Beslutsångest, 120hz skärm eller ett till grafikkort?

Permalänk
Medlem

Beslutsångest, 120hz skärm eller ett till grafikkort?

Hej Swec!

Tänkte göra en liten uppgradering till höstens stora titlar. Jag skulle helst vilja spela på så hög grafik som möjligt (1920 x 1080)! Men nu är det så att jag kan inte bestämma mig. Det som jag funderat på är att skaffa:

En 120hz skärm. Har hört att allt det flyter mer. Är det värt med 120hz? Skulle också vara trevligt att testa 3D! Men blir det någon märkbar FPS drop med 3D?

ELLER

Ett till grafikkort, GTX 580.

Så jag skulle vilja höra era åsikter om vad ni tycker jag ska skaffa!

Mitt system är:
Intel Core i5 2500k
MSI P67A-GD55
Corsair VENGENCE 4GB (2 x 2)
Gigabyte Nvidia Geforce GTX 580 (Referenskort)
Corsair H80
Samsung F3 1TB
Corsair TX 850W

Skärm: BenQ 24" 5 ms
Budget ca 5000:- kr

Visa signatur

C>++

Permalänk

Jag kör ju inte själv med nvidia men jag har hört att många kör med två kort för att just inte få de där fps dropsen, så min röst skulle ligga på ett till 580 och kanske spara ihop till en skärm senare eftersom du verkar vilja ha båda?

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem

Kommer GTX 580 klara av BF3 och dem kommande spelen nu i höst i högsta grafik ens? jag har ju detsamma faktist

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Kommer GTX 580 klara av BF3 och dem kommande spelen nu i höst i högsta grafik ens? jag har ju detsamma faktist

Vad jag vet så är det grafikkortet vad dom använder i trailers och gameplays.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

Svårt att avgöra vilket val som ger mest i längden då vi inte vet dina ekonomiska förutsättningar

Jag skulle köpa skärmen och en SSD till ditt system om budgeten var 5000kr för en uppgradering.

Permalänk

Hade tagit skärmen, dels håller den förmodligen längre än vad ditt grafikkort gör dels vet jag inte vad det är för FPS drops du ska råka ut för. Så är det någon som vet vad man kan tänkas få för FPS med ett GTX580 i BF3 om man känner att man måste maxa allt? Tycker det är behagligare att bara sitta i Windows eller surfa på webben med en 120 hz skärm än med en 60hz.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

frågan är vad du ska med sli till i den upplösningen känns lite onödigt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tagit skärmen först, bättre med en bra bild. Amd och Nvidia kommer ju med nya kort snart så känner du att ett 580 inte räcker så går det ju köpa nytt senare. Du lär ju kunna köra Bf3 utan problem med ett 580 iaf, kanske inte maximala inställningar.

Sa inte Dice/EA något i stil med att det finns ingen dator i dagsläget som kan maxa Bf3 ?

Permalänk
Medlem

För att ordentligt utnyttja en 1080p 120 Hz skärm behöver du ju helst 100+ fps.
Detta klarar du ju av i mer lättdrivna spel, men tvivlar på att ett styck GTX 580 kommer räcka för BF3 maxat i 1080p.
Hz = fps, har du 60 fps så blir det bara 60 Hz på skärmen trots att det är en 120 Hz skärm, rätta mig om jag har fel.
För att driva en 120 Hz 1080p med 100-120 fps behöver du säkerligen mer kraft för BF3.

Kort sagt, för att nyttja en 120 Hz skärm behöver du mer grafik-kraft.
Sen ska du passa dig för vissa 120 Hz modeller då dem har extremt dålig bild/färg/visningsvinkel (t.ex. Benq XL2410).

Bästa lösningen, köp 3d skärm och ett till grafikkort! xD

P.S. Vilken skärm tänker du köpa?

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

För att ordentligt utnyttja en 1080p 120 Hz skärm behöver du ju helst 100+ fps.
Detta klarar du ju av i mer lättdrivna spel, men tvivlar på att ett styck GTX 580 kommer räcka för BF3 maxat i 1080p.
Hz = fps, har du 60 fps så blir det bara 60 Hz på skärmen trots att det är en 120 Hz skärm, rätta mig om jag har fel.
För att driva en 120 Hz 1080p med 100-120 fps behöver du säkerligen mer kraft för BF3.

Kort sagt, för att nyttja en 120 Hz skärm behöver du mer grafik-kraft.
Sen ska du passa dig för vissa 120 Hz modeller då dem har extremt dålig bild/färg/visningsvinkel (t.ex. Benq XL2410).

