått jag har glömt så säg till!

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att ha kvickt internet bara, det är där flaskhalsen brukar ligga.

Hårddisk ställs det i stort sett inga krav på, en liten duger.
Det du bör se till är att du har 64-bit OS, då det krävs för att serverklienten ska kuynna nyttja mer än 1GB RAM.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

http://canihostaminecraftserver.com/ borde kunna ge en fingervisning om hur många spelare uppkopplingen och hårdvaran klarar av. Sen ska man inte lita helt blint på det, utan självklart är det enklast att bara testa sig fram. RAM är dock något som är viktigt när det kommer till Minecraft, så lite mer än 2 GB skulle nog servern må bra av.

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Hade ingen aning om att 64bitars OS var ett krav så tack så mycket! Tror vi har fiberlina så det blir nog inget stort problem. Men hur långt tror ni att 4gb ram räcker, hur många spelare inne samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Se till att ha kvickt internet bara, det är där flaskhalsen brukar ligga.

Hårddisk ställs det i stort sett inga krav på, en liten duger.
Det du bör se till är att du har 64-bit OS, då det krävs för att serverklienten ska kuynna nyttja mer än 1GB RAM.

Nu vill jag inte vara sån men, klara inte 32 bitar upp till 3,5 gb ram? om jag inte minns fel.
Dock skulle jag rekommendera 64 bitars ändå eftersom det bara är bättre på alla sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JHN:

Nu vill jag inte vara sån men, klara inte 32 bitar upp till 3,5 gb ram? om jag inte minns fel.
Dock skulle jag rekommendera 64 bitars ändå eftersom det bara är bättre på alla sätt.

Windows gör det, ja. Men av någon anledning klarar inte Minecrafts serverklient mer än 1GB vid 32bits OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmat:

Okej, tack. Hade ingen aning om att 64bitars OS var ett krav så tack så mycket! Tror vi har fiberlina så det blir nog inget stort problem. Men hur långt tror ni att 4gb ram räcker, hur många spelare inne samtidigt?

Tittade du på länken jag gav dig? Där har du en bra fingervisning om antalet spelare

Permalänk
Inaktiv

Ett tips. Det finns något som heter Bukkit vilket är en minecraft server men som kan köra plugins.

En av dom största anledningarna att köra bukkit är för att det finns en backup plugin som gör en backup av servern var 15:e minut. Så om det är någon som bestämmer sig att trolla med lava så är det enkelt åtgärdat. (tro mig det händer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Ett tips. Det finns något som heter Bukkit vilket är en minecraft server men som kan köra plugins.

En av dom största anledningarna att köra bukkit är för att det finns en backup plugin som gör en backup av servern var 15:e minut. Så om det är någon som bestämmer sig att trolla med lava så är det enkelt åtgärdat. (tro mig det händer)

jag skulle rekommendera att köra bukkit server för det är liksom bättre för det finns hur mycket bra plugin som helst tex anti griefing plugin.

jag har i internet 100/10 och har 6gb ram och spelar samtidigt på samma data som jag har servern och det år upp till ca 10 st spelare då det börjar lagga lite då.
//noordan

Permalänk
Medlem

Okej, gott. Då får det bli bukkit. Är detta nått som är lätt att intallera och hantera? Om inte, finns det nån bra guide?:)

Permalänk
Medlem

Du får se till att ha bra RAM och internet uppkoppling.
Jag hostar min server med 16GB ram. ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leifson:

Se till att ha kvickt internet bara, det är där flaskhalsen brukar ligga.

Hårddisk ställs det i stort sett inga krav på, en liten duger.
Det du bör se till är att du har 64-bit OS, då det krävs för att serverklienten ska kuynna nyttja mer än 1GB RAM.

En snabb HDD. (Chunkloading etc)
Mycket RAM.
Relativt snabb CPU. (Chunkloading etc)

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Nu känns det som att jag får lite olika vibbar här. Hur viktigt är det egentligen med en snabb hårddisk? Hur skulle en hårddisk med 5400rpm klara av det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Okej, tack. Jag får väl helt enkelt testa med vad jag har och uppgradera om det är nödvändigt. Tack för alla svar här, det har varit till stor hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmat:

Okej, gott. Då får det bli bukkit. Är detta nått som är lätt att intallera och hantera? Om inte, finns det nån bra guide?:)

det är lätt att fixa, kolla bara på youtube där finns massor med filmer om hur du fixar bukkit

Permalänk
Skrivet av fiskmat:

Okej, gott. Då får det bli bukkit. Är detta nått som är lätt att intallera och hantera? Om inte, finns det nån bra guide?:)

Hör av dig om du behöver hjälp med Bukkit!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av JHN:

Dock skulle jag rekommendera 64 bitars ändå eftersom det bara är bättre på alla sätt.

har man bara 3 gig ram och inte har tänkt uppgradera så är det bättre med x32
kör man x64 så förlorar man lite prestanda om man bara har 3 gig

jag har en server och det är mellan 5-20 spelare på den och själva serverprogrammet tar upp ca 9gB
men vi har rätt så mycket plugins och världen är på ca 1gB så de tar ju upp lite ram

har du inte så många plugins så ska du nog klara dig med ca 6gB (1-2 till operativsystemet och resten till server)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Jag använder mig utav ubuntu server till min minecraft serverburk. Detta rekommenderas om du vet lite om hur man använder kommandon i linux då ubuntu server endast består utav kommandoprompt. Detta använder endast några få % utav RAM och CPU (för mig ligger det på 1-3%) vilket ger mer prestanda för minecraft servern att använda!

