Permalänk
Medlem

en snabb fråga om fläktar

Hallo!

kommer ihåg att nån gav en länk en gång i detta forum, som visade hur man skulle koppla kablarna på fläkten för att få den att gå i olika spänningar typ 6v, 12v mm. Vet att den här tråden är lite smått onödig, men jag hittar d ingenstans och jag kommer inte heller ihåg hur d var man skulle koppla så jag är tacksam för ett snabbt svar.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

tack du råkar inte ha nån för 6 volt ?

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Inaktiv

du får använda motstånd då! eller transformator, de spänningar du har att tillgå från ett moderkort kan inte ge 6V!

du kan räkna på det själv!

spänningarna är :

+12V
+5V
+3.3V
-12V (endast i ATX kontakten)
-5V (samma som ovan)
jord (0)

för att få fram de spänningar du vill ha tar du fas minus jord

för 7V ser det alltså ut så här: +12V-(+5V)=+5V
för 17 så här: +12V-(-5V)=+17V

du kan som sagt inte framställa +6V med dessa spänningar, närmsta möjliga är 7V, använd ett mostånd så kan du få allt mellan nära +0V och +24V, eller en voltregulator (onödigt:))

Permalänk

Tyvär kan du inte koppla så att fläkten går i 6 volt utan att sätta dit ett motstånd. Obs. jag är inte säker om detta men ganska.
Där emot så kan du koppla så du får antingen 5V eller 7V. Det gör du ganska enkelt.
+ från fläkten kopplar du in på 5V, oftas den röda kabeln på molex kontakten. - kopplar du in på jord, den svarta kabeln.
Hoppas det var så här du mena.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem

ok tack ska ni ha, nu går datorn dubbelt så tyst =P

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]