Bästa lösningen, köp 3d skärm och ett till grafikkort! xD

P.S. Vilken skärm tänker du köpa?

Hz =/= FPS

Rätta mig gärna om jag har fel, men det finns ingen "3D skärm" som inte är 120Hz? Är väl ett krav för att det ens ska fungera. (+glasögon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Jag kör ju inte själv med nvidia men jag har hört att många kör med två kort för att just inte få de där fps dropsen, så min röst skulle ligga på ett till 580 och kanske spara ihop till en skärm senare eftersom du verkar vilja ha båda?

Okej! Funderar på kanske ett till GTX 580 sen en 120hz skärm vid jul. Då jag fyller år den 23:e haha

Skrivet av Överkill:

Svårt att avgöra vilket val som ger mest i längden då vi inte vet dina ekonomiska förutsättningar

Jag skulle köpa skärmen och en SSD till ditt system om budgeten var 5000kr för en uppgradering.

En SSD kommer inte få plats tyvärr. Då det jag tänkte med skärm + 3D = 4500 kr

Skrivet av loaded1mbimage:

Hade tagit skärmen, dels håller den förmodligen längre än vad ditt grafikkort gör dels vet jag inte vad det är för FPS drops du ska råka ut för. Så är det någon som vet vad man kan tänkas få för FPS med ett GTX580 i BF3 om man känner att man måste maxa allt? Tycker det är behagligare att bara sitta i Windows eller surfa på webben med en 120 hz skärm än med en 60hz.

Tänkte också på det. Det är inte speciellt ofta man byter skärm liksom

Skrivet av Oneone:

frågan är vad du ska med sli till i den upplösningen känns lite onödigt

Jag kör spel som crysis, crysis 2, Metro 2033. De spelen på allt max i 1080p får till och med 2st 580 att gå ner på knäna..

Skrivet av Megacrash:

Jag skulle nog tagit skärmen först, bättre med en bra bild. Amd och Nvidia kommer ju med nya kort snart så känner du att ett 580 inte räcker så går det ju köpa nytt senare. Du lär ju kunna köra Bf3 utan problem med ett 580 iaf, kanske inte maximala inställningar.

Sa inte Dice/EA något i stil med att det finns ingen dator i dagsläget som kan maxa Bf3 ?

Vill helst kunna spela med 1080p i vilket spel som helst. Helst så höga inställningar också :/

Skrivet av KAN1N:

För att ordentligt utnyttja en 1080p 120 Hz skärm behöver du ju helst 100+ fps.
Detta klarar du ju av i mer lättdrivna spel, men tvivlar på att ett styck GTX 580 kommer räcka för BF3 maxat i 1080p.
Hz = fps, har du 60 fps så blir det bara 60 Hz på skärmen trots att det är en 120 Hz skärm, rätta mig om jag har fel.
För att driva en 120 Hz 1080p med 100-120 fps behöver du säkerligen mer kraft för BF3.

Kort sagt, för att nyttja en 120 Hz skärm behöver du mer grafik-kraft.
Sen ska du passa dig för vissa 120 Hz modeller då dem har extremt dålig bild/färg/visningsvinkel (t.ex. Benq XL2410).

Bästa lösningen, köp 3d skärm och ett till grafikkort! xD

P.S. Vilken skärm tänker du köpa?

Funderat på det med. Känns onödigt med 120hz om man ändå inte får så hög FPS i de krävande spelen :/

Det som jag funderat på att skaffa är

http://www.inet.se/kundvagn/visa/842122/2011-09-08

Eller

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616707

Någon som vet hur det är om man kör i 3D? Blir det mindre FPS än vanligt?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Jag skulle nog tagit skärmen först, bättre med en bra bild. Amd och Nvidia kommer ju med nya kort snart så känner du att ett 580 inte räcker så går det ju köpa nytt senare. Du lär ju kunna köra Bf3 utan problem med ett 580 iaf, kanske inte maximala inställningar.

Sa inte Dice/EA något i stil med att det finns ingen dator i dagsläget som kan maxa Bf3 ?

Ett 580 maxar BF3 i 1080P.

Det är om man vill ha 4000x2500 upplösning med 20XAA som ingen modern datorhårdvara pallar med.

Om ingen dator i världen kan maxa BF3 hur vet dom då hur grafiken ser ut på max? dvs för oss kunder osv..

klart att en modern dator kan maxa BF3 i normala upplösningar så som 720P eller 1080P

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clarko:

Kommer GTX 580 klara av BF3 och dem kommande spelen nu i höst i högsta grafik ens? jag har ju detsamma faktist

Vf skulle det inte göra det? PS3 och xbox360 är ju stenålder jämför med 580 och dom klarar BF3..visst inte så snygg grafik men dom klarar det

Dom har knappast kunna ge max grafiken till ett 6970 eller GTX580, istället släpper dom kassa konsollportade skitspel till marknaden som ser ut som skit....