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av ubuntu server, har bara använt freenas. Men jag är definitivt villig att lära mig. Har funderat kring vilket os jag ska använda, har ca 6gb minne nu så 64bitars är givet. Funderade på windows 7 men rekommenderad mägd minne är 2gb vilket blir lite lite över till minecraftservern.

Men Lundahldaniel, har du nån bra guide om hur man använder ubuntu som os till en minecraftserver?

Permalänk
Medlem

Och fungerar det att använda bukkit på ubuntu server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Jag använder mig utav ubuntu server till min minecraft serverburk. Detta rekommenderas om du vet lite om hur man använder kommandon i linux då ubuntu server endast består utav kommandoprompt. Detta använder endast några få % utav RAM och CPU (för mig ligger det på 1-3%) vilket ger mer prestanda för minecraft servern att använda!

Har du ubuntu kan du använda både SSH (terminalen) men även fjärrstyra den rent grafiskt, det hela bestämmer du själv vilken version av Ubuntu du väljer och vad du vill använda för sätt att kontrollera den.

Skrivet av fiskmat:

Och fungerar det att använda bukkit på ubuntu server?

Ska du ha en server, rekommenderas linux, alltid framför windows, i förutsättning att det du ska ha på servern fungerar under linux.
I ditt fall, med en minecraftserver, fungerar det bättre på linux än windows, vilket jag själv fått ta lärdom av.
Det innebär lite mer pill, men ack så mycket bättre det blir sen.

Craftbukkit/bukkit är Java, och fungerar på alla plattformar för datorer.

Permalänk
Medlem

Tack krilleoh! Det får bli ubuntu och jag tänkte använda SSH men jag visste inte att man kunde fjärtyra den grafiskt. Hur fungerar det?

Jag tror jag har fått kläm på hur jag installerar själva minecraftservern men vet inte hur jag installerar craftbukkit. Kan du förklara eller hänvisa till nån guide?

Tack!

Permalänk
Medlem

Förresten, har lite strul med grafikkort och undrade om man kan köra själva servern utan grafikkort efter att man installerat operativsystemet eller om minecraftserver faktiskt kräver en grafikdel?

Permalänk
Skrivet av fiskmat:

Förresten, har lite strul med grafikkort och undrade om man kan köra själva servern utan grafikkort efter att man installerat operativsystemet eller om minecraftserver faktiskt kräver en grafikdel?

Det kräver ingen som helst grafikdel. Jag kör utan grafikkort på servern och fjärrstyr från min burk.
Blir väl lite krångligt dock om du nu skulle råka ut för en serverkrasch så du inte kommer åt den via fjärrstyrning.

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret lundahniel.

Nu har dock projektet gått åt skogen då mitt moderkort inte vill ta emot nått grafikkort, har testat 3 olika. Nu funderar jag istället på att helt enkelt köpa nya komponenter så att jag slipper hårdvarukrångel och faktist har ett mer framtidssäkert system.

Här är en inköpslista som jag snabbt har kastat ihop: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1473098/jacobs-server

Hårddisk och nätagg har jag redan.

Feedback på den här hade varit kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmat:

Okej, tack för svaret lundahniel.

Nu har dock projektet gått åt skogen då mitt moderkort inte vill ta emot nått grafikkort, har testat 3 olika. Nu funderar jag istället på att helt enkelt köpa nya komponenter så att jag slipper hårdvarukrångel och faktist har ett mer framtidssäkert system.

Här är en inköpslista som jag snabbt har kastat ihop: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1473098/jacobs-server

Hårddisk och nätagg har jag redan.

Feedback på den här hade varit kanon!

Kör själv en server på Minecraft
16 GB ram
3.4 Ghz Quad-Cpre
500 GB HDD
650w corsair +80 GOLD
30/10 Fiber.

20 Spelare, 50%-70% Load på CPU'n
kör bukkit med en massa plugin's som tar alla prestanda.
Anti-Grief - ska logga allt som händer.
Anti-Cheat - Kollar så att spelarna Rör sig där man kan...
sen är den en massa andra som har med InGame att göra
ca, 20 plugin's.
Men jag kör mer än minecraft på den

Permalänk
Medlem

Okej, men då borde servern jag har satt ihop klara i alla fall 10 spelare hårdvarumässigt, dock tror jag som sagt att det blir internetet som flaskar.

De nya specsen är:
i3 2100
msi H61I-E35 mITX
8gb RAM

Nu är det bara mjukvaran kvar att fixa vilket kan bli lite klurigt med tanke på att jag aldrig har använt mig utav ubuntu.