Undantag BF3 som kommer vara optimerat till Datorsystem så ett 580 kommer att fungera!

Till TS!

Ska du köra 3D så bör du ha 2X580! för att få bra FPS i BF3.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Det blir mindre fps än vanligt i 3d men det är helt klart värt det tycker jag. Sen har inte 120hz och fps alltid med varandra och göra, skärmen kommer alltid att uppdateras i 120hz även spelet inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det blir mindre fps än vanligt i 3d men det är helt klart värt det tycker jag. Sen har inte 120hz och fps alltid med varandra och göra, skärmen kommer alltid att uppdateras i 120hz även spelet inte gör det.

Hmm okej, är det mycket FPS drop med 3D? Eller är det bara några FPS?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Hmm okej, är det mycket FPS drop med 3D? Eller är det bara några FPS?

För min del märker jag inte av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

För min del märker jag inte av det.

Vilka spel kör du då?

Visa signatur

C>++

Permalänk

För att köra 3D så måste man lira med v-sync som capar din FPS vid 60.

Or so I've been told.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med Fraktfritt så landar det på drygt 5,1. Antar att IPS kan lira 3D?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/842353/2011-09-08

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Vilka spel kör du då?

Allt förutom möjligtvis sportspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

För att köra 3D så måste man lira med v-sync som capar din FPS vid 60.

Or so I've been told.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej

Skrivet av MrBomba:

Med Fraktfritt så landar det på drygt 5,1. Antar att IPS kan lira 3D?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/842353/2011-09-08

Nej inte än

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för alla svar! Jag har kommit fram till att skaffa ett till GTX 580. Men troligtvis skaffa en 120hz skärm med stöd för 3D runt jul.
Tack igen!

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Ett 580 maxar BF3 i 1080P.

Det är om man vill ha 4000x2500 upplösning med 20XAA som ingen modern datorhårdvara pallar med.

Om ingen dator i världen kan maxa BF3 hur vet dom då hur grafiken ser ut på max? dvs för oss kunder osv..

klart att en modern dator kan maxa BF3 i normala upplösningar så som 720P eller 1080P

Va väl samma sak med Crysis när det kom...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur pass insatt du är vad gäller bildkvalité i skärmar, men jag har haft en BENQ XL2410T och kan tyvärr inte rekommendera den. Den modellen har stora problem med clouding, extremt dålig betraktningsvinkel (stör även när man tittar rakt framifrån). Uppepå detta lider den av overdrive trailing (motion blur efter rörelser i bilden), vilket säger emot alla mål med att ha en 120 Hz skärm... Jag lämnade snabbt tillbaka min.
Se review här: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...
Denna LG fick mycket bättre review samt är billigare:
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Ny skärm som verkar ännu mer intressant är denna Samsung, skulle jag lätt testa, 27" är mycket skönare;)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=856956
Sjukt bra betyg i review:
http://wecravegamestoo.com/forums/gadgetry-electronics-discus...

Enligt min åsikt så tycker jag att du ska köpa 27" Samsung 120 Hz skärmen och uppgradera grafiken när du har råd eller när nya generationens kort kommer. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag vet inte hur pass insatt du är vad gäller bildkvalité i skärmar, men jag har haft en BENQ XL2410T och kan tyvärr inte rekommendera den. Den modellen har stora problem med clouding, extremt dålig betraktningsvinkel (stör även när man tittar rakt framifrån). Uppepå detta lider den av overdrive trailing (motion blur efter rörelser i bilden), vilket säger emot alla mål med att ha en 120 Hz skärm... Jag lämnade snabbt tillbaka min.
Se review här: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...
Denna LG fick mycket bättre review samt är billigare:
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Ny skärm som verkar ännu mer intressant är denna Samsung, skulle jag lätt testa, 27" är mycket skönare;)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=856956
Sjukt bra betyg i review:
http://wecravegamestoo.com/forums/gadgetry-electronics-discus...

Enligt min åsikt så tycker jag att du ska köpa 27" Samsung 120 Hz skärmen och uppgradera grafiken när du har råd eller när nya generationens kort kommer. Lycka till!

Det blev ett till grafikkort. Men troligtvis en 120hz skärm vid jul sen
Tack så mycket för svar! Synd att du hade problem med BenQn bara :/ Den LG skärmen du länkade var ganska intressant faktiskt! Ska kolla upp den

Visa signatur

C>++